/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F9%2Fbd030e65ba6d36c965a2ae5bc2d07289.jpg)
"Поверніть нам школу": чому педагоги проти нової освітньої реформи
Освітній простір України вкотре стикається з системною критикою реформ, які не стільки покращують, скільки ускладнюють навчальний процес. Відомий педагог і публіцист Віктор Громовий у своїй колонці на «Всеосвіті» жорстко розкритикував наслідки так званої «гімнаїзації» та «ліцеїзації» українських шкіл, назвавши ситуацію в системі загальної середньої освіти «освітньою катастрофою».
За словами Громового, реформи останніх років фактично знищили традиційну школу як явище. Заклади, що раніше забезпечували повну середню освіту, були перейменовані на гімназії або ліцеї, часто — без змістовного наповнення, лише задля відповідності новій нормативній базі. У підсумку країна отримала велику кількість «гімназій», що не мають гімназійної освіти, і «ліцеїв», які не відповідають європейським стандартам старшої школи.
На думку експерта, значна частина реформ є поверхневими імітаціями змін — переважно у вигляді ребрендингу закладів або створення бюрократичних структур, таких як офіси впровадження НУШ чи агентства підтримки реформ. Водночас якість освіти продовжує знижуватись, а інституції, покликані її контролювати, зокрема Державна служба якості освіти України, не забезпечують очікуваного рівня ефективності.
Однією з найбільших загроз для учасників освітнього процесу є законопроєкт №13120, який передбачає створення мережі профільних ліцеїв за жорсткими критеріями: обов’язкова кількість учнів у класі — не менше 24 осіб, обмеження щодо початкових класів у складі ліцеїв, а також вимога кількох освітніх профілів у межах одного закладу. Це ставить під загрозу доступність освіти в малих громадах, де неможливо виконати ці вимоги через демографічні чи територіальні обмеження.
Громовий наголошує, що профілізація, як стратегія старшої школи, вже застаріла. Світовий досвід демонструє ефективність індивідуалізованих навчальних програм, що дають змогу адаптувати навчання до потреб кожного учня. У Франції, Італії та Польщі ліцеї справді функціонують як старші школи, що готують учнів до вступу у вищі навчальні заклади. В Україні ж, за словами освітянина, поняття «ліцей» було дискредитоване ще тоді, коли його почали масово застосовувати до закладів професійно-технічної освіти.
З огляду на ситуацію, Громовий підтримує заклик директорки Департаменту освіти Києва Олени Фіданян — «поверніть нам школу». На його думку, відновлення традиційної назви та концепції загальноосвітньої школи є необхідним кроком для збереження конституційного права дітей на освіту та недопущення освітнього хаосу.
Раніше ми розповідали, що "Вчимо про Рим, поки ворог - про Крим": чому школярам скоротили вивчення історії
Також,початкові школи можуть перестати існувати: у Раді готують нову освітню реформу