Аби викривати корупцію, потрібна системна робота з інституційних змін – Кривонос
Коли в Україні створювали антикорупційні органи – НАБУ, САП, ВАКС – то передбачалося, що вони поширюватимуть здорову практику по всій правоохоронній системі. Однак сталася криза. Як її проживає НАБУ,в інтерв’ю ZN.UA розповів директор Бюро Семен Кривонос, з яким поспілкувалась Інна Ведернікова.
«По-перше, будь-яка криза — це можливість розвиватися. По-друге, ми не дрейфуємо, а точно знаємо, куди пливемо. З початком повномасштабного вторгнення, припливу до України глобальних фінансів, в умовах певної закритості влади, збільшення прав правоохоронців, звуження прав суспільства корупційні ризики зросли в десятки разів. Але водночас через міжнародну допомогу, тиск партнерів, а також обставини, пов’язані з необхідністю вижити, в антикорупційній сфері сталися тектонічні зсуви, про які говорити раніше було неможливо», – зазначив Кривонос.
Він додав, що свій голос повернуло й громадянське суспільство. Директор НАБУ також зазначив, що вже є:
- незалежна Спеціалізована антикорупційна прокуратура;
- збільшений штат Антикорбюро;
- наглядові ради в ключових агентствах;
- прозорі закупівлі в конкретних галузях;
- відкритий конкурс на главу Митної служби;
- відкритий конкурс на керівника Бюро економічної безпеки.
«Чи достатньо цього? Ні. Не можна просто викривати корупцію, зупиняючи зловмисників. За цими викриттями має стояти системна робота з інституційних змін. Причому дуже швидких змін, щоб корупційне середовище не встигало формуватися. Якщо це питання процедури, то слід швидко змінювати процедуру. Якщо питання відкритості, то слід змінювати ступінь відкритості. Якщо це питання корпоративного управління й потреба змінювати підходи, то слід їх змінювати. Тобто це постійна дуже важка державна робота», – додав директор НАБУ.
Тобто, за словами Кривоноса, до цього потрібно прикласти так само багато зусиль, які зараз прикладаються до обороноздатності країни. І це стосується всієї правоохоронної системи.
«Є ще нюанс. Відповідальність суспільства. От як ви вважаєте, голова медико-соціальної експертної комісії (МСЕК), яка накопичила повне ліжко доларів, одна має відповідати за корупційний злочин? Безперечно, всі ці прокурори-псевдоінваліди теж є суб’єктами правопорушення. Тому що давати хабаря керівникові МСЕК або ТЦК — це злочин. В один бік це не працює. Й тому ті, хто в такий спосіб ухиляється від військової служби, теж мають понести кримінальну відповідальність», – додав Кривонос.
Про те, які уроки Семен Кривонос виніс із кризи зі зливами інформації на Банкову і чи розуміє, куди він поведе Бюро читайте в першій частині інтерв'ю «Директор НАБУ Семен Кривонос: «Про те, як НАБУ проходить кризу, треба судити з результату. Ми стали сильнішими».