MY.UAНовини
«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»
«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»

«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»

«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»

Інтерв’ю із заступником міністра освіти

Яку цифрову платформу створять спеціально для українських дітей, що живуть за кордоном? Як захищена від втручань система електронного тестування НМТ і що кажуть про неї міжнародні фахівці? Чи всі школи мають Інтернет і чому вчителям доводиться часом піратити програми для обладнання, яке закуплено школам? Усі ці питання нібито про різне, а насправді про одне — про цифровізацію освіти. Важливий, але малопомітний напрям її розвитку.

Багато хто вважає, що якщо в школі поставити комп’ютери та повісити на стіну плазму, це вже означає цифровізацію. Насправді це лише гаджети. Цифровізація — поняття набагато ширше. В епоху штучного інтелекту та шаленого розвитку технологій школи не можуть навчати дітей так, як вони це робили в минулому столітті. В освіті, як і в інших сферах суспільного життя, потрібен технологічний прорив, який забезпечує в тому числі і цифровізація.

Про те, як відбувається цифровізація у школах та які виклики доводиться долати, ZN.UA розпитувало заступника міністра освіти і науки з питань з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Дмитра Завгороднього.

Цифровізація освіти в Україні — що це?

— Дмитре Володимировичу, ви як людина, котра відповідає в Міністерстві освіти і науки за цифровізацію, розкажіть, будь ласка, які напрями вона передбачає?

— Ми це розділяємо на п'ять складових, одна з яких — інфраструктура. Вона найбільш коштовна в плані фінансів, але без неї неможливі всі інші. Ми можемо хотіти зробити будь-які корисні речі, але якщо в школі немає Інтернету та комп'ютерів, цифровізації не буде. Друга складова — цифровий контент, цифрові освітні ресурси, тобто те, що має відображатися на всіх наших девайсах. Тут онлайн-курси, електронні підручники, мобільні застосунки тощо. Третя складова навчання вчителів і адміністрації. Ще з початку пандемії ми організовуємо онлайн- і офлайн-курси для вчителів, залучаємо великі компанії, такі як Google, Microsoft. Деякі курси розміщуємо на державних платформах, зокрема на «Дія.Освіта», деякі — на приватних платформах громадських організацій. Четверта складова цифровізації — цифрові послуги в освіті. Їх стає дедалі більше, ми над цим працюємо.

Наприклад, реєстрація на НМТ і подання заяв і документів на вступ. Намагаємося перевести в електронний вигляд роботу шкіл над звітами, журналами, оцінюванням. У нас є форми звітів, які виникли ще в Радянському Союзі, і ми намагаємося їх або прибрати, або спростити й перевести в електронний вигляд. І остання, п’ята, складова цифровізації — робота з даними. Це крок до того, що ми можемо взагалі побачити, що відбувається в сфері, і краще управляти процесами та ухвалювати рішення.

— Чи могли б ви назвати три найбільші досягнення цифровізації в освіті, якими ви пишаєтеся?

— Серед досягнень я назвав би забезпечення шкіл девайсами. Лише за час війни ми змогли знайти і доставити в школи більш як 270 тисяч ноутбуків, планшетів, різних пристроїв для вчителів і учнів. І це без використання коштів державного бюджету, з допомогою міжнародних партнерів. Наприклад, 50 тисяч ноутбуків нам подарувала компанія Google, ще майже 40 тисяч — компанія HP за сприяння Посольства України в США та Фундації Олени Зеленської. Вся інформація про те, від яких донорів отримувала кожна школа девайси, для кого і скільки, є на нашому інтерактивному дашборді. Ми намагаємося перш за все забезпечити гаджетами дітей із вразливих категорій (багатодітних і малозабезпечених сімей, дітей-сиріт, зі статусом ВПО). Також прагнемо, щоб як мінімум у десяти регіонах України, де все ще є багато шкіл, в яких навчаються дистанційно або змішано, в шкільному інвентарі було достатньо багато різних гаджетів, якими вони могли б забезпечити участь в освітньому процесі всіх своїх учнів. Це Чернігівська, Сумська, Харківська, Дніпропетровська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька, Донецька, Луганська, Одеська області.

Друге досягнення цифровізації в освіті — Всеукраїнська школа онлайн. На платформі вже є відеоуроки, тести та матеріали, які покривають шкільну програму 5–11 класів. Ви також можете почати вивчати там німецьку мову, а минулого року ми розробили і запустили курс кримсько-татарської. Маємо майже мільйон користувачів платформи та більш ніж 150 тисяч підписників нашого YouTube-каналу. Уроки використовують діти по всьому світу, а також на тимчасово окупованій території.

