MY.UAНовини
Тотальна перемога чи болючі компроміси: як може закінчитися війна з Росією
Тотальна перемога чи болючі компроміси: як може закінчитися війна з Росією

Тотальна перемога чи болючі компроміси: як може закінчитися війна з Росією

Цей план має на меті повну перемогу на умовах України. Український історик і професор Українського католицького університету Ярослав Грицак у розмові з 24 Каналом проаналізував, що означає перемога у війні для України та чи можливо зупинити війну без болючих компромісів.

Що значить перемога у війні для України

Україна підготувала план перемоги. Президент України Володимир Зеленський запевняє, що це план не завершення війни чи тимчасового припинення вогню, а саме план перемоги України. Цей план складається з 4 пунктів плюс ще 1, який знадобиться після війни. За словами Зеленського, там йдеться про безпеку, геополітичне місце України, потужну військову підтримку і рішення щодо економічної підтримки. На вашу думку, зважаючи на поточну ситуацію, що буде для нас перемогою?

Для мене перемогою буде, з одного боку, доведення Росії до такого стану, коли вона не зможе і не захоче через це більше ніколи воювати ані з Україною, ані з іншими сусідами. А з іншого – Україна опиниться якомога далі від Росії – не географічно, а політично. Україна стане повноправним членом Заходу – як європейської унії, так і НАТО.

Це повний, стабільний мир. Про цю концепцію ми писали з групою наших колег ще 2 роки. Єдине, що я розумію, – цей мир не прийде швидко. До нього треба йти дуже довгою дорогою, і, можливо, не зараз, а доведеться прийти до нього поетапно.

Як маємо цього досягнути, і завдяки чому Росія має втратити спроможності навіть думати про майбутні війни?

Для цього путінський режим має зазнати колапс. Я з самого початку війни говорив, що вона схожа на Першу світову війну, але з дронами.

Особливість цієї війни, що вона позиційна. Звичайно фронт рухається, але дуже повільно. Головний результат війни вирішиться не тільки на фронті, але й в тилу. Ця війна – на виснаження, і в ній програє той, хто перший не витримає її тягар і зазнає колапсу. Власне, на це розрахунок України та Заходу – що Росія зазнає колапсу.

Зараз його ще не видно. Він був очевидним на початку війни, а зараз ми навіть далі від нього. Однак це не означає, що він не станеться, тому що система, яку збудував Владімір Путін, може вижити впродовж декількох років, але не має історичного майбутнього.

Тому нашим заданням разом з Заходом є пришвидшення цього колапсу. І діями на фронті, і в тилу, а особливо через допомогу Заходу, тому що війна на висадження в незначній мірі – це війна ресурсів. Без західних ресурсів ми не зможемо перемогти.

Чи є у Заходу стратегія, як довести Росію до колапсу

А чи готовий Захід так довго нас підтримувати, тому що здається, що Путін розраховує саме на затяжну війну і на втому Заходу від неї?

Ви маєте рацію. Ми зараз бачимо ознаки цієї втоми й відсутність будь-якої стратегії з боку Заходу. Тому мене тішить, що принаймні український президент пропонує якусь стратегію. Зрештою, маємо якісь поголоски, що мовиться про стратегію в Пентагоні, на Заході. Проте наразі немає стратегії, як довести Росію до колапсу.

З іншого боку, Путін не очікував, що взагалі буде підтримка України Заходом. Він вважав, що зможе домовитися з Заходом, як це було в випадку російсько-грузинської війни.

Крім того, 2024 рік є дуже тяжким для Заходу, тому що це рік виборів. Ми бачимо, що більшість тих виборів відбулися і на них майже всюди перемогли ті партії, які є проукраїнськими. Ми не бачимо різкої зміни позиції Заходу щодо цієї війни.

Останні вибори, які лишилися і вони можуть бути вирішальними – президентські вибори у США. Тут не можемо щось передбачити. Проте хто б не прийшов до влади – Камала Гарріс чи Дональд Трамп, – я не бачу ні в одного, ні в іншого нової стратегії перемоги України над Росією.

Хто також несе відповідальність за те, що Путін розпочав війну

Здається, Республіканська партія хоча б розуміє, що їм потрібно боротися з Китаєм, тому саме в цьому може бути зміна їхньої політики, якщо вони прийдуть до влади.

Це невідомо, бо насправді наголос на Китаї розпочався з президентства Барака Обами. Він перший вирішив ізолювати Штати від Європи. Обама вважав, що в Європі справи вже добрі, ситуація стабілізувалася, тому головним центром уваги США має бути Китай.

Під час президентського терміну Обами був лист від провідних європейських інтелектуалів до нього, де було зазначено, що зарано кидати Європу, що вона нестабільна й існує російська загроза. Однак він цього не почув.

Тому, якщо хтось і несе відповідальність за те, що Путін почав війну, то значною мірою це – Обама. Він дав сигнал, що США не будуть зацікавлені в конфлікті, якщо він станеться в Європі, тому що головне його поле інтересів – Китай. Це була погана позиція для України, для Європи й для Штатів, тому що ми бачимо наслідки цього.

Тобто має бути щось винятково переосмислене. Зарано говорити, коли і як це станеться, але сам факт того, що Зеленський зустрічається з Байденом і з Трампом дає певні надії.

У Путіна є 2 слабкості

Зеленський дав зрозуміти, що одна з частин плану перемоги – це погіршити життя всередині Росії. Саме це більше схилить Путіна до переговорів. Мовляв, якщо російське суспільство опиниться в небезпеці, росіяни усвідомлять ціну цієї війни. Тоді вони чинитимуть тиск на Путіна. Саме тому, на думку президента, потрібно зробити Україну сильною. Чи можливий такий варіант?

Можливий, але я не дуже вірю в його ймовірність, тому що російське суспільство впродовж історії показало дивовижну спроможність терпіти тоталітарних лідерів. Не було повстання проти Сталіна, проти Хрущова та й проти Путіна не було сильних кроків спротиву. Не бачу, що в російському суспільстві з'явиться шокова ситуація. Вони це мовчазно перетерплять.

