Перша українська кіношкола Ukrainian Film School запустила короткі курси Short для тих, хто хоче отримати максимальний обсяг знань за короткий період часу. Перший курс «Режисура монтажу» стартував уже 15 листопада і разом із його куратором, кінознавцем і режисером, Мариною Димшиць ми підготували список фільмів з революційним монтажем, які варто подивитися кожному кінематографістові.
«Кіно-око» (1924) реж. Дзига Вертов
Задумка автора полягала в тому, щоби показати реальність такою, якою вона є. Показати, що всі процеси, в тому числі і люди, і природа – механічні, а всі механічні, навпаки, – живі. Експериментальна картина, в якій були закладені принципи вертівської кінодокументалістики, викликала суперечливі відгуки від критиків і кінознавців. Одним із новаторських прийомів Дзиги Вертова було композиційне вибудовування епізодів за законами поезії.
«Броненосець Потьомкін» (1925) реж. Сергій Ейзенштейн
Фільм визнаний однією з кращих картин в історії світового кіно. Досконалість фільму полягає в тому, що його форма і зміст – дуже кінематографічні. Реальний зміст кадру, розвиваючись, переростає в монтаж. Монтаж тут виявляється і формою і змістом. Фільм не має традиційного сюжету, матеріал у ньому організований за принципом хроніки. Однак, як вважає сам Ейзенштейн, «Потьомкін» лише виглядає як хроніка подій, а діє як драма.
«Метрополіс» (1927) реж. Фріц Ланг
Фільм вважається найдорожчим проектом за всю історію німецького німого кіно. Витрати були пов’язані з бажанням режисера спробувати домогтися ефекту 3D і ніби занурити глядача в екран і всередину придуманого ним фантастичного світу. Спецефекти фільму виконані у великій мірі за допомогою методу Шюфтана і покадрової анімації. Хронометраж стрічки досягає 153 хвилин. Для прокату в кінотеатрах він був скорочений практично вдвічі, втративши безліч істотних сюжетних ліній.
Довгі роки глядачі могли бачити саме цю версію, поки в 2008 році в Музеї кіно в Буенос-Айресі не було знайдено дубль-негатив повного варіанту фільму на 16 мм кіноплівці. Оновлену і повну версію картини показали в 2010 одночасно на Берлінському кінофестивалі і у Франкфурті. «Метрополіс» – фільм, який претендує на опис всієї людської історії і Вавилона і в той же час – майбутнього.
«Людина з кіноапаратом» (1929) реж. Дзига Вертов
Задумка автора полягає в тому, щоби показати реальність такою, якою вона є. У фільмі немає титрів, сценарію, сюжету, декорацій, акторів. Автор прагне показати процеси поза полем людського зору, посиливши враження ритмічною монтажною обробкою. У фільмі використані такі монтажні та операторські техніки як скошені кути, зйомка у відображенні, покадрова зйомка, прискорена зйомка, поєднання двох і більше зображень в одному кадрі і багато інших прийомів.
«Андалузький пес» (1929) реж. Луїс Бунюель і Сальвадор Далі
Автори порушили всі закони кінематографа, створюючи новий для свого часу стиль під назвою сюрреалізм. Для цього вони використовували асоціативний монтаж. Дивно, але ні Бунюель, ні Далі не закладали в свій фільм глибокий символічний підтекст. Своїм головним завданням вони бачили епатувати публіку і висміяти пихате буржуазне суспільство тих часів.
«Разом із Далі ми обігрували геги і предмети, які приходили на думку, і потім безжально відкидали все те, що могло хоч що-небудь означати», – сказав Бунюель. У фільмі вперше був використаний match cuts – прийом поєднання руху або простору двох протилежних світів.
«Я – Куба» (1964) реж. Михайло Калатозов
Майже весь фільм знятий ручною камерою. У картині широко використаний внутрішньокадровий монтаж, а операторська робота Сергія Урусевського донині вважається еталонною. Ця картина поклала початок цілому візуальному напрямку в кіно.
«Мей» (2002) реж. Лакі МакКі
Сюжетна лінія побудована таким чином, що до певного моменту фільм виглядає як забавна комедія і можна навіть забути, з чого він почався. У 2006 році Чиказька Асоціація Кінокритиків поставила «Мей» на 61-е місце серед найстрашніших фільмів усіх часів. А критик видання TheMovieBoy назвав «Мей» кращим фільмом 2003 року.
«Бьордмен» (2014) реж. Алехандро Гонсалес Іньярріту
Робота над декораціями і монтажем фільму почалася ще на репетиціях в Лос-Анджелесі. У павільйоні студії Sony побудували динамічний муляж декорації, що дозволяє команді змінювати лінійні параметри майбутнього приміщення. Під час репетицій планувалися ракурси і рухи камери. Репетицію знімали і монтували, вираховуючи, де і як пізніше будуть ховати монтажні склейки. Тобто практично весь фільм був готовий «в чорновому варіанті» до прибуття знімальної групи в Нью-Йорк. Іньярріту заборонив монтажерам розповідати, скільки і де монтажних склеєк вони зробили, але, кажуть, найдовший шот тривав 15 хвилин, а більшість інших – приблизно по 10.