Оливи для сучасних бензинових двигунів: чи потрібні спеціальні?
Як обирати оливу для бензинових моторів останніх поколінь? Чи має вона бути якоюсь спеціальною, якщо двигун має турбонадув чи безпосереднє впорскування палива? А якщо і перше, і друге? «Автоцентр» підготував споживачам підказки, які допоможуть обрати оливу, яка найкращим чином буде захищати двигун та полегшить його експлуатацію.
Чим особливі сучасні бензинові мотори
Більшість масових бензинових двигунів останніх генерацій сконструйовані за однією концепцією – вони є результатом так званого даунсайзингу (від англ. – down size, зменшення розміру).
Розвиток автомобільних технологій в останні десятиліття йде шляхом зменшення обʼєму двигунів з одночасним підвищенням ефективності. З одного боку, дво- або трициліндровий двигун робочим об’ємом 0,9-1,2 л дає виробникові змогу зекономити на дорогих матеріалах у порівнянні з 1,5-/2,5-літровою “четвіркою”. З іншого – водій все одно має під капотом потрібні йому 90-140 к.с.
Та ще й екологи залишаються задоволеними, адже маленький моторчик, викладаючись “на повну”, примудряється не отруювати надмірно повітря. Проте, досягаються ці результати за рахунок нетипових конструкторських рішень, особливих матеріалів та моторної оливи з особливими характеристиками.
Об’єм малий, коней багато
Малооб’ємні бензинові двигуни з високою віддачою у ХХІ ст. почали випускати всі передові автовиробники: VW Group (TSI/FSI), Ford (EcoBoost), Fiat (TwinAir), PSA (Turbo PureTech), Renault (TCe), BMW… Звідки в них чималі кінські сили при невеликому за об’ємом двигуні? По-перше, турбонадув, причому продуманий, обрахований не тільки для більшої потужності та обертового моменту, а й для економічності.
По-друге – вприскування бензину просто в циліндр, а не в колектор. Безпосереднє впорскування при високому тиску палива (близько 50 кг/см2) дозволяє знизити витрату бензину при високій віддачі мотора. Більше того, поєднання цих двох рішень забезпечило “бензинкам” високий обертовий момент в широкому діапазоні обертів, що раніше було характерно тільки для дизелів.
По-третє – так зване пошарове сумішоутворення в камері згорання. Електронне керування безпосереднім впорскуванням дозволяє подавати бензин дозами, форсунка робить по кілька впорскувань пального за один такт. Завдяки цьому двигун працює на так званих збіднених сумішах, при збереженні потужності та екологічності на потрібному рівні.
Зворотній бік таких досягнень моторобудування – більша вимогливість агрегатів до сервісу, якості пального та мастильних матеріалів.
Оливи для високоефективних двигунів
В першу чергу, робота деталей двигуна в таких умовах потребує особливо якісних олив. Які б витримували високі температури в турбіні і в зоні канавок поршневих кілець, не чинили надмірного опору рухові деталей, не окислювались внаслідок прориву робочих газів і за умов тонкої плівки на деталях витримували збільшені навантаження, не даючи поверхням працювати “метал по металу”.
Тобто сьогодні ми розуміємо, що бензиновим моторам епохи надуву і безпосереднього впорскування потрібні особливі високоефективні оливи. Показово, що на першому етапі не всі нюанси цих агрегатів були враховані, і ранні мотори з прямим впорскуванням відрізнялися надмірним споживанням оливи.
Але спільними зусиллями конструкторів-мотористів та хіміків нафтопереробної галузі проблему так званого масложору побороли і в наш час такі мотори використовують масово – хоча залежність від якості оливи залишилася. Проте, завдяки провідним виробникам мастильних матеріалів власники машин з сучасними бензиновими двигунами сьогодні навіть мають широкий вибір сортів оливи.
Нижче ми наводимо приклади оливних технологій від провідних компаній, які пропонуються для такого типу моторів.
TotalEnergies: продукція від світового гіганта
У виробничій програмі транснаціонального гіганта представлені усі відомі тепер високотехнологічні моторні оливи. Певно, в першу чергу йдеться про малов’язкі сорти, створені для новітніх моделей двигунів, які спроектовані для прогрівання “на ходу”, щоб зробити нижчими споживання пального та шкідливі викиди в атмосферу. Такі оливи забезпечують:
- Зменшення тертя. Менш в’язкі моторні оливи, такі як 0W-20, знижують гідродинамічний опір між рухомими компонентами двигуна. Це зменшує механічні втрати на тертя, підвищує коефіцієнт корисної дії двигуна та знижує витрати палива.
