Після феноменального успіху Notcoin на початку 2024 року, який приніс прибуток мільйонам користувачів, ринок заполонили однотипні клони з примітивним геймплеєм. Проте розчарування користувачів, зростання витрат на запуск проєктів та падіння прибутковості ставлять під сумнів майбутнє такого формату. Чи зможуть «тапалки» еволюціонувати, щоб вижити, або вони приречені зникнути назавжди?
ТМА або Telegram Mini App — вебдодатки, які відкриваються всередині месенджера Telegram. Вони створюються з використанням стандартних вебтехнологій, таких, як HTML, CSS і JavaScript. ТМА дозволяє користувачам взаємодіяти з різними сервісами та отримувати доступ до додаткових функцій, не виходячи з Telegram.
Після дебюту Telegram Mini Apps у 2023 році, Telegram дозволив розробникам почати інтегрувати блокчейн TON у свої додатки в січні 2024 року, що стало початком їхнього швидкого впровадження.
Мінідодатки Telegram досягли охоплення понад 950 мільйонів. Одними з найпопулярніших серед них є тип ігор під загальною назвою «тапалки». Ця назва походить від англійського «to tap», що означає «натискати».
Виникненню такої кількості ТМА-ігор ми зобов’язані запуску Notcoin (NOT) на початку 2024 року. У цій примітивній грі потрібно було натискати на зображення монетки, щоб заробляти Notcoin, які потім конвертували у справжні однойменні криптотокени. Попри те, що власникам преміумакаунтів Telegram та тим, хто завів багато людей за реферальними посиланнями вдалось заробити найбільше, навіть звичайним гравцям вдалося непогано нажитися на продажі своїх токенів на біржах або розміщенні їх у різного роду пулах. І це без жодних вкладень. Лише протягом 3 місяців у Notcoin грало 35 мільйонів людей.
Успіх першої «тапалки» спричинив появу тренду і численних однотипних додатків із примітивним та копі-геймплеєм, які почали швидко набридають реальним користувачам. Аідропи почали ставати все меншими, якщо не сказати, жалюгідними.
То ж, чи можна сказати, що тапалки помирають? Нумо розбиратись.
Втрата довіри користувачів та цікавості з боку розробників
Повноцінні ігри в екосистемі TON зустрічаються рідко. Багатьом проєктам довелося адаптуватися до нових тенденцій заради монетизації. Це призвело до масового розчарування користувачів: люди витрачали дорогоцінний час, але не отримували очікуваної винагороди.
Візьмемо приклад Hamster Kombat (який вженазивають найпровальнішим проєктом року). Пів року гравці сумлінно тицькали в екрани, в очікуванні щедрого розсипу монет. Але фінал був сумний, особливо для пересічних гравців. Для отримання солідної винагороди у грі найважливішими показниками виявились кількість запрошених друзів, використані ключі, а потім — пасивний дохід. Тобто, сам процес тапання був майже марним. Бо отримати суттєвий аірдроп не вклавши ні копійки у прокачування свого хом’яка виявилось нереальним. Більшість гравців заробила $10-$50.
Одночасно комерційні (професійні) криптани завжди очікують, що їх інвестиції у донати (як мінімум це преміумпідписка, закуплені Telegram-боти, та плата за транзакції) мусять окупитись у кілька разів.
На конференціях та різного роду зустрічах розробники TMA, зі свого боку, жаліються на зростання вартості трафіку, зниження платоспроможності аудиторії та падіння загального інтересу. Залучити користувачів до якісних проєктів стало складно через вже сформовані негативні стереотипи.
Крім того, якщо вивести Notcoin (NOT) на великі криптобіржі гравцям можна було безплатно, то зараз все частіше їм доводиться оплачувати усі витрати. Бо для розробників навіть лістинг може бути дуже дорогим: витрати сягають сумарно близько $2 млн.
Наприклад, команда Hamster Kombat прийняла рішення, що для отримання ігрових токенів HMSTR користувачі повинні самостійно поповнити свої рахунки в блокчейні TON, щоб оплатити транзакції на суму близько 1 TON ($5-$7). Таким чином, фінансові витрати за роздачу токенів переклали на самих гравців. Якщо врахувати, що деяким користувачам вдалось заробити лише $10-$20, радості від аірдропу у них було мало. А аудиторії, не знайомій з роботою криптогаманців і їх поповненням, довелося додатково попітніти.
Тому багато людей, які не захотіли витрачати час на поповнення свого гаманця, або вартість їх токенів була нижчою за комісію, просто закрили гру і більше туди не зайдуть. Тепер сотні мільйонів монет залишаться в системі та спокійно можуть перейти до рук розробників. Win-win?
На чому ж заробляють тапалки?
Зазвичай тапалки робляться за такою не хитрою схемою: користувач заходить у додаток, витрачає свій час на дії у ньому, вкладає певні кошти, а потім отримує свою винагороду (або бан) напередодні лістингу. Проєкт ділиться доходом із користувачами для підвищення активності та успішного запуску токена. Але звідки ж береться цей дохід?
Відповідь дуже проста: на продажі реклами. У кожній тапалці є розділ з завданнями, де треба пограти в іншу гру, підписатись на соцмережу, або подивитись відео на YouTube. Такі дії винагороджуються набагато краще, ніж просте тицяння. А за ці завдання організатори гри отримують цілком реальні гроші за рекламу. Бо виконуючи задачі гравці відвідують різні сторінки, накручуючи перегляди сайтів та каналів YouTube. І вартість одного перегляду користувачем, само собою, значно більша ніж вартість токенів, які він отримає за витрачений час.
Тренд котиться у прірву
Відсутність реального використання та застосування зароблених токенів, окрім продажу на біржі, — одна з найбільших проблем. Це призводить до швидкого знецінення і продажу монет. Через розподіл великих сум токенів між мільйонами користувачів кожен з них отримує копійки, тому розчаровується і втрачає інтерес до тапалок загалом. Крім того, більшість проєктів мають Web2 основу, а Web3-компоненти (та ж блокчейн-технологія) додаються лише формально, без реального практичного застосування.
Також останнім часом спостерігається негативна тенденція використання неякісного, штучного трафіку як основи для успішних TMA-проєктів. Так званий мотивований трафік
Втрату інтересу можна спостерігати на даних DefiLlama: загальна заблокована вартість (TVL)
Тому, швидше за все, тапалки у їх традиційній формі зникнуть.
Для залучення справжньої цінної (і платоспроможної) аудиторії потрібно створити новий цікавий формат, та реальну економіку навколо токенів ігор, щоб їх можна було використовувати за межами простого продажу на біржах або розміщення в пулах