MY.UAНовини
«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»
«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»

«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»

«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»

Інтерв’ю із заступником міністра освіти

Яку цифрову платформу створять спеціально для українських дітей, що живуть за кордоном? Як захищена від втручань система електронного тестування НМТ і що кажуть про неї міжнародні фахівці? Чи всі школи мають Інтернет і чому вчителям доводиться часом піратити програми для обладнання, яке закуплено школам? Усі ці питання нібито про різне, а насправді про одне — про цифровізацію освіти. Важливий, але малопомітний напрям її розвитку.

Багато хто вважає, що якщо в школі поставити комп’ютери та повісити на стіну плазму, це вже означає цифровізацію. Насправді це лише гаджети. Цифровізація — поняття набагато ширше. В епоху штучного інтелекту та шаленого розвитку технологій школи не можуть навчати дітей так, як вони це робили в минулому столітті. В освіті, як і в інших сферах суспільного життя, потрібен технологічний прорив, який забезпечує в тому числі і цифровізація.

Про те, як відбувається цифровізація у школах та які виклики доводиться долати, ZN.UA розпитувало заступника міністра освіти і науки з питань з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Дмитра Завгороднього.

Цифровізація освіти в Україні — що це?

— Дмитре Володимировичу, ви як людина, котра відповідає в Міністерстві освіти і науки за цифровізацію, розкажіть, будь ласка, які напрями вона передбачає?

— Ми це розділяємо на п'ять складових, одна з яких — інфраструктура. Вона найбільш коштовна в плані фінансів, але без неї неможливі всі інші. Ми можемо хотіти зробити будь-які корисні речі, але якщо в школі немає Інтернету та комп'ютерів, цифровізації не буде. Друга складова — цифровий контент, цифрові освітні ресурси, тобто те, що має відображатися на всіх наших девайсах. Тут онлайн-курси, електронні підручники, мобільні застосунки тощо. Третя складова навчання вчителів і адміністрації. Ще з початку пандемії ми організовуємо онлайн- і офлайн-курси для вчителів, залучаємо великі компанії, такі як Google, Microsoft. Деякі курси розміщуємо на державних платформах, зокрема на «Дія.Освіта», деякі — на приватних платформах громадських організацій. Четверта складова цифровізації — цифрові послуги в освіті. Їх стає дедалі більше, ми над цим працюємо.

Наприклад, реєстрація на НМТ і подання заяв і документів на вступ. Намагаємося перевести в електронний вигляд роботу шкіл над звітами, журналами, оцінюванням. У нас є форми звітів, які виникли ще в Радянському Союзі, і ми намагаємося їх або прибрати, або спростити й перевести в електронний вигляд. І остання, п’ята, складова цифровізації — робота з даними. Це крок до того, що ми можемо взагалі побачити, що відбувається в сфері, і краще управляти процесами та ухвалювати рішення.

— Чи могли б ви назвати три найбільші досягнення цифровізації в освіті, якими ви пишаєтеся?

— Серед досягнень я назвав би забезпечення шкіл девайсами. Лише за час війни ми змогли знайти і доставити в школи більш як 270 тисяч ноутбуків, планшетів, різних пристроїв для вчителів і учнів. І це без використання коштів державного бюджету, з допомогою міжнародних партнерів. Наприклад, 50 тисяч ноутбуків нам подарувала компанія Google, ще майже 40 тисяч — компанія HP за сприяння Посольства України в США та Фундації Олени Зеленської. Вся інформація про те, від яких донорів отримувала кожна школа девайси, для кого і скільки, є на нашому інтерактивному дашборді. Ми намагаємося перш за все забезпечити гаджетами дітей із вразливих категорій (багатодітних і малозабезпечених сімей, дітей-сиріт, зі статусом ВПО). Також прагнемо, щоб як мінімум у десяти регіонах України, де все ще є багато шкіл, в яких навчаються дистанційно або змішано, в шкільному інвентарі було достатньо багато різних гаджетів, якими вони могли б забезпечити участь в освітньому процесі всіх своїх учнів. Це Чернігівська, Сумська, Харківська, Дніпропетровська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька, Донецька, Луганська, Одеська області.

Друге досягнення цифровізації в освіті — Всеукраїнська школа онлайн. На платформі вже є відеоуроки, тести та матеріали, які покривають шкільну програму 5–11 класів. Ви також можете почати вивчати там німецьку мову, а минулого року ми розробили і запустили курс кримсько-татарської. Маємо майже мільйон користувачів платформи та більш ніж 150 тисяч підписників нашого YouTube-каналу. Уроки використовують діти по всьому світу, а також на тимчасово окупованій території.

Третє досягнення — національний мультипредметний тест.

