MY.UAНовини
Невивчені уроки, або…Чи настане крах НУШ?
Невивчені уроки, або…Чи настане крах НУШ?

Невивчені уроки, або…Чи настане крах НУШ?

Невивчені уроки, або…Чи настане крах НУШ?

Сьомий рік поспіль триває реформа освітньої системи України, що має назву «Нова українська школа» (НУШ). Хочу нагадати, що це третій замах на реформування освітньої системи за роки нашої Незалежності. До того з величезною помпою було ухвалено та «всенародно обговорено» Державну національну програму «Освіта. Україна ХХІ століття» (1993) й Національну доктрину розвитку освіти в Україні (2002). Між цими трьома віховими державними програмами реформування освіти було ще штук п’ять-сім різноманітних концепцій, стратегій, планів і подібної макулатури, але про них уже всі забули. Та вони й не варті того, щоб про них згадувати.

Перші дві спроби освітніх реформ зазнали повного краху. Про них сьогодні згадують лише в деяких дисертаціях, або інколи в пилюзі методичної макулатури знаходять брошури з викладом змісту реформ. Чи не чекає подібна доля на НУШ? На мою думку, чекає. Адже уроки невдач попередніх реформ не вивчено й роботи над помилками не виконано. Хто-хто, а педагоги знають, що це біда, яка унеможливлює рух далі…

Симптоми системних проблем у НУШ почали з’являтися недавно, коли закінчився мармеладно-зефірний період її розвитку в початковій школі, реформа прийшла до базової й готується завітати до старшої. Водночас варто зазначити, що меседжі про проблеми почали надходити не лише від учителів чи батьків.

Так, у березні цього року міністр освіти і науки Оксен Лісовий зробив заяву про те, що «реформа НУШ сильно забуксувала у базовій школі». Залишу на совісті міністра звинувачення вчителів у «буксуванні» реформи, але не сказати, що «буксування» є, він, вочевидь, не міг. 14 травня 2024 року з’являється заява заступника голови комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергія Колебошина: «Потрібна реанімація реформи. Потрібні радикальні міри, в іншому разі реформа НУШ буде де-факто імітацією змін». В інформаційному просторі з’явилися результати низки моніторингових досліджень, які проводилися, зокрема, й Державною службою якості освіти і свідчать про наявність серйозних проблем у реалізації концептуальних засад НУШ…

Звісно, багато проблем можна й потрібно пояснювати війною, сучасними дуже непростими умовами роботи закладів освіти. Однак невивчені уроки попередніх реформ, відсутність роботи над помилками в контексті їх проведення обов’язково зумовили б появу тенденцій, загрозливих для успішного майбутнього НУШ.

Про які уроки йдеться?

Урок перший. Згідно зі світовим досвідом, масштабні освітні реформи починаються з учителя. Із суттєвого підвищення його заробітної плати, відкриття шлюзів для притоку до закладів освіти нової когорти педагогів, ґрунтовної перепідготовки тих, хто вже там працює, створення умов для творчості та професійного зростання педагогів, суттєвого розвантаження вчителя від усього, що лише дотично стосується педагогічної діяльності. Академічна свобода вчителя в такому разі стає буденністю, а не маревом. Ніхто не нацьковує батьків на вчителів, звинувачуючи останніх у всіх гріхах освіти й виховання молодого покоління. Освітній чиновник працює на вчителя, а не вчитель — на нього.

У країнах, де реформи мали успіх, розуміли просту істину: зміст — це дуже важливо, але набагато важливішим є те, ХТО і ЯК ці реформи здійснюватиме на місцях. Чи зацікавлені рядові педагоги в таких реформах? Чи мотивовані вони працювати інакше, ламаючи усталені професійні стереотипи, шукаючи й набуваючи нових знань і компетенцій?

В українських реаліях, навіть попри потужні декларації про роль і місце вчителя в реформуванні освіти, вчитель та вчителювання стали вторинними. Що проявилося насамперед у заробітній платі педагога. Низька зарплата стала не просто демотиватором до реформаторської діяльності, а чинником, який зумовлює наявність величезної кількості вакансій у закладах освіти посеред навчального року. Немає сумнівів у тому, що, реалізуючи програму НУШ, потрібно було б насамперед вкладати кошти не у створення освітніх просторів і розфарбовування стін, а в людський капітал, у вчителів. Цього не робили в часи перших освітніх реформ, не роблять і зараз. Уроку не вивчено й роботи над помилками не виконано.

