MY.UAНовини
Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?
Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?

Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?

Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?

До децентралізації прокурори могли оскаржувати рішення місцевих рад. Після реформи громади отримали гроші та повноваження, але контроль зник. Префекти, які мали б здійснювати нагляд, так і не з’явилися. Реформа опинилася в політичному, а не державному полі. Результат: ресурси громад роками розподіляються без нагляду. Приклади — щодня в журналістських розслідуваннях.

Імовірно, якби Україна не взяла на себе зобов’язання перед ЄС продовжити реформу децентралізації, запровадивши державний нагляд за органами місцевого самоврядування та реформувавши систему територіальних органів державної влади, ми б зараз точно не поверталися до цієї теми, яка встигла внести серйозне напруження у відносини між стейкхолдерами.

На жаль, ані парламент, ані уряд із центром в ОПУ, ані профільні асоціації місцевого самоврядування не змогли домовитися, як завершити реформу, керуючись передусім не вузькопрофільними інтересами, а інтересами демократичної держави. Принаймні формально ми й далі претендуємо на цей статус.

Однак зобов’язання перед ЄС — нашим ключовим партнером не лише як спільнотою, до якої ми прагнемо приєднатися, а й як гарантом безпеки України, що воює, в умовах нинішніх викликів — змушують владу знову повертатися до питання реформи. Тим більше, що цю її частину європейці фінансують у розмірі 450 мільйонів євро, які можуть суттєво підтримати державний бюджет та громади.

Отже, після того, як профільний комітет відклав обговорення базового законопроєкту №4298, який неодноразово переписували та який категорично відкинула Асоціація міст України, котра на тлі мовчання профільного міністерства та офісу президента фактично заблокувала його подальше доопрацювання, з’явилося чотири (!) альтернативні версії запровадження державного нагляду.

Перша — законопроєкт №13124 депутата Павла Фролова, і ще дві версії (№13151-1 і №13150-2) рамкового усіченого законопроєкту №13150, який подали представники парламентської верхівки партії влади — голова фракції «Слуга народу» Давид Арахамія, віцеспікер Олександр Корнієнко та голова профільного комітету Олена Шуляк.

Сьогодні буквально за годину відбудеться засідання підкомітету, де буде розглянуто всі три версії законопроєкту №13150, остання з яких (№13150-2) є по суті близнюком базового й системного законопроєкту №4298. А завтра о 10:00 — засідання комітету, де візьмуть участь усі сторони обговорення та буде ухвалено фінальне рішення, яке винесуть до зали.

Щоб полегшити депутатам завдання, а також зробити процес обговорення максимально прозорим, ми поспілкувалися з усіма його учасниками — включно з експертами, авторами законопроєктів, представниками профільного комітету та міністерства, а також куратором напряму офісу президента. Правління Асоціації міст України на момент підготовки статті своєї позиції щодо останньої версії законопроєкту №13150 іще не сформулювало; щодо інших — позицію Асоціації вже опубліковано.

Тож давайте по порядку.

Вимушене маневрування нардепів

Отже, частина депутатів профільного комітету продовжує наполягати на ухваленні комплексного закону. Зокрема автор законопроєкту №13150-2 Роман Лозинський так прокоментував свою позицію: «У результаті реформи основними повноваженнями місцевих державних адміністрацій (МДА) префектурного типу мають стати нагляд за законністю діяльності місцевих рад і координація територіальних органів влади. Це записано в плані Ukraine Facility. Було запропоновано п’ять редакцій законопроєкту №4298 до другого читання. Остання викликала найбільший спротив громад. За місяць члени комітету отримали понад 160 звернень від голів громад із застереженням: остання версія №4298 загрожує місцевому самоврядуванню. Громади остерігаються, що до чинних повноважень МДА додадуть наглядові й координаційні функції. Це віддаляє модель від ідеї префектур. Натомість створюється бюрократичний гібрид, який нав’язує завдання місцевим радам.

Альтернативні законопроєкти теж не вирішують проблеми — вони зберігають старі повноваження МДА й додають нові контрольні функції. Ці рішення, на мою думку, навіть гірші за останню версію №4298.

Але згадаймо вересень 2021 року: тоді версію №4298 схвально оцінили громади, асоціації та експерти. Її підтримали 22 з 26 членів комітету. Саме до тієї редакції ми вирішили повернутися. Тому зареєстровано законопроєкт №13150-2, що відтворює другу версію №4298 із урахуванням пропозицій експертів Центру політико-правових реформ, Реанімаційного пакету реформ та актуалізації норм станом на 2025 рік.