Коли почалася повномасштабна війна, майже одразу розпочалося обговорення, що ми будемо робити із ЗНО: проводити його чи скасовувати або відтерміновувати. І я вважаю величезною перемогою те, що вдалося зберегти формат зовнішнього незалежного оцінювання, що ми не повернулися до вступних іспитів. Це стало можливим тільки завдяки тому, що було знайдено цифрове рішення для проведення НМТ.

Тоді ми звернулися до всіх європейських країн, які мають досвід у проведенні такого роду іспитів у цифровому форматі, зокрема й досвід в організації міжнародного дослідження PISA. Усі були готові нам допомогти, але не в ті терміни, в які нам було потрібно. Крім того, в жодній із систем, які використовують в Європі, не існувало функціоналу, який нам був потрібен. Наприклад, нам треба, щоб іспити можна було переривати у разі повітряної тривоги і щоб у цей момент у всіх блокувався доступ до тестів. І щоб цим можна було керувати регіонально, бо в одному регіоні є тривога, в іншому іспит може тривати. Нам сказали, що ніхто досі з такими завданнями не стикався. Але ми розробили систему для проведення іспитів разом з ЮНІСЕФ, долучився ЮНЕСКО та швейцарські партнери. Зараз розробку та вдосконалення цієї системи для проведення іспитів в електронному вигляді фінансує Світовий банк. Ми використовуємо її не лише для НМТ, а й для іспитів при вступі в магістратуру: ЄДКІ, ЄВІ. Ми дуже потужно розвинули за цей час систему іспитів. Я особисто пишаюся цим проєктом. Надзвичайна команда Українського центру оцінювання якості освіти змогла організувати ці іспити по всьому світу. Я мрію про те, що через кілька років ми зможемо сказати, що у нас одне з найкращих таких рішень в електронних іспитах у світі.

Як захищають НМТ від втручань і списування?

— На початку електронного тестування бували нарікання учасників НМТ, наприклад, що сервер не витримує навантажень, що зависають комп'ютери. Чи вирішено зараз ці проблеми?

— Порівняно з тим, як проводився перший іспит 2022 року, зараз кількість проблем зведено до мінімуму. І це локальні проблеми, часто пов'язані не з системою, а з організаційними питаннями: з якістю зв'язку або комп'ютерів, які стоять в аудиторії тестування (а для тестувань використовують приміщення закладів освіти). Ми намагаємося це теж покращити, в тому числі і за рахунок девайсів від міжнародних партнерів. До речі, якщо казати про нарікання на роботу системи тестування, то ми спілкувалися з цього приводу з колегами з європейських країн. Серед них — і з лідером світового ринку, розробниками системи TAO Testing, яка використовується для PISA. Цю систему використовує багато країн, серед яких Франція, Італія, Швейцарія. І вони нам кажуть: якщо порівнювати ваші зауваження з кількістю зауважень, які ми отримуємо під час PISA, то у вас усе взагалі добре. А коли врахувати, що ви робите у стислі терміни щось дуже важливе для 250 тисяч дітей по 40 країнах світу (адже НМТ проводиться і для тих, хто за кордоном) одночасно, 20 разів поспіль — це взагалі добре.

Зараз архітектура системи електронних іспитів суттєво змінена, вона витримує значно більше навантажень, ніж два роки тому. У нас дуже багато людей складають іспити одночасно, і їхню кількість ми хочемо й надалі збільшувати. Це наш найперший пріоритет. Чимало міст проводять НМТ прямо в укриттях, наприклад Запоріжжя. І вони не роблять технічних перерв через повітряні тривоги. У Запоріжжі є дуже гарно обладнані укриття — це нові сучасні кабінети просто під землею.

Ще один виклик для нас — DDoS-атаки, які завжди відбуваються під час проведення тестувань. Ми про них знаємо, з нами співпрацюють українські спецслужби і про такі атаки попереджають заздалегідь. Працюємо над захистом системи електронного тестування.

Наскільки зараз захищена від втручань система тестування НМТ онлайн? Чи можна в неї зайти ззовні і виконати тест за студента (такий випадок був у минулому), чи можна списати?  

— Будь-яка цифрова система у світі, будь-який цифровий продукт — це постійна боротьба між антифрод (команда або система, яка відстежує шахрайські дії та запобігає їм) і тими, хто намагається знайти вразливі місця програми. Щороку є люди, які намагаються обійти правила, списати, але вони так чи інакше потрапляють у поле зору організаторів тестування і дискваліфікуються. Загалом порушники у нас дуже креативні люди, вони використовують кожного року дедалі нові і нові способи для недоброчесності. Однак ми ведемо постійну роботу із удосконалення захисту системи тестування, деталі якої не будемо розкривати.