Третє досягнення — національний мультипредметний тест.

Коли почалася повномасштабна війна, майже одразу розпочалося обговорення, що ми будемо робити із ЗНО: проводити його чи скасовувати або відтерміновувати. І я вважаю величезною перемогою те, що вдалося зберегти формат зовнішнього незалежного оцінювання, що ми не повернулися до вступних іспитів. Це стало можливим тільки завдяки тому, що було знайдено цифрове рішення для проведення НМТ.

Тоді ми звернулися до всіх європейських країн, які мають досвід у проведенні такого роду іспитів у цифровому форматі, зокрема й досвід в організації міжнародного дослідження PISA. Усі були готові нам допомогти, але не в ті терміни, в які нам було потрібно. Крім того, в жодній із систем, які використовують в Європі, не існувало функціоналу, який нам був потрібен. Наприклад, нам треба, щоб іспити можна було переривати у разі повітряної тривоги і щоб у цей момент у всіх блокувався доступ до тестів. І щоб цим можна було керувати регіонально, бо в одному регіоні є тривога, в іншому іспит може тривати. Нам сказали, що ніхто досі з такими завданнями не стикався. Але ми розробили систему для проведення іспитів разом з ЮНІСЕФ, долучився ЮНЕСКО та швейцарські партнери. Зараз розробку та вдосконалення цієї системи для проведення іспитів в електронному вигляді фінансує Світовий банк. Ми використовуємо її не лише для НМТ, а й для іспитів при вступі в магістратуру: ЄДКІ, ЄВІ. Ми дуже потужно розвинули за цей час систему іспитів. Я особисто пишаюся цим проєктом. Надзвичайна команда Українського центру оцінювання якості освіти змогла організувати ці іспити по всьому світу. Я мрію про те, що через кілька років ми зможемо сказати, що у нас одне з найкращих таких рішень в електронних іспитах у світі.

Як захищають НМТ від втручань і списування?

— На початку електронного тестування бували нарікання учасників НМТ, наприклад, що сервер не витримує навантажень, що зависають комп'ютери. Чи вирішено зараз ці проблеми?

— Порівняно з тим, як проводився перший іспит 2022 року, зараз кількість проблем зведено до мінімуму. І це локальні проблеми, часто пов'язані не з системою, а з організаційними питаннями: з якістю зв'язку або комп'ютерів, які стоять в аудиторії тестування (а для тестувань використовують приміщення закладів освіти). Ми намагаємося це теж покращити, в тому числі і за рахунок девайсів від міжнародних партнерів. До речі, якщо казати про нарікання на роботу системи тестування, то ми спілкувалися з цього приводу з колегами з європейських країн. Серед них — і з лідером світового ринку, розробниками системи TAO Testing, яка використовується для PISA. Цю систему використовує багато країн, серед яких Франція, Італія, Швейцарія. І вони нам кажуть: якщо порівнювати ваші зауваження з кількістю зауважень, які ми отримуємо під час PISA, то у вас усе взагалі добре. А коли врахувати, що ви робите у стислі терміни щось дуже важливе для 250 тисяч дітей по 40 країнах світу (адже НМТ проводиться і для тих, хто за кордоном) одночасно, 20 разів поспіль — це взагалі добре.

Зараз архітектура системи електронних іспитів суттєво змінена, вона витримує значно більше навантажень, ніж два роки тому. У нас дуже багато людей складають іспити одночасно, і їхню кількість ми хочемо й надалі збільшувати. Це наш найперший пріоритет. Чимало міст проводять НМТ прямо в укриттях, наприклад Запоріжжя. І вони не роблять технічних перерв через повітряні тривоги. У Запоріжжі є дуже гарно обладнані укриття — це нові сучасні кабінети просто під землею.

Ще один виклик для нас — DDoS-атаки, які завжди відбуваються під час проведення тестувань. Ми про них знаємо, з нами співпрацюють українські спецслужби і про такі атаки попереджають заздалегідь. Працюємо над захистом системи електронного тестування.

Наскільки зараз захищена від втручань система тестування НМТ онлайн? Чи можна в неї зайти ззовні і виконати тест за студента (такий випадок був у минулому), чи можна списати?  

— Будь-яка цифрова система у світі, будь-який цифровий продукт — це постійна боротьба між антифрод (команда або система, яка відстежує шахрайські дії та запобігає їм) і тими, хто намагається знайти вразливі місця програми. Щороку є люди, які намагаються обійти правила, списати, але вони так чи інакше потрапляють у поле зору організаторів тестування і дискваліфікуються. Загалом порушники у нас дуже креативні люди, вони використовують кожного року дедалі нові і нові способи для недоброчесності. Однак ми ведемо постійну роботу із удосконалення захисту системи тестування, деталі якої не будемо розкривати.