Цей проєкт передбачає створення МДА префектурного типу, чітко розмежовує повноваження місцевих рад і МДА, повертає статус держслужбовців головам МДА, вводить конкурси, кадровий резерв і ротацію префектів що три роки, встановлює пропорційну систему нагляду за законністю. Законопроєкт враховує ключові зауваження понад 160 керівників громад і позицію Асоціації міст України.

Чи вистачить голосів для його ухвалення — покаже засідання комітету. На мою думку, з усіх запропонованих варіантів саме №13150-2 найкраще відповідає завданню реальної реформи. Але успіх залежить від якості діалогу між монобільшістю, офісом президента, асоціаціями та громадами. Часу залишилося дуже мало», — підсумував Лозинський.

Системний підхід експертів

Позиція експертів, які мають прямий стосунок до реформи, теж однозначна: ухвалювати системний закон, який вибудує правильну рамку для завершення реформи, коригувати спірні моменти протягом другого читання, а не відволікатися на усічені пазли, які можна потім і не зібрати в єдину державну картину.

Один з авторів законопроєкту №4298, голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко вважає: «Законопроєкт №13150-2 закладає основу справжньої реформи місцевих державних адміністрацій. Саме таку мету ставили, коли розробляли законопроєкт №4298. Реформа має не тільки змінити систему нагляду за громадами, а й загалом переформатувати роботу МДА. Проте з часом цю ідею спотворили: у законопроєктах №3124, 13150 і 13150-1 залишили тільки контроль над громадами й забули про комплексні зміни.

Також законопроєкт пропонує чіткі правила для нагляду МДА за органами місцевого самоврядування. Він визначає, які органи мають здійснювати нагляд і якими будуть їхні повноваження. До переліку входять і районні державні адміністрації, що їх «двійники» законопроєкту виключили. Це рішення допоможе уникнути безпідставного тиску на громади й не перевантажить МДА зайвою роботою. Інші варіанти законопроєктів, навпаки, роблять громади повністю залежними від ОДА.

Важливо, що головам МДА та їхнім заступникам повертається статус державних службовців. Їхню роботу регулюватимуть закони про державну службу, а не Трудовий кодекс, як зараз. Це поставить крапку в практиці, коли посадові особи фактично виконують політичні завдання. Крім того, строк перебування голови МДА на посаді обмежать трьома роками, що унеможливить створення «вічних князів» у регіонах. Керівників призначатиме окрема комісія, а для новачків передбачено спеціальне навчання через кадровий резерв.

Децентралізація / facebook

МДА нарешті позбавлять зайвих галузевих повноважень. Вони перетворяться на органи префектурного типу, які виконуватимуть лише три завдання: координуватимуть роботу територіальних органів міністерств, стежитимуть за законністю в громадах, виконуватимуть частину функцій ОМС до змін у Конституції. І головне — МДА не керуватимуть територіальними органами міністерств, як це передбачено в альтернативних законопроєктах.

Районні державні адміністрації отримають більше прямих контактів із Кабміном, а не діятимуть через обласні адміністрації. Це дасть змогу обмежити надмірний контроль із боку ОДА. В МДА буде чітка та сучасна структура: створять секретаріат, який займатиметься організаційною й технічною роботою. Зараз ці функції виконують безіменні підрозділи, що лише створює плутанину.

Законопроєкт також оновлює перелік принципів діяльності МДА та пояснює кожен із них. Завдяки цьому в спірних ситуаціях чиновники зможуть ухвалювати рішення на основі чітких правил, а не довільних тлумачень», — завершив Коліушко.

Директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак прокоментував ризики законодавчої ініціативи Лозинського: «Законопроєкт фактично відтворює норми 4298 і має як власні, так і успадковані вади. Насамперед дещо затягнуто строки введення в дію. Координація та нагляд потрібні вже сьогодні, а не бозна-коли. Створення кадрового резерву теж є нагальною потребою. Але призначення з кадрового резерву на посади голів РДА об’єктивно можна здійснювати тільки тоді, коли претенденти пройдуть відповідний вишкіл.

