Повернути віру в завтрашній день: як створити емоційну опору для дитини
Адаптація до нових реалій — завдання, яке дається нелегко. Для дорослих війна не лише створила нові проблеми, а й актуалізувала ті, що здавалися вирішеними. Для дітей ситуація ще складніша, адже їхня емоційна система лише формується.
Мати стабільного дорослого, який може створити атмосферу безпеки вдома, — базова потреба дитини. Безпечний дорослий має підтримувати хоча б мінімальну структуру життя дитини — навчання у звичному місці, можливість спілкуватися з однолітками та переживати зміни разом.
Проте дорослі в стані невизначеності не завжди можуть надати опору. Зміни в навчанні, евакуація, розлука з близькими, втрати, що зміщують орієнтири, — все це відображається на психологічному стані. Дітям під час війни складно зберігати базову довіру до світу, знаходити сенси, будувати стосунки та відповідати собі на запитання «Хто я?».
Вони не завжди можуть пояснити, чому не здатні заснути, чому болить голова або чому вони починають «забувати» про важливі речі. Це може бути ознакою соматизації — фізичним відображенням глибоких емоційних переживань, які дитина не здатна осмислити та розповісти.
Відповідальність дорослих — вчасно відреагувати та звернутися по допомогу не лише до лікарів, а й до психологів.
Як війна змінила стан дітей
Із початком повномасштабної війни реакції дітей змінювалися залежно від їхнього віку, але всіх об’єднували спільні риси — стрес і травма. Найпоширенішими емоціями були тривога, страх втратити близьких і порушення сну. У дітей до шести років змінилися навіть найпростіші звички: вони ставали тривожнішими, частіше плакали, шукали фізичний контакт із батьками. Інколи регресували до поведінки, характерної для раннього віку, наприклад, знову смоктали палець. Це було спробою віднайти стабільність у світі, який раптово став небезпечним.
Школярі не могли зосередитися на навчанні, їх лякали сирени або вибухи, а фізичні симптоми, такі як головний біль чи біль у животі, стали звичними.
Підлітки намагалися приховати свої емоції, проте їхня поведінка ставала іншою: замкнутість, агресія, апатія — усе це вказує на те, що війна поглиблювала труднощі «складного» віку. Цю тенденцію також підтверджує тривожне почастішання суїцидальних думок серед підлітків.
На третій рік війни ситуація змінилась, але не завжди на краще, адже гострі симптоми стали хронічними.
Діти, які залишилися під піклуванням родичів або бабусь, відчувають тривогу й нестабільність через порушення емоційних зв’язків із батьками. Молодші діти часто не розуміють, що відбувається, й рідко отримують пояснення, які можуть осягнути. Вони відчувають загальну атмосферу небезпеки та напруги, й події можуть здаватися ще страшнішими, ніж вони є насправді. Це проявляється страхом темряви, самотності, гучних звуків, а також регресивними реакціями, наприклад, енурезом.
Молодші діти, які живуть із матерями за кордоном, сумують за друзями та життям до війни. Вони відмовляються ходити до нової школи, не хочуть вчити нову мову, а адаптація до нового середовища стає для них великим випробуванням. Протистояння між минулим і теперішнім часто призводить до емоційних труднощів, сліз і відчуття глибокої ізоляції.
Зараз підлітки гостро усвідомлюють реальність війни, яка накладається на їхній пошук ідентичності. Вони стикаються з хаосом, що провокує відчуття самотності, тривоги або потребу втекти — через дружні стосунки, комп’ютерні ігри чи нескінченний перегляд відео. Соціалізація стає важким викликом: булінг, роздуми про ідентичність, ангедонія та гендерні питання часто пов’язані з браком віри в стабільність навколишнього світу. Також поширюються психосоматичні розлади, анорексія, депресія та інші проблеми, що виникають через комунікаційну ізоляцію, відсутність соціального середовища та можливостей для самовираження.
Діти, у яких загинули батьки, переживають цю втрату з болем. Вони не контактують із друзями, замикаються в собі й часто кажуть, що «однолітки не можуть їх зрозуміти». Війна забирає не лише рідних, а й віру в стабільний та зрозумілий світ, що лише посилює їхній внутрішній стрес і апатію.
Як побудувати емоційний зв’язок із дитиною
У періоди великої невизначеності емоційні зв’язки набувають особливого значення. Іноді батьки настільки зайняті вирішенням нагальних проблем — оплатою рахунків, організацією побуту, турботою про дітей, що не мають можливості знайти час на справжнє спілкування. І це нормально. Однак навіть у таких умовах важливо не забувати про якісний час із дитиною.
Часом достатньо просто поцікавитись емоціями дитини, запитати, що з нею відбувається. Ключове тут — бути уважним до стану дитини. Щоб установити справжній емоційний зв’язок, потрібно виділити час лише для дитини. Це може бути невелика прогулянка або спільна гра.
Однак інколи дорослі вмикають функцію «покращення»: дають поради, повчають, вирішують проблеми. Дитина ж сприймає це як відсутність розуміння або навіть критику.
Використайте спільний час, аби по-справжньому пізнати свою дитину. Не поспішайте й не намагайтеся «встигнути» зробити щось корисне. Не давайте поради без запиту — вислухайте дитину без рекомендацій та оцінок. Не діліться своїми проблемами. Дитина не повинна бути вашою опорою, для цього є інші дорослі.
Головне — допомогти дитині відчути себе дитиною. Дати можливість вчитися на власних помилках, брати відповідальність за свої вчинки, але не змушувати дорослішати надто рано. Важливо, щоб цей процес відбувався природно, без страху чи тиску.
Якщо батьки переживають важкі моменти, добре, коли поруч є інші надійні дорослі, які можуть підтримати дитину. Наприклад, учителі, тренери, лікарі чи навіть сусіди. Так вона зрозуміє, що не лише батьки можуть допомогти, та розвиватиме здатність довіряти.
Дитина, яка відчуває зацікавленість у собі як у особистості, без оцінок і порівнянь з іншими, отримує справжню опору. Такий емоційний зв’язок допомагає сформувати відчуття безпеки, довіри та впевненості, які залишаються з нею на все життя.