Вирішення проблеми учительства як засадничої для перспективи існування НУШ має, крім матеріального, ще один аспект. Це проблема нового педагога з новим педагогічним мисленням, який уміє працювати із сучасними дітьми, має високий рівень фахової підготовки, володіє сучасними освітніми технологіями. Як і 1993 та 2002 року, НУШ узяла курс на вирішення цієї проблеми шляхом перепідготовки наявних учителів. І, відверто кажучи, досить успішно й очікувано справу було завалено.

Причина до банальності проста. Перепідготовку педагогів було організовано так, як колись, — за принципом дитячої пірамідки. Готуємо тренерів, тренери перепідготовлюють учителів тощо. Наслідок маємо такий: 45% педагогів не розуміють сутності НУШ. І було б дивно, якби вони її зрозуміли. Шкода лише, що не опитали тренерів, чи розуміють вони сутність НУШ. А якщо врахувати те, що багато тренерів прийшли не із системи, не мали достатнього досвіду практичної роботи, мали сформовану позицію на кшталт «усе, що було раніше, було не так», не дивно, що така перепідготовка належних результатів не дала. Хоча для її організації було виділено істотні бюджетні кошти. На жаль, ситуація повторюється зараз із перепідготовкою вчителів, які працюють за програмою НУШ у базовій школі. Гроші є, тренери підготовлені, навчання проводиться, а належних результатів, найімовірніше, не буде. Хоча б тому, що організатори не подумали про мотивацію педагогів проходити таку перепідготовку. Від факту її проходження чи непроходження зарплата не зміниться, на атестацію чи сертифікацію це не вплине. Навіть примітивне тестування професійних знань і компетенцій після проходження перепідготовки не є обов’язковим і таким, що матиме наслідки для подальшої кар’єри педагога.

До речі, така ж система підготовки вчителів передбачалася й програмами реформ 1993 і 2002 року. Жодного позитивного впливу на функціонування системи освіти вона не мала. То чи це не урок? Але і його не вивчили й роботи над помилками не виконали.

Як практично нічого не було зроблено й для розгортання системи підготовки педагогів НУШ за спеціальними освітніми програмами у вищих навчальних закладах. Та які там спеціальні освітні програми? Лише в деяких колишніх педуніверситетах (багато з них відмовилися навіть від назви «педіуніверситет») запровадили окремі спецкурси з НУШ. Хоч насправді система підготовки вчителя мала б бути перебудованою «від і до». До речі, якби це було зроблено в перші роки запровадження НУШ, то вже сьогодні до шкіл прийшла б не одна сотня випускників нових (НУШівських) освітніх програм.

Зауважу, що до анонсованого запровадження профільної школи залишається два роки. Наскільки нам відомо, масової підготовки педагогів, які працюватимуть у профільній школі, ніхто не розгортає. А з космосу вони не прилетять. І профільній школі настане, образно кажучи, гаплик, якщо спеціально підготовлених для неї педагогів не буде.

Другий урок, який залишився невивченим, а робота над помилками невиконаною, стосується системи управління освітою. За тридцять років Незалежності вона залишилася найбільш совковою й найменш реформованою, як порівняти з іншими складниками системи освіти. Образно кажучи, новим сучасним авто продовжують керувати так, як колись «Запорожцем». Риторичне запитання: чи далеко заїде таке авто?