У нашу систему електронного тестування буде складно зайти ззовні. Ба більше, під час тестування працює команда фахівців, що стежить за його проведенням: це працівники Українського центру оцінювання якості освіти та команда розробників. Під час тестування вони спостерігають, чи є незвичайні активності на якомусь із комп'ютерів. Відстежується кожна сесія кожного учасника тестування. І якщо щось помічають, інформація передається спостерігачам, які перебувають в аудиторії, де стоїть комп'ютер з підозрілою активністю. Це дуже високотехнологічна історія, в якій ми розуміємо тисячу варіантів того, що абітурієнти придумали за ці роки, намагаючись обійти тестування.

Чи всі школи забезпечені Інтернетом?

— Як ви зауважили, цифровізація освіти неможлива без інфраструктури, передусім без інтернет-зв'язку в кожній школі і, бажано, в укритті (і тут потрібна оптоволоконна мережа). Яка зараз ситуація із забезпеченням шкіл Інтернетом?

— Зараз в Україні ситуація з покриттям якісним Інтернетом непогана. Є проблеми лише в віддалених гірських школах, і ми все ще ведемо дискусії, чи потрібно в цих школах встановлювати Starlink або ж приєднувати їх до оптоволоконного Інтернету. За нашими даними, 96% шкіл мають доступ до Інтернету, із них 22% підключені до мережі Інтернет дротовим широкосмуговим доступом зі швидкістю 100 і більше Мбіт/с. Перед вторгненням 99% усіх шкіл країни були підключені до Інтернету різної якості (кращої чи гіршої), проте зараз маємо частину шкіл на прифронтових територіях, де взагалі немає зв’язку, що й вплинуло на зниження охоплення.

Насправді питання забезпечення Інтернетом можна розділити на дві складові. Перша — наявність якісного Інтернету в населеному пункті та будівлі закладу. Друга — покриття. Якщо Інтернету немає в населеному пункті, очевидно, його немає і в школі. І це точно не питання директора школи, воно більш глобальне. Для того щоб збільшити покриття швидкісним Інтернетом по країні, до повномасштабного вторгнення Міністерством цифрової трансформації реалізовувалася програма «Інтернет-субвенція». Тоді ж по школах розвезли тисячі роутерів.

Інтернет у сучасному світі — це базова послуга, як опалення, електроенергія. Якщо ми, громада, купуємо школі інтерактивні дошки і комп'ютери, то маємо також подумати про те, що без Інтернету все це працювати просто не зможе.

Разом з тим держава повинна забезпечити, як це було до війни, доступ до якісного Інтернету там, де ринок послуг операторів цього не робить. Наприклад, є якесь село, куди оператор не хоче тягнути за 200 тисяч гривень оптоволокно, тому що там немає клієнтів. От у цій ситуації держава має забезпечити якісний зв'язок на якусь віддалену територію, і цим активно займається Міністерство цифрової інформації. Але утримання цього зв'язку потім — вже відповідальність громад.

Чи з’являться у нас електронні підручники та чому школи піратять програми?

— Щодо цифрового контенту в школах. Я спілкувалася з учителями, вони кажуть: ось нам дають, наприклад, методичні комплекси, інтерактивні дошки. Але щоб усе це працювало, потрібне програмне забезпечення. І його надають розробники або спонсори, тільки не назавжди, а на термін від одного до трьох років. А потім доведеться купувати це самим, і грошей немає. Тому школи просто піратять програми.

— Погоджуюся, є така проблема. Ми нещодавно мали щодо цього дискусії.

Щодо вашого питання, то тут насправді є кілька позицій. Перша — наші міжнародні партнери, такі як Unicef, для прикладу, не оплачують для нас ліцензій на програмне забезпечення. Це їхня принципова позиція. При цьому нам оплачують розробку чогось, що стає державною власністю. Це теж принципова позиція. Ми, наприклад, за час війни дуже розвинули нашу платформу «Всеукраїнська школа онлайн». І це не єдиний продукт, яким ми займаємося.

Станом на зараз у нас немає механізму, який передбачав би, що держава закуповує ліцензоване програмне забезпечення або передає на нього гроші школам. І немає грошей у державному бюджеті на такі закупівлі, так само, як і в деяких громадах. Як варіант, треба шукати гранти, і ми над цим працюємо. В тому числі спілкуємося з експертами та всіма зацікавленими сторонами щодо пошуку додаткових рішень.

При цьому на ринку є безліч продуктів, які громада може собі купити. Наприклад, місто Львів щорічно закуповує систему управління навчанням, в якій є електронні журнали, щоденники, певний контент і таке інше. Так само Львів купує інтерактивні дошки і паралельно — програмне забезпечення для них. Це місто, для якого такі питання в пріоритеті, і воно має для цього бюджет.

