Про це під час презентації в Укрінформі Білої книги «Запровадження системи штрафних балів для підвищення безпеки дорожнього руху в Україні» заявили представники ЦЕДЕМ Віктор Загреба та Микола Ільчук.
Ільчук пояснив, що у ЦЕДЕМ наразі пропонують щодо 4 правопорушень як особливо небезпечних - проїзд на заборонений сигнал світлофора або жест регулювальника, порушення правил проїзду перехресть, порушення правил обгону, порушення правил проїзду пішохідних переходів – зробити так, щоб у разі вчинення порушення двічі упродовж року водії отримували у два-три рази більший штраф від того, що встановлюється за те або інше порушення, вчинене уперше.
«У випадку, якщо водій протягом року порушить двічі, тобто три рази повториться (це правопорушення – ред.), то він отримає не тільки ще у 10 разів більший штраф від попереднього, він також отримає позбавлення права керування (на термін від півроку до року – ред.). Це не штрафні бали, це дуже далека від цього система. Але ми вважаємо, що це б стало таким першим кроком, можливо, перехідним моментом, і з цього можна було б почати», - переконаний він.
У ЦЕДЕМ виділили кілька базових положень, які важливо погодити щодо питання впровадження системи штрафних балів в Україні. За словами Загреби, важливо, щоб штрафні бали були обов’язковими, а не варіативними – тобто не замінником і не опціональним стягненням до штрафу, а обов’язковим додатком до штрафів для тих порушень, на які це буде поширюватися.
«Серед цих положень – те, що штрафні бали є стягненням, і так має бути записано у законодавстві, а не різними іншими креативними термінами – наприклад, «міра відповідальності» або «умовна величина». Це юридично неправильно, бо штрафні бали є саме стягненням. Друге, штрафні бали самі по собі не такі важливі, як питання позбавлення права керування. Важливо, щоб цей наслідок був болючим та неминучим для тих, хто назбирав ці штрафні бали», - сказав він.
Експерт ЦЕДЕМ поінформував, що буквально за два місяці до повномасштабного вторгнення у Верховній Раді був зареєстрований законопроєкт № 6502, який стосується впровадження штрафних балів.
Він зазначив, що щодо цього документа є питання щодо застосування штрафних балів лише до порушень, які були зафіксовані не у автоматичному режимі, і не застосування штрафних балів до тих порушень, які були зафіксовані у автоматичному режимі.
«Інший принциповий пункт полягає у тому, що ці бали мають застосовуватися до всіх порушень, які будуть визначені законодавцем, незалежно від режиму їхньої фіксації. Такий принцип дозволить у повній мірі реалізувати можливості системи автофіксації, яка в Україні є успішною», - заявив Загреба.
Він поінформував, що щодо впровадження штрафних балів має бути реалізована персональна відповідальність.
«Ми дійшли до висновку, що відповідальність юридичної особи – це хибний шлях. Має бути відповідальність лише фізособи-водія і обов’язок власника водія правдиво повідомити інформацію про реального водія (транспортного засобу – ред.)», - пояснив представник ЦЕДЕМ.
Перший заступник начальника департаменту Патрульної поліції України Олексій Білошицький констатував, що штрафні бали – це однозначно те, що має бути впроваджено в Україні.
Як повідомляв Укрінформ, на початку 2022 року у парламенті був зареєстрований законопроєкт №6502 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо впровадження обліку штрафних балів за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху».
Цим законопроєктом передбачається запровадження системи нарахування штрафнихбалів за порушення правил дорожнього руху, зафіксованих не в автоматичному режимі.
Фото Геннадія Мінченка