/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2Ffd21df80fc3113702b6f0704967e07ec.jpg)
Американські розробники представили новий морський безпілотник JUMP 20-X
Американська компанія AeroVironment на виставці IDEX 2025 вперше представила морську версію свого вертикально-злітного безпілотника JUMP 20-X. Базова модель вже стоїть на озброєнні армій США, Данії та інших країн, однак JUMP 20-X отримав значне оновлення: новий важкопаливний двигун, що працює на різних типах пального. Це спрощує логістику дозаправлення та забезпечує ефективну роботу в морських та експедиційних умовах.
Модульна конструкція дозволяє платформі нести до 13,6 кг корисного навантаження — від електрооптичних сенсорів і ІЧ-камер до радарів, систем радіоелектронної боротьби, протидії GPS та навіть легкої зброї. Серед основних завдань — розвідка, спостереження, виявлення цілей (ISR), сигнальна розвідка (SIGINT), ведення електронної боротьби та завдавання ударів. Відкрита архітектура дрона дозволяє адаптувати його під конкретні вимоги замовників, а нейтральність до типу радіозв'язку забезпечує гнучку інтеграцію.
Безпілотник має розмах крил 5,7 метра, довжину 3 метри та здатен автономно сідати на вертолітні палуби завдяки ШІ-навігації, що враховує хитавицю корабля навіть за умов сильного шторму. Максимальна дальність дії — до 185 км за супутникового зв’язку, а тривалість польоту може сягати 13 годин, залежно від умов та навантаження. Крейсерська швидкість — 50 вузлів.
Система оснащена комп’ютерним зором SPOTR-Edge™, що дозволяє автоматично виявляти об'єкти, класифікувати загрози та відстежувати повітряні та морські цілі. Дрон легко демонтується для зберігання у тісних приміщеннях. У 2023−2024 роках AeroVironment провела серію випробувань, зокрема автономну посадку на кораблі в складних умовах під час навчань НАТО REPMUS, де дрон успішно діяв з голландського судна при хвилюванні до 5 балів і вітрі понад 20 вузлів. Система вже готова до експлуатації.