MY.UAНовини
Коли впадуть київські мости, або Ігри «патріотів»
Коли впадуть київські мости, або Ігри «патріотів»

Коли впадуть київські мости, або Ігри «патріотів»

Коли впадуть київські мости, або Ігри «патріотів»

Цитата: «Може обвалитисяміст Київського метрополітену, який з'єднує правобережну частину міста з Гідропарком, Русанівкою та іншими районами Лівого берега. За результатами перевірок Державного дорожнього науково-дослідного інституту, це станеться, якщо ремонт мосту не почнеться найближчим часом».

Ну, це не новина, скаже навіть ледачий, але родзинка в тому, що цю цитату я нещодавно знайшов в архівах під заголовком (мовою оригіналу): «Столичный мост Метро может обрушиться 10:05 / 24 марта 2009»… Отже, минуло 15 років, а міст і досі стоїть! Щоправда, цього року почалися роботи з його укріплення, але це не знімає цілої низки запитань: наскільки безпечні київські мости, наскільки достовірну інформацію подають ЗМІ, чи є підстави хвилюватися жителям і гостям столиці?

Київ — місто мостів і шляхопроводів

Усього їх у столиці 176 (на балансі «Київавтодору»). Щоправда, ці дані з його сайту можуть бути неточними, оскільки Кабінет міністрів України може «забрати» у міста будь-який інфраструктурний об’єкт і передати комусь іншому. Так, Дарницький автомобільно-залізничний міст від самого початку перебуває на балансі Міністерства розвитку громад і територій, тому київські комунальники не мають права навіть сніг на ньому почистити — прокуратура тут ж відкриє кримінальну справу за нецільове використання коштів. До речі, цей міст досі не введений офіційно в експлуатацію, — ніхто не хоче брати на себе відповідальність за проєктні помилки, допущені при його спорудженні, однак його активно експлуатують.

Оскільки спорудження та облаштування мостів і шляхопроводів — дуже дороге задоволення, то охочих «попиляти бюджет» купа мала, тому КМУ неодноразово віддавав підряди на ремонтно-будівельні роботи на київських об’єктах стороннім компаніям та організаціям. Так, замовником будівництва лівобережних з’їздів на згаданому мосту був не Київ, і це погано лише в одному аспекті — міська влада не могла ефективно контролювати перебіг виконання робіт.

Однак і без того роботи у київських дорожників по горло: на них лежить відповідальність за 32 автомобільні мости, 45 пішохідних (хто міг би подумати, що їх у Києві так багато!) і 99 шляхопроводів. Останні забезпечують перетин і розв’язку (сполучення) між різними дорогами та вулицями і є ключовими факторами для уникнення автомобільних заторів. Значну частину шляхопроводів збудовано в період «розквіту соціалістичного Києва» в 1960–1970 роках, тому вони вже відпрацювали свій фізичний термін експлуатації або, інженерною мовою (це не вигадка мера міста Віталія Кличка), «втомилися».

Ситуацію ускладнює ще й те, що жоден із сучасних мостів і шляхопроводів не був при проєктуванні розрахований на ту кількість машин, які зараз проходять ним щодоби. Лише для наймолодшого Подільського мосту (після кількох змін проєктів!) передбачалося збільшити пропускну здатність до 59 тис. авто на добу. Для решти мостів закладалася кількість 10–15 тис., і ніхто з проєктувальників минулого століття не міг передбачити, що вже 2008 року в Києві буде зареєстровано 1 млн автомобілів. Тому сьогодні київськими мостами проїжджають по сто тисяч і більше машин, через що мости «втомлюються» ще швидше…

Багато галасу даремно

Щоб розуміти важливість мостів для будь-якого міста, наведемо приклади європейських столиць Східної Європи, які після Другої світової жили в умовах «соціалістичного табору» (рахуємо лише автомобільно-пішохідні): у Ризі таких чотири мости через Даугаву, в Братиславі — чотири мости через Дунай, у Будапешті — сім мостів, у Варшаві — вісім, у Празі — десять мостів через Влтаву (всього через неї 17 мостів(!), але пішохідних, залізничних і трамвайних не рахуємо).

Якщо порахувати, яка кількість населення припадає на один міст, то вийде від 104 тисяч жителів у Братиславі до 240 тисяч у Будапешті. Порівняно з останнім у тримільйонному Києві кожним із п’яти автомобільних мостів хочуть переїхати в 2,5 разу більше людей — 600 тисяч. Отже, Києву катастрофічно не вистачає мостових зв’язків між лівим і правим берегами, тому, попри всю критику щодо проєктних прорахунків (відносно з’їздів і заїздів) нового Подільського мосту, він потрібен киянам як повітря.