Консервація старої системи управління згубила реформи 1993 і 2002 років, не даючи їм змоги розгорнутися на місцях. Ця ж консерва те саме робить із системою освіти й сьогодні. Ба більше, хоч як це дивно, в процесі децентралізації система управління освіти стала більш забюрократизованою, необґрунтовано розширила владні повноваження й, образно кажучи, перетворилася на справжнє п’яте колесо, що заважає освіті рухатися вперед. Якби запитали рядового вчителя, від кого надходить найбільше запитів на звіти й плани; хто видає найбільше доручень щодо участі в різних заходах і нарадах; хто вимагає проведення великої кількості всіляких змагань і конкурсів тощо, то відповідь була б однозначною: місцеві органи управління освітою. Саме їх потрібно звинувачувати в гальмуванні процесів реалізації основних засад академічної свободи педагогічних працівників, запровадженні позазаконного нагляду та контролю над діяльністю закладів освіти, свідомому спротиві впровадженню автономії закладів освіти. Але саме академічна свобода педагога, автономія закладу освіти й оцінка їхньої діяльності, що базується на результатах, а не на паперах, є тими важливими мотиваційними чинниками, котрі можуть забезпечити успіх реформи. Однак запровадження цих чинників означає не що інше, як втрату владних повноважень та інших можливостей сонмом освітніх начальників різного штибу. Для совкової системи управління будь-які зміни невигідні. Ця система їх гальмувала й гальмуватиме, навіть відверто не протестуючи. Але ці гальма діють настільки потужно, що будь-який рух уперед стає неможливим. Для успіху НУШ потрібна принципово нова система управління загальною середньою освітою, в якій кожна управлінська структура повинна мати чітко визначені законом повноваження, з яких 80% мають бути сервісними. Керівник закладу освіти має припинити грати роль цапа-відбувайла, яким його наполегливо роблять останніми роками, а головну роль в управлінні кожним закладом освіти повинні відігравати не опереточні, а справжні піклувальні (наглядові) ради. Не менш важливою умовою є визначення на законодавчому рівні відповідальності власників закладів освіти за створення умов для їхнього нормального функціонування. Можливо, тоді багато власників в особі керівників громад, які є відвертими школофобами, припинять своїми діями або через настановлені ними т.зв. відділи освіти гальмувати процеси розвитку місцевих освітніх систем. Очевидно, що управління системою потрібно було змінювати на етапі започаткування реформ. Однак цього не зробили ні 1993-го, ні 2002-го. Урок на користь не пішов.

І третій урок, який НУШ мала б винести з прикрого досвіду попередніх спроб провести реформи. Ідеться про байдужість української спільноти до них. Усі три освітні реформи в Україні почали творитися, образно кажучи, не тому, що низи вже не хотіли наявної системи освіти, а тому, що реформи були потрібні політично та персонально тим, хто нагорі. Інакше кажучи — суспільство в основній масі було й залишається байдужим до сутності освітніх реформ; їх задум, образно кажучи, не «оволодів масами». Переважна більшість суспільства не розуміє, для чого потрібно щось змінювати чи запроваджувати нове. І якби лише суспільство не розуміло. Запитайте вчителів, чи розуміють вони, для чого запроваджено нову систему оцінювання в базовій школі, яку вчителі між собою називають «Гррр…»? І чи зрозуміють батьки, яким є стан успішності їхніх дітей, побачивши оте «Гррр…»? Запитайте батьків тих дітей, які гіпотетично навчатимуться в профільній школі: чи знають вони, що ліцеї можуть стати елітарними (не в розумінні знань учнів, а в розумінні можливостей батьків); що гарні відосики на сайті МОН про систему професійної освіти й стан цієї системи — не одне й те саме; що 12-річна система навчання для багатьох випускників гарантує отримання атестата про загальну середню освіту майже у 18 років?

Системні зміни в освіті мають бути зрозумілими суспільству, яке повинне їх прийняти. Одна з важливих умов такого прийняття — реальна новизна цих змін. Прикро, але такої новизни практично не було в задумах реформ 1993 і 2002 року. А стосовно НУШ дозволю собі процитувати думку рядового вчителя, пані Євгенії Трохимець, яка, порівнюючи засадничі позиції Концепції НУШ із колишньою українською початковою школою, написала: «Немає суттєвих відмінностей, є підміна понять та засилля англізмів, що робить незрозумілою інформацію, яка подається, та спричиняє те, що більшість учителів просто не розуміє, чого від них хочуть. Педагоги розгублені, вони не знають, куди їм прямувати, які ще курси пройти, щоб це зрозуміти, які вебінари ще послухати, до яких тьюторів, менторів, фасилітаторів чи коучів їм звернутися, які заходи «учителів майбутнього» про «уроки майбутнього» відвідати... Звідси цей хаос у головах учителів та в освіті загалом». Якщо в цьому твердженні педагога-практика є сенс, то це тривожно.