На думку російського економіста Сергія Гурієва, який досить добре знає Росію зсередини, у Путіна є дві слабкості:

  • перша слабкість – це, якщо Україна досягне якоїсь знакової перемоги чи пролому на фронті – чогось такого, що сильно підважить нібито непереможний образ Путіна. Знаєте, як в казці про Мауглі: Акела постарів, він більше не може бути вождем цього племені;

Якщо це станеться, почнеться бунт проти Путіна – або в суспільстві, або в його найближчому оточенні – російській еліті. Тому що росіяни вважають, що Путін має весь час доставляти перемоги.

  • друга слабкість Путіна полягає в тому, що сучасна економіка Росії будується на зв'язках з Китаєм, який по суті неофіційно фінансує цю війну. Але найбільшим ударом по цій схемі було б те, якби уряд США вирішив пригрозити найбільшим китайським банкам так званими вторинними санкціями.

Ці санкції мали б перекрити цей шлях китайським банкам на глобальних ринках. Це був би дуже відчутний удар і це змусило б Китай добре подумати, чи варто допомагати Росії. Це б мало перекрити фінансові потоки, на яких зараз будує свою владу Путін. Чи зроблять це США – ми не знаємо.

Водночас спосіб мислення Зеленського є цілком правильним. Маємо довести до слабкості режим Путіна. Не думаю, що це вдасться через те, що росіяни повстануть. Не вірю, що російська опозиція має шанси прийти до влади на перші роки; не вірю, що будуть масові протести проти Путіна. Система вкоренилася. Усе, що можна, – було зачищено.

Проте можливий розкол в еліті Путіна, коли Україна разом з США та Заходом дійсно можуть радикально змінити ситуацію.

Чому Курської операції недостатньо, щоб показати слабкість Путіна

Ви згадали про те, що потрібно показати слабкості Путіна. А Курська операція Сил оборони України хіба не показує його слабкість?

Вона показує слабкість, але недостатньо. Тому що вона показує, що російська армія не є доброю, російське керівництво не є гнучким і ефективним. Але це відбувається не вперше. Пам'ятаємо, була Харківська операція, було звільнення Запоріжжя, було звільнення Херсона тощо. Путін вже не раз мав би наїстися сорому, а це йому якось не допомагає.

Курська операція ЗСУ має політичний ефект, тому що Україна показала, що вона спроможна на дуже ефектні дії і показала, що російська армія насправді слабше, ніж вона себе представляє по всьому світу. Також вона укріпила свої позиції щодо перемовин з Заходом. Українці можуть здивувати світ.

Ця акція дала переконання для аргументів, про які колись сказав Черчилль під час своїх перемовин зі США – навіть тоді Британія мала проблеми із допомогою. Він сказав: "Дайте нам зброю, і ми закінчимо роботу". Це дуже важливо. Курська операція має великий політичний і психологічний ефект, але це не те, що переломило характер дій на фронті.

Що відбувається у Курській області: дивіться на карті

Як ви загалом оцінюєте Курську операцію? Чи можна проводити якісь історичні паралелі з іншими військовими операціями, зокрема, наприклад, походом Петра Сагайдачного на Москву?

Це красиве порівняння, але воно тут мало діє. Ми мали дуже багато порівнянних операцій під час Першої світової війни – той самий Брусилівський прорив, але він призвів до пришвидшення колапсу російської армії.

Я не маю зараз готової аналогії. Вона з'явиться, коли ми знатимемо результати цієї операції. Ми розуміємо, що свого воєнного ефекту вона ще не досягла. Воєнний ефект мав би бути в тому, щоб Росія відтягнула сили з наступу на Донбасі, але наступ далі продовжується. Цього ефекту не було.

Невідомі військові плани України, чи вона втримається на цій території, чи десь є війська. Тому я б радше говорив про певний символічно-політичний вимір, який залишається дуже важливим та впливовим. А щодо воєнного виміру – треба дочекатись, як все скінчиться.

Символічний вимір, на вашу думку, в тому, що піднявся моральний дух наших воїнів і українців загалом?

Так, ми дуже потребуємо добрих новин, і Курська операція була доброю новиною. Йдеться про щось інше, скажімо, про руйнування Кримського моста, атаку безпосередньо на Крим або знищення якоїсь важливої воєнної цілі.

Це дуже важливо, це те, що наблизить війну до росіян, до їхніх домівок. Це ті самі дронові атаки на Підмосков'я, ураження цілей на дуже великій відстані на російської території. Росіяни мають усвідомити, що Путін більше не зможе їх захистити.

Тому що до цього риторика Путіна була такою, мовляв, "ви терпіть, а я вас захищатиму від клятого Заходу". У той момент, коли стане очевидно, що Путін більше не може гарантувати безпеку, може початися колапс його режиму.

Що стане справжнім самогубством для Путіна

Ви говорили, що Захід досі не має стратегії перемоги над Росією. Він боїться цієї перемоги через фактор ядерної загрози. А наступ ЗСУ на Курщину хіба не показав Заходу, що немає ніяких "червоних ліній" і що вже досить боятися Росії?

Захід дав чіткий меседж Путіну: якщо він застосує ядерну зброю, то йому буде дуже погано, відповідь буде дуже страшною для Росії. Такий самий меседж, але у м'якшій формі, сформулював також голова Китаю. Путін знає, що він тут обмежений, і більшість серйозних політиків чи військових не приймають погрози Росії застосувати ядерну зброю – якщо Путін це зробить, це буде його самогубство. Тому навряд чи це головна причина браку стратегій.

Головна проблема – ніхто не розуміє, як "підірвати" Росію, тому що який би не був Путін, він спромігся на щось, що від нього ніхто не очікував. Він вибудовував сильну воєнну економіку, від якої багато населення Росії відчуло значне полегшення. Або у вигляді виплат за поранених чи вбитих солдатів, або у вигляді "золотого дощу", який відчули найбільш бідні регіони, де відкрилися нові виробництва воєнної промисловості.