Найстарішими мостовими переходами Києва через Дніпро є міст Патона та міст Метро, тому, зрозуміло, вони найбільш проблемні. Міст Метро у ті часи (1965) був експериментальним, і цей експеримент… не вдався — в СРСР було збудовано кілька подібних мостів і всі їх уже розібрали, лишився лише цей.

Зрозуміло, що зупинити рух метро по червоній гілці неможливо, в цьому разі ніяких автобусів (як нещодавно на Теремки вздовж синьої гілки) не запустиш, та вони й не справляться з такими пасажиропотоками. Були спроби провести капітальний ремонт метромосту в 2009–2010 роках, але у «молодої команди» Леоніда Черновецького не вистачило на це чи то політичної волі, чи то просто «фінансових стимулів». Тому всі її потуги обмежилися, перепрошую за тавтологію, обмеженням навантаження на міст — перестали пускати на нього вантажівки. Звісно, мосту це принесло лише тимчасове полегшення — він продовжував руйнуватися від зовнішніх опадів і внутрішніх корозійних процесів (карбонізації бетону).

Не хочеться перехвалити нинішню міську владу, але лише вона взялася за метроміст що називається впритул. Поки заангажовані (відомо ким) експерти волали на всіх перехрестях про його аварійність, міська влада виділила кошти, розробила проєкт і цього року розпочала роботи з підсилення несучої здатності мосту. Якщо дуже спрощено, то під нього підведуть металеві конструкції, які візьмуть на себе навантаження та з яких можна одночасно провести роботи з укріплення бетонного тіла мосту.

КМДА

Слід зазначити, що до великої війни міська влада мала більш рішучі плани щодо його відновлення, так, 15 травня 2021 року Київрада схвалила угоду про кредитне фінансування з Євросоюзом: «Оновлення споруди виконуватимуть за рахунок коштів ЄБРР, який надає кредит у розмірі 60 млн євро. Завдяки ремонту термін експлуатації споруди буде подовжено на десятиліття». Будемо сподіватися, що колись місто повернеться до цього проєкту.

Не можна сказати, що влада міста не звертала уваги в минулі десятиліття й на міст Патона. Перша за 70 років експлуатації реконструкція відбулася 2004 року. Тодішній мер столиці Олександр Омельченко провів спільну нараду з Національною академією наук України, на якій було вирішено… прибрати трамваї та трамвайні колії з мосту (без академіків це ніяк не можна було зробити!). Зрозуміло, що під це рішення було підкладено якесь експертне обґрунтування про зношеність несучих конструкцій, але мосту від того, фігурально кажучи, легше не стало — лише буквально. Оскільки рішення високого зібрання не торкалося власне несучих конструкцій, ніхто й не подумав, що їх треба змінювати, укріплювати чи щось таке. Паліатив чистої води.

Ліричний відступ. Якби я зустрів Діда Мороза чи Санта Клауса, то попросив би їх не лише розпочати нарешті реконструкцію моста Патона, але й відновити на ньому трамвай і протягнути його до Деміївської площі, з пересадками на синю та зелену гілки метро.

Наступний шанс міст отримав 2008 року, завдячуючи підготовці до Євро-2012. Був розроблений проєкт зняття бетонного покриття та заміни його на більш легке залізне. Це давало можливість розширити дорожнє полотно з шести до восьми смуг, щоправда, з бічними підпорками (консолями), що, найшвидше, спотворило б вигляд мосту. На щастя чи на біду, важко сказати, але грошей на експертизу вже розробленого проєкту не дали, тому на цьому все тоді й закінчилося.

Подібна історія відбувається з мостом Патона й зараз. З одного боку, він перебуває на балансі «Київавтодору», а з іншого — КМДА ще в січні 2023 року визначила (добровільно, слід розуміти) замовником робіт та отримувачем бюджетних коштів не його, а Державну службу відновлення та розвитку інфраструктури Київської області. Це було зроблено нібито для полегшення бюрократичних процедур із Мінкультом, пов’язаних із статусом мосту як пам’ятки архітектури, але вже два роки жодних робіт ця Державна служба… не веде. Тут пригадується історія з реконструкцією Великої кільцевої від Берестейського проспекту до Одеської площі. Поки її частини були у підпорядкуванні області, Кільцева стояла у заторах, як тільки її передали місту, почалася масштабна та ритмічна реконструкція, й тепер це одна із найкращих магістралей столиці.