У нашу систему електронного тестування буде складно зайти ззовні. Ба більше, під час тестування працює команда фахівців, що стежить за його проведенням: це працівники Українського центру оцінювання якості освіти та команда розробників. Під час тестування вони спостерігають, чи є незвичайні активності на якомусь із комп'ютерів. Відстежується кожна сесія кожного учасника тестування. І якщо щось помічають, інформація передається спостерігачам, які перебувають в аудиторії, де стоїть комп'ютер з підозрілою активністю. Це дуже високотехнологічна історія, в якій ми розуміємо тисячу варіантів того, що абітурієнти придумали за ці роки, намагаючись обійти тестування.

Чи всі школи забезпечені Інтернетом?

— Як ви зауважили, цифровізація освіти неможлива без інфраструктури, передусім без інтернет-зв'язку в кожній школі і, бажано, в укритті (і тут потрібна оптоволоконна мережа). Яка зараз ситуація із забезпеченням шкіл Інтернетом?

— Зараз в Україні ситуація з покриттям якісним Інтернетом непогана. Є проблеми лише в віддалених гірських школах, і ми все ще ведемо дискусії, чи потрібно в цих школах встановлювати Starlink або ж приєднувати їх до оптоволоконного Інтернету. За нашими даними, 96% шкіл мають доступ до Інтернету, із них 22% підключені до мережі Інтернет дротовим широкосмуговим доступом зі швидкістю 100 і більше Мбіт/с. Перед вторгненням 99% усіх шкіл країни були підключені до Інтернету різної якості (кращої чи гіршої), проте зараз маємо частину шкіл на прифронтових територіях, де взагалі немає зв’язку, що й вплинуло на зниження охоплення.

Насправді питання забезпечення Інтернетом можна розділити на дві складові. Перша — наявність якісного Інтернету в населеному пункті та будівлі закладу. Друга — покриття. Якщо Інтернету немає в населеному пункті, очевидно, його немає і в школі. І це точно не питання директора школи, воно більш глобальне. Для того щоб збільшити покриття швидкісним Інтернетом по країні, до повномасштабного вторгнення Міністерством цифрової трансформації реалізовувалася програма «Інтернет-субвенція». Тоді ж по школах розвезли тисячі роутерів.

Інтернет у сучасному світі — це базова послуга, як опалення, електроенергія. Якщо ми, громада, купуємо школі інтерактивні дошки і комп'ютери, то маємо також подумати про те, що без Інтернету все це працювати просто не зможе.

Разом з тим держава повинна забезпечити, як це було до війни, доступ до якісного Інтернету там, де ринок послуг операторів цього не робить. Наприклад, є якесь село, куди оператор не хоче тягнути за 200 тисяч гривень оптоволокно, тому що там немає клієнтів. От у цій ситуації держава має забезпечити якісний зв'язок на якусь віддалену територію, і цим активно займається Міністерство цифрової інформації. Але утримання цього зв'язку потім — вже відповідальність громад.

Чи з’являться у нас електронні підручники та чому школи піратять програми?

— Щодо цифрового контенту в школах. Я спілкувалася з учителями, вони кажуть: ось нам дають, наприклад, методичні комплекси, інтерактивні дошки. Але щоб усе це працювало, потрібне програмне забезпечення. І його надають розробники або спонсори, тільки не назавжди, а на термін від одного до трьох років. А потім доведеться купувати це самим, і грошей немає. Тому школи просто піратять програми.

— Погоджуюся, є така проблема. Ми нещодавно мали щодо цього дискусії.

Щодо вашого питання, то тут насправді є кілька позицій. Перша — наші міжнародні партнери, такі як Unicef, для прикладу, не оплачують для нас ліцензій на програмне забезпечення. Це їхня принципова позиція. При цьому нам оплачують розробку чогось, що стає державною власністю. Це теж принципова позиція. Ми, наприклад, за час війни дуже розвинули нашу платформу «Всеукраїнська школа онлайн». І це не єдиний продукт, яким ми займаємося.

Станом на зараз у нас немає механізму, який передбачав би, що держава закуповує ліцензоване програмне забезпечення або передає на нього гроші школам. І немає грошей у державному бюджеті на такі закупівлі, так само, як і в деяких громадах. Як варіант, треба шукати гранти, і ми над цим працюємо. В тому числі спілкуємося з експертами та всіма зацікавленими сторонами щодо пошуку додаткових рішень.

