MY.UAНовини
МОН детально роз'яснило критерії оцінювання в 5 – 9 класах НУШ
МОН детально роз'яснило критерії оцінювання в 5 – 9 класах НУШ

МОН детально роз'яснило критерії оцінювання в 5 – 9 класах НУШ

Про це інформує 24 Канал з посиланням на Міністерство освіти і науки України. Інструментарій оцінювання змінюється відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти й модельних навчальних програм.

Які основні вимоги до оцінювання в 5 – 9 класах НУШ

  • Чим новий підхід до оцінювання відрізняється від старого?

У нових стандартах у центрі – обов'язкові результати навчання учнівства, які реалізовують через компетентнісний підхід.

Ці вимоги представили через результати на трьох рівнях:

  • групи результатів (через які реалізують компетентнісний потенціал галузі);
  • загальні результати, які є спільними для всіх трьох рівнів загальної середньої освіти (вони ж визначають навчальний поступ за циклами: 5-6 і 7-9 класи);
  • орієнтири для оцінювання, на основі яких визначають рівень досягнення результатів навчання на завершення відповідного циклу.

Зміни до підходів у навчанні вплинули на критерії. Якщо попередні критерії оцінювання навчальних досягнень були орієнтовані більше на факти, правила й дані, тобто на знаннєвий компонент, то зараз йдеться про компетентності (знання, уміння, способи мислення, погляди, цінності).

  • Де шукати орієнтири та критерії для оцінювання?

Державний стандарт базової середньої освіти (далі – ДСБСО) – це основний документ, у якому можна побачити цілісну картину того, чого навчати, а отже, і що оцінювати.

У додатках стандарту, крім базових знань, зазначено групи результатів навчання й орієнтири для оцінювання. Орієнтири для оцінювання дають змогу формувати інструменти для оцінювання.

Ще один документ, який визначає загальні критерії для оцінювання і критерії оцінювання за освітніми галузями, – наказ МОН від 2 серпня №1093.

Критерії для оцінювання за освітніми галузями розробили на основі загальних критеріїв, але з урахуванням характеристики груп результатів відповідної галузі.

  • Як трактувати різну кількість груп результатів у стандарті та критеріях оцінювання у свідоцтві досягнень для деяких галузей?

Щоб спростити заповнення свідоцтва досягнень, окремі суміжні групи результатів (там, де це можливо) об'єднали, тому в громадянсько-історичній, природничій і математичній освітніх галузях кількість груп результатів у ДСБСО не збігається з кількістю груп у свідоцтві досягнень.

Так, наприклад, у природничій освітній галузі запропонували під час оцінювання орієнтуватися на три групи результатів: перша група спрямована на розвиток експериментальних навичок, коли учні здійснюють безпосередні дослідження фізичних явищ; друга група – на вміннях шукати й аналізувати інформацію; третя передбачає, що учні розуміють і можуть пояснити основні фізичні закони й закономірності, використовують ці знання для пояснення природних явищ.

У громадянсько-історичній освітній галузі в ДСБСО результати навчання подали за шістьма групами, проте під час розроблення критеріїв ці групи об'єднали в три. Так, у групі результатів:

  1. "Орієнтується в історичному часі та просторі, виявляє взаємозв'язки подій і явищ" об'єднано першу і другу групи загальних результатів навчання, визначених у ДСБСО;
  2. "Працює з інформацією історичного та суспільствознавчого змісту" – третя і четверта групи ДСБСО;
  3. "Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію" – п'ята і шоста групи ДСБСО.

Водночас запропонована форма свідоцтва досягнень є орієнтовною, тому заклад освіти може або використовувати пропонований міністерством спрощений варіант, або дотримуватися визначеної стандартом кількості груп результатів.

  • Чи можна користуватися старими критеріями для оцінювання?

Наказом МОН від 2 серпня 2024 року № 1093 затверджено рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнівства 5 – 9 класів, які навчаються відповідно до нового ДСБСО. Також скасували наказ МОН від 1 квітня 2022 року №289, що регламентував вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів. Відповідно у 2024/2025 навчальному році для оцінювання в 5-7 класах, а також пілотних 8-х, використовуємо нові критерії, а у 8-9-х — критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти 2011 року.

Види оцінювання

  • Які є види оцінювання?

Основними видами оцінювання є формувальне, підсумкове і державна підсумкова атестація (ДПА).

Формувальне оцінювання призначене для надання детального й конкретного описового зворотного зв'язку. Воно, допомагає учнівству зрозуміти, чого воно вже досягло й над чим ще потрібно працювати. Завдяки зворотному зв'язку, орієнтованому на результати навчання, учнівство матиме чіткіше уявлення про те, що потрібно зробити, щоб поліпшити свою успішність у майбутньому.

Формувальне оцінювання можна реалізовувати й у вигляді поточної оцінки — так учень / учениця також отримує зворотний зв'язок про свої навчальні здобутки на поточний момент.

Підсумкове оцінювання — це оцінювання результатів навчання за певний проміжок часу (розділ програми / тема тощо). Воно обов'язково повинне мати вигляд формальної оцінки, яку повідомляють учням / батькам та/чи іншим особам, які мають право про неї знати.