— Чи з’являться в нас електронні підручники? Тому що зараз є тільки PDF-копії паперових. А хотілося б справжніх електронних — щоб у них був не лише текст із правилами та поясненнями, а й різний мультимедійний контент: відео, аудіо, інтерактивні завдання. Все в одному місці. Такі підручники можна постійно оновлювати й осучаснювати, на відміну від паперових.

—Так, зараз ми маємо електронні версії паперових підручників. Але не можна сказати, що електронних підручників у нас зовсім немає. Розробляються електронні інтерактивні додатки до підручників, тобто це вправи, ігри, які допомагають краще опанувати програму. Це два різні поняття — е-підручник та електронний інтерактивний додаток до нього, вони дещо відрізняються за вимогами (вимоги до електронного підручника тут, вимоги до додатка тут. — О.О.). Але і те, і те існує давно. Насправді підручників із електронними додатками багато і від різних видавництв. Протягом війни більшість із них була у вільному доступі, але також є ті, що продаються, і їх купують батьки або приватні та державні школи.

Держава все ще не купує електронних підручників, а до 2025 року не купувала й електронних додатків до них. З цього року підручники закуповуватимуть у видавництв тільки разом з інтерактивними електронними додатками. Я впевнений, що (оскільки це перша спроба) ми побачимо різні продукти. Відштовхуючись від цього, проаналізуємо, зробимо висновки та надаватимемо рекомендації щодо вдосконалення таких додатків. І цей напрям завдяки ринковій конкуренції розвиватиметься.

Але насправді державі не потрібно чогось купувати, щоб це почало існувати. Ви можете просто ввести в пошуковику Google «електронні підручники» й побачити: є багато рішень, які відповідають тому, що ми в законодавстві називаємо електронними підручниками. Це інтерактивні застосунки та сайти, які дають змогу пройти шкільну програму або якусь її частину. Більшість із таких додатків створено для початкових класів, де вже реалізується реформа «Нова українська школа». Розробники застосунків часто не хочуть вкладати гроші в розробки для дев’ятого чи десятого класу, розуміючи, що програма там зміниться за кілька років. Водночас вони готові вкладати зараз у сьомий-восьмий клас.

Моя особиста думка: електронний підручник — це дуже широке поняття, й це може бути умовно, наприклад комп’ютерна гра або чат-бот, у якому ви спілкуєтесь зі штучним інтелектом, що намагається вас навчити якихось конкретних тем. Це ж теж елементи електронного підручника. Щодо мультимедійного контенту — в наших паперових підручниках він теж є. Ви відкриваєте підручник, і там написано: «Хочеш дізнатися більше? Ось QR-код». Переходите — й там, умовно, є якесь відео.

У більшості європейських країн, із якими ми спілкувалися та які спочатку рухалися до того, щоб електронний підручник замінив паперовий, відмовилися від цієї ідеї.

Школи дедалі активніше цифровізуються — стає більше гаджетів, програм, вчителі й класи реєструються на певних електронних платформах. Але хто має все це координувати, ремонтувати, налаштовувати? У школах, на відміну від бізнесу, немає посади системного адміністратора та програмного інженера. Вчителі інформатики та фізики вже стогнуть від цього додаткового неоплачуваного навантаження.

— Загалом громади коштом органів місцевого самоврядування можуть запроваджувати такі посади з відповідною доплатою, й часто це роблять. Як заступник міністра освіти, який відповідає, крім цифровізації, також за професійно-технічну освіту, хочу сказати, що посада фахівця з інформаційних технологій вже з’явилась у штатних розкладах закладів профтехосвіти. Ми хочемо, щоб її було запроваджено в усіх великих закладах освіти. Сподіваємося, що це також вдасться зробити. Але повірте, зараз дуже складно реалізовувати будь-що, пов’язане з грошима. Особливо коли ми розуміємо, що таке нововведення збільшує видатки на утримання всієї системи освіти. Наприклад, посаду фахівця з інформаційних технологій ми вводили не в усіх закладах профтехосвіти, а лише в тих, де навчається більш як 400 учнів. Таких закладів загалом в Україні близько 250. Тобто загалом це дає змогу Україні найняти додатково 250 людей. Якщо казати про заклади загальної середньої освіти — я не знаю, для шкіл якого розміру ми зможемо ввести таку посаду, але гадаю, що це буде додатково близько 10 тисяч робочих місць.

Центр досконалості освітніх технологій — що це й для чого?

— Нещодавно МОН повідомило про те, що відкривається платформа «Центр досконалості освітніх технологій». Яким є її завдання?