При цьому на ринку є безліч продуктів, які громада може собі купити. Наприклад, місто Львів щорічно закуповує систему управління навчанням, в якій є електронні журнали, щоденники, певний контент і таке інше. Так само Львів купує інтерактивні дошки і паралельно — програмне забезпечення для них. Це місто, для якого такі питання в пріоритеті, і воно має для цього бюджет.

— Чи з’являться в нас електронні підручники? Тому що зараз є тільки PDF-копії паперових. А хотілося б справжніх електронних — щоб у них був не лише текст із правилами та поясненнями, а й різний мультимедійний контент: відео, аудіо, інтерактивні завдання. Все в одному місці. Такі підручники можна постійно оновлювати й осучаснювати, на відміну від паперових.

—Так, зараз ми маємо електронні версії паперових підручників. Але не можна сказати, що електронних підручників у нас зовсім немає. Розробляються електронні інтерактивні додатки до підручників, тобто це вправи, ігри, які допомагають краще опанувати програму. Це два різні поняття — е-підручник та електронний інтерактивний додаток до нього, вони дещо відрізняються за вимогами (вимоги до електронного підручника тут, вимоги до додатка тут. — О.О.). Але і те, і те існує давно. Насправді підручників із електронними додатками багато і від різних видавництв. Протягом війни більшість із них була у вільному доступі, але також є ті, що продаються, і їх купують батьки або приватні та державні школи.

Держава все ще не купує електронних підручників, а до 2025 року не купувала й електронних додатків до них. З цього року підручники закуповуватимуть у видавництв тільки разом з інтерактивними електронними додатками. Я впевнений, що (оскільки це перша спроба) ми побачимо різні продукти. Відштовхуючись від цього, проаналізуємо, зробимо висновки та надаватимемо рекомендації щодо вдосконалення таких додатків. І цей напрям завдяки ринковій конкуренції розвиватиметься.

Але насправді державі не потрібно чогось купувати, щоб це почало існувати. Ви можете просто ввести в пошуковику Google «електронні підручники» й побачити: є багато рішень, які відповідають тому, що ми в законодавстві називаємо електронними підручниками. Це інтерактивні застосунки та сайти, які дають змогу пройти шкільну програму або якусь її частину. Більшість із таких додатків створено для початкових класів, де вже реалізується реформа «Нова українська школа». Розробники застосунків часто не хочуть вкладати гроші в розробки для дев’ятого чи десятого класу, розуміючи, що програма там зміниться за кілька років. Водночас вони готові вкладати зараз у сьомий-восьмий клас.

Моя особиста думка: електронний підручник — це дуже широке поняття, й це може бути умовно, наприклад комп’ютерна гра або чат-бот, у якому ви спілкуєтесь зі штучним інтелектом, що намагається вас навчити якихось конкретних тем. Це ж теж елементи електронного підручника. Щодо мультимедійного контенту — в наших паперових підручниках він теж є. Ви відкриваєте підручник, і там написано: «Хочеш дізнатися більше? Ось QR-код». Переходите — й там, умовно, є якесь відео.

У більшості європейських країн, із якими ми спілкувалися та які спочатку рухалися до того, щоб електронний підручник замінив паперовий, відмовилися від цієї ідеї.

Школи дедалі активніше цифровізуються — стає більше гаджетів, програм, вчителі й класи реєструються на певних електронних платформах. Але хто має все це координувати, ремонтувати, налаштовувати? У школах, на відміну від бізнесу, немає посади системного адміністратора та програмного інженера. Вчителі інформатики та фізики вже стогнуть від цього додаткового неоплачуваного навантаження.

— Загалом громади коштом органів місцевого самоврядування можуть запроваджувати такі посади з відповідною доплатою, й часто це роблять. Як заступник міністра освіти, який відповідає, крім цифровізації, також за професійно-технічну освіту, хочу сказати, що посада фахівця з інформаційних технологій вже з’явилась у штатних розкладах закладів профтехосвіти. Ми хочемо, щоб її було запроваджено в усіх великих закладах освіти. Сподіваємося, що це також вдасться зробити. Але повірте, зараз дуже складно реалізовувати будь-що, пов’язане з грошима. Особливо коли ми розуміємо, що таке нововведення збільшує видатки на утримання всієї системи освіти. Наприклад, посаду фахівця з інформаційних технологій ми вводили не в усіх закладах профтехосвіти, а лише в тих, де навчається більш як 400 учнів. Таких закладів загалом в Україні близько 250. Тобто загалом це дає змогу Україні найняти додатково 250 людей. Якщо казати про заклади загальної середньої освіти — я не знаю, для шкіл якого розміру ми зможемо ввести таку посаду, але гадаю, що це буде додатково близько 10 тисяч робочих місць.