Які є види оцінювання / МОН

Окрім того, є ДПА. Оскільки кількість модельних навчальних програм із кожного навчального предмета та інтегрованого курсу не є обмеженою, учителі й учительки можуть по-різному реалізовувати державний стандарт. Однак у кінцевому підсумку учень / учениця має "прийти" до сформованих груп результатів і компетентностей. Це і має перевірити ДПА.

  • Чим відрізняються традиційна поточна оцінка і поточне оцінюванням за групами результатів?

Традиційну поточну оцінку здебільшого було спрямовано на перевірку знань і умінь учнів, які стосуються конкретного матеріалу. Її учень / учениця отримував/-ла за виконання конкретного завдання чи відповіді, оцінка мала здебільшого характер контролю.

Тоді як поточне оцінювання за групами результатів орієнтовано на досягнення конкретних компетентностей і розвиток навичок. Замість суто функцій контролю таке оцінювання має формувальне значення, тобто вчитель чи вчителька спостерігає за поступом кожної дитини. Через оцінку (бал) і зворотний зв'язок від учителя / учительки учні й учениці, а також батьки, отримують чітке уявлення про те, наскільки добре дитина навчається з огляду на визначену мету навчання – здобути конкретні компетентності та розвинути ті чи ті навички.

Наприклад, на уроці вчитель / вчителька може запланувати працювати над двома групами результатів: усна і письмова взаємодія (мовно-літературна галузь). Учитель/-ка може обрати три варіанти – виставити оцінки (бали) за ці групи результатів і надати зворотний зв'язок, щодо поступу; може виставити лише оцінку (бал) за групами результатів, а може не виставляти оцінки й зафіксувати проблемні питання, з якими попрацює на наступному уроці в межах цих груп результатів.

Тут добре спрацьовує саме формувальне оцінювання, зворотний зв'язок щодо того, над чим потрібно попрацювати. А вже коли вчитель/-ка вважатиме, що достатньо було запропоновано завдань, пояснено, як досягти результату, він чи вона може оцінити досягнення очікуваного результату (очікуваних результатів), запропонувавши учнівству написати підсумкову роботу.

  • Як трансформувати формувальне оцінювання у 12-бальну шкалу?

Формувальне оцінювання (оцінювання для навчання або оцінювання "в процесі") спрямовано на відстеження динаміки навчального поступу учня / учениці, визначення його / її навчальних (освітніх) потреб і скерування освітнього процесу на підвищення ефективності навчання з урахуванням виявлених результатів навчання. Найважливіше у формувальному оцінюванні – це спостереження за поступом дитини й, як наслідок, корегування наступних завдань відповідно до рівня та темпу, з яким дитина рухається, опановуючи зміст.

Це оцінювання здійснюють у формі самооцінювання, взаємооцінювання, оцінювання вчителем / учителькою з використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостережень учителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учня / учениці тощо) або за допомогою усного чи письмового коментаря.

Вимоги трансформувати такий вид оцінювання у формальну оцінку (бали) немає. Утім, варто розуміти, що поточна оцінка також є формою зворотного зв'язку для учнівства. Якщо її супроводжують детальні усні чи письмові коментарі вчителя з пропозиціями дій для поліпшення результату, така поточна оцінка також має ознаки формувального оцінювання.

  • Як проводити підсумкове оцінювання?

Мета підсумкового оцінювання – установити відповідність результатів, досягнутих учнем / ученицею, очікуваним результатам навчання з ДСБСО (модельної навчальної програми).

Основними різновидами підсумкового оцінювання є:

  • тематичне;
  • семестрове;
  • річне.

Результати підсумкового оцінювання фіксують у класному журналі.

Тематичне оцінювання може забезпечувати охоплення одного, кількох або всіх груп результатів, визначених у ДСБСО, у межах вивченого впродовж теми. Варто зауважити, що цей різновид підсумкового оцінювання не є обов'язковим: педагогічна рада закладу освіти може ухвалити рішення використовувати або не використовувати тематичне оцінювання.

Семестрове оцінювання здійснюють за групами результатів із кожного навчального предмета / інтегрованого курсу. Крім того, має бути виставлена загальна оцінка за предмет / інтегрований курс.

Зауважимо, що оцінки за семестр виставляють у відповідні стовпці за групами результатів, а вже потім – загальну оцінку. Наприклад, під час оцінювання з історії України вчитель / вчителька орієнтується на три групи результатів. Відповідно в журналі наприкінці семестру виставляє чотири оцінки: три за кожну групу результатів і загальну оцінку на основі оцінювання груп результатів.

Приклад фіксації семестрового оцінювання в журналі:

Оцінка за семестр може бути скоригованою. Відомості, отримані під час підсумкового семестрового оцінювання результатів навчання, застосовують для формулювання навчальних цілей на наступний період, визначення труднощів, що постали перед учнівством, коригування освітнього процесу.

Підсумкове оцінювання за рік не здійснюють. Річну оцінку виставляють на підставі загальних оцінок за I та II семестри (або скоригованих семестрових оцінок). Річна оцінка може бути середнім арифметичним оцінок за I та II семестри, проте не обов'язково. Для визначення річної оцінки потрібно враховувати динаміку особистих досягнень учня / учениці впродовж року.