- Зниження витрат пального, як непрямий спосіб зниження шкідливих викидів.
- Покращення холодного старту. Оливи з низькою кінематичною в’язкістю забезпечують кращу прокачуваність через масляні канали за низьких температур. Завдяки цьому полегшується запуск двигуна не лише в умовах холодного клімату, зменшується знос у парах тертя та інших критичних компонентів під час холодного старту. Крім іншого, це важливо для гібридних моделей, а також машин з системами “Старт-Стоп”.
Щодо олив для турбованих бензинових двигунів меншого об’єму, TotalEnergies заявляє, що підхід тут має бути такий самий як при підборі оливи для звичайних “атмосферників”: олива має бути підібрана відповідно до вимог виробника. Найкращим варіантом буде наявність у оливи офіційного схвалення, як наприклад, схвалення BMW LL-22FE++ у оливи TotalEnergies Quartz Ineo Xtra Efficiency 0W-12. Йдеться не про відповідність допуску, а саме про схвалення, яке показує найвищий рівень довіри автовиробника продукту від виробника оливи.
Оливи TotalEnergies для малооб’ємних даунсайзингових моторів відрізняються високою термостійкістю для збереження властивостей і стабільної роботи двигуна, високою термоємністю заради якісного термоперенесення та оптимізації температури. Також дані оливи характеризуються стабільністю в’язкості. Ці ”тоталівські” оливи зберігають свої властивості при екстремальних температурах і високих тисках, забезпечуючи надійне гідродинамічне змащування і захист від зносу та пошкоджень.
До особливої групи компанія TotalEnergies відносить оливи для двигунів з безпосереднім впорскуванням палива. Оскільки температура і тиск у камері згоряння таких моторів справді незвичайно високі, призначені для них мастильні матеріали відрізняються особливою термостійкістю і стабільністю. Дані спеціальні оливи мають відмінні протизносні властивості і містять присадки, що запобігають утворенню відкладень на форсунках та клапанах, а також забезпечують чистоту двигуна в цілому.
В лінійці моторних олив Quartz від TotalEnergies застосовується найбільше власних розробок і ноу-хау компанії. Так, технологія Eco-Science забезпечує до 4% економії пального і до 15 разів кращу стабільність оливи на фоні галузевих стандартів. Технологія Age-Resistance зменшує рівень механічного зносу (до 74%) у порівнянні з тими ж галузевими нормативами. Нарешті, технологія Clean-Shield залишає поверхні двигуна на 64% чистішими відносно встановлених норм.
Valco: Новий рівень якості олив
З розвитком технологій двигуни стають дедалі компактнішими одночасно більш складними конструктивно, до того ж – з особливими вимогами до якості деталей і відповідно – з особливими умовами для їхньої роботи. Відтак, всі моторні оливи VALCO створені з урахуванням цих обставин.
Саме тому у продуктових лінійках французької марки є малов’язкі синтетичні оливи 0W-20 та 0W-30, які забезпечують швидкий доступ мастила до деталей навіть під час холодного пуску, знижують тертя і допомагають зберегти ресурс двигуна.
Сучасні бензинові мотори з турбонадувом і при зменшеному робочому об’ємі працюють під високим тиском газів і температурою, і щоб оливи витримували підвищені навантаження, виробник Durand Production використовує у моторній оливі Valco високоякісні присадки. Вони створені за сучасними формулами, з ефективними протизносними за мийними властивостями, їх постачають такі лідери галузі як Lubrizol, Chevron, Oronite, Afton Chemical, Infineum. У власній лабораторії, сертифікованій бюро Bureau Veritas, оливи і випробовують, і контролюють їхню якість під час виробництва. Саме вони забезпечують стабільний захист навіть у найвимогливіших умовах.
Оскільки передові двигуни з системою прямого впорскування чутливі до забруднень, VALCO дбає про чистоту та стійкість оливи до відкладення нагару. Аби власникам не доводилося використовувати додаткові очищувачі форсунок, VALCO використовує в оливах компоненти, які перешкоджають нагароутворенню, забезпечують чисту роботу системи уприскування і знижують димність роботи двигуна.
