MY.UAНовини
Невивчені уроки, або…Чи настане крах НУШ?
Невивчені уроки, або…Чи настане крах НУШ?

Невивчені уроки, або…Чи настане крах НУШ?

Невивчені уроки, або…Чи настане крах НУШ?

Сьомий рік поспіль триває реформа освітньої системи України, що має назву «Нова українська школа» (НУШ). Хочу нагадати, що це третій замах на реформування освітньої системи за роки нашої Незалежності. До того з величезною помпою було ухвалено та «всенародно обговорено» Державну національну програму «Освіта. Україна ХХІ століття» (1993) й Національну доктрину розвитку освіти в Україні (2002). Між цими трьома віховими державними програмами реформування освіти було ще штук п’ять-сім різноманітних концепцій, стратегій, планів і подібної макулатури, але про них уже всі забули. Та вони й не варті того, щоб про них згадувати.

Перші дві спроби освітніх реформ зазнали повного краху. Про них сьогодні згадують лише в деяких дисертаціях, або інколи в пилюзі методичної макулатури знаходять брошури з викладом змісту реформ. Чи не чекає подібна доля на НУШ? На мою думку, чекає. Адже уроки невдач попередніх реформ не вивчено й роботи над помилками не виконано. Хто-хто, а педагоги знають, що це біда, яка унеможливлює рух далі…

Симптоми системних проблем у НУШ почали з’являтися недавно, коли закінчився мармеладно-зефірний період її розвитку в початковій школі, реформа прийшла до базової й готується завітати до старшої. Водночас варто зазначити, що меседжі про проблеми почали надходити не лише від учителів чи батьків.

Так, у березні цього року міністр освіти і науки Оксен Лісовий зробив заяву про те, що «реформа НУШ сильно забуксувала у базовій школі». Залишу на совісті міністра звинувачення вчителів у «буксуванні» реформи, але не сказати, що «буксування» є, він, вочевидь, не міг. 14 травня 2024 року з’являється заява заступника голови комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергія Колебошина: «Потрібна реанімація реформи. Потрібні радикальні міри, в іншому разі реформа НУШ буде де-факто імітацією змін». В інформаційному просторі з’явилися результати низки моніторингових досліджень, які проводилися, зокрема, й Державною службою якості освіти і свідчать про наявність серйозних проблем у реалізації концептуальних засад НУШ…

Звісно, багато проблем можна й потрібно пояснювати війною, сучасними дуже непростими умовами роботи закладів освіти. Однак невивчені уроки попередніх реформ, відсутність роботи над помилками в контексті їх проведення обов’язково зумовили б появу тенденцій, загрозливих для успішного майбутнього НУШ.

Про які уроки йдеться?

Урок перший. Згідно зі світовим досвідом, масштабні освітні реформи починаються з учителя. Із суттєвого підвищення його заробітної плати, відкриття шлюзів для притоку до закладів освіти нової когорти педагогів, ґрунтовної перепідготовки тих, хто вже там працює, створення умов для творчості та професійного зростання педагогів, суттєвого розвантаження вчителя від усього, що лише дотично стосується педагогічної діяльності. Академічна свобода вчителя в такому разі стає буденністю, а не маревом. Ніхто не нацьковує батьків на вчителів, звинувачуючи останніх у всіх гріхах освіти й виховання молодого покоління. Освітній чиновник працює на вчителя, а не вчитель — на нього.

У країнах, де реформи мали успіх, розуміли просту істину: зміст — це дуже важливо, але набагато важливішим є те, ХТО і ЯК ці реформи здійснюватиме на місцях. Чи зацікавлені рядові педагоги в таких реформах? Чи мотивовані вони працювати інакше, ламаючи усталені професійні стереотипи, шукаючи й набуваючи нових знань і компетенцій?