Річне оцінювання також може бути скоригованим.

  • Якщо відповідно до статті 17 Закону України "Про повну загальну середню освіту" тематичне – це основний вид оцінювання, то на підставі чого має формуватися оцінка?

Тематичне оцінювання є одним із різновидів підсумкового оцінювання (разом із семестровим і річним). Педагогічна рада закладу освіти може ухвалити рішення використовувати або не використовувати тематичне як вид підсумкового оцінювання.

  • Чи передбачили тематичне оцінювання?

Тематичне оцінювання передбачено лише в одній із пропонованих моделей оцінювання (див. далі).

  • Чи можна враховувати тематичні оцінки у відповідні за групами результатів навчання?

Так, якщо такий алгоритм погодила педагогічна рада.

  • На основі чого виставляють тематичне оцінювання?

Якщо ваш заклад освіти рішенням педагогічної ради обрав модель оцінювання, де є тематичні оцінки, потрібно:

  1. провести комплексну підсумкову тематичну роботу, завдання якої дають змогу встановити результати навчання за всіма групами результатів;
  2. виконати окремі підсумкові тематичні роботи для кожної групи результатів;
  3. виставити тематичну оцінку на основі поточного оцінювання за групами результатів.

Зауважимо, що це значно ускладнює поточну роботу вчителя чи вчительки, тому далі в цих роз'ясненнях МОН пропонує інші, простіші, варіанти підсумкового оцінювання.

  • Як часто треба проводити оцінювання?

МОН не визначає кількість контрольних, самостійних чи інших робіт за семестр або рік. Процедури й частотність контролю вчитель / вчителька добирає з урахуванням дидактичної мети, особливостей змісту навчального предмета / інтегрованого курсу тощо (наказ МОН від 02.08.2024 № 1093).

На частотність також впливає кількість годин, передбачених для навчального предмета чи інтегрованого курсу. Тому єдиних рекомендацій щодо кількості оцінок, яка має бути в кожної дитини впродовж семестру, не може бути.

Для організації оцінювання МОН пропонує скористатися таким алгоритмом:

  1. Визначити, яку групу результатів ви опрацьовуєте й коли (якщо ви складаєте календарно-тематичне планування, найзручніше це зазначити в ньому). Наприклад, на одному уроці ГР1 та ГР3, а на іншому – ГР2.
  2. Передбачити, за допомогою яких інструментів і в якій формі ви будете здійснювати оцінювання.

На одному уроці можна запропонувати дітям діалог (ГР1) як формат усної взаємодії (приклад із мовно-літературної галузі) і оцінити цей вид діяльності, а на іншому – написання есе (ГР3) – письмова взаємодія, і надати дітям усний або письмовий зворотний зв'язок, без виставлення оцінок у журнал. А на наступному уроці, ще попрацювавши над написанням есе, знову запропонувати дітям написати текст і вже оцінити його та виставити оцінку в журналі.

У рекомендаціях зазначено, що вчительство може пропонувати підсумкові роботи за групами результатів, це своєрідний варіант звичних робіт. Наприклад, на уроці можна дати дітям підсумкову роботу за ГР1 – це і буде поточною оцінкою в журналі. Або підсумкову роботу за кількома групами результатів, які учнівство опрацьовувало на попередніх уроках. І також виставити оцінку в журналі. Це один із варіантів фіксування, що учень чи учениця досяг/-ла тих чи тих результатів.

Варто пам'ятати, що вчитель/-ка не має відводити саме 45 хвилин на таку роботу. Це може бути й робота на 20 хвилин чи пів години.

Фіксування результатів оцінювання. Виведення семестрової оцінки

  • Як фіксувати результати навчання в журналі?

Моделі виведення семестрової оцінки й фіксування результатів оцінювання в журналі для 5-7 класів:

Нагадаємо, що семестрове оцінювання проводять за групами результатів навчання, враховуючи підсумки контролю. Підсумки контролю можуть бути різними.

Перша модель

Оцінки за семестр виставляють на основі підсумкових робіт (ПР) за однією або кількома групами результатів (ПР ГР1 / ПР ГР2 / ПР ГР3 / ПР ГР4), визначеною / визначених у ДСБСО чи Критеріях оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням результатів поточного оцінювання (ПО) за певну групу загальних результатів (ПО ГР1 / ПО ГР2 / ПО ГР3 / ПО ГР4). Під час застосування цієї моделі потрібно враховувати динаміку особистих досягнень учня / учениці впродовж семестру.

Якщо вчитель/-ка обирає цю модель, то визначає, що впродовж семестру буде здійснювати поточне оцінювання за групами результатів. І, крім того, запропонує учнівству виконати кілька робіт залежно від того, яку кількість груп результатів передбачає певний предмет / інтегрований курс.

Наприклад, учень / учениця впродовж семестру отримав/-ла кілька поточних оцінок за ГР1 та написав/-ла одну чи кілька підсумкових робіт за ГР1. Щоб визначити фінальну (семестрову за ГР1) оцінку за цією групою результатів, учитель/-ка має додати всі оцінки (поточні й підсумкові) та отримати середнє арифметичне, яке і буде семестровою оцінкою за цією групою результатів.