Центр досконалості освітніх технологій — що це й для чого?

— Нещодавно МОН повідомило про те, що відкривається платформа «Центр досконалості освітніх технологій». Яким є її завдання?

— Це проєкт Міністерства цифрової трансформації, що передбачає співпрацю з МОН та ЮНІСЕФ. У межах стратегії WINWIN передбачено розвиток різних напрямів інновацій: медичні технології, штучний інтелект тощо. Зокрема й технології у сфері освіти. Стратегія передбачає, що під кожен із напрямів має запрацювати певний аналітичний центр технологій у цій сфері, який розроблятиме свою галузеву стратегію і шукатиме найкращі рішення й найкращих фахівців. Це буде формат think tank, тобто аналіз рішень, політик, іноземного досвіду, організація співпраці з компаніями, які працюють в Україні в цій сфері, допомога їм із контактами, аби вони, наприклад, могли потенційно щось експортувати до інших країн у межах побудови в Україні бренду технологічного лідера. Так, уже є декілька країн у світі, які використовують технологію сервісу «Дія». Уряд веде переговори з іншими країнами щодо цього.

Ми обговорювали, що, наприклад, у межах Центру досконалості освітніх технологій ми теж могли б проаналізувати, чи маємо рішення, які теж можемо поширювати як досвід у майбутньому, і що для цього потрібно. А з іншого боку — важливо розуміти, з якими ключовими проблемами в цій сфері ми стикаємося, який нам потрібен іноземний досвід, що допоможе вирішити ці проблеми.

Нова освітня платформа для українців за кордоном — як це допоможе їм здобути українську освіту?

— Заступниця міністра освіти і науки Надія Кузьмічова анонсувала створення освітньої платформи для дітей, які навчаються за кордоном. Розкажіть, будь ласка, про це нововведення.

— Створення такої платформи планується відповідно до нового Закону «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо визнання результатів навчання, здобутих громадянами України за кордоном». Цю платформу буде створено для дітей, які зараховані до шкіл в інших країнах, але хочуть продовжувати навчання в українській школі або здобувати знання з українознавчого компонента освіти (мови, літератури, історії), якого не дає школа за кордоном.

От, наприклад, ви як батьки живете за кордоном і думаєте над тим, як зарахувати дитину до якоїсь школи в Україні. Ми хочемо зробити цей вибір зручнішим для вас. Вивести вам каталог шкіл, які такі послуги надають (це можуть бути й приватні, й комунальні, й державні школи), щоб ви могли обрати ту, яка вам підходить.

Наше стратегічне завдання — охопити взаємодією з українською системою освіти якомога більше дітей, які зараз живуть за кордоном. Нам важливо також зрозуміти, хто займається викладанням українознавчого компонента в інших країнах, і залучити ці освітні осередки до співпраці. Вони також будуть у переліку навчальних закладів, у яких можна вивчати українознавчий компонент.

Про майбутнє цифровізації освіти

Якими є перспективи цифровізації освіти в Україні?

Я думаю, що загалом ми живемо на самому початку цифровізації системи освіти і попереду у нас буде дуже багато нового. 

У найближчі роки  у всіх закладах освіти будуть освітні інформаційні системи, й серед них державна освітня система МРІЯ, пілотування якої вже завершується. Вже цього року вона активно запроваджуватиметься в тих школах, які досі не використовують жодного такого цифрового рішення. За допомогою цієї системи школи зможуть адмініструвати процеси. А для батьків і дітей створено застосунок, щоб вони бачили, що відбувається в закладі освіти, та могли спілкуватися з учителями. Згодом систему МРІЯ буде поширено на заклади дошкільної та позашкільної освіти. Це дозволить закладам освіти та управлінцям всіх рівнів отримувати систематизовані дані про те, що відбувається та аналізувати їх. 

  До того ж Всеукраїнська школа онлайн розвиватиметься як бібліотека цифрового контенту. Крім онлайн-курсів, тут з’являться підручники, електронні додатки, додаткові матеріали для школярів і вчителів. Також засобами платформи плануємо здійснювати експертизу підручників та всіх інших матеріалів. Для експертизи ми вже закладаємо використання штучного інтелекту. Це дозволить вийти на принципово новий рівень роботи з навчальними матеріалами, зробити перевірку більш об'єктивною, та реально порівнювати зміст підручників з нашими стандартами, науковими дослідженнями, ефективними підходами. В майбутньому, це зробить шкільний контент більш індивідуалізованим. Але це мабуть тема окремої великої розмови. 