Росіянам з економічного погляду війна зараз вигідна. Тому треба зробити так, щоб економічна перспектива для них перестала переважати, щоб вони насправді відчули, що таке війна. Однак я не бачу, щоб Захід мав зараз певний план щодо Росії. Санкції діють, але вони не діють так, як це планувалося. Є багато дір в цих санкціях, і їх запровадили пізно і непослідовно.

Ми не знаємо, в якому стані зараз ця війна, де ми зараз є, тому що ця війна надовго і ситуація буде динамічно змінюватись. Але війна може рухатись набагато швидше, якщо в Заходу з'явиться стратегія сильних дій. Наразі ми їх не бачимо.

Про можливе перемир'я з Росією

Україна просить дати дозвіл бити далекобійною зброєю вглиб Росії. Проте партнери наразі не поспішають з цим рішенням. США та Велика Британія намагаються передбачити дії Путіна у відповідь на цей дозвіл. Водночас у минулому таке брязкання зброєю Росією ні до чого конкретно не призводило. Ми вже чули погрози Кремля щодо західних танків, систем HIMARS, винищувачів F-16. Однак у США припускають ймовірність того, що цього разу може трапитися щось несподіване.

Думаю, що загроза буде насамперед у тому, що стануть інтенсивнішими атаки на територію України балістичними ракетами. Зокрема, росіяни знищуватимуть ключову інфраструктуру. Позиція Путіна буде така: якщо я не можу мати Україну, то ніхто не буде її мати, навіть самі українці. Ідея Путіна знищити Україну до такого стану, що вона не буде нікому потрібна. На це Путін може спромогтися.

Також важливо, що російська техніка, ракети, дрони не є аж такими точними. Вони залітають на територію Румунії, Білорусі, Литви, Польщі. Цілком можливий варіант, що цей дрон чи ракета, коли зіб'ється зі шляху, вразить одну з українських атомних станцій. Тоді станеться катастрофа не тільки для України, а й для всієї Європи.

Нам більш-менш "пощастило" з Чорнобилем, хоча це була страшна катастрофа, але все-таки наслідки були обмеженими. Уявіть, якщо буде декілька таких Чорнобилів, який це буде ефект і для України, і для Білорусі, і для Європи, і навіть для Росії. Існують певні загрози, з якими треба рахуватися.

Я зараз так собі уявляю, але прийміть це не як мій суб'єктивний погляд, а як те, що я чую і читаю в різних розмовах і текстах. Зараз йдеться про те, щоб посилити тиск на Путіна різними способами з тим, щоб він сів за стіл переговорів, і добитися заморожування війни на певній лінії розмежування.

Коли це станеться, Україна дістає певну передишку – не мир, а перемир'я. За той час вона має швидко будувати свої потужності та інтегруватися в європейський, натівський національний простір, щоб бути готовою до нової війни. Ми розуміємо, що це не мир, а перемир'я.


Треба посилити тиск на Путіна / Getty Images

Якщо Путін відчує, що він не може більше воювати з Україною, тому що вона стала дуже міцною, це нас врятує від нової війни. Якщо ні, тоді доведеться знову воювати. Але є розуміння того, що Україна потребує певної передишки. Не знаю, чи вдасться це, бо все залежатиме від лінії Заходу. Це, напевно, те, що зараз називається мирним планом. Хоча всі розуміють, що це не мирний план, а радше перемир'я.

Про імовірне перемир'я говорить і всесвітньо відомий історик Ніл Фергюсон. На його думку, війна в Україні нагадує війну Кореї. Як і в Корейській війні, країна стає точкою конкуренції між двома наддержавами. США та їхні союзники підтримують Україну, а на іншому боці – Китай, Росія, Іран і Північна Корея. За його словами, результат нашої війни може бути схожим на наслідки Корейської. На вашу думку, якщо зараз буде перемир'я, то потім Україна зможе досягти економічного успіху, при цьому тимчасово не маючи територій, які нині окуповані?

Я про це казав спочатку війни. Один найкращих сценаріїв розв'язання війни, коли Україна фіксує ситуацію, яка є на фронті зараз. В якій мірі – не знаю, це залежить від перемир'я та ситуації, за якої Україна і Росія сядуть за стіл перемовин, від вміння українських дипломатів і від рівня підтримки Заходу. Усіх чинників зараз не можна передбачити. Але результат буде той, що Україна стає центральноєвропейським "тигром" на зразок Південної Кореї чи Сінгапуру.

Я б дуже хотів, щоб це сталося за досить короткий час, тоді для тих територій, які опинилися під російською окупацією вибір буде дуже простий. Я не вірю, що територія, що перебуває під російською окупацією, матиме економічне зростання. Подивіться на Придністров'я, Абхазію, побачите, що чекає ці території у майбутньому.

Якщо дочекаємося колапсу путінського режиму, то повернення цих територій буде набагато легшим. Можливо, навіть без великих військових дій. У цьому є реалістичний шанс максимально скористатися перемир'ям для того, щоб здобути своє місце, набудувати потужностей, стати іншою країною. Тоді питання майбутнього окупованих земель буде розв'язане набагато легше.

Чи потрібні були Мінські угоди

Якщо це порівняти з Мінськими домовленостями, як гадаєте, чи вони були потрібні на той час? Чи може щось трапитися подібне зараз? Чи можливий "Мінськ-3", до прикладу?

Абсолютно були потрібні. Ми не розуміємо, про що мовилось тоді. Зараз дуже легко судити. У 2014 році української армії майже не існувало, вона була дуже слабка. Це результат майже 3 років правління Віктора Януковича. Робилося активне роззброєння української армії спеціально, щоб, умовно кажучи, готувати її до російської війни, де вона була б слабкою.

Тому головною ціллю Мінських угод було не те, щоб піти до перемир'я з Росією, а щоб зменшити російську загрозу, звести кількість втрат України на фронті із 1 – 10 тисяч, до одиниці чи до десятка. І Мінським угодам це вдалося.

