Центр і ОМС по різному бачать держнагляд і завершення децентралізації. Проєкт закону 4298 заблоковано в комітеті
Центр і ОМС по різному бачать держнагляд і завершення децентралізації. Проєкт закону 4298 заблоковано в комітеті
Реформа децентралізації в Україні стала найуспішнішою, за версією європейських партнерів. Однак, навіть попри те, що місцева влада отримала гроші та повноваження, подальші зміни все ж стали на паузу, пише Інна Ведернікова у статті «Законопроєкт №4298. Чи зможуть центральна та місцева влади подолати розкол заради держави?».
«Повноваження — гроші — нагляд. Три кити, на яких мала б триматися децентралізація в Україні. Гроші та повноваження громади отримали, — хай навіть війна внесла свої корективи та центральна влада «повідкушувала» і те, й те. А от із наглядом за органами місцевого самоврядування (ОМС) з боку держави вже 11 років як не складається», – пише авторка.
Сьогодні між профільним комітетом Верховної Ради та Асоціацією міст України (АМУ) почався черговий виток протистояння, суть якого полягає у баченні функції держнагляду. Для уряду (читай — Банкової) це інструмент впливу й підконтрольності. Однак для громад – це потенційна загроза повернутися до централізованого ручного управління.
«За заочним двобоєм позицій виконавчого директора АМУ Олександра Слобожана та голови підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою профільного комітету Верховної Ради народного депутата від «Слуги народу» Віталія Безгіна цікаво спостерігати — обидва розумні й політично підковані. Але стає дедалі очевиднішим: цей «діалог» ховає реформу, яку наші європейські партнери вже визнали найуспішнішою й очікують її логічного завершення», – пише Ведернікова.
Зокрема, минулого тижня профільний комітет ВРУ вчергове відклав розгляд законопроєкту №4298 про внесення змін до закону про місцеві державні адміністрації (МДА). Документ ухвалили у першому читанні ще 2020 року. Тоді його підтримали всі ключові стейкхолдери.
Авторка пояснила, що законопроєкт №4298 — це не просто чергова спроба внести зміни до профільного закону. Це каркас, на якому потім має будуватися нова модель системи державного управління. Україна зобов’язалася її запровадити, реформуючи місцеві адміністрації. Це ключовий момент для завершення реформи децентралізації, євроінтеграції та відбудови регіонів після війни.
Однак в гру вступила політика. І при підготовці до другого читання проєкт закону неодноразово змінювали. При чому ці зміни завжди стосувалися виключно посилення повноважень центральної влади. Цьому очікувано почала опиратися Асоціація міст України, яка має власні причини уникати запровадження державного нагляду.
«Так, в умовах падіння довіри суспільства як до центральної, так і до місцевої влади, дискредитованих через корупцію та некомпетентність, найуспішніша реформа стала на паузу. За тиждень до дедлайну ухвалення ключового закону з євроінтеграційного плану. Мінус 400 млн євро з бюджету-2025. Плюс ще один розрив всередині країни, яка воює і на яку водночас нещадно тиснуть зовнішні вороги й «союзники», – додала авторка.
Нагадаємо, 24 березня профільний комітет відправив на доопрацювання законопроєкт про місцеві держадміністрації, тоді як АМУ взагалі підтримує альтернативний проєкт закону. Своєю чергою генеральний секретар Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Матьє Морі наголосив, що в законопроєкті № 4298 «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» потрібно врахувати рекомендації Конгресу Ради Європи.