В українських реаліях, навіть попри потужні декларації про роль і місце вчителя в реформуванні освіти, вчитель та вчителювання стали вторинними. Що проявилося насамперед у заробітній платі педагога. Низька зарплата стала не просто демотиватором до реформаторської діяльності, а чинником, який зумовлює наявність величезної кількості вакансій у закладах освіти посеред навчального року. Немає сумнівів у тому, що, реалізуючи програму НУШ, потрібно було б насамперед вкладати кошти не у створення освітніх просторів і розфарбовування стін, а в людський капітал, у вчителів. Цього не робили в часи перших освітніх реформ, не роблять і зараз. Уроку не вивчено й роботи над помилками не виконано.

Вирішення проблеми учительства як засадничої для перспективи існування НУШ має, крім матеріального, ще один аспект. Це проблема нового педагога з новим педагогічним мисленням, який уміє працювати із сучасними дітьми, має високий рівень фахової підготовки, володіє сучасними освітніми технологіями. Як і 1993 та 2002 року, НУШ узяла курс на вирішення цієї проблеми шляхом перепідготовки наявних учителів. І, відверто кажучи, досить успішно й очікувано справу було завалено.

Причина до банальності проста. Перепідготовку педагогів було організовано так, як колись, — за принципом дитячої пірамідки. Готуємо тренерів, тренери перепідготовлюють учителів тощо. Наслідок маємо такий: 45% педагогів не розуміють сутності НУШ. І було б дивно, якби вони її зрозуміли. Шкода лише, що не опитали тренерів, чи розуміють вони сутність НУШ. А якщо врахувати те, що багато тренерів прийшли не із системи, не мали достатнього досвіду практичної роботи, мали сформовану позицію на кшталт «усе, що було раніше, було не так», не дивно, що така перепідготовка належних результатів не дала. Хоча для її організації було виділено істотні бюджетні кошти. На жаль, ситуація повторюється зараз із перепідготовкою вчителів, які працюють за програмою НУШ у базовій школі. Гроші є, тренери підготовлені, навчання проводиться, а належних результатів, найімовірніше, не буде. Хоча б тому, що організатори не подумали про мотивацію педагогів проходити таку перепідготовку. Від факту її проходження чи непроходження зарплата не зміниться, на атестацію чи сертифікацію це не вплине. Навіть примітивне тестування професійних знань і компетенцій після проходження перепідготовки не є обов’язковим і таким, що матиме наслідки для подальшої кар’єри педагога.

До речі, така ж система підготовки вчителів передбачалася й програмами реформ 1993 і 2002 року. Жодного позитивного впливу на функціонування системи освіти вона не мала. То чи це не урок? Але і його не вивчили й роботи над помилками не виконали.

Як практично нічого не було зроблено й для розгортання системи підготовки педагогів НУШ за спеціальними освітніми програмами у вищих навчальних закладах. Та які там спеціальні освітні програми? Лише в деяких колишніх педуніверситетах (багато з них відмовилися навіть від назви «педіуніверситет») запровадили окремі спецкурси з НУШ. Хоч насправді система підготовки вчителя мала б бути перебудованою «від і до». До речі, якби це було зроблено в перші роки запровадження НУШ, то вже сьогодні до шкіл прийшла б не одна сотня випускників нових (НУШівських) освітніх програм.

Зауважу, що до анонсованого запровадження профільної школи залишається два роки. Наскільки нам відомо, масової підготовки педагогів, які працюватимуть у профільній школі, ніхто не розгортає. А з космосу вони не прилетять. І профільній школі настане, образно кажучи, гаплик, якщо спеціально підготовлених для неї педагогів не буде.

Другий урок, який залишився невивченим, а робота над помилками невиконаною, стосується системи управління освітою. За тридцять років Незалежності вона залишилася найбільш совковою й найменш реформованою, як порівняти з іншими складниками системи освіти. Образно кажучи, новим сучасним авто продовжують керувати так, як колись «Запорожцем». Риторичне запитання: чи далеко заїде таке авто?