Вкрай важлива дебюрократизація процесів у загальній середній освіті. Ми працюємо за двома основними напрямами: нормативним і технічним. Нормативний передбачає внесення змін до нормативно-правових актів, що регламентують документообіг і звітність у школах. Наша мета — максимально зменшити паперову роботу для вчителів, перевести більшість процесів у цифровий формат, позбавивши педагогів зайвої адміністративної роботи та вивільнивши більше часу для навчання дітей.

Технічний напрям реалізується через цифрові рішення. Одним із ключових інструментів стане система АІКОМ. Окрім того, ми продовжуємо цифровізацію інших адміністративних процесів та послуг у сфері освіти. Це ЄДЕБО (для онлайн-вступу до університетів, коледжів і профтехів, а також для електронного ліцензування закладів освіти), НМТ (для проведення національного мультипредметного тесту та інших форм оцінювання в цифровому форматі) та інші цифрові сервіси, що спрощують взаємодію учасників освітнього процесу.

Ще один важливий вектор — оновлення матеріально-технічної бази шкіл. У межах державної підтримки, зокрема субвенції «Нова українська школа», громади можуть закуповувати комп’ютерне та мультимедійне обладнання для закладів освіти, що сприятиме створенню сучасного навчального простору.

Ми також продовжуємо розвивати цифрові навички освітян. Це безперервний процес, адже технології постійно змінюються. Якщо раніше основний фокус був на методиках дистанційного та змішаного навчання, то сьогодні ми бачимо зростання запитів на навчання з використання штучного інтелекту в освіті, кібербезпеки, цифрової гігієни тощо.

Майбутнє освіти — за персоналізованим та інтерактивним навчанням. Це означає, що кожна дитина здобуватиме знання у зручному форматі, у власному темпі, з використанням найкращих світових практик. Цифрова трансформація уможливлює це — вона відкриває перед освітою нові горизонти, стирає бар’єри та створює умови, за яких якісне навчання доступне кожному, незалежно від місця проживання чи обставин. Ми рухаємося до освіти майбутнього — гнучкої та інтерактивної.

 

