Острів Мальта добре відомий як центр туризму та популярний курорт. Але це ще й Клондайк автомобільних рідкостей – справжній острів скарбів. Невипадково візитною карткою країни є зображення старовинного автобуса.
Якщо в Італії «всі дороги ведуть у Рим», то на Мальті всі автобусні маршрути стікаються до столиці – місто Валлетта. Тут біля воріт Порто Реалі влаштований найбільший автобусний термінал: навколо відомого фонтану «Тритон» снують одночасно до півсотні машин. Та яких!
Автобуси Мальти – явище унікальне. Вражає розмаїтість їх моделей, різноманіття та оригінальність зовнішніх форм. До недавнього на маршрутах ще працювало чимало яскравих машин, випущених у 50-70-ті роки. минулого століття. Здебільшого вони виготовлені місцевими кузовобудівними фірмами – у поодиноких екземплярах чи малими серіями. Компаній цих на острові набиралося з десяток: Barbara, Brincat, Debono, Casha, Zammit та ін.
Один із найстаріших автобусів на маршрутах Мальти. Кузов фірми Gasan (1951), капот від вантажівки Dodge, шасі – Ford V8. Місць – 40. (Тут і далі вказані місця тільки для сидіння. Кількість місць для стояння обмежена до 12 у всіх моделей).
Ще один ветеран-капотник. Кузов фірми Zammit (1952), шасі – Ford ET7. Місць – 36.
Один із найстаріших автобусів на маршрутах Мальти. Кузов фірми Gasan (1951), капот від вантажівки Dodge, шасі – Ford V8. Місць – 40. (Тут і далі вказані місця тільки для сидіння. Кількість місць для стояння обмежена до 12 у всіх моделей).
Ще один ветеран-капотник. Кузов фірми Zammit (1952), шасі – Ford ET7. Місць – 36.
Шасі запозичені від різних моделей автобусів та вантажівок, у тому числі вживаних. Найчастіше це «англійці»: AEC, Bedford, Leyland, а також менш поширені Albion, Dennis та ін. Щоправда, кілька шасі зібрані на Мальті місцевими фірмами – Maltеse Docks, Balleys, Zammit та Maltese Bedford.
Кузов Barbara (1945), шасі Ford 6, місць – 40.
Кузов Barbara (1960), шасі AEC, місць – 40.
Кузов Barbara (1963), шасі Bedford, Місць-40.
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
Barbara (1969), шасі АЕС, місць – 45.
Кузов Debono (1945 р.) із сучасною маскою. Шасі Bedford.
Кузов Barbara (1945), шасі Ford 6, місць – 40.
Кузов Barbara (1960), шасі AEC, місць – 40.
Кузов Barbara (1963), шасі Bedford, Місць-40.
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
Barbara (1969), шасі АЕС, місць – 45.
Кузов Debono (1945 р.) із сучасною маскою. Шасі Bedford.
У 70-ті роки почалася «зміна декорацій»: на Мальту почали ввозити з Англії автобуси у повністю зібраному вигляді, з кузовами британських фірм. Великі партії надходили машини Leyland Tiger, AEC Swift, Bedford Plaxton та ін.
Кузов Aqulina (1963), шасі Leyland. Місць – 40. Решітка радіатора – «хромований бульдозер».
Кузов Brincat (1954) з модернізованою пізніше маскою. Шасі – Bedford. Місць – 41.
Автобус з мальтійським шасі Maltese Docks. Яскравий кузов – компанії Gauci (1962 р.). Місць – 40.
Кузов Gasan (1955 р.) доопрацьований фірмою Саsha в 1970 р. Шасі – Ford.
«Крутолобий» (кузов Саsha, шасі Dodge) побудований 1956-го.
Автобус (1969) з кузовом від ще одного мальтійського ательє – Tonna. Шасі – фірми International.
Ще один автобус на американському шасі – GMC. Кузов Tonna (1948 р.) перероблений 1954-го фірмою Xeureb.
Кузов Aqulina (1963), шасі Leyland. Місць – 40. Решітка радіатора – «хромований бульдозер».