Консервація старої системи управління згубила реформи 1993 і 2002 років, не даючи їм змоги розгорнутися на місцях. Ця ж консерва те саме робить із системою освіти й сьогодні. Ба більше, хоч як це дивно, в процесі децентралізації система управління освіти стала більш забюрократизованою, необґрунтовано розширила владні повноваження й, образно кажучи, перетворилася на справжнє п’яте колесо, що заважає освіті рухатися вперед. Якби запитали рядового вчителя, від кого надходить найбільше запитів на звіти й плани; хто видає найбільше доручень щодо участі в різних заходах і нарадах; хто вимагає проведення великої кількості всіляких змагань і конкурсів тощо, то відповідь була б однозначною: місцеві органи управління освітою. Саме їх потрібно звинувачувати в гальмуванні процесів реалізації основних засад академічної свободи педагогічних працівників, запровадженні позазаконного нагляду та контролю над діяльністю закладів освіти, свідомому спротиві впровадженню автономії закладів освіти. Але саме академічна свобода педагога, автономія закладу освіти й оцінка їхньої діяльності, що базується на результатах, а не на паперах, є тими важливими мотиваційними чинниками, котрі можуть забезпечити успіх реформи. Однак запровадження цих чинників означає не що інше, як втрату владних повноважень та інших можливостей сонмом освітніх начальників різного штибу. Для совкової системи управління будь-які зміни невигідні. Ця система їх гальмувала й гальмуватиме, навіть відверто не протестуючи. Але ці гальма діють настільки потужно, що будь-який рух уперед стає неможливим. Для успіху НУШ потрібна принципово нова система управління загальною середньою освітою, в якій кожна управлінська структура повинна мати чітко визначені законом повноваження, з яких 80% мають бути сервісними. Керівник закладу освіти має припинити грати роль цапа-відбувайла, яким його наполегливо роблять останніми роками, а головну роль в управлінні кожним закладом освіти повинні відігравати не опереточні, а справжні піклувальні (наглядові) ради. Не менш важливою умовою є визначення на законодавчому рівні відповідальності власників закладів освіти за створення умов для їхнього нормального функціонування. Можливо, тоді багато власників в особі керівників громад, які є відвертими школофобами, припинять своїми діями або через настановлені ними т.зв. відділи освіти гальмувати процеси розвитку місцевих освітніх систем. Очевидно, що управління системою потрібно було змінювати на етапі започаткування реформ. Однак цього не зробили ні 1993-го, ні 2002-го. Урок на користь не пішов.

І третій урок, який НУШ мала б винести з прикрого досвіду попередніх спроб провести реформи. Ідеться про байдужість української спільноти до них. Усі три освітні реформи в Україні почали творитися, образно кажучи, не тому, що низи вже не хотіли наявної системи освіти, а тому, що реформи були потрібні політично та персонально тим, хто нагорі. Інакше кажучи — суспільство в основній масі було й залишається байдужим до сутності освітніх реформ; їх задум, образно кажучи, не «оволодів масами». Переважна більшість суспільства не розуміє, для чого потрібно щось змінювати чи запроваджувати нове. І якби лише суспільство не розуміло. Запитайте вчителів, чи розуміють вони, для чого запроваджено нову систему оцінювання в базовій школі, яку вчителі між собою називають «Гррр…»? І чи зрозуміють батьки, яким є стан успішності їхніх дітей, побачивши оте «Гррр…»? Запитайте батьків тих дітей, які гіпотетично навчатимуться в профільній школі: чи знають вони, що ліцеї можуть стати елітарними (не в розумінні знань учнів, а в розумінні можливостей батьків); що гарні відосики на сайті МОН про систему професійної освіти й стан цієї системи — не одне й те саме; що 12-річна система навчання для багатьох випускників гарантує отримання атестата про загальну середню освіту майже у 18 років?