Мінські угоди мали той самий результат – вони купили час. Навряд чи у 2022 році українська армія могла б так дієво опиратися російській агресії, якби не ці роки, куплені Мінськими переговорами, тими змінами, реформами, які сталися в українській армії, які тоді не помічали, а зараз ми бачимо, що вони дуже реальні.

Назвіть це, як хочете. Можливо, це буде щось типу "Мінськ-3". Хоча в "Мінську-3" дуже важливе те, що там були умови, які для України мало сприйнятні. Я припускаю, що Путін може їх повторити у тій чи іншій формі: поставить умову про те, щоб зробити російську мову другою державною, або щоб відновити статус російської православної церкви, або надати їй статус державної церкви.

Тобто щось таке, що ми давно вже пройшли, у що ми не хочемо повертатися. Але припускаю, що такі умови будуть. Думаю, що політична частина цих перемовин, цього перемир'я буде набагато гостріша, її українцям буде набагато важче прийняти.

Чи будуть болючі компроміси з Росією

А чи можлива перемога України, чи якісь домовленості без компромісів з Росією?

Перемир'я включає компроміси, треба це розуміти. Ми не говоримо про мир. Головне, щоб ці компроміси не були болючі. Крім того, важливо, щоб ми мали чітко сформульовані "червоні лінії", з якими можна приступати (до перемовин – 24 Канал). Поки що цих "червоних ліній" немає, тому що Зеленський продовжує говорити про повну перемогу.

Я не знаю, як це може відбутися, особливо, якщо мовиться про найближчий час. Ймовірно, йому видніше, президент має набагато більше інформації та рішучості. Але поки що я вважаю, це класика жанру перемир'я. Це про компроміси, часом болючі компроміси, до них треба готуватися, щоб вони були менш болючі.

Чи є у вас розуміння, чому наша влада не розповідає суспільству реалістичні сценарії? Здається, про кордони 1991 року вже майже ніхто не говорить, але при тому є українська формула миру, репарації...

Я думаю, до певної міри це тому, що влада стала жертвою свого "грішного" дискурсу на початку війни. Тоді було дійсно враження, що ми швидко переможемо, що Росія слабка. Тому цей телемарафонний дискурс і всі інші були дуже сильні та присутні.

Зараз ситуації змінилися, але влада продовжує говорити цією мовою. Це дуже прикро і навіть небезпечно. Тому що дедалі більше українців відчувають, що цей дискурс не діє. Вони мають іншу інформацію, яка приходить з фронту, з телеграму і так далі. Є величезний розрив між тим, що нам говорять офіційно, і тим, що ми реально відчуваємо чи чуємо.

Це поганий сигнал, бо це означає, що влада може втратити або вже втрачає довіру до себе. Тому що одне говориться на публіку, а друге – приватно. Ми не знаємо насправді, які умови ставить Зеленський. Я розумію потреби таємниць, але дуже дивно звучить цей заклик, що ми переможемо, повна перемога, кордони 1991 року. Як це може статись?

Чи вдасться залучити Росію до формули миру

Зараз і український президент, і наші дипломати говорять про те, що ми говоритимемо з Росією, бо на початку війни казали, що ніяких переговорів ні з Росією, ні з Путіним. Українська влада пропонує перемовини на основі української формули миру. На наступний Саміт миру, який може відбутися у листопаді, начебто мають запросити Росію. Щоправда, не знаю, як це відбуватиметься. Як можливо залучити Росію до української формули миру?

До української формули миру не вдасться залучити. Буде якась проміжна формула. Добре, щоб у цій проміжній формулі було найбільше української формули. Але має бути якийсь тиск, якийсь примус.

Ми не знаємо, що насправді робиться в Росії. Є дві думки. Мовляв, Росія ще має дуже високий економічний потенціал, що повинна воювати. Друга оцінка каже, що Росія вичерпує всі свої запаси, тому закуповує все, де тільки може: в Ірані, в Північній Кореї. Я припускаю, що Путін також зацікавлений у паузі, тому що не тільки Україна вичерпує усе, але і Росія також. Отже, тут може бути цей пункт.

Думаю, що український уряд і Зеленський вчинили б більш чесно, якби сказали, що не відмовляються від формули миру, але досягнуть її у довготривалій перспективі, а зараз ми йдемо до цього миру поетапно: зафіксуємо певну лінію, певні зміни й готуватимемося до можливої нової війни з тим, щоб максимально будувати наші спроможності, можливості, інтегруючись в Захід і роблячи все можливе, щоб дістати гарантії безпеки. Умовно кажучи, зробити все те, щоб Росії більше не захотілося воювати.

Що ви думаєте про формат Саміту миру? Він же зовсім нетиповий, коли збираються інші країни, навіть понад сотня країн, які безпосередньо не є учасниками цього конфлікту. Так, вони допомагають Україні, але чи можуть вони бути якимись посередниками? І як ви загалом оцінюєте це?

Посередниками можуть бути та мають бути. Але мені здається, тут мовиться про щось трошки інше, бо ми бачимо, що сучасна геополітична система більше не діє. ООН чи Рада безпеки є безпомічними. Мовиться про переформатування цієї системи безпеки.

Думаю, що у такому випадку ці перемовини, формула миру можуть бути інструментом чи шляхом такого переформатування. Тому що це найбільша війна на території Європи з часу Другої світової війни. Це дуже загрозливо, тому що ми знаємо, що Перша і Друга світові війни почалися на базі саме Європи. Європа є тим найбільшим потенціальним полем для можливого початку третьої світової війни.

Я думаю, що дуже важливо риторикою у цьому переконувати завдану геополітичну важливість України, що доля України – це не тільки доля України, а й всієї геополітичної системи Європи та всього світу.


Зеленський на Саміті миру / Getty Images

Якщо повертатися до росіян, чи вважатимуть вони будь-які перемовини на цьому етапі війни поразкою Росії? Чи є загроза, що ця начебто поразка консолідує російське суспільство і вони захочуть реваншу?