Серед недоліків, які перекочували з 4298, — неповне розмежування повноважень РДА та ОДА. Відповідно до Конституції, РДА підконтрольні та підзвітні ОДА, але не координуються нею. Таку координацію необхідно покласти на ЦОВВ. Як і методологічний супровід, який може бути тільки з боку ЦОВВ, а не ОДА. Також залишається фактично політичний порядок призначення голів ОДА.

Каштан News

І нарешті, важливим питанням є визначення органу, який здійснює нагляд за законністю рішень обласних рад. Міністерство не може бути контрольним органом за своєю суттю. Створювати додатковий орган ЦОВВ недоречно. Маю сміливу пропозицію надати право ОДА накладати вето на рішення обласної ради з правом останньої оскаржувати таке вето в суді.

А от щодо Києва пропозиція виглядає ще радикальнішою — доручити здійснення нагляду за законністю актів Київради та КМДА Київській міській військовій адміністрації. Тут точно не буде конфлікту інтересів. До ухвалення закону про Київ.

А загалом вітаю зі сміливою ініціативою. Це реальна реформа, а не імітація, яка пропонується іншими законопроєктами. Навіть ухвалення 13150-2 з певними недоліками вже стане підтвердженням наших євроінтеграційних прагнень. І виконанням місії нардепів ІХ скликання на продовження децентралізації влади та просування ідеї деконцентрації виконавчої влади», — сказав Ганущак.

Інтереси АМУ та місцевого самоврядування

ZN.UA звернулося також до виконавчого директора Асоціації міст України Олександра Слобожана з проханням прокоментувати позицію АМУ щодо пакета альтернативних законопроєктів. «Є позиція правління АМУ стосовно законопроєкту №13150. Щодо всіх альтернативних до нього версій, то правління доручило визначатися робочій групі, я їх не можу прискорити, там напрацьовується колективна позиція», — відповів Слобожан.

Київська міська державна адміністрація

Та навряд чи ініціатива Лозинського зацікавить АМУ, яка категорично проти 4298. Очікувати якоїсь іншої позиції щодо його близнюка — марно. А от із законопроєктом №13150 розгортається ще одна маркерна історія. І пов’язана вона не тільки з АМУ, а й із позицією профільного міністерства та Банкової. Вони також публічно не підтримали системного законопроєкту №4298 (ніби як і за, але тримали паузу в комунікації), і наразі йдуть у фарватері владного законопроєкту №13150 зі ще жорсткішим наглядом (по суті контролем) центральної влади над ОМС. До речі, не тільки Ігор Коліушко, а й усі автори децентралізації (Ткачук, Ганущак) публічно визнали цей законопроєкт «загрозою ліквідації самостійності місцевого самоврядування». Отже, не погодившись на системний закон, АМУ отримає ще жорсткіший контроль від влади?

Як публічно заявила Асоціація міст, «щодо законопроєкту, реєстр. №13150, схвалено рішення про направлення ряду звернень для вилучення з проєкту запропонованих в ньому змін до статей 59-2 і 76 в Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» та продовження роботи над ним і альтернативним робочою групою, створеною правлінням Асоціації міст України».

Але в цих статтях ідеться якраз про ключові норми — реєстр рішень, який, за задумом авторів законопроєкту, має забезпечити механізм, а також саму суть нагляду. А в цій версії, як ми вже сказали, це — практично контроль над ОМС. І що?

Покроковий рух профільного міністерства

Позицію Міністерства розвитку громад і територій озвучив заступник міністра Олексій Рябікін: «Я представлятиму міністерство на засіданні парламентського комітету й підтримуватиму як законопроєкт №4298 та адаптацію його першої версії №13150-2 (як план на майбутнє), так і №13150 як рамковий законопроєкт, який слід ухвалити невідкладно. Встановлення нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування — це питання балансу й визначення ролі держави та місцевої влади в цьому процесі.

Щодо Ukrainian Facility. В нас є чіткі зобов’язання, зокрема пункт 9.1, який передбачає встановлення нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування. Другий аспект — координація діяльності територіальних органів центральної влади. Це два основні компоненти індикатора, який ми вже прострочили.

Міністерство розвитку громад та територій України

Варто визнати: законопроєкт №4298 з’явився ще до погодження умов Ukrainian Facility. Це, образно кажучи, «слон» — документ, що одночасно охоплює і порядок призначення керівників місцевих державних адміністрацій, і питання повноважень Кабінету міністрів, президента та міністерств. Узгодити всі інтереси в одному проєкті на цьому етапі практично неможливо. Така сама ситуація і з 13150-2, над яким також іще потрібно працювати.