Системні зміни в освіті мають бути зрозумілими суспільству, яке повинне їх прийняти. Одна з важливих умов такого прийняття — реальна новизна цих змін. Прикро, але такої новизни практично не було в задумах реформ 1993 і 2002 року. А стосовно НУШ дозволю собі процитувати думку рядового вчителя, пані Євгенії Трохимець, яка, порівнюючи засадничі позиції Концепції НУШ із колишньою українською початковою школою, написала: «Немає суттєвих відмінностей, є підміна понять та засилля англізмів, що робить незрозумілою інформацію, яка подається, та спричиняє те, що більшість учителів просто не розуміє, чого від них хочуть. Педагоги розгублені, вони не знають, куди їм прямувати, які ще курси пройти, щоб це зрозуміти, які вебінари ще послухати, до яких тьюторів, менторів, фасилітаторів чи коучів їм звернутися, які заходи «учителів майбутнього» про «уроки майбутнього» відвідати... Звідси цей хаос у головах учителів та в освіті загалом». Якщо в цьому твердженні педагога-практика є сенс, то це тривожно.

На мою думку, реально новим в українській освіті мало б стати не нове тлумачення досить відомих постулатів радянської доби (такий «гріх» мали програми 1993 і 2002 року), не спроби, образно кажучи, пересадити в українській ґрунт африканську (фінську, шведську, чеську тощо) освітні пальми, а формування та впровадження в практику ідей української національної школи. Які б базувалися на кращому вітчизняному теоретичному й практичному досвіді, включно з досвідом дорадянської школи та 90-х років ХХ століття, коли, руйнуючи радянську систему освіти, в Україні починали творити національну школу… В цьому контексті висловлю припущення, що свідомий добровільний рух величезної кількості людей до військкоматів у перші місяці рашистського вторгнення пояснювався й тим, що більшість із них була випускниками української школи 90-х років… Тієї школи, що її намагалися будувати як національну. Правда, ці намагання було припинено вже наприкінці 90-х, насамперед пошуком африканських та інших пальм. Він триває й сьогодні. А дарма. Для успіху освітньої реформи потрібно об’єднати навколо неї свідому частину соціуму. Ідеї розбудови національної школи могли б стати основою для такого об’єднання… Тобто урок, який свідчить, що міцне нове потрібно будувати на рідному фундаменті, залишився невивченим.

Дуже хочеться, щоби прикрий досвід провалу задуму реформ 1993 й 2002 року не повторився з НУШ. Занадто багато сподівань і ресурсів у неї вже вкладено. Є величезна кількість людей, включно зі мною, які підтримували й підтримують НУШ. Її потрібно рятувати. Однак краще сказати правду про ситуацію сьогодні, аніж тоді, коли вона вже буде непотрібна. Не потрібна нікому, крім істориків освіти.

 