Не знаю, важко сказати. Треба дожити та побачити. Ми це не можемо передбачити. Ризик є, але війна це завжди про ризик, якого ніколи не вдасться уникнути. Зараз мовиться про тиск на Росію, щоб вона сіла нарешті за стіл перемовин і перестала говорити із позицій сильного актора. Я вважаю, це ключове завдання.

"Європа потребувала кризи"

На вашу думку, як саме війна в Україні змінила сприйняття свободи в Європі? Бо мені здається, що багато європейських країн досі не можуть уявити наслідки перемоги Росії. Вони не могли уявити те, що Росія нападе на Україну. Так само вони зараз не уявляють те, що Росія зможе далі вдертися у країни НАТО.

Насамперед я вважаю, що Європа дуже сильно потребувала кризи, бо вона розвивається від кризи до кризи. Ті політичні системи, які ми маємо – це результати певних криз, воєн. І ця стара система вже не діяла, тому Європа потребувала нової розв'язки, а вона не приходить без кризи.

І у тому сенсі те, що зараз відбувається в Україні – російсько-українська війна, є такою кризою. Вона змушує якщо не всю Європу, то весь європейський істеблішмент серйозно думати про безпеку Європи. Певні кроки у цю сторону робляться.

Зокрема, тут страху додає, можливо, перемога на виборах у США Дональда Трампа, який погрожує витягнути американські ресурси з НАТО, із захисту Європи. І це вже змушує багатьох європейських політиків рухатися, приймати більш радикальну риторику.

Бачимо приклад Еммануеля Макрона. Ми знаємо, що з перемогою лейбористів у Великій Британії також сильно посилюються позиції тих, хто виступає за те, що треба дати більше грошей на воєнний бюджет, активніше допомагати Україні.

Мовиться про те, що якщо ми говоримо, що свобода є однією з ключових ідей Європи, є цінністю, то приходить розуміння того, що вона не дана просто так – її треба захищати. Тобто якщо ми говоримо про ліберальну Європу, ми відчуваємо сильну потребу у лібералізмі, який має нігті та зуби, який вміє захищатися. Я думаю, що це дає шанс на відродження, "омолодження" цієї Європи. Чи це станеться знову – будемо бачити.

Але бачимо, що Європа рухається різними темпами та приймає різні рішення. Очевидно, можна говорити про дві різні зони. Є північна Європа, яку ми приблизно окреслимо: Велика Британія, Данія, Нідерланди, Скандинавські країни, Польща, країни Балтії, які активно підтримують Україну, які готові збільшити бюджет, налагодити воєнну промисловість і так далі. І країни півдня, які приймають більш повільні рішення. Хоча з боку Франції, яка є країною півдня, були певні посунення щодо Макрона.

Ключова територія – це Німеччина. Як Німеччина поводитиметься в цьому двоподілі? Тому що вона хитається. Ми бачимо відсутність будь-яких заяв, бажання допомагати Україні, потім зміни щодо постачання зброї. Тепер знову бачимо, що у зв'язку із перемогою AfD (партія "Альтернатива для Німеччини" – 24 Канал) Олаф Шольц починає танцювати невідомий танець.

Тут я вважаю, що, як і раніше, Німеччина є ключовою територією, бо вона досі була серцем і мотором нової Європи. Чи вона далі залишиться – залежатиме від результату російсько-української війни.

Чи може Польща завадити вступу в ЄС

Як ви бачите майбутні відносини між Україною та Європейським Союзом? Що має змінитися як в Україні, так і в Європі для подальшої інтеграції?

Я вважаю, що має бути тільки одна зміна – Україна має стати членом Європейського Союзу. Це ключове питання. Ми повинні представити прозахідний статус України. Це має відбутися досить швидко, радикально швидко.

Думаю, що є підстави так думати, є певні підстави для оптимізму. І Брюссель, і Україна мають максимально зробити все для того, щоб це сталося якнайшвидше. Іншої альтернативи я тут не бачу. Якщо це буде довгий шлях, то це може бути шлях довгої агонії і України, і Заходу.

Очільник Міноборони Польщі говорить, що вступу України до ЄС не буде без розв'язання "волинського питання". Як ви оцінюєте ці дискусії між Україною та Польщею щодо Волинської трагедії? Чи можуть ці заяви польської влади поглибити історичні суперечки? Чи навіть навпаки – стати основою для конструктивного діалогу?

Я про це дуже багато розмовляю з моїми польськими колегами, тобто не треба так пояснювати, що поляки проти українців. Є поляки та українці, які проти зближення, хоча з польського боку таких більше. Але є поляки та українці, які думають про зближення, і думають, як ці проблеми розв'язати – наші суперечки.

Для вступу треба зрозуміти одну важливу тезу. Це я кажу про українську ілюзію. Ми вважаємо, що "волинське питання" виникає тільки тоді, коли є чергові вибори в Польщі або це є наслідком підривної діяльності Росії.

Звичайно, ми не можемо ігнорувати роль Кремля у тих всіх суперечках. Очевидно, ми не можемо ігнорувати політичні кон'юнктури. Але треба зрозуміти, що для поляків події на Волині – те саме, що для нас Голодомор. Це для них частина їхньої історичної пам'яті. Добре це чи зле – я навіть не беруся судити зараз, а просто кажу прийняти цей факт.

І нам треба з цим щось робити. Що робити? Я про це пишу і говорю. Зрештою, я думаю, що зараз будуть інтенсивні дискусії з двох боків, що можна з цим зробити. Але я не вірю, що Польща, польська еліта буде використовувати волинський фактор, як реальний фактор гальмування інтеграції України в Європу.

Можливо, будуть й інші факти, той самий фактор зерна, економічний фактор, але навіть той фактор, я вважаю, не зможе домінувати у польській політиці. Тому що Польща, на відміну від Угорщини, розуміє ступінь загрози російської небезпеки.

Тут, на щастя, нас рятує Росія і спільний страх перед нею. Коли мені кажуть, що, мовляв, польсько-українське порозуміння побудоване на нетривкій основі, бо це страх, а не якісь спільні емоції, то насправді страх є найбільш природною емоцією – якщо щось будується на страху, то буде дуже-дуже тривким.