Отже, завдяки такому підходу до “конструювання” моторних олив, обираючи марку VALCO водій отримує оливу, яка не просто “підходить”, а створена для вашого двигуна з урахуванням усіх нюансів конструкції та режиму експлуатації.
Liqui Moly: високі технології рецептур
В каталогах Liqui Moly можна підібрати оливи для будь-яких найсучасніших двигунів, які створені згідно усіх актуальних трендів. Зокрема, малов’язкі оливи з індексом 0W-20 не просто відповідають конструктивним особливостям моторів, а й мають підвищену паливну економічність. Адже оливи “нульової” групи в’язкості мають менший внутрішній опір і двигуну потрібно менше енергії для їх перекачування. Так, зниження витрати палива незначне, зазвичай це кілька відсотків, але тим не менш це реальна економія, особливо при великих пробігах і на потужних двигунах.
Ще один досконалий продукт цього бренду – оливи для турбованих бензинових двигунів малого об’єму. Вони налаштовані на кілька ключових факторів: стійкість до зсуву, термічну стабільність, захист від утворення відкладень, випаровуваність, сумісність з системами нейтралізації шкідливих викидів, специфікації виробника, в’язкість та збільшений інтервал заміни.
Для двигунів типу GDI чи TSI з їх безпосереднім впорскуванням бензину, малим об’ємом і турбонагнітачем, потребуються особливі моторні оливи, які відповідають спеціальним допускам і стандартам. При їх створенні хіміки Liqui Moly враховали загрозу виникненню такого явища як LSPI (передчасне запалювання на низьких обертах), яке може призвести до пошкодження двигуна. Для бензинових моторів з турбонагнітачами та безпосереднім впорскуванням компанія Liqui Moly розробила спеціальні оливи – Special Tec F ECO 5W-20, Special Tec DX 1 5W-30 та лінійка Special Tec AA. Це енергозберігаючі оливи, які забезпечують відмінний захист від зношування та підступного LSPI і відповідають найсучаснішим специфікаціям API, ILSAC, Ford, GM та ін.
Щодо ключових особливостей олив Liqui Moly слід згадати використання синтетичних базових олив найвищої якості (PAO, ESTER,HC-синтез) та унікальних фірмових технологій, які забезпечують покращений захист від зносу, збільшують термін служби двигуна та зменшують витрати на ремонт.
Зокрема, компанія відома своїми оригінальними технологіями з використанням маслорозчинних високомолекулярних сполук молібдену, які використовуються у деяких лінійках олив – наприклад, Molygen New Generation. Ці модифікатори тертя ефективно взаємодіють з поверхнями, що значно зменшує зношування і збільшує термін служби двигуна. До речі, ці оливи мають характерний зелений колір і сяють в ультрафіолеті, що дозволяє легко ідентифікувати їх. Лінійка Molygen включає оливи з різними в’язкостями: від 0W-20 до 5W-50 та 10W-40, що дозволяє підібрати оптимальну оливу для різних двигунів та умов експлуатації.
Варто нагадати, що оливи Liqui Moly виробляються виключно в Німеччині, що гарантує високу якість продукції та відповідність найсуворішим стандартам.
Огляд моторних олив Liqui Moly підтверджує думку, що зараз олива стала не просто витратним матеріалом, а важливим компонентом, який впливає на роботу та довговічність двигуна. Тож і підбирати її слід як свого роду “рідку” запчастину. Для цього краще скористатися численними онлайн-інструментами для підбору олив, наприклад, на сайті.
Aral: німецька якість – з точністю до молекули.
Оскільки сучасні бензинові двигуни розвиваються за принципом: менше – краще, німецька компанія Aral на перший план поставила малов’язкі оливи, наприклад, 0W-20, придатні для малооб’ємних двигунів категорії down size. Оливи Aral цієї групи враховують такі особливості бензинових моторів як турбонаддув, безпосереднє впорскування пального, високе термічне навантаження, роботу системи Start-Stop і гібридного приводу, відповідність жорстким екологічним нормам аж до Euro 6 і Euro 7.
Наприклад, моторна олива Aral SuperTronic LL IV FE 0W-20 – це повністю синтетичний продукт, спеціально розроблений для сучасних бензинових, дизельних та гібридних двигунів, зокрема моделей концерну Volkswagen Group. Відповідає офіційному допуску VW 508 00 / 509 00 для новітніх двигунів Volkswagen, включаючи моделі з сажовими фільтрами DPF та GPF.