— Це проєкт Міністерства цифрової трансформації, що передбачає співпрацю з МОН та ЮНІСЕФ. У межах стратегії WINWIN передбачено розвиток різних напрямів інновацій: медичні технології, штучний інтелект тощо. Зокрема й технології у сфері освіти. Стратегія передбачає, що під кожен із напрямів має запрацювати певний аналітичний центр технологій у цій сфері, який розроблятиме свою галузеву стратегію і шукатиме найкращі рішення й найкращих фахівців. Це буде формат think tank, тобто аналіз рішень, політик, іноземного досвіду, організація співпраці з компаніями, які працюють в Україні в цій сфері, допомога їм із контактами, аби вони, наприклад, могли потенційно щось експортувати до інших країн у межах побудови в Україні бренду технологічного лідера. Так, уже є декілька країн у світі, які використовують технологію сервісу «Дія». Уряд веде переговори з іншими країнами щодо цього.

Ми обговорювали, що, наприклад, у межах Центру досконалості освітніх технологій ми теж могли б проаналізувати, чи маємо рішення, які теж можемо поширювати як досвід у майбутньому, і що для цього потрібно. А з іншого боку — важливо розуміти, з якими ключовими проблемами в цій сфері ми стикаємося, який нам потрібен іноземний досвід, що допоможе вирішити ці проблеми.

Нова освітня платформа для українців за кордоном — як це допоможе їм здобути українську освіту?

— Заступниця міністра освіти і науки Надія Кузьмічова анонсувала створення освітньої платформи для дітей, які навчаються за кордоном. Розкажіть, будь ласка, про це нововведення.

— Створення такої платформи планується відповідно до нового Закону «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо визнання результатів навчання, здобутих громадянами України за кордоном». Цю платформу буде створено для дітей, які зараховані до шкіл в інших країнах, але хочуть продовжувати навчання в українській школі або здобувати знання з українознавчого компонента освіти (мови, літератури, історії), якого не дає школа за кордоном.

От, наприклад, ви як батьки живете за кордоном і думаєте над тим, як зарахувати дитину до якоїсь школи в Україні. Ми хочемо зробити цей вибір зручнішим для вас. Вивести вам каталог шкіл, які такі послуги надають (це можуть бути й приватні, й комунальні, й державні школи), щоб ви могли обрати ту, яка вам підходить.

Наше стратегічне завдання — охопити взаємодією з українською системою освіти якомога більше дітей, які зараз живуть за кордоном. Нам важливо також зрозуміти, хто займається викладанням українознавчого компонента в інших країнах, і залучити ці освітні осередки до співпраці. Вони також будуть у переліку навчальних закладів, у яких можна вивчати українознавчий компонент.

Про майбутнє цифровізації освіти

Якими є перспективи цифровізації освіти в Україні?

Я думаю, що загалом ми живемо на самому початку цифровізації системи освіти і попереду у нас буде дуже багато нового. 

У найближчі роки  у всіх закладах освіти будуть освітні інформаційні системи, й серед них державна освітня система МРІЯ, пілотування якої вже завершується. Вже цього року вона активно запроваджуватиметься в тих школах, які досі не використовують жодного такого цифрового рішення. За допомогою цієї системи школи зможуть адмініструвати процеси. А для батьків і дітей створено застосунок, щоб вони бачили, що відбувається в закладі освіти, та могли спілкуватися з учителями. Згодом систему МРІЯ буде поширено на заклади дошкільної та позашкільної освіти. Це дозволить закладам освіти та управлінцям всіх рівнів отримувати систематизовані дані про те, що відбувається та аналізувати їх. 

  До того ж Всеукраїнська школа онлайн розвиватиметься як бібліотека цифрового контенту. Крім онлайн-курсів, тут з’являться підручники, електронні додатки, додаткові матеріали для школярів і вчителів. Також засобами платформи плануємо здійснювати експертизу підручників та всіх інших матеріалів. Для експертизи ми вже закладаємо використання штучного інтелекту. Це дозволить вийти на принципово новий рівень роботи з навчальними матеріалами, зробити перевірку більш об'єктивною, та реально порівнювати зміст підручників з нашими стандартами, науковими дослідженнями, ефективними підходами. В майбутньому, це зробить шкільний контент більш індивідуалізованим. Але це мабуть тема окремої великої розмови. 

Вкрай важлива дебюрократизація процесів у загальній середній освіті. Ми працюємо за двома основними напрямами: нормативним і технічним. Нормативний передбачає внесення змін до нормативно-правових актів, що регламентують документообіг і звітність у школах. Наша мета — максимально зменшити паперову роботу для вчителів, перевести більшість процесів у цифровий формат, позбавивши педагогів зайвої адміністративної роботи та вивільнивши більше часу для навчання дітей.

Технічний напрям реалізується через цифрові рішення. Одним із ключових інструментів стане система АІКОМ. Окрім того, ми продовжуємо цифровізацію інших адміністративних процесів та послуг у сфері освіти. Це ЄДЕБО (для онлайн-вступу до університетів, коледжів і профтехів, а також для електронного ліцензування закладів освіти), НМТ (для проведення національного мультипредметного тесту та інших форм оцінювання в цифровому форматі) та інші цифрові сервіси, що спрощують взаємодію учасників освітнього процесу.