Тобто я сподіваюся, що цього не станеться – не буде блокування. Запевняю вас, що особисто я і дуже багато моїх знайомих роблять дуже багато, щоб цього не сталося.


Чи може Польща завадити вступу в ЄС / Getty Images

Як УПЦ МП стала осередком КДБістів

Ми бачимо, що зараз українська влада бореться із російським впливом, закриває, забороняє московські церкви. А наскільки безпечні такі дії? Чи не призведуть вони до розколу у суспільстві?

Немає реального закриття церков. Йде певний законодавчий процес, розв'язується доля російської православної церкви в Україні. Тому що не може бути так, щоб церква, яка є в Україні, керувалася із центру держави, яка з нами воює. Це дуже важливо.

Це про спонукання, щоб православні церкви в Україні перейшли під опіку Константинопольського патріархату, як це колись було. Зараз Константинопольський патріархат набагато старший за російський, він має набагато більше прав на цю територію.

Тобто я вважаю, що тут дії прагматичні та добрі. І, дай Боже, щоб не провалили цього результату – щоб православна церква в Україні зажила своїм власним життям, а не російським.

Як взагалі так сталося, що православ'я зародилося у Києві, а його центром стала Москва? Як російська церква по суті стала спецслужбістським органом?

Дві різні історії. Перша історія полягає у тому, що у той час, коли сталося повстання Хмельницького, коли сталося рішення про перенесення центру з Києва до Москви, це було результатом того, що у той час в Європі була так звана конфесіоналізація. Це означає, що всі держави чи більшість держав почали будуватися на релігійному ґрунті. Чия влада, того й лінія, і у релігійний спосіб дуже часто було рішення, хто з ким брав союз.

У тому випадку історія зіграла з нами злий жарт, тому що українці козацької держави вирішили прийняти цей союз з однокровною, одноправославною Росією. Може, у той час це був вигідний крок, тому що Росія була далеко і була слабкою, але у довшій перспективі цей крок виявився дуже-дуже фатальним.

Тут не було якоїсь такої злої дії, тут були прорахунки. Хоча прорахунок був неочевидний тоді, а стався очевидним значно пізніше. Те, що зробило це рішення провальним, – українці не знали, куди вони йшли, не знали Росії; не знали, що там певна політична система, яка погано пасує українцям.

Ця політична система полягає у тому, що у них державний правитель є одночасно головою церкви, тому він майже є богом. Він не відповідає ні перед ким, тільки перед Богом. І цей правитель не просто керує країною, він є ще й власником цієї країни, власником життя і власності всіх тих, хто в ній мешкає.

Це політична формула, яка зламала українські наміри. Вона була цілком протилежною, тому що все-таки українські традиції, традиції православної церкви були ідеєю автономії, самоуправління, самодостатності церкви. Це конфлікт двох політичних систем. Це те, що потім визначило долю козацької держави, зобразилося в поезії Тараса Шевченка, українському національному міфі.

А тепер ми бачимо цей конфлікт виразно, тому що він центральний у цій війні. Це не просто конфлікт України та Росії, а двох різних політичних систем, двох різних політичних цивілізацій, якщо можна так сказати. Конфлікт і стосунки між державою і церквою.

Що головне у війні з Росією

Що, на вашу думку, є критичним як для України, так і для самих українців, щоб протистояти російській агресії та зберегти нашу незалежність?

Віра у перемогу, бажання йти до кінця, не думати, що все скінчиться сьогодні чи завтра. Думати, що ця війна – це гра у дуже довгу. Будуть свої піднесення, занепади, точки нижчі. Головне – виробити сталість, стабільність, яка згодом утримуватиме наше постійне почуття. Також не думайте про те, що Україна є самодостатньою цивілізацією і може не піти ні на Захід, ні на Схід, а розвиватися своїм третім шляхом. Я весь час кажу, що третій шлях – це шлях у третій світ.

Україна має одну чітку перспективу. Це перспектива, яка є важливою та виправданою – шлях на Захід. Тому що там Україна може розвивати питання своєї безпеки, свого добробуту. Зокрема, це зона, де неможлива війна.