Якщо говорити про необхідність створення нового балансу між державою й органами місцевого самоврядування, то наразі найбільш готовим виглядає законопроєкт №13150.

Проте ми розуміємо: між першим і другим читанням можливі зміни. Асоціація міст України наполягає на вилученні двох ключових статей. Якщо це станеться, закон фактично перетвориться на декларацію, і його буде складно реалізувати. Якщо ж ми говоримо про реальний нагляд із чіткими механізмами, то необхідним елементом є створення єдиного реєстру рішень органів місцевого самоврядування — це наріжний камінь реформи.

Попереду ще багато роботи. Цього року ми маємо ухвалити ще один важливий закон — про розмежування повноважень. І це безпосередньо пов’язано з нинішньою реформою: йдеться про галузеві, власні й делеговані повноваження та про ресурси для їх реалізації. За планом IV кварталу 2025 року — ухвалення закону, I квартал 2026 року — набуття чинності та затвердження підзаконних актів.

Тобто ми не можемо одним документом вирішити всі проблеми одразу. Це нормальна практика: спочатку виконати чіткі завдання — нагляд і координацію — а потім перейти до наступних етапів. Тому ми пропонуємо розділити «слона» на частини.

Я підтримую ідею якомога швидше ухвалити рішення», — підсумував Рябікін.

Спрямівна сила офісу президента

Позицію офісу президента щодо запровадження нагляду визначив заступник голови ОПУ Віктор Микита: «Офіс президента підтримує завершення реформи децентралізації. Вона розпочалася з передачі значних повноважень на місця, але потребує ефективного контролю. Контроль має бути збалансованим. Багатьох кримінальних проваджень проти органів місцевого самоврядування могли б не відкривати, якби була можливість оперативно зупиняти незаконні рішення. Це дало б змогу запобігати порушенням закону без залучення правоохоронців. Префекти, наділені правом зупиняти рішення, могли б ефективно діяти на випередження.

Віктор Микита / facebook

Нам потрібен практичний рамковий закон, який надалі можна буде деталізувати у співпраці з громадами. Це передбачає активну участь як мерів великих міст, так і представників сільських громад. Їхні інтереси різняться, тому важливо обговорити нові підходи на єдиному майданчику, наприклад, у межах Конгресу місцевих і регіональних влад.

Реформа має рухатися поетапно. Серед першочергових завдань — запровадження дієвого нагляду та створення єдиного реєстру рішень місцевих рад. Без реєстру державні органи не знатимуть, чи зупинено те чи інше рішення, а отже, не зможуть вчасно реагувати. Рамковий законопроєкт №13150 відповідає цим завданням. Запровадження реєстру рішень — це практичне питання. Без нього неможливо забезпечити реальний контроль. Скептицизм і політичні маніпуляції навколо ідеї реєстру шкодять реформі й гальмують необхідні зміни.

Питання призначення голів райдержадміністрацій також вирішується інакше: їх планують обирати на конкурсній основі через кадровий резерв. І це все є в законопроєкті №4298. Але для повноцінної реалізації моделі потрібні зміни до Конституції, оскільки сьогоднішні повноваження РДА недостатні. Тому все це — в майбутньому.

На жаль, деякі асоціації ОМС виступають проти будь-яких обмежень, обстоюючи розширення повноважень мерів, зокрема у сфері розподілу коштів держбюджету. Це зрозуміло, але інтереси державності мають залишатися пріоритетом. Без контролю ми ризикуємо втратити керованість, особливо в критичних ситуаціях.

Сьогодні парламенту важко працювати через політизацію реформи децентралізації. Хтось переслідує власні інтереси, хтось займається популізмом. Проте є шанс ухвалити базовий закон, який створить фундамент для подальших змін.

Наступні кроки — продовжити співпрацю з громадами, розмежувати повноваження між ОМС і центральною владою, надати громадам більше реальних повноважень. Ми виступаємо за передачу їм адміністрування місцевих податків — наприклад, збору за оренду землі чи комунального майна. Це дасть змогу громадам зменшити втрати, які сьогодні сягають десятків мільярдів гривень. Інакше ефективної децентралізації не буде», — вважає Микита.