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Магнитная буря 23 февраля: какой будет ее мощность и есть ли опасность
TSN
2025-02-23T05:18:51Z
Мощный лазер и 24 ствола 12 калибра: россияне презентовали свою первую антидроновую систему на основе искусственного интеллекта
ZN UA
2025-02-23T02:09:25Z
Инсайдер: Ремастер первой трилогии God of War для PlayStation 5 будет анонсирован в ближайшее время
GameMag
2025-02-22T21:55:05Z
Продолжение Cyberpunk 2077? CD Projekt RED ищет старшего аниматора для создания иммерсивной игры от первого лица
GameMag
2025-02-22T21:36:33Z
Посмотрите на новую геймплейную демонстрацию ремейка "Готики" на ПК с GeForce RTX 5090 — выходит в 2025 году
GameMag
2025-02-22T20:37:43Z
Bandai Namco планирует поставить выпуск ремастеров Tales of на поток
GameMag
2025-02-22T20:31:45Z
Илон Маск обвинил агентство Reuters во лжи относительно отключения Украины от Starlink
ZN UA
2025-02-22T20:28:52Z
Microsoft предложила использовать генеративный ИИ для воскрешения игровой классики
GameMag
2025-02-22T20:12:47Z
5 лучших приложений для пар, которые укрепят отношения и здорово развлекут
Знай
2025-02-22T19:51:21Z
День ангела 23 февраля: кого и как поздравлять с именинами
TSN
2025-02-22T22:18:24Z
Убивает не только мотивацию: ученые рассказали, как травля на работе влияет на наши семьи
Фокус
2025-02-22T19:36:06Z
Таро гороскоп на воскресенье: кому следует быть очень внимательным
Comments UA
2025-02-22T18:30:21Z
Готовим невероятно вкусный щербет: рецепт восточных сладостей
TSN
2025-02-22T17:36:55Z
Гороскоп на 23 февраля 2025 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
2025-02-22T17:03:53Z
Как сделать равенство «3+3=3−3» верным: нужно перевести только одну спичку
TSN
2025-02-22T16:54:16Z
Три знака Зодиака, которые встретят свою любовь весной 2025 года
Фокус
2025-02-22T16:45:50Z
Как определить, что перед вами свежесрезанные розы: на что обратить внимание
TSN
2025-02-22T16:39:52Z
Куда поехать в конце зимы: ТОП-9 мест для незабываемого отдыха
Comments UA
2025-02-22T13:42:21Z
РФ нанесла удар по Кривому Рогу: есть погибший и раненые
TSN
2025-02-23T05:51:01Z
В Киеве взрывы и пожар после атаки дронов: есть видео прилета, стали известны последствия
Comments UA
2025-02-23T05:30:40Z
В США на авиабазе произошла стрельба: есть погибший и раненый
TSN
2025-02-23T04:48:19Z
РФ обстреляла Запорожье: ранена женщина
Корреспондент
2025-02-22T23:24:57Z
Атака БПЛА: в двух районах Киева вспыхнули пожары
Корреспондент
2025-02-22T22:51:11Z
Под Одессой – прилет БПЛА, в Киеве упали обломки
Корреспондент
2025-02-22T22:09:19Z
Выписали пенсионера из больницы - и через минуту он умер на пороге: трагедия, которая шокировала всех
Знай
2025-02-22T20:51:53Z
В Калифорнии нашли «виновного» в масштабных пожарах
Comments UA
2025-02-22T19:18:56Z
В Киеве водитель элитного автомобиля устроил стрельбу на дороге
Апостроф
2025-02-22T18:27:21Z
Легенда Манчестер Юнайтед прокоментував поточний стан команди
Корреспондент
2025-02-23T05:27:02Z
Усик покинул вечер бокса в Саудовской Аравии перед боем двух россиян
ZN UA
2025-02-23T00:12:43Z
Потенциальный соперник Усика нокаутировал соперника во втором раунде
ZN UA
2025-02-22T23:21:19Z
Астон Вілла – Челсі 2:1 Відео голів та огляд матчу АПЛ
Football.ua
2025-02-22T21:16:46Z
Динамо – Карпаты: онлайн-видеотрансляция матча УПЛ
TSN