Україна страждала протягом останніх десятків – сотень років. І це насправді розв'язка як історичного питання, яке мучило Україну досить тривалий час, а також питання, яке важливе для майбутнього. Бо головне у цій війні – зробити так, щоб наші діти, внуки, правнуки більше не воювали з Росією, чи ще з кимось, а були в зоні миру і добробуту.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
В Сумах дрон ударил во двор многоэтажки: РФ продолжает атаковать мирные города
TSN
2026-02-03T23:36:19Z
Трагедия в Белогородке: российская атака унесла жизни супругов за несколько часов до праздника
MY.UA
2026-01-28T21:10:31Z
Апокалипсис в США: 85 погибших и сотни тысяч без света
Comments UA
2026-01-30T19:51:58Z
Ревность, бензин и смерть: в Тернопольской области женщина сожгла соперницу, мужчина чудом выжил
Comments UA
2026-01-30T18:36:53Z
В Киеве инструктор по вождению за 4500$ обещал военнообязанному решить все вопросы с ТЦК
Украинская правда
2026-02-04T11:48:35Z
Участник боевых действий из Волыни ударил полицейского во время задержания: суд вынес решение
Новости Украины
2026-02-04T11:06:36Z
Кривой Рог: Шахед попал в многоэтажку, начался масштабный пожар
MY.UA
2026-01-26T19:47:22Z
Досадная авиакатастрофа: бизнес-джет разбился во время взлета в США
MY.UA
2026-01-26T05:28:45Z
Трагедия в Кривом Роге: атака дронов забрала жизнь пожилой женщины, трое раненых
MY.UA
2026-01-29T16:13:37Z
ТЭС как "военные цели" и продолжение войны: Песков сказал, какие объекты обстреливают ВС РФ
Фокус
2026-02-04T11:12:12Z
В России открыто показывают, что нарушили "энергетическое перемирие" Трампа
Comments UA
2026-02-04T11:00:07Z
В Милане выбросили из окна бывшего украинского банкира, одного из «кошельков» Семьи Януковича
Новости Украины
2026-01-29T18:09:38Z
Москва сделала свой выбор относительно окончании войны: что произошло перед переговорами в Абу-Даби
Comments UA
2026-02-03T07:48:48Z
Кремль не видит планов на разговор Путина и Макрона: детали за кулисами
MY.UA
2026-02-04T11:45:37Z
Удары по Украине превратятся в ловушку: на Западе разоблачили опасный замысел РФ
Comments UA
2026-02-04T11:42:50Z
Армия США применила сверхсекретный "Дискомбобулятор" для похищения Мадуро, - Трамп
UAToday
2026-01-24T19:12:58Z
В США озвучили крайне неожиданный сценарий прекращения войны в Украине: произошедшее
Comments UA
2026-02-03T07:36:24Z
Медведев озвучил ультиматум: в США раскрыли, что теперь Москва требует по Украине
Comments UA
2026-02-03T05:12:29Z
"Наваивался": известного российского актера ликвидировали на войне в Украине
Comments UA
2026-02-02T20:57:37Z
Певицу из Украины, поддерживающую режим РФ, откачивали врачи: что произошло
Comments UA
2026-02-03T20:57:21Z
"Что же я за мать": Тодоренко бросила ребенка в опасной ситуации
GlavRed
2026-01-31T09:36:24Z
Джозефина Джексон позирует в декольтированных мини по случаю своего 31-летия
Comments UA
2026-02-03T05:45:51Z
Тесть Бруклина Бекхэма впервые отреагировал на его вражду со звездной семьей и дал совет
TSN
2026-02-04T11:33:09Z
Ольга Харлан обнажила животик: Олимпийская чемпионка раскрыла детали беременности
MY.UA
2026-02-04T11:24:58Z
Тайна раскрыта: певица из Ужгорода в России вышла замуж за известного шоумена из Одессы
Comments UA
2026-01-30T21:00:22Z
Фильм Чернова «2000 метров до Андреевки»: от Канн до номинации Гильдии сценаристов Америки
MY.UA
2026-01-29T15:11:23Z
Дочь Ивана Марчука выступила в защиту отца в скандале с авторскими правами
MY.UA
2026-01-30T17:10:17Z
Женщина чуть не потеряла зрение из-за контактных линз: почему так случилось
TSN
2026-02-03T16:51:20Z
Врачи назвали продукты, неожиданный эффект от употребления которых поразит многих
Comments UA
2026-02-03T16:24:07Z
Гороскоп на сегодня 1 февраля: нетерпение Овнов, критика Львов и разочарование Стрельцов
Знай
2026-02-01T02:54:06Z
Перевод часов в Украине: появилось важное уточнение о летнем времени
Хвиля
2026-02-02T20:21:36Z
Лечебные браслеты: реальная польза или очередное выманивание денег и «надувная» мода, за которую платят от 1000₴
Comments UA
2026-02-04T11:45:44Z
"Ночная" или вареная: раскрыта неожиданная правда о лучшей овсянке
Comments UA
2026-02-04T11:33:06Z
Пьете кофе натощак? Вот как это влияет на ваш организм
UAToday
2026-01-24T10:03:25Z
Что есть с утра для здоровья сердца: 10 завтраков, которые советуют эксперты
TSN
2026-01-23T16:06:16Z
Можно ли есть гранат с косточками и что будет потом с вашим кишечником
Знай
2026-01-30T10:51:51Z
Один простой трюк с радиатором: комната прогревается в разы быстрее
GlavRed
2026-01-31T17:45:05Z
YouTube начал зачистку: ИИ-каналы с миллионами подписчиков исчезают один за другим
Знай
2026-02-01T13:51:07Z
"Только интернет": директор УЦОКО рассказала, что необходимо для подготовки к НМТ
Знай
2026-02-02T23:33:36Z
Великобритания начала расследование в отношении чат-бота Маска
Европейская правда
2026-02-03T12:54:47Z
Xbox нового поколения может стартовать уже в 2027 году
GameMag
2026-02-04T11:21:54Z
На ринку сиру в Україні ситуація поступово стабілізується
AgroNews
2026-02-04T11:15:36Z
Скільки яєць безпечно їсти на день для здоров’я серця
AgroNews
2026-01-23T17:18:20Z
Впервые в США технологические гиганты Meta, TikTok и YouTube предстанут перед судом по обвинению в зависимости
MY.UA
2026-01-26T17:12:40Z
Україна у 2025 році імпортувала 1,1 млн т плоского металопрокату
AgroNews
2026-01-23T18:24:21Z
Не делайте этого во время застолья, даже если вас об этом попросят
Comments UA
2026-02-02T19:57:08Z
Гороскоп на 4 февраля 2026 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
2026-02-03T16:27:29Z
Пышные, ароматные и вкусные: что добавить в тесто на оладьи, чтобы не опадали и не впитывали жир
TSN