Ще один важливий вектор — оновлення матеріально-технічної бази шкіл. У межах державної підтримки, зокрема субвенції «Нова українська школа», громади можуть закуповувати комп’ютерне та мультимедійне обладнання для закладів освіти, що сприятиме створенню сучасного навчального простору.

Ми також продовжуємо розвивати цифрові навички освітян. Це безперервний процес, адже технології постійно змінюються. Якщо раніше основний фокус був на методиках дистанційного та змішаного навчання, то сьогодні ми бачимо зростання запитів на навчання з використання штучного інтелекту в освіті, кібербезпеки, цифрової гігієни тощо.

Майбутнє освіти — за персоналізованим та інтерактивним навчанням. Це означає, що кожна дитина здобуватиме знання у зручному форматі, у власному темпі, з використанням найкращих світових практик. Цифрова трансформація уможливлює це — вона відкриває перед освітою нові горизонти, стирає бар’єри та створює умови, за яких якісне навчання доступне кожному, незалежно від місця проживання чи обставин. Ми рухаємося до освіти майбутнього — гнучкої та інтерактивної.

 

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
"Памяти": открылась выставка молодой художницы о возвращении к себе из-за утраченных теплых воспоминаний в Новой Каховке
Апостроф
2025-10-27T21:30:58Z
Украинский фильм стал лучшим фильмом 2025 года
Comments UA
2025-10-27T20:03:49Z
Около 160 фильмов из 59 стран: в Киеве стартовал кинофестиваль "Молодость"
Апостроф
2025-10-27T20:00:44Z
Гордон нецензурно прошелся по своим подружкам, с которыми раньше дружил
Comments UA
2025-10-27T19:57:42Z
46-летняя Екатерина Бужинская призналась, прибегала ли к инъекциям красоты и уколам для похудения
TSN
2025-10-27T18:06:52Z
55-летняя Ирина Билык заговорила о новых отношениях и свадьбе: "Долго не могу оставаться одна"
TSN
2025-10-27T17:57:22Z
"Сделали все возможное": Бужинская рассказала о подставе со стороны Повалий и Лихуты
Апостроф
2025-10-27T16:54:08Z
"Урок по скорописи": Наталья Сумская прокомментировала Радиодиктант, который вызвал споры
Апостроф
2025-10-27T16:51:35Z
Эмили бросает Париж и убегает в Рим: Netflix показал фото и назвал дату премьеры, там будет любовный взрыв
Знай
2025-10-27T16:51:05Z
Жилищная субсидия: как рассчитывается
ZN UA
2025-10-28T03:24:58Z
Нефть стабилизировалась после падения после падения
ZN UA
2025-10-28T01:27:02Z
В Минэнерго оценили ситуацию в украинской энергосистеме: подробности
Апостроф
2025-10-27T21:09:33Z
От 22 до 136 грн: когда и как изменятся платежки за доставку газа
Знай
2025-10-27T20:12:43Z
Несмотря на проблемы со светом, мобильная связь в Украине станет более стабильной
ZN UA
2025-10-27T20:09:50Z
Некоторые балтийские фирмы помогают теневому флоту РФ обходить санкции — LRT
Апостроф
2025-10-27T19:57:09Z
Бельгия сорвала план спасения Украины — теперь ЕС может влезть в долги ради Киева
Новости Украины
2025-10-27T19:54:51Z
Укрэнерго спрогнозировало режим работы зимой без гарантии электроснабжения
UAToday
2025-10-27T19:48:44Z
Украина расширит географию дальнобойности: Зеленский заинтриговал после Ставки
UAToday
2025-10-27T19:48:31Z
Немецкая «подруга Путина» объяснила, почему не верит в нападение России на НАТО
TSN
2025-10-28T03:36:06Z
Трамп дал путину 6 месяцев: эксперт оценил, насколько эффективны будут санкции США против рф
Знай
2025-10-28T03:21:42Z
В Париже начался суд над киберобидчиками первой леди Франции
Корреспондент
2025-10-28T03:03:21Z
В Латвии разоблачили группу шпионов, действовавших в пользу России
TSN
2025-10-28T02:51:20Z
Мирное соглашение Украина и РФ подпишут в Будапеште - Орбан
Корреспондент
2025-10-28T02:36:56Z
Трамп прошел очередной медосмотр: что показало МРТ
ZN UA
2025-10-28T01:27:48Z
Полковник Манько объяснил публикацию фото с картами
ZN UA
2025-10-28T01:08:01Z
