Угорська MOL тримається за транзит через Україну, хоча має альтернативи російській нафті.
Автори зазначають, що історично Росія транзитувала Україною нафту через південну гілку нафтопроводу «Дружба» до Угорщини, Словаччини та Чехії. Останні кілька років через нього прокачується 14,5 млн тонн нафти щороку, що приносить російським компаніям близько 6 млрд доларів доходів. «Укртранснафта» отримує за транзит близько 240 млн дол., тобто майже у 25 разів менше, ніж російсіяни.
Експерти нагадали, що ЄС ще з грудня 2022 року запровадив санкції та заборонив імпорт до ЄС російської нафти. Але деякі країни ЄС отримали тимчасово винятки із санкцій, зокрема Угорщина, Словаччина та Чехія. Більшість країн вже знайшли альтернативи російській нафті, зокрема Польща, Німеччина та Чехія. Лише угорська компанія MOL, яка володіє нафтопереробними заводами в Угорщині та Словаччині, що отримують російську нафту через південну гілку «Дружби», захищає імпорт нафти з РФ через Україну. Хоча при цьому має можливості отримувати нафту із середземноморського ринку через хорватський термінал «Омішаль» і трубопровід «Адрія», потужності якого MOL розширила в 2015 року.
«Для України нафтопровід «Дружба» абсолютно не впливає на роботу місцевої нафтової галузі, бо є виключно транзитним, і для транспортування нафти українського видобутку він не використовується. Ба більше, для транспортування нафти в ньому застосовуються електропривідні насоси, для роботи яких використовується українська дефіцитна електрична енергія», – підкреслюють автори.
У червні 2024 року Україна спробувала запровадити санкції проти транзиту нафти російського видобувача «Лукойл», але угорська MOL швидко обійшла їх, просто почавши купувати російську нафту на кордоні України з Білоруссю, а далі її транспортувати Україною вже як угорську. При цьому український уряд не вжив ніяких заходів проти такого способу уникнення санкцій, тому транзит російської нафти триває у повному обсязі.
«Протягом останнього року Сили оборони України постійно намагаються завдавати уражень російським нафтопереробним заводам, але при цьому чомусь не використовується можливість завдати шкоди російській нафтовій галузі на 6 млрд дол. щорічно шляхом запровадження санкцій на транзит нафти», – наголошують автори.
Відповідно до даних Enkorr, частка імпорту дизельного пального (ДП) зі Словаччини на ринку України у вересні 2024 року становила лише 6%. Плюс, ринок палива у Європі є конкурентним. Тобто Україна може легко замістити обсяги імпорту з угорських і словацьких заводів на альтернативних виробників. // Дзеркало тижня