2026-01-30T10:51:54Z
Ориентиры могут исчезнуть в считанные минуты - спасатели предостерегают туристов не ходить в горы
Комсомольская правда
2026-02-04T11:30:40Z
Твой идеальный любимец уже определен звездами: какие животные лучше всего подходят каждому знаку Зодиака и почему это меняет жизнь
Comments UA
2026-02-04T08:42:09Z
Спасет ли балкон продукты при выключении света: в Госпотребслужбе дали исчерпывающий ответ
Знай
2026-02-04T07:21:53Z
"Убьют" и одежду, и технику: 7 вещей, которые запрещено класть в стиральную машину
GlavRed
2026-02-04T01:15:50Z
День ангела 4 февраля: кого и как поздравлять с именинами
TSN
2026-02-03T22:24:01Z
Память, настроение и логика: как пазлы заставляют мозг лучше работать
Знай
2026-02-03T21:51:36Z
Кремль выкачивает деньги из россиян: инфляция превращается в скрытый налог
MY.UA
2026-01-30T17:31:06Z
Мифы и факты: будет ли обязательный техосмотр для авто в Украине до 2026 года?
MY.UA
2026-01-24T05:39:28Z
Курс валют на 27 января: сколько стоят доллар, евро и злотый
UAToday
2026-01-27T10:06:00Z
Скидки на такси: Как "Укрзализныця" поддержит ночных пассажиров
MY.UA
2026-01-26T05:49:06Z
РФ стремительно теряет возможность продолжать войну: на Западе назвали главную причину
Comments UA
2026-02-04T11:36:27Z
"Какая-то уродина": Смелянский резко ответил на критику о смене логотипа Укрпочты
Фокус
2026-02-04T11:30:06Z
Маск стал первым человеком в мире: к какой цифре приблизилось состояние миллиардера
Comments UA
2026-02-04T11:21:16Z
Финансовый гороскоп на февраль: у кого из знаков Зодиака возникнут проблемы с деньгами
Comments UA
2026-02-04T11:12:02Z
Небывалое спасение: почти 100 млн куб. м американского LNG прибыли в Украину
MY.UA
2026-02-04T11:04:06Z
Общественный транспорт по спецпропускам: украинцев готовят к новым ограничениям
Знай
2026-02-04T07:06:41Z
Сильные морозы по всей Украине: какой будет погода сегодня
TSN
2026-02-03T05:36:13Z
Герой Украины, который защищает Покровск, оценил реальные шансы РФ на Донбассе
MY.UA
2026-01-25T17:20:43Z
Большой областной центр оказался под серьезной угрозой: в ВСУ сделали важное предупреждение
Знай
2026-01-30T21:33:15Z
Оккупанты изменили подход к использованию "Герберов": украинцев напугали новой опасностью
Comments UA
2026-02-04T11:36:53Z
53 тысячи абонентов Запорожья без света: последствия нового удара
MY.UA
2026-02-04T11:35:19Z
Тысячи украинцев Днепропетровщины и Киевщины погрузятся во тьму: графики на 3 февраля
MY.UA
2026-02-02T23:56:58Z
Россия накрывает Украину баллистикой и дронами: удары по Киеву, Харькову и Днепру
Comments UA
2026-02-02T23:51:24Z
Свет побеждает тьму: когда в Украине наступит весеннее равноденствие в 2026 году
Знай
2026-02-01T20:51:59Z
Россияне наносят комбинированный удар: по всей Украине – воздушная тревога
Украинская правда
2026-02-03T05:12:38Z
Украинцам старше 55 выплатят почти по 11 тысяч гривен: как получить помощь
Хвиля
2026-01-30T20:45:35Z
Что нужно сделать со свечами 1 февраля и о чем нельзя думать сегодня: приметы и запреты на Трифона
Знай
2026-02-01T02:54:56Z
Сколько окупантов отправились в ад за прошлые сутки: Генштаб назвал цифру
TSN
2026-02-03T05:36:21Z
Сырский: В январе высокие результаты демонстрировали украинские дроны-перехватчики
Украинская правда
2026-02-04T11:42:02Z
"Конец эпохи": Польша официально меняет правила для украинцев
Хвиля
2026-02-04T11:36:32Z
3 февраля – какой сегодня церковный праздник, что нельзя делать, традиции и приметы этого дня
Комсомольская правда
2026-02-03T03:36:28Z
Какой завтра, 2 февраля, праздник — все об этом дне, какой церковный праздник
TSN
2026-02-01T07:06:55Z
Детские молитвы в каждом стежке: в Киеве начали вышивать оберег для Кирилла Буданова
Знай
2026-01-30T15:48:59Z
Живёт в собственном мире: друг Михаэля Шумахера сделал шокирующее признание о состоянии легенды Ф-1
Знай
2026-02-03T09:51:51Z
Toyota выпустила дешевый и вместительный электромобиль всего за $20 000
Фокус
2026-02-04T11:06:45Z
Налог на роскошь: за какие авто водителям придется выложить дополнительные 25 тысяч гривен
Хвиля
2026-02-04T10:45:55Z
MG представила недорогого конкурента Toyota Prado с тяговитым дизелем
Фокус
2026-02-04T08:51:46Z
Как легко проехать скользкий участок дороги: лайфхак, который выручит в гололед
Знай
2026-02-04T06:21:31Z
Дешево сегодня - дорого завтра? Эксперт предупредил украинцев о скрытых рисках китайских авто
Знай
2026-02-04T04:51:53Z
Семейный суперкар: в Украине появился скоростной 900-сильный кроссовер Aston Martin
Фокус
2026-02-03T15:27:39Z
Радикальные изменения: каким будет новый Hyundai Tucson 2027
Фокус
2026-02-03T10:21:25Z
Вы не поверите, зачем водители натирают лобовое стекло луком — как этот трюк спасает автомобиль зимой
TSN
2026-02-03T09:36:49Z
Неожиданная встреча: Усик вышел на поле с Мюллером после футбольного матча
MY.UA
2026-01-28T16:40:08Z
Неожиданный герой: Трубин выводит «Бенфику» в плей-офф Лиги чемпионов
MY.UA
2026-01-28T22:52:39Z
Саночница Александра Мох: Перед стартом на Олимпиаде буду слушать "Океан Эльзы" – это мой ритуал
Комсомольская правда
2026-02-04T10:24:30Z
Арсенал удруге обіграв Челсі та вийшов до фіналу Кубка ліги
Football.ua
2026-02-03T22:03:34Z
Каталонская "Барселона" борется за финал Лиги чемпионов 2029 года
MY.UA
2026-02-03T14:56:21Z
Возвращение России в большой футбол: у Путина отреагировали на "сигнал" от ФИФА
Comments UA
2026-02-03T13:52:41Z
Министр спорта осудил идею ФИФА: возвращение россиян несовместимо с ценностями Fair Play
MY.UA
2026-02-03T13:42:57Z
Ольга Харлан объявила о беременности и сделала паузу в карьере
MY.UA
2026-02-03T12:50:11Z
Олимпийская чемпионка Ольга Харлан ждет первенца: трогательное видео с женихом
MY.UA
2026-02-03T12:29:16Z