Россия платит миллиарды вербовщикам на войну против Украины
TSN
2025-10-28T00:07:48Z
Латвия разоблачила группу, которая готовила поджоги оборонных объектов по заказу РФ
ZN UA
2025-10-27T23:27:01Z
На Сахалине произошел взрыв на местной ТЭЦ: сотни тысяч жителей остались без света
Фокус
2025-10-28T00:27:39Z
На Сахалине десятки населенных пунктов остались без света после взрыва на ТЭЦ
TSN
2025-10-27T23:36:34Z
В центре Чернигова упал "Шахед": последствия уточняются
Украинская правда
2025-10-27T23:00:01Z
Атака БПЛА: под Москвой прогремели мощные взрывы
Корреспондент
2025-10-27T21:24:20Z
Резонансное убийство подростка в Днепре: суд изменил приговор осужденному
Корреспондент
2025-10-27T21:03:55Z
В Москве паника: вторую ночь подряд раздаются взрывы
Comments UA
2025-10-27T20:36:09Z
В Киевской области мужчина заставлял детей сниматься в порно
Корреспондент
2025-10-27T20:24:55Z
Смертельная авария на оккупированном заводе в Севастополе: что известно о погибших и пострадавших
TSN
2025-10-27T19:33:50Z
Удар по Белгородской дамбе: россияне показали затопленные позиции и блиндажи. ВИДЕО
Новости Украины
2025-10-27T18:33:47Z
Новая волна мобилизации с 1 ноября: что изменится для военнообязанных
Знай
2025-10-28T03:30:36Z
Через 30 дней субсидию аннулируют: кто окажется под прицелом ПФУ
Знай
2025-10-28T03:12:01Z
Кому нельзя стирать 28 октября и что нужно освятить в церкви сегодня: приметы и запреты на Параскевы
Знай
2025-10-28T02:57:04Z
Трагически погиб Богдан Змий - создатель разминирующей машины "Змей"
TSN
2025-10-28T00:33:00Z
День Параскевы Пятницы: история и запреты
ZN UA
2025-10-27T22:33:46Z
В Украине расширили механизм дистанционного обследования жилья
Хвиля
2025-10-27T22:30:38Z
В "Резерв+" запустили бета-тестирование новых видов отсрочек
ZN UA
2025-10-27T22:03:55Z
Ядерный российский "Буревестник" пролетел дальше, чем раньше — что известно от разведки Норвегии
TSN
2025-10-27T22:00:34Z
Айтишники идут на радикальные шаги, чтобы не потерять работу: что требуют работодатели
Comments UA
2025-10-27T21:54:13Z
В Украине разработают модель поддержки ветеранов с судимостью
Хвиля
2025-10-28T00:30:28Z
Врачи напомнили о смертельной болезни, симптомы которой похожи на Covid
Comments UA
2025-10-27T22:54:29Z
Скрытую правду о здоровье сердца расскажет одна часть тела: что следует проверить
Comments UA
2025-10-27T22:21:23Z
Программа на 10 млрд грн: как на самом деле будут проверять здоровье украинцев в 2026 году
Comments UA
2025-10-27T20:15:07Z
Кариес и заболевания десен вдвое увеличивают риск инсульта - исследование
Корреспондент
2025-10-27T19:42:06Z
В Украине усовершенствовали систему государственной регистрации лекарств
Хвиля
2025-10-27T19:27:13Z
Ученые бьют тревогу: распространенные мясные продукты приводят к раку
Comments UA
2025-10-27T19:09:28Z
Исключение из учета в связи с состоянием здоровья: юристы посоветовали, как это сделать без личного присутствия
Знай
2025-10-27T18:21:22Z
Как за одну минуту остановить конденсат на окнах: больше не будут потеть — проверенный метод
TSN
2025-10-27T15:36:50Z
Названы электромобили с самым медленным износом батареи
Корреспондент
2025-10-27T21:36:58Z
Porsche потеряла 99% прибыли в третьем квартале
Корреспондент
2025-10-27T18:39:02Z
Pininfarina также представила свою версию обновленного NSX от Honda
Топ Жир
2025-10-27T17:09:27Z
Механики назвали бюджетные авто, разоряющие владельцев: самые затратные модели
Фокус
2025-10-27T15:57:17Z
Гид по автовокзалам Чехии: как ориентироваться в Праге, Брно и Остраве.
AutoSite
2025-10-27T11:50:17Z
Автопроизводитель Toyota фиксирует рекордные показатели продаж
Корреспондент
2025-10-27T11:27:21Z
Канадец проехал 1,3 миллиона километров на Porsche 911 Turbo за полвека
Фокус
2025-10-27T10:45:17Z
Победа Норриса в Мексике вывела его на первое место в чемпионате
Корреспондент