Отже, мимоволі закрадаються підозри, що справа не в очевидних професійних перевагах «Київавтодору» відносно Державної служби області, а в бажанні когось «там нагорі» відкусити шматок бюджетного пирога. Чиновницький апарат Державної служби області тим часом пише винахідливі листи на запити ЗМІ: «Для можливості виконання робіт із реставрації вищевказаного об'єкта необхідно розробити в повному обсязі проєктну документацію з урахуванням вимог державних будівельних норм, стандартів і правил, яка має пройти обов'язкову експертизу в акредитованій експертній організації й отримати позитивний експертний звіт. Після отримання експертного висновку та відповідного затвердження розпорядчим документом можливе проведення процедури закупівлі робіт відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» й інших нормативно-правових актів, що регулюють публічні закупівлі у сфері будівництва». Коротко кажучи, розказує публіці, що він має зробити, але насправді нічого не робить.

А тим часом інженери «Київавтодору» мовчки спостерігають, як міст продовжує руйнуватися, директор Інститут електрозварювання ім. Є.Патона Ігор Кривцун безнадійно б’ється, фігурально кажучи, в зачинені двері кабінету Дениса Шмигаля, а кияни потерпають у заторах на обмежених смугах багатостраждального мосту. Але не можна сказати, що вище керівництво держави нічого не робить! Комісія Мінвідновлення 2023 року перевірила 24 тис. мостів по всій країні (як вона тільки встигла за місяць роботи?) й передусім «зафіксувала пошкодження мостів Патона і Метро». (Куди тільки ту фіксацію тепер притулити?)

Тут треба нагадати, що ще в лютому 2021-го «Київавтодор» оголосив конкурс на проєктні роботи з реконструкції мосту, але Антимонопольний комітет України чомусь зупинив його. Якби не ця палка в колеса міської влади, то на мосту Патона, дивись, уже працювало б вісім смуг транспорту (замість чотирьох нинішніх), та ще й велодоріжки і променадні тротуари. Отака, малята… казочка.

Коли ж упадуть мости Києва?

Імовірно, це запитання екзистенційне. Й відповідь полягає в тому, що відбудеться швидше — впадуть мости чи закінчиться ця війна. Можна було б спитати про це тих зорганізованих дівчаток і хлопчиків, які регулярно виходять під Київраду з гаслами «Все для фронту», якби вони, звісно, читали ZN.UA. Але ж вони газет не читають…

