![Американський літакопад: у чому причина масових авіакатастроф у ВПС США](https://thumbor.my.ua/fvZ0CD_KUuwFxMQr_LDm3SGEGN4=/335x225/smart/filters:format(jpeg)/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2F607e061fe1fa9bc97bce8b0830e5b5c5.jpg)
Американський літакопад: у чому причина масових авіакатастроф у ВПС США
Аварійна посадка бомбардувальника минулої середи стала третім інцидентом із військовим літаком ВПС США з початку року.
Трохи більше ніж за рік після того, як стратегічний бомбардувальник Rockwell B-1B Lancer зазнав критичної аварії під час спроби приземлитися на авіабазі Еллсворт (Ellsworth Air Force Base, AFB) у Південній Дакоті, Boeing B-52 Stratofortress був змушений здійснити аварійну посадку на базі Оффутт (Offutt AFB) у штаті Небраска.
Фокус переклав статтю Пітера Сучіу про фактори, що впливають на інциденти з катастрофами літаків американських ВПС.
ВПС США підтвердили, що B-52H, який вилетів із бази Барксдейл (Barksdale AFB), штат Луїзіана, "приземлився без пригод" на базі Оффутт після виникнення аварійної ситуації в польоті. ВПС не уточнили характер надзвичайної ситуації, але повідомили, що бомбардувальник часів холодної війни з позивним SKULL31 "перебував у чотирьох годинах тренувального польоту... коли в нього виникли якісь системні проблеми", повідомляє The Grand Island Independent.
Бомбардувальник виконував стандартний тренувальний політ, коли у нього виникли проблеми, і його перенаправили в Оффутт. Літак не був пошкоджений, і екіпаж не постраждав. Однак цей інцидент стався всього за кілька годин до летальної катастрофи у Вашингтоні, округ Колумбія, де літак UH-60 Blackhawk армії США зіткнувся з лайнером American Airlines. Загинули 67 осіб, що стало найсмертоноснішою авіаційною подією за останні 15 років.
Військово-повітряні сили в зоні турбулентності
Це вже третій інцидент з військовими літаками ВПС США з початку року. Усе почалося на авіабазі Кадена (Японія) в першій половині січня, коли винищувач переваги в повітрі Lockheed Martin F-22A Raptor був змушений здійснити аварійну посадку. Тиждень потому на авіабазі Ейєльсон (Аляска) багатоцільовий літак п'ятого покоління Lockheed Martin F-35A Lighting II зі звичайним злетом і посадкою (CTOL) заявив про "несправність у польоті", звалився на землю і вибухнув.
Ця аварія сталася всього за день до смертельної катастрофи у Вашингтоні. На щастя, обидва американські льотчики вижили. Однак льотчик F-35 був змушений катапультуватися, після чого його доправили до найближчої лікарні.
Крім того, у травні минулого року F-35B — варіант спільного ударного винищувача з укороченим злетом і вертикальною посадкою (STOVL) — розбився недалеко від Альбукерке, штат Нью-Мексико, під час підготовчого перельоту з Форт-Верта на базу ВПС Едвардс. Літак вартістю 135 мільйонів доларів не підлягає відновленню. На щастя, льотчик також вижив.
З урахуванням інциденту минулого тижня вже цілу дюжину F-35 було повністю знищено внаслідок неполадок у польоті. Решта F-35 або повернулися до ладу, або були відремонтовані і використовуються для тренувань обслуговуючого і наземного персоналу.
Надійність бомбардувальників під питанням
Усі ці нещодавні аварії у військовій авіації змушують звернути увагу на те, як мало літаків перебуває в експлуатації. У парку ВПС США налічується 183 літаки F-22 Raptor, тоді як американські збройні сили наразі мають у своєму розпорядженні приблизно 630 літаків F-35. Остання цифра може здатися значною, але для досягнення цього показника знадобилося більше десяти років. До того ж кожен із цих літаків коштує від 80 мільйонів доларів, тож аварія, що сталася минулого місяця, вилилася в кругленьку суму.
Ситуація з бомбардувальним флотом ВПС США ще гірша, оскільки наразі в експлуатації перебуває менше 200 літаків.
Був час, коли кількість бомбардувальників у строю перевищувала весь нинішній парк F-35.
У період з 1952 по 1962 рік було вироблено загалом 744 літаки B-52. Однак з усіх них у строю залишилося тільки 76 старих бомбардувальників, включно з резервними на випадок поломок або непридатності для польотів основних літаків. Втрата одного з таких літаків не стала б серйозним ударом. Але оскільки виробництво припинилося понад 50 років тому, замінити навіть один бомбардувальник з нуля просто неможливо.
Ба більше, у ВПС найбільше саме B-52, оскільки бомбардувальники B-1 Lancer і Northrop B-2 Spirit зараз літають ще рідше. У випадку з першим із цих бомбардувальників було побудовано 100 літаків, а в експлуатації залишилося лише 45, причому близько півтора десятка наразі підтримують "у придатному для відновлення стані" на знаменитому "цвинтарі" на авіабазі Девіс-Монтхан (Аризона). Нещодавно ці зусилля принесли свої плоди: літак B-1B на прізвисько "Ланселот" повернувся до ладу, щоб замінити B-1 Lancer, який не підлягав відновленню після аварії двигуна під час "рутинного" технічного обслуговування на базі ВПС Дайесс, штат Техас, у квітні 2022 року. Довелося повернути до життя і ще один літак на прізвисько "Лють".
Заміни не буде?
ВПС поки що не оголосили, чи можна повернути в стрій третій виведений з експлуатації бомбардувальник, щоб замінити B-1, який розбився минулого року в Еллсуорті. Також докладаються зусилля щодо оновлення решти флоту.
Хоча існують варіанти заміни B-52 і B-1 у разі подібних катастроф, це не стосується B-2 — їх було побудовано всього 20, не рахуючи одного прототипу. Два з таких літаків було втрачено внаслідок найдорожчих авіанцидентів на сьогоднішній день. Кожен літак оцінювався приблизно в 1,4 мільярда доларів, і відомство не може дозволити собі ще одну дорогу аварію.
Усе це пояснює, чому ВПС США закликають не скорочувати замовлення на Northrop Grumman B-21 Raider. Оскільки цей літак замінить і B-1, і B-2, ВПС мають бути впевненими в тому, що в них достатньо бомбардувальників, а також у тому, що один інцидент або аварія не виллються в повномасштабну катастрофу.
Про автора
Пітер Сучіу — журналіст із Мічигану. За свою двадцятирічну журналістську кар'єру він брав участь у роботі більш ніж чотирьох десятків журналів, газет і веб-сайтів, опублікувавши понад 3200 матеріалів. Регулярно пише про військову техніку, історію вогнепальної зброї, кібербезпеку, політику та міжнародні справи. Пітер також є автором статей для Forbes і Clearance Jobs. Ви можете стежити за ним у Twitter: @PeterSuciu. Напишіть автору електронною поштою: [email protected].