2025-10-27T05:21:52Z
Сколько "живет" бензин в канистре: эксперт назвал реальный срок годности топлива
UAToday
2025-10-26T18:27:53Z
Новый график движения транспорта в Полтавской области: какие изменения произошли
Политека
2025-10-28T03:30:52Z
Прорыв дамбы в РФ: есть ли угроза Украине
Корреспондент
2025-10-28T02:54:46Z
Гороскоп на сегодня 28 октября: наведение порядка тельцов, успех львов и энергия стрельцов
Знай
2025-10-28T02:33:36Z
Россияне повторили прошлогоднюю ошибку на Лиманском направлении
Хвиля
2025-10-28T02:30:36Z
ВСУ сорвали атаку РФ под Добропольем и уничтожили технику
Корреспондент
2025-10-28T00:57:02Z
В центре Чернигова упал «Шахед»: в городе возникли проблемы с мобильной связью
TSN
2025-10-27T23:12:15Z
График отключения света с 30 по 31 октября в Черниговской области: появилось предупреждение об ограничениях
Политека
2025-10-27T21:00:11Z
Генштаб: 168 боевых столкновений произошло на фронте с начала суток
Украинская правда
2025-10-27T20:42:46Z
Почему армия РФ стремится захватить Покровск: эксперт объяснил
TSN
2025-10-27T20:36:51Z
День ангела 28 октября: кого и как поздравлять с именинами
TSN
2025-10-27T22:18:44Z
У Дев - проблемы со здоровьем, у Весов - конфликты: гороскоп на 28 октября
Comments UA
2025-10-27T19:21:18Z
Кабачки без жарки и запекания: нарезали — и уже за 30 минут на столе невероятно вкусный витаминный салат
TSN
2025-10-27T17:06:45Z
3 фатальные ошибки во время квашения капусты: вместо сочной хрустящей закуски получите кислую кашу
TSN
2025-10-27T16:33:07Z
Не выбрасывайте прошлогодние дрова: когда они греют лучше новых, а когда могут испортить всю зиму
Знай
2025-10-27T15:51:58Z
Нужно ли обрезать хризантемы на зиму, нужно ли выкапывать на зиму
TSN
2025-10-27T15:36:41Z
Как понять еще в магазине, что сыр некачественный и его нельзя покупать: ключевые признаки
TSN
2025-10-27T15:18:34Z
Ночь магии и мистики: что ждет ваш знак Зодиака на Хэллоуин, гороскоп на 31 октября
Знай
2025-10-27T14:51:10Z
Как отмыть стекло в душевой кабине: полезный лайфхак
TSN
2025-10-27T14:09:09Z
ПК-версия Ghost of Tsushima стала доступна в регионах без PSN
GameMag
2025-10-27T22:42:01Z
33 аккаунта в TikTok заблокированы из-за рекламы казино PlayCity
Апостроф
2025-10-27T22:30:30Z
Раскрыта первая бесплатная игра для подписчиков PS Plus на ноябрь 2025 года: Чем порадует Sony
GameMag
2025-10-27T22:30:28Z
Игроки подняли шум и обвинили Microsoft в навязывании ИИ-помощника Gaming Copilot — команда Xbox отреагировала
GameMag
2025-10-27T22:24:04Z
Тодд Говард намекнул на разработку Fallout 5
GameMag
2025-10-27T20:57:55Z
OnePlus представила два флагманских смартфона
Корреспондент
2025-10-27T20:48:53Z
Страдала от серьёзных недостатков: Ветеран BioWare Марк Дарра поделился мнением о провале игры Anthem
GameMag
2025-10-27T20:39:54Z
Bandai Namco пока не готова анонсировать новую Tales of
GameMag
2025-10-27T20:21:06Z
Кошки вызывают зависимость: новое исследование
Comments UA
2025-10-27T19:24:35Z
Интер остался без лидера накануне миланского дерби
Корреспондент
2025-10-27T21:42:27Z
Реал вновь лишился одного из защитников
Корреспондент
2025-10-27T20:09:31Z
В Ноттингеме назвали цену за своего хавбека - 100 млн фунтов
Корреспондент
2025-10-27T19:27:03Z
Винисиус снова подумывает покинуть мадридский Реал
Корреспондент
2025-10-27T19:03:05Z
Контракт Неймара в бразильском клубе не продлили
Корреспондент
2025-10-27T17:57:13Z
Младший брат Джуда Беллингема рассматривается топ-клубом АПЛ
Корреспондент
2025-10-27T17:33:38Z
Звездный футболист пропустит несколько месяцев из-за курьезной травмы при пробитии пенальти
ZN UA
2025-10-27T16:21:58Z
Ювентус рассматривает экс-тренера ПСЖ в качестве нового наставника
Корреспондент
2025-10-27T15:30:57Z
Наполи лишился Де Брюйне на длительный срок
Корреспондент
2025-10-27T13:39:06Z