Однак, якщо поточні оцінки учня / учениці були вищими, ніж фінальна (семестрова за ГР1), учитель/-ка може врахувати поступ і підвищити семестрову оцінку за ГР1, як це можна побачити в таблиці на прикладі учня Василя.

Приклад заповнення журналу:

ПР ГР1 + ПО ГР1 = СО ГР1

Унизу сторінки журналу, у стовпці з датою, можна фіксувати групи результатів навчання, над якими учнівство працювало на уроці, – ГР1, ГР2 тощо. Тоді, коли вчитель / учителька проводитиме оцінювання, зможе чітко простежити поступ кожної дитини за цією групою результатів.

Якщо ж оцінює одразу дві групи результатів, то можна через дріб ставити ГР1 та ГР2.

Позначати групу результатів, з якою ви працюєте, можна не внизу стовпця з датою, а на сторінці змісту уроку. Тоді тут, крім власне змісту, дописують: "ПО ГР1" (це означає, що ви поточно оцінювали групу результатів 1). Якщо ви оцінювали інші групи результатів, аналогічно до ГР1 це зазначаєте.

Друга модель

Тут підхід схожий: упродовж семестру фіксуємо групи результатів, досягнення за кожною групою результатів і пропонуємо учнівству написати комплексну підсумкову роботу. Робота може охоплювати один чи кілька уроків, проте головне, щоб нею було оцінено всі групи результатів. У разі відсутності учня / учениці на уроці в день проведення комплексної підсумкової роботи, оцінки за групами загальних результатів виставляють, ураховуючи поточне оцінювання впродовж вивчення окремої теми. Оцінки за семестр виставляємо за результатами комплексної підсумкової роботи (КПР ГР1 / КПР ГР2 / КПР ГР3 / КПР ГР4) з урахуванням динаміки особистих досягнень учня / учениці впродовж семестру. Свідченням цього учнівського поступу є поточне оцінювання за певну групу загальних результатів (ПО ГР1 / ПО ГР2 / ПО ГР3 / ПО ГР4).

КПР ГР1 + ПО ГР1 = СО ГР1

Третя модель

Оцінки за семестр виставляють за підсумками комплексної підсумкової роботи (КПР ГР1 / КПР ГР2 / КПР ГР3 / КПР ГР4) – за аналогією до попередньої моделі, проте з урахуванням тематичного оцінювання (ТО).

КПР ГР1 + ТО = СО ГР1

Важливо наголосити, що ця модель передбачає, що тематичне оцінювання має охоплювати всі групи результатів, визначені в ДСБСО чи Критеріях оцінювання за освітніми галузями, у межах вивченого впродовж теми.

  • Якщо впродовж семестру проводили підсумкові роботи за темою, які оцінювали за групами результатів, чи можна виставити наприкінці семестру оцінки за групами результатів на основі цих оцінок?

Якщо такий алгоритм погодила педагогічна рада, цей варіант не суперечить нормативним вимогам.

  • Що робити, якщо учень чи учениця погано написав/-ла підсумкову роботу або не прийшов / не прийшла на урок?

Відсутність учня / учениці на уроці:

Перший варіант: здійснити оцінювання в окремий день або під час іншого уроку.

Другий варіант: виставити оцінку на основі поточних. Саме тому важливо фіксувати в поточному оцінюванні групу результатів унизу стовпця з датою або на сторінці змісту уроку (див. попередні пояснення).

Якщо учень чи учениця написав/-ла гірше, ніж міг чи могла:

Ураховуємо динаміку досягнень учнівства, і тут помічним є поточне оцінювання, яке дає змогу об'єктивно оцінити і поставити семестрову оцінку за групами результатів.

  • Чи можна діагностувальні роботи – проєкти, практичні, лабораторні – оцінювати за групами результатів, фіксуючи в журналі, а потім разом використовувати ці результати з підсумковими, контрольними, враховувати для виставлення груп результатів наприкінці семестру?

Так. Це запитання найкраще ілюструє, що оцінювання різних видів робіт – проєктів, практичних, лабораторних робіт тощо – за групами результатів, – це один з оптимальних варіантів реалізації поточного оцінювання.

  • Як оцінки за групами результатів виводити в загальне?

Визначити фінальні (семестрові) оцінки за групами результатів учитель чи вчителька може на підставі:

  1. середнього арифметичного підсумкових оцінок (з підсумкового оцінювання за кожною групою результатів);
  2. середнього арифметичного поточних оцінок за групами результатів і результатом комплексної роботи.

Однак, якщо поточні оцінки учня чи учениці за групами результатів були вищими чи нижчими, ніж підсумкові, учитель/-ка може врахувати поступ учня чи учениці і виставити семестрову оцінку за цю ГР з урахуванням цієї динаміки.

  • Як враховувати поточні оцінки до груп результатів, якщо за урок ми ставимо одну оцінку, а груп результатів три?

Рекомендуємо обрати для виставлення поточної оцінки одну групу результатів, навіть якщо на уроці працювали з кількома. Іншу групу результатів можна оцінити під час іншого уроку. Саме тому важливо завчасно планувати ті групи результатів, які буде оцінено під час уроку.