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Генеральний директор Apple назвав шість книг, які допоможуть досягти успіху
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T12:36:06Z
Диван зачекає: куди піти у Києві на цьому тижні, 14 – 17 жовтня
VGorode
2025-10-14T10:55:53Z
Відреставрована муза театру повернулася на Оболонську набережну
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T10:15:23Z
Напередодні прем'єри шоу «Холостяк» Тарас Цимбалюк виїхав за кордон
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T16:51:44Z
Емінем вдруге стане дідусем. Названа донька репера чекає на первістка
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T13:06:51Z
«За що її судити?». Відома українська співачка стала на захист Алли Пугачової
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T11:36:56Z
47-річна телеведуча розсекретила ім'я первістка після виписки з пологового
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T09:33:48Z
Білик встановила рекорд 2025 року серед співачок і висловила каналу «1+1» все, що накипіло
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T09:00:33Z
«Була така повненька, прищавенька». Відома артистка розповіла, як розпочинала свою кар'єру Таїсія Повалій
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T08:36:26Z
Наш агросектор сучасний і модернізований, але без освіти ми не збережемо цю перевагу, - Андрій Дикун
Agravery
2025-10-15T05:21:58Z
Новое торговое соглашение с ЕС: какие дополнительные риски для украинских аграриев оно несет
Европейская правда
2025-10-15T05:06:08Z
На ринку рослинних олій ЄС прогнозують напружену ситуацію
AgroPortal
2025-10-15T05:00:55Z
МВФ вдруге знизив прогноз зростання ВВП Росії на 2025 рік
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T04:57:28Z
Скасування мита на сою та ріпак: чи можливе повернення вже сплачених мит
AgroPortal
2025-10-15T04:00:42Z
Якісно підживиш — збереш повний бункер: якою технікою працювати в полі
AgroPortal
2025-10-15T03:30:33Z
Росія постачає контрабандне пальне через приватний албанський порт
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T23:24:59Z
Atlantic Council пояснив, як атаки РФ по енергетичних об’єктах України впливають на Європу
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T22:00:03Z
Авіакомпанії Китаю виступили проти планів США заборонити польоти над територією Росії
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T20:24:12Z
Фіцо збурив Словаччину пропозицією відкласти місцеві вбиори
Европейская правда
2025-10-15T05:18:45Z
Трамп очікує, що говоритиме із Зеленським про Tomahawk
Европейская правда
2025-10-15T05:18:11Z
Свириденко: формується перша черга проєктів американсько-українського інвестфонду
Европейская правда
2025-10-15T04:48:29Z
Свириденко обговорила з міністром фінансів США санкції проти РФ
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T04:27:43Z
Міністр фінансів США каже про готовність посилювати тиск на Росію разом з G7
Европейская правда
2025-10-15T04:24:05Z
У Газі після виведення ізраїльських військ сталася публічна страта – CNN
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T03:18:34Z
Трамп пригрозив скоротити допомогу Аргентині у разі поразки Мілея на виборах
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T02:51:10Z
Нові заяви президента США Дональда Трампа: головне за ніч
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T02:39:04Z
Трамп заявив, що США самі роззброїть ХАМАС, якщо ті не зроблять цього самостійно
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T02:00:05Z
Заснув на посту – отримав чималий штраф: суд покарав прикордонника
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T03:48:41Z
В Індії загорівся пасажирський автобус: загинуло 19 людей, десятки отримали поранення
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T02:21:16Z
Трьом ґвалтівникам 14-річної дівчинки на Закарпатті апеляційний суд переглядає вирок
FaceNews
2025-10-14T18:03:25Z
У Словаччині затримували машиніста поїзда, який потрапив в аварію з 69 постраждалими
Европейская правда
2025-10-14T14:57:26Z
Поліція затримала «мольфара», який обіцяв клієнтам «тотальний захист на все життя на увесь рід»
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T12:33:19Z
У Німеччині невідомі влаштували курник у вагоні потяга
Европейская правда
2025-10-14T11:48:08Z
У Львові львівському реабілітаційному центрі померли двоє дітей-сиріт
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T11:09:09Z
Два румунські катери порушили кордон України
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T10:42:59Z
Довічне за вбивство підлітка на фунікулері: Артем Косов подав апеляцію
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T10:27:59Z
Естонія запускає програму навчання дорослих керуванню дронами
Европейская правда
2025-10-15T05:15:24Z
Британія за пів року відправила Україні понад 85 тисяч дронів
Европейская правда
2025-10-15T04:36:09Z
Абсолютна більшість росіян готова до завершення війни по лінії фронту – дослідження
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T21:21:54Z
15 жовтня: яке сьогодні свято, традиції та заборони
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T21:00:41Z
Яке релігійне свято відзначається 15 жовтня 2025: традиції та молитва
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T19:06:32Z
ЗМІ: Пісторіус невдоволений компромісним законопроєктом про військовий призов
Европейская правда
2025-10-14T18:36:54Z
14 жовтня – день, важливий для гарту армії і нації
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T18:09:29Z
Британська розвідка назвала масштаби втрат РФ на війні
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T17:12:25Z
Мобілізація чоловіка, який доглядав за хворим батьком. Офіс генпрокурора відреагував на скандал
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T17:09:11Z
Скільки років живуть українці: статистика після пандемії
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T12:21:49Z
TikTok та Telegram сприяють продажу нелегального препарату для схуднення
InternetUA