На мою думку, реально новим в українській освіті мало б стати не нове тлумачення досить відомих постулатів радянської доби (такий «гріх» мали програми 1993 і 2002 року), не спроби, образно кажучи, пересадити в українській ґрунт африканську (фінську, шведську, чеську тощо) освітні пальми, а формування та впровадження в практику ідей української національної школи. Які б базувалися на кращому вітчизняному теоретичному й практичному досвіді, включно з досвідом дорадянської школи та 90-х років ХХ століття, коли, руйнуючи радянську систему освіти, в Україні починали творити національну школу… В цьому контексті висловлю припущення, що свідомий добровільний рух величезної кількості людей до військкоматів у перші місяці рашистського вторгнення пояснювався й тим, що більшість із них була випускниками української школи 90-х років… Тієї школи, що її намагалися будувати як національну. Правда, ці намагання було припинено вже наприкінці 90-х, насамперед пошуком африканських та інших пальм. Він триває й сьогодні. А дарма. Для успіху освітньої реформи потрібно об’єднати навколо неї свідому частину соціуму. Ідеї розбудови національної школи могли б стати основою для такого об’єднання… Тобто урок, який свідчить, що міцне нове потрібно будувати на рідному фундаменті, залишився невивченим.

Дуже хочеться, щоби прикрий досвід провалу задуму реформ 1993 й 2002 року не повторився з НУШ. Занадто багато сподівань і ресурсів у неї вже вкладено. Є величезна кількість людей, включно зі мною, які підтримували й підтримують НУШ. Її потрібно рятувати. Однак краще сказати правду про ситуацію сьогодні, аніж тоді, коли вона вже буде непотрібна. Не потрібна нікому, крім істориків освіти.

 