  • Чи можна коригувати семестрове оцінювання лише за однією групою результатів?

Так. Навіть у разі проведення комплексної роботи можна запропонувати дитині скоригувати оцінку, виконавши завдання, які охоплюють оцінювання лише певної групи результатів.

  • Чи потрібно оцінки за тематичні контрольні роботи фіксувати в журналі?

Якщо ви їх проводите, то потрібно. Як уже зазначалося, рішення використовувати або не використовувати тематичне як вид підсумкового оцінювання ухвалює педагогічна рада закладу освіти.

  • Чи діють інструкції ведення журналу закладу загальної середньої освіти?

Потрібен деякий час, щоб внести відповідні зміни в інструкцію.

Попри те, що діє інструкція 2008 року, учительство, наприклад, мовно-літературної освітньої галузі, використовує стовпці для позначення аудіювання, говоріння тощо. І це ніколи не вважали порушенням ведення журналу відповідно до інструкції. Пропозиції щодо запровадження стовпців із групами результатів так само не порушують інструкції.

  • Цікавить оформлення сторінки в електронному журналі. Чи групи результатів 1, 2, 3 можна виставляти перед семестровою?

Розробники електронних журналів допрацьовують програмне забезпечення для того, щоб було враховано змінені підходи до оцінювання. На сьогодні вже є чимало таких прикладів, коли стовпці груп результатів можна виставляти перед семестровою і враховувати групи результатів під час поточного й підсумкового оцінювання.

Автономія закладу освіти

  • Чи обовʼязкові нові вимоги до оцінювання?

Згідно з частиною другою статті 15 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 38, ст. 385): "Накази міністерства, видані в межах його повноважень, є обов'язковими для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами".

Наказом МОН від 2 серпня 2024 року № 1093 затверджено рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнівства 5-9 класів, які навчаються відповідно до нового ДСБСО. Також скасовано наказ МОН від 1 квітня 2022 року № 289, що регламентував вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів. Відповідно у 2024/2025 навчальному році для оцінювання в 5‒7 класах, а також пілотних 8-х, використовуємо нові критерії, а у 8-9-х – критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти 2011 року.

Утім, варто зазначити, що нові вимоги до оцінювання не обмежують права вчительства на автономію у виборі форм, змісту, способів оцінювання, про що детально йшлося у відповідях на попередні запитання.

Крім того, за вибором закладу освіти оцінювання може здійснюватися за власною шкалою. У такому разі заклад має визначити правила переведення у 12-бальну шкалу й річне оцінювання має бути здійснене саме за національною шкалою.

  • Чи може школа за рішенням педагогічної ради виставляти тематичні оцінки без колонок з індексами та враховувати ці тематичні під час підсумкового оцінювання наприкінці семестру?

Семестрові оцінки має бути виставлено за групами результатів, тому з непроіндексованих тематичних це буде складно зробити. Тож доречно використовувати відповідні позначки.

  • Чи можна за рішенням педагогічної ради враховувати поточні оцінки під час виставлення тематичної? Діти за 5‒6 класи звикли, що вони стараються впродовж вивчення теми, їхній результати враховують. Тепер це може демотивувати їх.

Можна. Такий підхід передбачено у третій моделі, яку наведено вище. Звісно, відмовлятися від оцінювання впродовж семестру недоцільно, однак кожна оцінка, яку отримує учень / учениця має бути йому / їй зрозумілою. За що я отримав/-ла п'ять чи вісім? Наприклад, учень / учениця з української мови письмово взаємодіє на 5 балів, а з інших груп результатів має значно вищі бали. Тож п'ятірка слугує інформацією, що більше уваги варто приділити саме письмовій взаємодії.

Відповіді на запитання за галузями

  • Як виставляти оцінки у свідоцтво досягнень з української мови, якщо у зразку документа передбачено інші оцінки, ніж за групами обов'язкових результатів?

У свідоцтві досягнень наведено скорочені назви груп результатів мовно-літературної освітньої галузі. Порівняймо:



Види оцінювань учнів / МОН

Фіксувати в класному журналі назви груп результатів немає потреби, достатньо використовувати запропоновані скорочення ГР 1, ГР 2 тощо.

Зразок оформлення свідоцтва досягнень наведено в наказі МОН від 2 серпня 2024 року № 1093.

  • За якими групами результатів оцінювати етику і предмети морального спрямування, підприємництво і фінансову грамотність?

В інтегрованому курсі "Здоров'я, безпека, добробут", який реалізує виконання всіх груп результатів, потрібно оцінювати всі три групи результатів, які визначили в галузевих критеріях.

Предмет "Етика", курс "Фінансова грамотність" зосереджено на досягненні певної групи результатів, тож у галузевих критеріях це третя група результатів, яку умовно названо "добробут".

Проте є курси, які можуть мати результати навчання з інших груп результатів, зокрема курс "Культура добросусідства", який має інтегративний характер. Тут учитель/-ка має орієнтуватися на очікувані результати, визначені модельною навчальною програмою, і визначати відповідні дві групи результатів, які стосуються добробуту і здоров'я.