Продукт має низьку динамічну в’язкість, що зменшує гідравлічний опір і втрати на тертя, відтак, це дозволяє знизити витрату пального на 1–3%. Така вязкість забезпечує ефективне змащення при холодному старті, олива швидко прокачується по двигуну, даючи йому захист із перших секунд запуску. Це критично важливо для сучасних моторів зі зменшеними зазорами.
З іншого боку, оливи Aral призначені для роботи в двигунах з надувом, коли деталі виходять більш навантаженими за температурою, тиском газів тощо. Зокрема, продукт Aral SuperTronic з базами GTL (газ-рідинна технологія) зберігає стабільність за високої, аж до +300°C, температури в підшипниках турбіни, де оберти сягають 200000 об/хв. Олива не залишає відкладень на турбіні і не окислюється передчасно. Також оливи Aral стандарту API SP/ILSAC GF-6 мають формули, що знижують ризик характерного для турбобензинових моторів з прямим упорскуванням явища LSPI (Low Speed Pre-Ignition), коли суміш передчасно спалахує на малих обертах, загрожуючи руйнуванням поршня.
Отже, успішно захищати сучасний турбований бензиновий мотор малого об’єму можуть тільки інноваційні оливи, створені з урахуванням високих навантажень, термостресу й екологічних вимог. І саме з оливами Aral двигун отримує все необхідне: чистоту, захист і ефективність у будь-якому режимі.
Castrol: традиції і передові технології
Більшість сучасних автомобільних двигунів немислимі без оливи з меншою в’язкістю, зокрема, рівня 0W-20. Castrol тісно співпрацює з провідними автовиробниками для створення відповідних моторних олив. Наприклад, Castrol EDGE 0W-20 відповідає ряду специфікацій, включаючи API SP, ILSAC GF-6, а також має схвалення ряду виробників.
Оливи лінійки Castrol EDGE розраховані на високий тепловий режим, адже в турбіні олива нагрівається до 250–300°C, а за високих обертів кожен міліметр контактуючих поверхонь працює з більшою інтенсивністю. Отже, ці оливи відрізняються відмінною стійкістю до зсуву, зберігають стабільну в’язкість та структуру при високих температурах , запобігають запіканню та утворенню лаків і відкладень. Особливо важливий захист турбіни від закоксування, бо після зупинки двигуна в розпеченій турбіні залишається розігріта олива. Якщо це буде один з продуктів Castrol з низьким рівнем летючості, він не окислиться і не утворить нагар, який виводить турбіну з ладу.
Олива Castrol EDGE з Fluid TITANIUM створена саме під такі непрості умови. Технологія Fluid TITANIUM змінює структуру оливи під тиском, даючи міцну мастильну плівку, яка розділяє металеві поверхні навіть в умовах пікового навантаження.
Castrol EDGE дозволяє:
- забеспечити до 20% кращий захист від зношування в умовах високого тиску;
- зменшити втрати на тертя, тобто залишити більше потужності для передання на колеса авто;
- покращити стійкість до розкладу та згущення при високих температурах.
Оливи Castrol EDGE придатні для особливих умов, які виникають при роботі двигунів з системами прямого впорскування типу GDI. Тут можуть утворюватись сажові відкладення на клапанах, виникати таке явище як LSPI (неконтрольований передчасний вибух пального на низьких обертах), прискорено забруднюватись і окислюватись олива.
Так ось Castrol має моторні оливи зі спеціальними формулами для GDI/TGDI. Оливи Castrol GTX та Castrol EDGE з Fluid TITANIUM відповідають специфікаціям API SP, ILSAC GF-6, ACEA C5/C6, вони захищають мотор від LSPI, знижують відкладення на клапанах, допускають суміщення з бензиновими сажовими фільтрами (GPF), зберігають двигун чистим і забезпечують довготривалий захист турбіни.
Згадана технологія Fluid TITANIUM – це фірмова розробка Castrol, що лежить в основі лінійки Castrol EDGE. Молекули цієї оливи змінюють свою структуру під тиском, утворюючи міцні зв’язки, які підсилюють мастильну плівку саме в момент пікових навантажень. Завдяки цьому турбонагнітач зберігає свої підшипники на високих обертах, зменшується тертя до 20% у порівнянні зі звичайною оливо-синтетикою. Крім того, олива зберігає свої якості навіть у найгарячіших зонах двигуна і не страждає при роботі з гібридними системами та системами Start-Stop.