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Джамала продала дом под Киевом: певица назвала причину и где сейчас живет с детьми
TSN
2025-05-26T18:18:35Z
Какие платья нельзя носить женщинам за 50: такие модели выглядят нелепо и добавляют возраст
TSN
2025-05-26T16:48:44Z
Олена Тополя рассказала о пластической операции
Корреспондент
2025-06-03T08:57:59Z
Победительницей конкурса Мисс Мира стала 21-летняя представительница Таилан
Корреспондент
2025-06-02T09:18:21Z
Названа дата премьеры финального сезона Очень странных дел
Корреспондент
2025-06-03T08:39:00Z
Илона Гвоздева подтвердила развод с мужем
Корреспондент
2025-06-03T07:51:02Z
Победитель Евровидения-2025 хочет исключить Израиль из конкурса
Корреспондент
2025-05-22T15:48:51Z
Ирина Билык показалась с двумя сыновьями и раскрыла подробности личной жизни
TSN
2025-05-25T07:48:32Z
Известный украинский певец высказался о неизлечимом сыне и раскрыл главную проблему
TSN
2025-05-21T16:18:11Z
Стало известно, каким водителям больше нельзя управлять автомобилем
UAToday
2025-05-24T13:06:02Z
Škoda Favorit 1987 года переосмыслили как электрокар для нового поколения
Корреспондент
2025-05-29T18:15:23Z
Bentley возвращает в продажу 96-летний Blower
Корреспондент
2025-05-30T19:27:53Z
Мировые продажи Toyota бьют рекорды
Корреспондент
2025-05-30T18:51:10Z
Лобстеры как извинение: Албон угостил Расселла за Гран-при Монако
Корреспондент
2025-05-29T13:57:25Z
Французская Alpine представила электрокроссовер A390 с тремя двигателями
Корреспондент
2025-05-28T19:24:38Z
Китайский автопроизводитель разозлил владельцев авто рекламой в салоне
Корреспондент
2025-05-28T16:45:16Z
Представлен обновленный Land Rover Defender
Корреспондент
2025-05-28T16:36:07Z
На китайском вторичном рынке появились автомобили с "нулевым пробегом"
Корреспондент
2025-05-27T15:42:58Z
Враги помидоров: список растений, которые нельзя сажать рядом
TSN
2025-05-21T16:33:49Z
Чем полезен творог и стоит ли есть его каждый день: диетологи рассказали обо всех нюансах
UAToday
2025-05-24T09:03:02Z
Мыло или гель для душа: что выбрать для кожи и гигиены
UAToday
2025-05-24T12:06:20Z
Тля на смородине: методы борьбы с вредителями
TSN
2025-05-24T17:52:42Z
В Украину впервые разрешили импорт медицинского каннабиса
Корреспондент
2025-06-03T14:27:44Z
Ягода здоровья — причины есть малину каждый день
UAToday
2025-06-03T14:15:16Z
Как личность влияет на сон: ученые поразили исследованием
UAToday
2025-05-23T12:36:34Z
Для части украинцев в Австрии отменили бесплатное медицинское страхование
Европейская правда
2025-06-03T07:42:15Z
Борьба с депрессией: можно ли ускорить этот процесс
UAToday
2025-06-02T12:06:43Z
Кремль впервые отреагировал на операцию Паутина
Корреспондент
2025-06-03T11:18:55Z
Илон Маск отреагировал на удары по аэродромам в РФ
Корреспондент
2025-06-01T20:27:08Z
Знали ли в США об атаке Украины по России: что говорят в Белом доме
TSN
2025-06-01T17:03:35Z
Удары по аэродромам. Никакого ядерного ответа не будет
ГЛАВКОМ NET
2025-06-01T18:51:23Z
Премьер Нидерландов подал в отставку после развала коалиции
Европейская правда
2025-06-03T15:00:41Z
Новоизбранный глава Польши сделал первое заявление по Украине
Корреспондент
2025-06-03T14:27:59Z
Зеленский рассказал о ситуации с ракетами Taurus
Корреспондент
2025-05-29T13:06:54Z
Разведка США раскрыла планы Путина на 2025 год
Корреспондент
2025-05-24T16:33:54Z
Кремль выдвинул условие для встреч на высшем уровне
Корреспондент
2025-05-30T11:09:43Z
Российские акции обвалились после ударов СБУ по аэродромам
Корреспондент
2025-06-01T17:42:33Z
Курс валют на выходные, 31 мая и 1 июня: сколько стоят доллар, евро и злотый
TSN
2025-05-31T06:51:29Z
В Украине выросло энергопотребление в конце недели
Корреспондент
2025-05-23T08:06:19Z
Немецкий банк заблокировал Шредеру выплаты из России
Корреспондент
2025-05-25T14:45:13Z
Укрпочта станет банком: Рада приняла закон о финансовой инклюзии
Корреспондент
2025-06-03T12:24:48Z
АМКУ начал дело против двух крупнейших производителей яиц
Корреспондент
2025-06-03T12:00:47Z
Швеция ослабляет 100-летнюю жесткую монополию на продажу алкоголя
Европейская правда
2025-05-31T21:00:54Z
Денег всё меньше: четвёртый регион РФ сокращает выплаты военнослужащим
Корреспондент
2025-06-03T11:33:59Z
Маск привлекает миллиарды для развития нового стартапа в сфере ИИ
UAToday
2025-06-03T10:18:50Z
Клубничный бум: непревзойденная галета к кофе или чаю
TSN
2025-05-26T17:06:31Z
Главная стрижка лета-2025: трендовые варианты
TSN
2025-05-26T12:18:14Z
Гороскоп для знаков зодиака на 22 мая 2025 года
Корреспондент
2025-05-21T08:03:41Z
Гороскоп на 23 мая 2025 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
