19 вересня в кінотеатрах стартував показ супергеройського жахастика «Геллбой: Горбань», сюжет якого заснований на однойменному коміксі Майка Міньйоли, що вийшов з-під крила видавництва Dark Horse у 2008 році. Після симпатичної, але недостатньо прибуткової дилогії Ґільєрмо дель Торо та відбірного трешу від Ніла Маршала це вже третя спроба нової команди кінематографістів перенести пригоди червоного демона з пекла у площину кіноекрана. Наскільки це вийшло у місцевих кіноробів — розбираємось у рецензії нижче.
Плюси:
досить бадьорий початок; намагання творців максимально точно слідувати букві першоджерела; спроба реалізувати сюжет у жанрі горора і зробити відповідну атмосферу, що часом навіть вдається; образ лиходія Горбаня досить зловісний; поодинокі іронічні вкиди Геллбоя йдуть на користь;
Мінуси:
стрічка погано працює як жахастик; забагато малозмістовних метань і розмов персонажів, котрі, своєю чергою, не здатні запам’ятатися; обмеженість бюджету кидається в очі; в цілому абсолютно непотрібне перезавантаження, яке намагається взяти глядача малою кров'ю;
«Геллбой: Горбань» / Hellboy: The Crooked Man
Жанр супергеройський фільм жахів
Режисер Браян Тейлор
У ролях Джек Кесі, Мартін Бассіндейл, Джефферсон Вайт, Аделін Рудольф, Джозеф Марцелл, Лія Макнамара, Ганна Марґетсон
Прем’єра кінотеатри
Рік випуску 2024
Сайт IMDb
Наприкінці 1950-х агенти Бюро паранормальних досліджень і оборони Геллбой та дівчина Боббі Джо Сонґ займаються перевезенням одного цінного вантажу. Але форс-мажорна ситуація призводить до аварії, внаслідок якої герої опиняються у дивному лісі, розташованому десь в горах Аппалачі.
Натрапивши на невеличке село, новоспечені мандрівники знайомляться з молодим чоловіком на ім’я Том Феррелл, котрий у роки буремної юності зв’язався зі звабливою відьмою і ледь сам не став адептом темної сили, але вчасно зупинився і тепер старанно намагається відгородитися від цих зв’язків.
Тим часом з’ясовується, що у цій Богом забутій глушині куди не плюнь, натрапиш на відьму, а заправляє балом зловісна і трохи перекошена фігура таємничого Горбаня — місцевого збирача грішних душ, який декілька століть не відвідував стоматолога. Що ж, стає очевидно, що для Геллбоя знайдеться роботка й у цій незатишній місцині.
Аж не віриться, що найперша екранізація серії коміксів про Геллбоя від знаменитого шанувальника монстрів Ґільєрмо дель Торо вийшла на екрани українських кінотеатрів рівно 20 років тому, себто у вересні 2004-го. І хоча червоне породження пекла у виконанні неперевершеного Рона Перлмана випромінювало незвично виразну сентиментальність (любов до кішок і гарячої штучки Ліз Шерман додається), стрічку добре зустріли глядачи та критики. Шкода тільки, що зібраних грошей виявилося недостатньо, щоб окупити бюджет.
Приблизно та сама доля чекала і на сиквел з підзаголовком «Золота армія», і хоча збори були помітно вищими, їх було все ще замало, щоб говорити про якийсь заробіток. Не дивлячись на велике бажання і плани дель Торо та Рона Перлмана завершити свою історію трилогією, цьому проєкту не судилося здійснитися.
Натомість у 2019-му ми отримали перезавантаження від Ніла Маршалла, вже з Девідом Гарбором та Міллою Йовович у центрі конфлікту. Не дивлячись на брутальний стиль, що разюче відрізнявся від делікатного підходу дель Торо, у підсумку вийшов ганебний провал, у якого не було жодних шансів на продовження.
І от сьогодні, якось навіть неочікувано, з’являється новий ребут, якого ніхто не просив. Постановник Браян Тейлор, котрому після роботи над «Примарним вершником 2» вже не вперше звертатися до адаптації мальопису про усіляку інфернальщину, намагався бути максимально близьким до першоджерела. При цьому увага творців зосереджена здебільшого на горорі, певною мірою навіть з доповненням «фольк». Тобто химерні потвори десь родом з темного фентезі тут не часті гості, на відміну від попередників. Та й загалом історія виглядає помітно приземленішою.
Значною мірою ухил у жахи зумовлений вкрай обмеженим бюджетом, власне, найнижчим серед усіх екранізацій про червоного чортяку.
Але стрічка Тейлора не працює як слід в заданому жанрі чи піджанрах — вона наче і омажує класиці, намагаючись відтворити темну атмосферу, та їй банально не вистачає справді лячних жахіть. Ну не вважати ж такими містечкове повстання з могил зловісних мерців, запозичення музичної теми з «Щось» Карпентера чи вороже налаштовану птицю, що мігрувала сюди чи то з «Ворона», чи з «Птахів» самого маестро Гічкока.
Трохи цікавіше стає, коли у кадрі з’являється титульний Горбань, але його появи злочинно мінімізовані, через що розважитися запеклим антагонізмом не вийде. В усьому іншому хронометраж відданий на відкуп марним і нецікавим метанням персонажів, малозмістовним діалогам та безперервному палінню головного героя, котрий за півтори години майже не випускає цигарку з рота.
Немає тут і притомного екшену; у цьому контексті навіть трешова версія Маршала виглядала куди більш виграшно. З озброєння персонажі можуть розраховувати хіба що на магічну кістку мертвого кота, освячену лопату (справедливості заради, обидва артефакти фігурували й у коміксі) та звичну для головного героя здоровенну гармату, але і для її використання знаходиться не так вже багато приводів.
Джек Кесі при виконанні головної ролі намагається стримано знаходитися десь посередині між харизматичним Перлманом та брутальним Гарбором, і нарікань стосовно нього бути не може. Інша справа, що цей Геллбой неспроможний хоч чимось запам’ятатися.
Те саме стосується й усіх інших виконавців — наприклад, єдине, що можна сказати про Аделін Рудольф, котра зіграла напарницю Геллбоя, це те, що персонажа не було у коміксі, а сама акторка має втілити Кітану в майбутньому сиквелі кіноадаптації Mortal Kombat. Трохи оживляє цю мертвонароджену історію дещо «лепреконський» образ Мартіна Бессіндейла, який тут носиться з власним «горщиком із золотом», але цього замало, щоб навести потужного страху.
Після прем’єри «Горбаня» можна констатувати два факти. Перший — за ці 20 років в Україні титульний персонаж встиг перетворитися з Хеллбоя у Геллбоя, а разом з тим, на відміну від дельторівської дилогії тоді, сьогодні ми маємо якісний український дубляж у наших кінотеатрах. І другий, не менш важливий, — на кожну наступну появу хвостатого велетня з дбайливо спиляними рогами продюсери готові виділяти все менше грошей, а творці — знижувати планку якості. З такими темпами скоро на комікси Міньойли обов’язково звернуть увагу невтомні умільці зі студії The Asylum.
Висновок:
«Геллбой: Горбань» пропонує надто мало глядачу (особливо не знайомому з першоджерелом), щоб хотілося лишатися у його компанії якнайдовше. Принаймні, на папері це виглядає помітно краще, ніж на екрані.