Кузов Brincat (1954) з модернізованою пізніше маскою. Шасі – Bedford. Місць – 41.
Автобус з мальтійським шасі Maltese Docks. Яскравий кузов – компанії Gauci (1962 р.). Місць – 40.
Кузов Gasan (1955 р.) доопрацьований фірмою Саsha в 1970 р. Шасі – Ford.
«Крутолобий» (кузов Саsha, шасі Dodge) побудований 1956-го.
Автобус (1969) з кузовом від ще одного мальтійського ательє – Tonna. Шасі – фірми International.
Ще один автобус на американському шасі – GMC. Кузов Tonna (1948 р.) перероблений 1954-го фірмою Xeureb.
Внаслідок місцеві кузовобудівники не витримали конкуренції й тихо померли. Лише пізніше, вже на початку нинішнього століття, з’явився новий мальтійський виробник – Scarniff. Його продукція – автобуси великої місткості, з низькою підлогою, побудовані на шасі MAN та Volvo.
Британець Marshall (1971), шасі АЕС, Місць – 46. Двигун – ззаду, спереду – фальшрадіаторна решітка.
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
Автобус з рідкісним англійським кузовом – марки Willowbrook (1978). Шасі – Ford. Місць – 46.
Leyland, модель Tiger Cub («Тигреня») зр. 1966 р. Кузов компанії East Lancs. Місць – 46.
Dennis, модель Falcon («Сокіл») зр. 1985 р. Кузов – фірми East Lancs. Місць – 43.
Британець Marshall (1971), шасі АЕС, Місць – 46. Двигун – ззаду, спереду – фальшрадіаторна решітка.
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
Автобус з рідкісним англійським кузовом – марки Willowbrook (1978). Шасі – Ford. Місць – 46.
Leyland, модель Tiger Cub («Тигреня») зр. 1966 р. Кузов компанії East Lancs. Місць – 46.
Dennis, модель Falcon («Сокіл») зр. 1985 р. Кузов – фірми East Lancs. Місць – 43.
У цей же час (2001–2004 рр.) автобусний парк Мальти стали настирливо розбавляти всюдисущі «китайці» – наприклад, машини King Long. Наприкінці 2008 року на внутрішніх маршрутах Мальти працювало 498 машин, причому 69 із них були родом із Піднебесної – тобто практично кожна сьома.
Новий автобус з низькою підлогою на шасі Volvo – з мальтійським кузовом Scarnif (2004). Місць – 45.
Серед нових «прибульців» – екзотичний грецький автобус «Афіна» фірми Saracakis, турецькі BMC і навіть польські Solaris.
Не вір очам своїм!
Усі маршрутні автобуси Мальти пофарбовані у фірмовий жовтий колір. Але дах у них білий – данина жаркому клімату «сонячного острова», як і вічно відкриті або навіть відсутні двері. На машинах красуються великі емблеми та логотипи відомих фірм-виробників. Але, люди, будьте пильні: це нерідко самодіяльність перевізників, яким нічого не коштує на автобус, скажімо, фірми AEC наклеїти емблему фірми Leyland із симпатичним зображенням тигра.
Музейні рідкості
На Мальті, в місті Куавра, є непоганий музей легкових автомобілів – Malta Classic Car Collection. Серед 70 його експонатів затесалася і парочка цікавих міні-пікапів. Один із них – на базі малолітражки Morris Minor 1000 кінця 40-х років. А інший – модифікація найпопулярнішого автомобіля Mini. Ця вантажна версія випускалася досить довго: з 1961 до 1978 року. Всього було виготовлено 58 179 машин.
Ще один музей – Malta Aviation Museum, розташований неподалік міста Моста, на території колишньої військової авіабази. Там у ангарі можна побачити рідкісний автомобіль часів Другої світової війни – Standard 14HP. Цей легкий фургон, створений на базі легковика, служив у RAF – у Королівських ВПС Великобританії.
Київ – Валлетта – Київ
Леонід Гоголєв
Фото автора