2025-02-22T18:33:20Z
В Саудовской Аравии готовы заплатить миллиард евро за звезду "Реала" – СМИ
ZN UA
2025-02-22T17:43:20Z
Забарный получил красную карточку: "Борнмут" проиграл "Вулверхэмптону" в поединке АПЛ
TSN
2025-02-22T17:33:59Z
Украинец Забарный впервые в карьере был удален в матче АПЛ
ZN UA
2025-02-22T17:12:03Z
Арсенал у меншості та із Зінченком поступився в дербі Вест Гему
Football.ua
2025-02-22T17:01:35Z
Россияне широким фронтом наступают в сторону Днепропетровшины
ZN UA
2025-02-23T04:07:30Z
Достаточно телефона: киевлянам представили способ разоблачения мошенников
Хвиля
2025-02-23T03:42:36Z
РФ ударила по Кривому Рогу
Корреспондент
2025-02-23T01:15:53Z
РФ ударила по Киеву и Запорожью "шахедами": что известно о вражеской атаке
Фокус
2025-02-22T23:57:19Z
В Луганской области школьные охранники обыскивают детей - партизаны
Корреспондент
2025-02-22T23:54:28Z
Ночью беспилотники атаковали Запорожье - ОВА
TSN
2025-02-22T23:36:31Z
В Запорожской области активизировались оккупанты, но силы обороны держат фронт
ZN UA
2025-02-22T22:34:15Z
Вражеские беспилотники атакуют Украину: направление движения
TSN
2025-02-22T22:33:11Z
Враг атакует Украину ударными дронами и авиацией: взрывы раздаются в нескольких областях
TSN
2025-02-22T20:06:57Z
В Киеве колористка создает вышиванки на волосах: образ занимает до 8 часов работы, но клиентки терпят
Знай
2025-02-23T03:51:46Z
За рулем была мать: в ДТП погиб участник рок-группы KISS Карл Кокран
Фокус
2025-02-22T23:15:08Z
Джордж Мартин слышал о разработке экранизации Elden Ring
GameMag
2025-02-22T21:19:55Z
Не Томом Харди единым: актеры, которым пророчат роль следующего Джеймса Бонда
Marie Claire
2025-02-22T18:00:42Z
Браслеты, ленты и бисер: Андре Тан подсказал, с какими аксессуарами нужно сиять весной 2025
Знай
2025-02-22T16:51:43Z
Вера Кобзарь рассказала, почему скрывала беременность от родных: "Родители узнали на седьмом месяце"
TSN
2025-02-22T16:21:19Z
Танго, твист и вог: лучшие танцевальные сцены из кино
Marie Claire
2025-02-22T15:00:56Z
12 недель в топе: какой фильм "не отпускает" фанатов Netflix уже 3 месяца
Фокус
2025-02-22T14:30:28Z
Весна-лето 2025: 5 новых тенденций в моде
Comments UA
2025-02-22T13:21:39Z
Гороскоп Таро на сегодня, 23 февраля, по одной карте: что ждет каждого знака Зодиака
Политека
2025-02-23T05:01:55Z
ВСУ испытали эвакуационную платформу Воля-Е
Корреспондент
2025-02-23T03:15:23Z
Что нельзя делать дома 23 февраля и зачем искать пауков: приметы и запреты на Поликарпа
Знай
2025-02-23T03:03:08Z
Выплаты для людей с инвалидностью в марте: что изменится
Политека
2025-02-23T03:00:49Z
Масленица: традиции и запреты
ZN UA
2025-02-23T02:33:59Z
"Приятный способ": пара познакомилась в похоронном бюро и хочет говорить о смерти с детьми
Фокус
2025-02-23T02:06:59Z
Важно знать: как происходит наследование квартиры после смерти одного из наследников
ZN UA
2025-02-23T02:03:07Z
Праздник приближения весны: как правильно будет по-украински «Масленица»
ZN UA
2025-02-23T01:03:09Z
Мясопустное воскресенье: запреты и традиции
ZN UA
2025-02-22T22:34:13Z
Как бананы могут помочь бросить курить
Знай
2025-02-23T04:51:34Z
Ляшко возмущен поборами за контраст и КТ в больницах: "Руки хочется отрывать"
Знай
2025-02-23T04:12:06Z
Прохождение ВВК: можно ли обжаловать решение комиссии
ZN UA
2025-02-23T04:01:15Z
