/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F45%2F7823ebb841d43c0a4efbfc4997914ad0.jpg)
Дрібнотем’я, імітація науки: український вчений розкритикував теми дисертацій з педагогіки та психології
У темах дисертацій виявлено чотири основні проблеми
Аналіз тем дисертацій із останнього Протоколу засідань Міжвідомчої ради з координації наукових досліджень з педагогічних та психологічних наук показав тривожні тенденції у сфері академічної підготовки в Україні.
Український вчений Леонід Бедратюк на своїй сторінці у Facebook опублікував пост, в якому викладено докладний аналіз на цю тему. Його було проведено за допомогою штучного інтелекту OpenAI.
ШІ під кожною темою детально описав два фактори: дрібнотем’я та наукова імітація. Важливо, що це лише аналіз штучного інтелекту, зроблений з урахуванням зібраних даних із відкритих джерел.
Серед найпоширеніших проблем:
- Декларативність: теми часто не містять чіткої наукової проблеми або гіпотези, зосереджуючись лише на результаті, наприклад, формування компетентностей.
- Публіцистика замість науки: замість точних формулювань часто використовуються метафори та політичні кліше.
- Обмежене узагальнення: більшість тем фокусується на вузьких групах (майбутні вчителі, бакалаври конкретних спеціальностей), без прагнення до міждисциплінарного чи системного охоплення.
- Псевдонаукова термінологія: вживаються незрозумілі чи незрозумілі терміни, наприклад "прогностичний менеджмент" чи "м’які навички", без наукової операціоналізації.
З 23 тем, які були розглянуті в ході аналізу, тільки одна і лише наполовину не викликала застереження. Інші мають не менше однієї ознаки сумнівної науковості.
Нагадаємо, раніше "Телеграф" писав про те, що вчений проаналізував дисертацію Усіка і визнав її досить слабкою. Українці відреагували шквалом критики.