2025-05-22T16:55:28Z
Как прогнать всех насекомых из дома без "химии": один запах заставит их сбежать навсегда
UAToday
2025-06-03T14:15:46Z
Ибица ограничивает количество туристов, приезжающих на остров на автомобилях
Европейская правда
2025-06-02T10:40:41Z
Гороскоп на 25 мая 2025 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
2025-05-24T15:27:13Z
Сода для хорошего урожая помидоров: необычные способы использования
TSN
2025-06-01T16:18:22Z
Утром или вечером: когда лучше принимать душ и почему
UAToday
2025-06-01T15:57:51Z
Новое усиление мобилизации: кого ищут ТЦК
Корреспондент
2025-05-23T08:24:46Z
25 мая — какой церковный праздник, почему нельзя резать, рубить или использовать острые лезвия
TSN
2025-05-25T03:06:24Z
Германия вооружит Украину дополнительно на €5 млрд
Корреспондент
2025-05-28T17:39:50Z
Продлят в последний раз: что известно о защите беженцев в ЕС
Корреспондент
2025-06-03T14:06:34Z
Генштаб подтвердил уничтожение 41 самолета РФ
Корреспондент
2025-06-03T13:51:50Z
Операция Паутина: обновление данных по самолетам
Корреспондент
2025-06-03T09:51:40Z
Россияне нанесли удар Кинжалом по Николаеву
Корреспондент
2025-06-03T09:09:34Z
Количество выпускников украинских школ ежегодно уменьшается - МОН
Корреспондент
2025-06-03T09:06:04Z
Игнат оценил возможности авиации РФ после операции Паутина
Корреспондент
2025-06-03T07:57:19Z
В Польше голый украинец бегал по улице и прыгал на авто
TSN
2025-05-28T15:21:21Z
В России группа врачей продавала детей за границу
Корреспондент
2025-05-31T18:33:20Z
Атака на Киев: известны уточненные данные о последствиях
Корреспондент
2025-05-24T13:03:34Z
В Харькове раздались взрывы
Корреспондент
2025-06-02T02:18:04Z
Российский удар по Сумам: число погибших возросло
Корреспондент
2025-06-03T14:42:46Z
В Черкассах мужчина осквернил могилы погибших спецназовцев
Корреспондент
2025-06-03T13:51:24Z
В Киеве на американца упал балкон у подъезда многоэтажки
VGorode
2025-05-29T12:57:14Z
Главу центрального банка Словакии осудили за коррупцию
Корреспондент
2025-05-29T13:03:32Z
В Ровенской области чиновник требовал взятки с правоохранителей
Корреспондент
2025-06-03T13:00:48Z
Удар по Харькову: повреждены более 30 домов и транспортное депо
Корреспондент
2025-05-30T07:30:06Z
ВСУ ведут бои на девяти направлениях - Генштаб
Корреспондент
2025-05-27T13:30:44Z
Синоптики дали прогноз погоды на сегодня 24 мая в Украине
UAToday
2025-05-24T04:27:56Z
Генштаб показал новые карты боев на фронте
Корреспондент
2025-05-24T06:03:54Z
ЗСУ отражают атаки армии РФ на девяти направлениях
Корреспондент
2025-06-03T14:39:37Z
Продолжается атака на Крымский мост - соцсети
Корреспондент
2025-06-03T13:36:58Z
На подконтрольную Украине территорию вернули еще 9 детей
Корреспондент
2025-05-22T15:12:07Z
Генштаб рассказал о ситуации с боями на фронте
Корреспондент
2025-05-28T05:27:22Z
Весна 2025 года вошла в десятку самых тёплых в истории Киева
Корреспондент
2025-06-03T12:21:43Z
В Великобритании нашли скульптуру богини победы возрастом более 1800 лет
Корреспондент
2025-05-21T18:36:10Z
Ледники тают: ученые предупредили о необратимых потерях
Корреспондент
2025-06-03T07:27:47Z
Магнитная буря 3 июня: метеозависимых предупреждают об опасности
TSN
2025-06-03T04:06:05Z
ДАЛЬНОбойщики. Операция Паутина в мемах
Корреспондент
2025-06-02T10:15:53Z
Телескоп Вебба показал самый древний свет во Вселенной
Корреспондент
2025-06-02T07:51:47Z
На Солнце произошел крупнейший с начала года выброс плазмы в сторону Земли
Корреспондент
2025-05-31T07:51:23Z
Мобильную связь в Украине из-за атак "Шахедов" могут выключать
TSN
2025-05-31T07:34:10Z
SpaceX вывела на орбиту спутник GPS
Корреспондент
2025-05-31T05:12:12Z
Sony прекратила самостоятельное производство смартфонов Xperia
Корреспондент
2025-05-30T18:12:38Z
Довбик назвал настоящего лидера сборной Украины
Корреспондент
2025-05-24T10:21:32Z
Гарсия перед провальным боем травмировался: Была операция
Корреспондент
2025-05-28T21:30:01Z
Составлена символическая сборная команда Лиги чемпионов
Корреспондент
2025-06-01T17:24:06Z
Достойное обновление эмблемы на форме Динамо после 30-го чемпионства
Корреспондент
2025-05-24T17:00:58Z
Байер сообщил о трансфере основного голкипера клуба Ярмолюка
Корреспондент
2025-06-03T14:51:35Z
Итоги мая от УПЛ: Чачуа и Ротань - лучшие
Корреспондент
2025-06-03T14:27:14Z
90 лет без титула, и вот наконец Юнион Сент-Жиллуаз в Бельгии снова чемпион
Корреспондент
2025-05-25T21:30:44Z
Прощание с Реалом: заключительный матч сезона стал последним для Модрича
Корреспондент
2025-05-24T17:33:32Z
Торги за новичка: Бавария предлагает Байеру до 400 тыс. евро вместо 5 млн
Корреспондент
2025-06-03T13:27:43Z