У вимогах до модельних навчальних програм тепер зазначено, що має бути позначено групи результатів державного стандарту і визначено, чи учитель/-ка оцінює всі три групи результатів, дві або одну.

  • Які особливості оцінювання іноземних мов?

Відповідно до наказу МОН № 1093 від 02.08.2024 підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями (додаток 2), з урахуванням різних форм і різновидів навчальної діяльності.

У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів. На підставі оцінок за групами результатів виставляють загальну оцінку за семестр із кожного навчального предмета / інтегрованого курсу.

Згідно з ДСБСО групи результатів з іноземних мов такі:

  • Сприйняття усної інформації та письмових текстів іноземною мовою в умовах безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування.
  • Взаємодія з іншими особами в усній і письмовій формі та в режимі реального часу через засоби іноземної мови.
  • Надання інформації, висловлювання думок, почуттів та ставлення іноземною мовою.

Ці групи результатів співвідносяться з формулюваннями, зазначеними у Свідоцтві досягнень і відповідають рівням Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти, модельним навчальним програмам.

Оскільки характеристики груп загальних результатів ДСБСО та критерії є комплексними, що охоплюють різні види мовленнєвої діяльності, то у Свідоцтві досягнень кожен вид мовленнєвої діяльності зазначено як окрему групу результатів:

  • Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання;
  • Усно взаємодіє та висловлюється / Говоріння;
  • Сприймає письмові тексти / Читання;
  • Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо.

Отже, у журналі робимо запис, ідентичний до того, що є у Свідоцтві досягнень. Можна робити один із запропонованих варіантів: або "Сприймає усну інформацію на слух", або "Аудіювання". Зазначені у Свідоцтві досягнень чотири види мовленнєвої діяльності охоплюють усі групи результатів, зазначені в Державному стандарті та Критеріях оцінювання, а критерії оцінювання, своєю чергою, складаються з оцінювання чотирьох видів мовленнєвої діяльності.

Зазначений вище документ не містить інформації щодо кількості груп результатів і вказівок на заповнення сторінок журналу, оскільки в кожній освітній галузі ця інформація різниться і вчительство в межах автономії саме вибирає що, коли і як оцінювати та які записи робити в журналах. Це право гарантовано пунктом 1 статті 54 Закону України "Про освіту", за яким педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право на академічну свободу, включно зі свободою викладання, свободою від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі.