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Показав середній палець. Актор Андрій Ісаєнко розказав про свою образу на Театр Франка
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T12:24:50Z
Den Baurin – "Брате" – 1 місце чарту FM-TV минулого тижня.
FM-TV
2025-08-24T10:57:50Z
ТОП Пісень Незалежності від українських зірок!
FM-TV
2025-08-23T21:55:45Z
Pinterest назвав головні тренди осені: що буде в моді, красі та дизайні
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T20:00:17Z
Відомий український співак назвав причину, через яку Вєрка Сердючка не хоче перекладати свої хіти
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T16:06:03Z
Регенеративне землеробство стане головною темою Agritechnica 2025
AgroPortal
2025-08-23T11:30:36Z
10 культових фантастичних фільмів, які оцінили не одразу
ITC
2025-08-23T07:07:11Z
Скільки заробляє на своїй творчості Сергій Жадан
24tv
2025-08-23T07:06:16Z
Мода 90-х повертається: Леся Нікітюк вразила фігурою після пологів в трендових джинсах
24tv
2025-08-23T07:06:08Z
Виконавчий директор Асоціації газовидобувних компаній оцінив рішення про включення «Укрнафти» до ПСО
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T13:06:40Z
Високі ціни на каву стимулюють розвиток альтернатив
AgroPortal
2025-08-24T12:30:15Z
Болгарія йде на історичний рекорд урожаю соняшнику
AgroPortal
2025-08-24T11:30:40Z
МАГАТЕ оприлюднило заяву про пожежу на Курській АЕС
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T09:39:17Z
Як агропідприємства залучають додатковий потік фінансових надходжень
AgroPortal
2025-08-24T08:30:57Z
Спека допоможе утримати дохідність гречки на рівні точки беззбитковості
AgroPortal
2025-08-24T07:30:46Z
Боргову кризу на ринку електроенергії потрібно вирішувати на рівні держави – ексміністр
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T06:48:03Z
Ерік Трамп прогнозує Bitcoin по $175 тисяч: крипторинок за добу зріс на $250 мільярдів
FaceNews
2025-08-24T06:42:40Z
Дві компанії у США об'єднуються у світового гіганта вертикального фермерства
AgroPortal
2025-08-24T06:30:28Z
Лікарі залізли в мозок Лукашенку: самопроголошений президент поділився результатами
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T23:51:27Z
Ізраїль завдав авіаударів по об'єктах хуситів у Ємені
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T23:24:14Z
Келлог в День Незалежності України написав послання Трампу
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T22:57:26Z
Не вказуйте президенту України, що робити – Сибіга відповів угорському міністру
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T22:33:25Z
Дружба з Угорщиною з натяком на нафтопровід. Будапешт вийшов з різкою заявою після слів Зеленського
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T22:03:55Z
Ейфелева вежа у Франції засяяла жовто-синіми кольорами до Дня Незалежності України
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T21:54:47Z
США зупинили постачання зброї Україні? Центр протидії дезінформації зробив заяву
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T20:54:03Z
У Нью-Йорку пройшов марш до Дня Незалежності України
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T20:39:28Z
Зеленський новітні українські оборонні розробки
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T18:48:01Z
На Бориспільському шосе BMW влетіла у блокпост, на в’їзді в Київ – кілометровий затор
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T18:24:44Z
Доки військовий лікувався після поранення, невідомі знесли його будинок
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T17:21:56Z
У Середземному морі під час переправи з Лівії до Італії загинули мігранти
Европейская правда
2025-08-24T11:03:26Z
У Єревані російський винищувач врізався у стовп
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T08:15:10Z
Дрони атакували порт Усть-Луга в Ленінградській області: там спалахнула пожежа
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T06:00:47Z
Небезпека на узбережжі: Іспанія закриває пляжі через отруйних «блакитних драконів»
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T05:42:30Z
У Сизрані пролунали десятки вибухів: атаковано місцевий НПЗ
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T04:57:38Z
Атака на Суми, вибухи в Росії: головне за ніч
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T02:48:26Z
Смерть військового у монастирі на Хмельниччині: священник отримав підозру
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T01:36:57Z
25 серпня: яке сьогодні свято, традиції та заборони
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T21:00:44Z
«Національна легенда України». Старший син Василя Зінкевича приїхав привітати батька з фронту
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T20:09:52Z
Президент нагородив Наталію Могилевську орденом княгині Ольги ІІ ступеня
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T19:57:00Z
Зеленський виступив на церемонії нагородження відзнакою «Національна легенда України»: текст
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T19:27:23Z
Яке релігійне свято відзначається 25 серпня: традиції та молитви
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T19:00:48Z
Зеленський одягнув на День Незалежності особливу вишиванку: скільки вона коштує
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T17:30:16Z
34 роки Незалежності: ціна свободи України
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T17:21:57Z
Україна обміняла окупанта з екзотичною професією
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T16:45:02Z
Притула на руках із новонародженим сином привітав українців із Днем Незалежності
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T15:09:27Z
Нова технологія з ШІ може врятувати мільйони людей від харчових отруєнь
AgroPortal
2025-08-24T13:00:25Z
Британські науковці вперше здійснили квантову телепортацію у лабораторних умовах
InternetUA
2025-08-23T06:55:47Z
Огірок чи кабачок: який овоч корисніший для здоров'я
24tv
2025-08-23T05:21:46Z
