«Укрзалізниця» користується своїм монопольним становищем та необґрунтовано підвищує тарифи на вантажні перевезення, тим самим створюючи ризики для економічної безпеки України. Тому уряд має залучити міжнародні компанії та провести незалежний аудит в «Укрзалізниці», щоб дати оцінку діяльності керівництва, яке роздуває витрати та не дає позитивних фінансових результатів. Про це заявили представники промислових галузей на пресконференції в «Інтерфакс Україна».
«Укрзалізниця» зараз, прикриваючись воєнним станом, приймає рішення кулуарно, і це ще більш неефективно та непрогнозовано. Тим часом з 2021 року вантажні тарифи аграрної продукції зросли у 2 рази, для вугільної руди – 2,5 раза, для металів та інших вантажів – на 70%, тобто дуже суттєво. У розвинених країнах таке підвищення відбувається протягом 25-30 років. У нас це призвело до того, що зараз тарифи Укрзалізниці, навіть з урахуванням курсу долара, виросли на 25-60%», – заявив президент ОП «Укрметалургпром» Олександр Каленков.
Він також зауважив, що з літа 2022 року обсяги перевезення «Укрзалізниці» суттєво зросли, і компанія почала отримувати прибутки. Це є передумовою для зниження вантажних тарифів мінімум на 15-20%, щоб стимулювати обсяги виробництва, а відповідно – дати «Укрзалізниці» ще більше вантажів та прибутків.
Схожої думки притримується і виконавча директорка Української асоціації добувних підприємств Ксенія Оринчак: вона підкреслила, що непрогнозовані підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення є поганим сигналом для інвесторів, які могли б зайти в Україну. Тим більше, що об’єктивно причин для підвищення тарифів немає – є лише приклади роздування витрат, які свідчать про неефективність керівництва компанією.
«Ми розуміємо, що Укрзалізниця і «корупція» це тотожні слова. Тому ми просимо від галузі прем'єр-міністра та президента, провести аудит «Укрзалізниці», з залученням до цього міжнародних донорів. Ми не готові платити великі зарплати неефективним менеджерам «Укрзалізниці», – підкреслила Оринчак.
У свою чергу України Ігор Гольченко, віцепрезидент Союзу хіміків, нагадав присутнім про нещодавнє інтерв’ю керівника «Укрзалізниці» Євгена Лященка, у якому він зокрема заявив, що підвищення тарифів на вантажні перевезення дасть компанії закінчити рік з прибутком.
«Тобто, він каже: ми отримаємо гроші, і як менеджер прозвітуємо уряду, що ми ефективно працюємо. А заручниками цього всього виступає країна і весь бізнес. І у мене запитання: що на це буде робити антимонопольний комітет? Адже схема ведення бізнесу в «Укрзалізниці» дуже проста: коли добізнесувалося і закінчилися гроші, вони просто йдуть до споживача, збирають свій «врожай» і закривають проблеми, які у них є. Але ж це не конкуренція. Що ж буде, коли «Укрзалізниці» доведеться конкурувати з перевізниками з Євросоюзу, якщо воно все об'єднається?» – каже Гольченко.
Зі свого боку президент Всеукраїнської спілки виробників будматеріалів Костянтин Салій зауважив, що у випадку підвищення вантажних тарифів «Укрзалізниці», українцям доведеться платити більше за будматеріали, і не очікувати жодних знижок.
«Якщо брати Україну та український бізнес як організм, то «Укрзалізниця» – це дуже важлива аорта, і вона весь час перетискається, причому навмисно. Не можна просто брати гроші з кишені пересічного українця, який купує товар по завищеній ціні. Зараз більшість виробників рятується тим, що намагаються перевезти логістику на інші види транспорту. І при цьому увесь час ми чуємо заклики про надання волонтерської допомоги. Але у нас вже, напевно, завершується можливість у підприємствах надавати таку допомогу – тому що до 30% працівників вже на фронті, а собівартість продукції постійно росте», – каже Салій.