Украинские мужчины живут на 13-17 лет меньше женщин: причины и факторы
Хвиля
2025-02-23T02:39:58Z
Излечили врожденную слепоту: врачи провели уникальную быструю операцию незрячим детям
Фокус
2025-02-22T20:51:04Z
Антибиотики и вирусы: почему они не работают
Comments UA
2025-02-22T20:18:13Z
Можно ли спать всего 4 часа в сутки: ученые дали неожиданный ответ
TSN
2025-02-22T19:24:00Z
Залог здорового сна: ученые заявили, что дело совсем не в его продолжительности
Фокус
2025-02-22T18:12:47Z
Заменитель сахара в напитках может провоцировать проблемы с сердцем
Знай
2025-02-22T17:51:32Z
"ПриватБанк" начнет брать с украинцев по 80 грн: когда популярная услуга станет платной
Знай
2025-02-23T05:30:20Z
Аренда жилья для ВПЛ: начисляют ли налоги владельцу после расторжения договора
ZN UA
2025-02-23T05:04:09Z
Минимальная зарплата в Украине может вырасти в 3 этапа в 2025 году: детали законопроекта
Хвиля
2025-02-23T04:45:39Z
Согреться будем одеялами? Хватит ли украинцам газа до конца сезона
Знай
2025-02-23T04:30:25Z
Совсем не копейки: субсидия может покрыть полную стоимость аренды жилья
Знай
2025-02-23T03:12:50Z
Индексация пенсий с 1 марта: кому ждать повышения и сколько
Comments UA
2025-02-22T23:03:32Z
Стаж 35 лет и зарплата 15 000 грн: на какую пенсию можно рассчитывать
Знай
2025-02-22T21:12:05Z
На оплату коммуналки или покупку продуктов: украинцам выплатят почти 11 000 гривен
Знай
2025-02-22T20:12:28Z
Стоит ли украинцам ждать введения графиков газоснабжения: в Раде спрогнозировали
Фокус
2025-02-22T20:12:23Z
Один взгляд, и это - любовь: в Киеве заметили элитный суперкар BMW, который топит 300 км/ч
Знай
2025-02-22T15:51:46Z
Пушка-ракета на 800 "лошадок": в Киеве засветился агрессивный "Гелик" за 20 млн грн
Знай
2025-02-22T11:51:10Z
Гость из 90-х: в Украине нашли редкий 33-летний мотоцикл "Днепр" без пробега
Фокус
2025-02-22T10:57:09Z
Дебютировала новая Honda Accord 2025: как изменился семейный седан
Фокус
2025-02-22T10:00:17Z
Кто кого должен пропустить: запутанный тест на правила дорожного движения с ответом
TSN
2025-02-22T08:06:07Z
Культовая капсула времени: обнаружен знаменитый BMW 2002 года в новом состоянии
Фокус
2025-02-21T14:51:32Z
Нового конкурента Tesla Model Y и Porsche Macan от Renault показали до премьеры
Фокус
2025-02-21T08:51:34Z
ЯПОНСКИЙ СТИЛЬ, БРИТАНСКИЙ ОПЫТ: ГЛАВНОЕ О NISSAN QASHQAI
Корреспондент
2025-02-21T06:03:58Z
Renault выпустит недорогой городской электромобиль за 18 000 евро
Фокус
2025-02-20T16:00:17Z
Трамп берет Украину на слабо и идет к катастрофе: какую цену он заплатит за позорную поддержку Путина
Comments UA
2025-02-23T05:30:03Z
Итоги 22.02: Баталии вокруг сделки и Starlink наш
Корреспондент
2025-02-23T05:21:39Z
"Имеет четкий план": в Воздушных силах объяснили, будет ли массированная атака РФ в годовщину вторжения
Фокус
2025-02-23T04:33:56Z
Подоляк рассказал о работе над соглашением с США по ископаемым
Корреспондент
2025-02-23T04:21:06Z
СМИ: Киев передал США свой вариант селки по недрам
Корреспондент
2025-02-23T03:51:55Z
В США рассказали детали сделки по недрам Украины
Корреспондент
2025-02-23T02:21:39Z
Маск требует от госслужащих отчитываться о работе за неделю
ZN UA
2025-02-23T01:01:16Z
Трамп об Украине: я пытаюсь вернуть деньги
Корреспондент
2025-02-23T00:45:50Z
США ужесточают требования к Украине – СМИ
Корреспондент
2025-02-22T22:39:01Z