Поповнюйте свої аптечки: українцям безплатно роздадуть ліки
Знай
2025-08-23T05:21:39Z
Як полегшити біль без ліків: несподіване відкриття вчених
TSN
2025-08-23T04:48:50Z
"Вампіри та монстри" залітають в дома українців. Що робити при зустрічі з цією твариною
Telegraf
2025-08-23T04:39:15Z
Гарячі спеції в косметиці: осінній тренд на імбир, корицю і гарбуз
Gazeta UA
2025-08-23T01:21:58Z
На яких простирадлах найкорисніше спати: ідеальний варіант для шкіри, волосся і міцного сну
GlavRed
2025-08-23T00:27:16Z
4 українські серіали про медицину, які варто подивитися фанам "Жіночого лікаря"
24tv
2025-08-22T21:33:00Z
На Полтавщині власник покинув просто неба рідкісний спорткар
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T15:12:52Z
Jeep представив онлайн-конфігуратор та повний перелік комплектацій для моделі Cherokee
Топ Жир
2025-08-23T01:06:45Z
GM наказує дилерам призупинити продаж моделей ZR1 та Z06 до з’ясування причин несправностей
Топ Жир
2025-08-23T00:21:43Z
Nissan нарешті позбувся цієї жахливої мультимедійної системи
Топ Жир
2025-08-22T23:36:36Z
Цей рестомод Alfa Romeo сміється з можливостей Giulia Quadrifoglio Verde
Топ Жир
2025-08-22T22:50:12Z
Пункт призначення по-українськи: у Рівному помітили ризикового водія
Telegraf
2025-08-22T22:36:47Z
Volkswagen перетворила Golf R на справжнього монстра доріг
Топ Жир
2025-08-22T22:06:47Z
Subaru вже використовує твердотільні акумулятори, але не для того, що ви уявляєте
Топ Жир
2025-08-22T21:21:51Z
Lexus представив нову доступнішу гібридну модель з можливістю підзарядки
Топ Жир
2025-08-22T20:36:36Z
Сумщина під масованим обстрілом: виникли пожежі, є влучання
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T22:18:45Z
Лінія фронту станом на 24 серпня 2025. Зведення Генштабу
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T20:45:24Z
Полонений окупант взяв до рук зброю та допоміг бійцям ЗСУ відбивати штурм
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T18:18:01Z
Українські військові звільнили Новомихайлівку на Донеччині
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T16:00:41Z
Звільнений із полону ексмер Херсона вразив зовнішнім виглядом
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T14:42:18Z
Із російського полону повернувся журналіст Дмитро Хилюк
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T14:09:29Z
Україна на День Незалежності провела новий обмін полоненими: кого вдалося звільнити
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T13:57:38Z
На Донеччині ЗСУ контратакували та зачистили від ворога три села
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T13:54:23Z
Синоптикиня розповіла, якою буде погода останнього тижня літа
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T13:03:48Z
Чи справді варто заряджати смартфон лише до 80%: пояснення експертів
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T20:33:15Z
Скільки води витрачає ШІ на один запит – цифри від Google
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T19:03:38Z
У Норвегії створили плавучу теплицю
AgroPortal
2025-08-24T10:30:23Z
Google присвятив дудл Дню Незалежності України
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T10:27:40Z
Ціни на iPhone впадуть: експерт назвав причину
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T20:51:46Z
Інтроверт чи екстраверт? Науковці назвали новий тип особистості
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T17:42:04Z
Samsung представила 115-дюймовий телевізор з новітньою технологією Micro RGB
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T17:21:45Z
Новий робот може змінити індустрію збору ягід
AgroPortal
2025-08-23T13:00:53Z
У харків'ян насправді є корона, у мережі завірусилося смішне відео
Telegraf
2025-08-23T07:33:07Z
У боротьбі за квиток: мем та прості поради, як купити місце в потязі в Україні
Telegraf
2025-08-23T06:39:10Z
Цікава задача на уважність: потрібно відшукати одну незвичну лілію серед 15 квіток
Фокус
2025-08-23T06:30:06Z
Як легко замаринувати томати: базовий рецепт маринаду
Telegraf
2025-08-23T06:18:39Z
Найкращі місця в Європі для осінньої подорожі: рейтинг Lonely Planet
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T05:42:04Z
Найкраще, що можна зробити з баклажанами: готуємо баба-гануш з Ярославським
24tv
2025-08-23T05:39:58Z
Скільки грошей вимагають пред'явити при в'їзді до Польщі: нові роз'яснення для українців
Комсомольская правда
2025-08-23T05:03:32Z
Де три відмінності між дівчатами з валізами: тільки найуважніший розгадає загадку
GlavRed
2025-08-23T04:27:46Z
"Шарлотка", яку всі пектимуть восени: рецепт від Ектора
Telegraf
2025-08-23T03:18:08Z
Італія поза путівниками: 3 неймовірно красиві локації, заховані від натовпів туристів
24tv
2025-08-23T02:18:57Z
Пішов з життя перший олімпійський чемпіон в історії Ірану
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T14:03:33Z
Лузан підкорилося історичне досягнення на чемпіонаті світу з веслування
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T09:09:02Z
Донька віцепрезидента ФБУ з розвитку дитячого баскетболу стала чемпіонкою Європи в складі збірної Іспанії
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T08:54:12Z
Якушенко став чемпіоном світу U-20 з греко-римської боротьби
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T08:12:56Z
Вперше за 10 років Україна здобула медаль командної першості чемпіонату світу з художньої гімнастики
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T08:00:18Z
Лузан здобула золото чемпіонату світу з веслування
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T13:57:02Z
«Змусили роздягнутися перед чоловіком-лікарем». Спортсменка поскаржилася на огляд перед стартом
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T12:57:30Z
«Реал» цікавиться 18-річним українським форвардом: що відомо
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T12:30:26Z
Українки завершили чемпіонат світу з боротьби U20 з трьома нагородами
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T08:18:15Z