Теги за темою
Школа
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Скандальная русская балерина с зависимостью сбежала из рехаба
Comments UA
2025-11-18T21:03:09Z
Известную испанскую певицу жестоко убили в доме престарелых: что известно
Comments UA
2025-11-18T20:51:31Z
Пугачева получила неожиданное предложение из Кремля
Comments UA
2025-11-18T20:48:55Z
В Лейпциге нашли два неизвестных произведения Иоганна Себастьяна Баха
Новости Украины
2025-11-18T20:36:10Z
Почему дети Майкла Джексона до сих пор не получили все его наследие
Comments UA
2025-11-18T20:12:45Z
Страшная болезнь убила российского актера, помогавшего российским оккупантам
Comments UA
2025-11-18T19:57:31Z
Сестра Софии Ротару впервые призналась, почему она не пришла на ее юбилейный концерт
TSN
2025-11-18T18:33:19Z
Сын Анджелины Джоли покрасил волосы в розовый
Фокус
2025-11-18T15:21:12Z
Звезда "Холостяка" намекнула на помолвку и показала кольцо за 112 тысяч грн
Фокус
2025-11-18T14:51:47Z
Еврокомиссия готовит план Б: эксперт оценил, согласует ли ЕС финансирование Украины на 2026 год
Знай
2025-11-18T23:33:28Z
НБУ опроверг фейк о новой банкноте 5000 грн
UAToday
2025-11-18T22:27:24Z
Один удар — и Россия теряет 2% мировых поставок нефти: чем бьет Украина
Новости Украины
2025-11-18T21:21:47Z
«Государство кладет свою руку к каждой гривне»: журналистка предупредила о расходах по продаже имущества
Знай
2025-11-18T20:42:25Z
Дефицит продуктов в Кривом Роге: специалисты назвали причину, по которой стало меньше отечественного товара
Политека
2025-11-18T19:30:51Z
Курс шаткий: эксперты объяснили украинцам, стоит ли сейчас скупать валюту
GlavRed
2025-11-18T18:27:15Z
Новый график движения поездов из Запорожья: "Укрзализныця" сделала предупреждение о важных изменениях
Политека
2025-11-18T14:51:38Z
Работа для пенсионеров в Черниговской области: кто может рассчитывать на стабильную зарплату до 30 000 гривен
Политека
2025-11-18T14:51:26Z
Новые доплаты и достойная минималка: пенсионерам обещают лучшую жизнь
Знай
2025-11-18T14:51:08Z
Палата представителей США поддержала публикацию "файлов Эпштейна"
Европейская правда
2025-11-19T01:21:38Z
Трамп заявил о необходимости "федерального стандарта" в США в отношении ИИ
Украинская правда
2025-11-19T00:39:38Z
Три ведущие государства Европы и США отреагировали новыми требованиями на резкий отчет МАГАТЭ по Ирану
ZN UA
2025-11-19T00:21:43Z
Новый план Зеленского: почему он именно сейчас заявил о возобновлении переговоров
Comments UA
2025-11-18T23:51:17Z
Отставка Лаврова: действительно ли Путин уволит своего ближайшего соратника
Comments UA
2025-11-18T23:42:36Z
Сенат принял законопроект об обнародовании файлов Эпштейна
ZN UA
2025-11-18T23:18:33Z
Чернышову избрали меру пресечения по делу "Мидас": что решил суд
UAToday
2025-11-18T22:27:55Z
В РФ пожаловались на атаку дронов и воздушных шаров: под ударом Москва и Рязань
UAToday
2025-11-18T22:27:50Z
Украина ударила ракетами ATACMS по военным объектам на территории России, - Генштаб
UAToday
2025-11-18T22:27:23Z
Массированная ночная атака по Харькову: подробности
TSN
2025-11-19T02:06:33Z
В ГСЧС показали последствия ночной вражеской атаки на Харьков
Украинская правда
2025-11-19T01:39:54Z
Атака на Харьков: появились фото последствий
Корреспондент
2025-11-19T01:24:04Z
Ночная атака на Харьков: дрон попал в многоэтажку, возле больницы ранен медик
ZN UA
2025-11-18T22:48:45Z
Популярную закуску запретили в самолетах — может "спонтанно вспыхнуть"
TSN
2025-11-18T22:21:34Z
В Харькове суд наказал мужчину, который на вокзале избил работника ТЦК
Новости Украины
2025-11-18T18:36:27Z
Турецкий отпуск превратился в трагедию: уличная еда убила целую семью
TSN
2025-11-18T15:33:45Z
Силовики Польши проверяют связи подрыва пути с другими случаями диверсий на транспорте
TSN
2025-11-18T15:33:24Z
"Сердцеедки по-украински": две сестры заманивали мужчин на свидание и обворовывали их
TSN
2025-11-18T15:33:19Z
РФ выпустила ряд ударных беспилотников по Украине: озвучена траектория движения
TSN
2025-11-19T02:06:40Z
Военное положение: как военному вернуться из СОЧ
ZN UA
2025-11-19T02:03:20Z
«Перемолоть российскую армию»: военный назвал главную цель ВСУ в Покровске
Знай
2025-11-19T00:33:35Z
Три больших областных центра Украины могут пойти под воду: когда это может произойти
Comments UA
2025-11-19T00:27:09Z
Пограничники уничтожили на фронте китайскую РСЗО
UAToday
2025-11-19T00:09:35Z
Тест: выберите одну из трех тыкв, и мы раскроем вашу скрытую черту характера
TSN
2025-11-18T22:21:54Z
Мобилизовать всех мужчин с собаками: полковник предлагает нестандартное решение проблем на фронте
TSN
2025-11-18T22:21:42Z
США одобрили новый военный пакет для Украины: что в него войдет
Comments UA
2025-11-18T22:12:18Z
Американка пережила удар молнии и говорит, что побывала в раю
Новости Украины
2025-11-18T22:00:33Z
В какое время суток лучше просыпаться, чтобы жить дольше
UAToday
2025-11-18T15:00:13Z
Когда произошла паническая атака: как действовать, если вы посреди улицы
Знай
2025-11-18T14:51:07Z
Создана таблетка, которая может продлить жизнь до 150 лет
UAToday
2025-11-18T14:36:57Z
Психологи объяснили, как поддержать родных пропавших без вести
Comments UA
2025-11-18T11:30:25Z
Вирус гриппа снова мутировал – специалисты прогнозируют тяжелый сезон
Новости Украины