2025-10-12T10:03:43Z
Як зберегти суглоби здоровими та рухливими: поради ревматологів
Комсомольская правда
2025-10-12T10:03:15Z
Який м'яз у тілі людини є найсильнішим: відповідь учених може здивувати
Фокус
2025-10-12T07:45:11Z
Над Україною бушує магнітна буря потужністю 5 балів: лікарі попереджають про небезпеку
TSN
2025-10-12T07:18:08Z
Знижують стрес та зміцнюють серце: дієтолог назвав топ-5 найкорисніших соків
Знай
2025-10-12T03:51:39Z
Можуть зіпсувати весь образ: косметологи назвали найпопулярніші помилки у макіяжі
Знай
2025-10-11T20:51:05Z
Каша за копійки, яка рятує нашу підшлункову: чому ми дарма недооцінюємо її користь
TSN
2025-10-11T15:36:20Z
Який чай корисніший - чорний чи зелений: поставлено остаточну крапку в питанні
GlavRed
2025-10-11T15:27:37Z
Після смертельної аварії в Китаї акції Xiaomi різко просіли
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T09:45:31Z
В Україні набирає популярності китайський автопром
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T08:48:53Z
Українці не квапляться пересідати на електричні автомобілі: у яких регіонах країни їх найбільше
Знай
2025-10-12T10:51:59Z
В’єтнамські електробуси VinFast презентували у Європі
AutoCentre
2025-10-12T10:09:17Z
Компанія MG виходить на ринок автобусів
AutoCentre
2025-10-12T08:06:33Z
Бампери з Польщі для вантажівок Volvo, Man, Mercedes, DAF, Scania
AutoGeek
2025-10-11T18:39:14Z
Opel показав нову версію Grandland із запасом ходу 700 км
AutoCentre
2025-10-11T18:13:56Z
На аукціон виставили унікальний Mercedes 90-х із величезним двигуном від суперкара
Фокус
2025-10-11T16:27:52Z
Єдиний позашляховик «Україна» буде виставлено на продаж
AutoCentre
2025-10-11T16:09:42Z
Карта бойових дій в Україні станом на 14 жовтня 2025 року
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T04:39:56Z
РФ окупувала три населені пункти на Донеччині
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T03:15:55Z
В Україні хмарно з проясненнями: прогноз погоди на 15 жовтня
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T03:00:22Z
У Києві відновлюють електропостачання на правому березі
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T20:48:49Z
Лінія фронту станом на 14 жовтня 2025. Зведення Генштабу
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T20:06:40Z
На Харківщині розширено зону обов’язкової евакуації сімей із дітьми
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T19:09:57Z
У деяких районах Києва зникло світло: названо причину
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T17:36:19Z
НАБУ і САП передали до суду справу про забудову столичного парку «Нивки»
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T16:30:00Z
У Києві зникло світло на деяких станціях метро
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T15:42:16Z
Гороскоп на 13 жовтня: Близнюкам - нова ідея, Терезам - невелике напруження
FaceNews
2025-10-12T17:54:44Z
Щоб усі рослини пережили зиму: ось що потрібно зробити у жовтні в саду
24tv
2025-10-12T10:48:44Z
Гороскоп на тиждень з 13 по 19 жовтня: Тельцям - хаос, Ракам - допомога
GlavRed
2025-10-12T10:27:40Z
Відпустка буде зіпсована через ці речі: що варто залишити вдома перед подорожжю
24tv
2025-10-12T10:12:55Z
Коли краса болить: історія боротьби за «ідеальне тіло»
ZN UA
2025-10-12T10:03:41Z
Природоохоронці б'ють на сполох: родина Трампа збудує елітний курорт на острові в Албанії
24tv
2025-10-12T10:03:05Z
Приємне з корисним: 3 "золоті" поради, як залишатися у формі під час подорожей
24tv
2025-10-12T09:03:21Z
Що підказують зірки, прогноз для всіх знаків на 12 жовтня
360ua.news
2025-10-12T09:00:28Z
Карпати засипало снігом: на горі Піп Іван помітили казковий зимовий пейзаж
Фокус
2025-10-12T07:51:20Z
Дикі бджоли вперше опинилися під загрозою зникнення в Європі
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T04:27:34Z
Компанія SpaceX завершила фінальне випробування найпотужнішої ракети в історії
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T01:33:52Z
Учені припустили, що в Сонячній системі може існувати ще одна планета
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T13:06:18Z
Microsoft припинила підтримку Windows 10. Що це означає і що робити користувачам
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T08:06:23Z
Чого зумерам бракує для кар'єрного зростання? Результати нового дослідження
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T07:06:30Z
Мобільні оператори почали блокувати спамерів: як поскаржитися на нав’язливі номери
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T06:51:44Z
Названо побутові прилади, через які українці переплачують за електроенергію до 30%
VGorode
2025-10-13T15:51:08Z
Вчені назвали найефективніший спосіб щось запам'ятати
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T05:21:29Z
Прогноз магнітних бур на 13-5 жовтня: якою буде сонячна активність
ГЛАВКОМ NET
2025-10-13T04:27:18Z
Трамп заявив, що може позбавляти міста США прав на проведення матчів чемпіонату світу з футболу
ГЛАВКОМ NET
2025-10-15T05:15:33Z
МПК підтвердив: російські окупанти можуть вільно заявлятися на його турніри
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T18:18:44Z
Юнацька збірна України з футболу поступилася Швеції на турнірі в Хорватії
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T16:42:26Z
Баскетболіст «Дніпра» через безпекову ситуацію покинув Україну
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T16:21:08Z
Збірні України з шахів здобули золото та срібло чемпіонату Європи
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T13:42:37Z
Велетень став 17-м футболістом, який дебютував у збірній України за часів Реброва
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T12:15:22Z
Про футбол по-новому: спільний проєкт GGBET і каналу «Денис Бойко»
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T11:48:28Z
Ястремська стартувала з перемоги на турнірі у Китаї
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T11:27:43Z
Жіноча збірна України з баскетболу проведе наступні домашні матчі у Ризі
ГЛАВКОМ NET
2025-10-14T10:33:17Z