2025-11-18T11:15:37Z
Чрезмерное увлечение кофе обезвоживает организм: ученые откровенно удивили открытием
Comments UA
2025-11-18T11:09:13Z
Топ-5 причин от психолога, почему люди обрывают связь без объяснений
Comments UA
2025-11-18T11:00:41Z
Всего один ген отвечает за спячку у млекопитающих, включая людей: ученые его наконец-то нашли
Фокус
2025-11-18T10:51:53Z
Пребиотики или пробиотики: в чем разница и что работает лучше для вашего кишечника
UAToday
2025-11-18T10:03:06Z
Заблудьте об этом лайфхаке для мытья авто: автомеханики рассказали, в чем угроза
Comments UA
2025-11-18T15:24:01Z
На аукцион выставили культовый спортивный седан 90-х в заводской упаковке
Фокус
2025-11-18T14:45:14Z
Мир перевернулся: новый Toyota Land Cruiser станет электрокаром
Фокус
2025-11-18T14:42:59Z
Продажа новых мотоциклов в Украине: какие бренды доминируют
Хвиля
2025-11-18T12:18:52Z
Спрос на авто из США в Украине вырос вдвое: самые популярные "битки"
Фокус
2025-11-18T11:51:41Z
Потеряют доступ к собственному авто: что ждет водителей после запуска реестра должников
Знай
2025-11-18T09:51:40Z
Спрос на китайские электромобили в Украине вырос на 414% за год — исследование
ZN UA
2025-11-18T09:39:20Z
Польша введет новые наказания для водителей: кто рискует оказаться за решеткой
Знай
2025-11-17T19:51:42Z
Стекло больше не плачет: британский лайфхак, который спасает окна от запотевания
GlavRed
2025-11-17T18:27:35Z
Возле Лимана российские штурмовики застревают в рвах — и их сразу накрывают украинские дроны
ZN UA
2025-11-19T01:33:11Z
В Харькове прогремело более 10 взрывов, враг атакует город БпЛА
Украинская правда
2025-11-19T00:09:05Z
Семь человек ранены в результате атаки вражеских БпЛА по двум районам Харькова
TSN
2025-11-18T23:06:35Z
Ситуация на фронте на вечер 18 ноября 2025 года
UAToday
2025-11-18T22:27:53Z
Харьков под ударом вражеских дронов: в городе раздались взрывы
TSN
2025-11-18T22:18:28Z
Во Львове на Поле почетных захоронений осталось 20 свободных мест, город готовит новый участок
Украинская правда
2025-11-18T21:24:35Z
Волна успеха для трех знаков Зодиака: кого ожидают положительные изменения
Знай
2025-11-18T20:51:41Z
У Дев - проблемы с деньгами, у Львов - успехи на работе: гороскоп на 19 ноября
Comments UA
2025-11-18T20:42:02Z
РФ подготовила стратегическую авиацию: массированный обстрел вероятен уже этой ночью
Comments UA
2025-11-18T20:30:02Z
День ангела 19 ноября: кого и как поздравлять с именинами
TSN
2025-11-18T22:21:23Z
Гороскоп на завтра 20 ноября: Раки сорвут куш, Козерогам - серьезная ссора
GlavRed
2025-11-18T20:27:19Z
Денежный поток и страстный роман: что ждет Близнецов в конце 2025 года
GlavRed
2025-11-18T18:27:25Z
73 года страха: история аэропорта, где пилоты заходили на посадку "вслепую"
Фокус
2025-11-18T15:27:59Z
Снижает стресс и делает счастливым: какие ежедневные привычки работают лучше психологов
Знай
2025-11-18T14:51:56Z
Ребенок-экстрасенс: как понять, что ваш ребенок чувствует больше других
Comments UA
2025-11-18T12:57:36Z
Астрологические ритуалы изобилия: пробуждаем финансовый поток для каждого знака зодиака
TSN
2025-11-18T12:36:53Z
ТОП-10 самых дорогих яхт: из чего сделано самое дорогое судно мира
Comments UA
2025-11-18T12:15:28Z
Даже при отключениях света: простой лайфхак, который поможет согреться без отопления
Знай
2025-11-18T11:30:22Z
Что предсказала Баба Ванга на 2026 год: от глобальной войны до масштабных катастроф
Comments UA
2025-11-18T23:00:11Z
Наука разрушила эти 7 мифов о динозаврах, но люди до сих пор в них верят
Comments UA
2025-11-18T22:42:25Z
Украинцы смогут увидеть редкую межзвездную комету 3I/ATLAS: когда и где наблюдать
UAToday
2025-11-18T22:27:38Z
Іспанія зіпсувала бездоганну статистику нічиєю проти Туреччини, але на ЧС-2026 кваліфікувалась
Football.ua
2025-11-18T21:51:51Z
Хищники, которые обманули смерть: невероятные стратегии выживания в мире ядовитых животных
TSN
2025-11-18T20:36:24Z
ТЦК "увидит" ваше местонахождение? Отслеживают ли украинцев по геолокации
Знай
2025-11-18T20:30:00Z
Создатель Clair Obscur: Expedition 33 Гийом Брош: Lost Odyssey заслуживает ремастера — справедливость должна восторжествовать
GameMag
2025-11-18T20:27:35Z
«Інтерпайп» має всі передумови для досягнення глобального масштабу – CEO
AgroNews
2025-11-18T19:30:45Z
Disney научила робота красиво падать и приземляться без повреждений
Корреспондент
2025-11-18T18:21:48Z
Еще пять европейских сборных вышли на ЧМ-2026
ZN UA
2025-11-18T22:21:40Z
Стало известно, почему легендарный футбольный стадион не примет матчи Евро-2028
ZN UA
2025-11-18T19:07:52Z
Каменец-Подольский Эпицентр завершил этап выступлений в Тернополе
Корреспондент
2025-11-18T15:09:09Z
Белорусские фанаты поддержали Украину баннерами против Путина и Лукашенко на матче сборной
Новости Украины
2025-11-18T12:18:05Z
Усик немногословно прокомментировал отказ от титула WBО
ZN UA
2025-11-18T09:52:27Z
Усик внезапно потерял один из поясов и статус абсолютного чемпиона
Хвиля
2025-11-18T08:54:12Z
Корпорация «Здоровье» и БК «Харьковские Соколы» поддерживают социальные инициативы
Comments UA
2025-11-18T08:42:49Z
Травма украинского футболиста "Бенфики" Судакова оказалась несерьезной
ZN UA
2025-11-18T07:44:36Z
Александр Усик потерял звание абсолютного чемпиона в хевивейте
Комсомольская правда
2025-11-18T07:39:00Z