Позиція профільного підкомітету

Буквально напередодні засідання профільного підкомітету ми звернулися до його голови Віталія Безгіна з проханням прокоментувати його позицію.

Віктор Микита / facebook

«Я є прихильником системних і комплексних рішень. Інакше ми б, наприклад, не мали нового адміністративно-територіального устрою та бюджетної децентралізації, — заявив Безгін. — Саме тому єдиним текстом, що комплексно реформує місцеві державні адміністрації, є 4298. Але вікно можливостей щодо таких комплексних речей, імовірно, зачинилося ще десь 2021-го.

Щодо нових проєктів, то про законопроєкт Фролова №13124 й говорити не варто — це політична абищиця. Варто говорити виключно про 13150 і 13150-2. Вони покликані виконати різні завдання. Законопроєкт, першим підписантом якого є Давид Арахамія, дає змогу Україні формально виконати зобов’язання перед Єврокомісією й отримати такі необхідні кошти в державний бюджет, але треба бути дурними, щоби сваритися з ЄС, маючи поточну геополітичну ситуацію. Якщо ухвалювати його, то це може бути виключно базова редакція без вихолощування, але, безумовно, підконтрольність ОМС між читаннями варто замінити на цивілізований нагляд.

Щодо проєкту Романа Лозинського, то це чергова модифікація 4298. Вона непогана, але є певні речі, з якими я не згоден. Відповідно роздоріжжя тут виключно таке: точкове рішення чи чергова комплексна спроба, але точно не інші законопроєкти про імітацію».

Отже, підсумуємо

По-перше, на сьогодні очевидно, що сформувався тандем із частини депутатів парламентського комітету й експертів, які працювали над реформою децентралізації. Принцип один: ухвалити системний закон, доопрацювати його до другого читання, за потреби внести необхідні зміни, але від самого початку будувати правильну рамку.

По-друге, Асоціація міст України стоїть окремо в небажанні запроваджувати державний нагляд, хоча відкрито цієї позиції не комунікує. Жодного закону, крім декларації Фролова, АМУ загалом не підтримала. Причин для цього чимало: з одного боку, Банкова справді затягує «зашморг» силовиків і військових адміністрацій на шиї громад і шукає способи обмежити автономію органів місцевого самоврядування, включно з ініціативою обмежити каденцію мерів двома строками. Проте це не знімає ризиків і з боку самої АМУ, яка поступово звузила свою позицію до лобізму вузькогалузевих інтересів, забувши про державний та суспільний інтерес. До речі, закон про столицю — ще один камінь, якого АМУ намагається взагалі не помічати, але який доведеться зрушити після запровадження державного нагляду для наведення порядку в системі управління Києвом.

По-третє, офіс президента й профільне міністерство, як і очікувалося, діють єдиною політичною колоною, просуваючи ідею не ухвалювати системного закону відразу, а рухатися до великої мети дрібними кроками. Такий підхід має багато переваг, зокрема можливість відкласти реальну деполітизацію обласних і районних адміністрацій у разі перемоги команди Зеленського на виборах.

По-четверте, в зобов’язаннях України перед ЄС прямо зазначено вимогу перетворити місцеві державні адміністрації на органи префектурного типу. Цій вимозі відповідає лише законопроєкт №13150-2. Натомість залишається відкритим питання, чи вважатиме Європейський Союз ухвалення рамкового законопроєкту №13150 достатнім для виконання цього зобов’язання, якщо депутати підуть шляхом ОПУ.

Як розрубати цей гордіїв вузол, як відокремити державний інтерес від політичних інтересів кожної групи, — вирішувати парламенту. Якщо, звісно, він захоче напружитися. Інакше ми ризикуємо втратити не лише 450 мільйонів євро допомоги, а й кілька десятиліть цивілізованого майбутнього.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
США, Великобритания и ЕС раскрыли операцию ГРУ против Украины
Корреспондент
2025-05-21T18:18:37Z
Победительница "Битвы экстрасенсов" назвала дату масштабной атаки РФ на Украину
TSN
2025-05-11T13:34:57Z
Россия озвучила условия перед переговорами в Стамбуле: чего Кремль требует от Украины
UAToday
2025-05-13T15:45:36Z
Зеленский: оружие уже на складах, России не поможет даже 30 дней перемирия
UAToday
2025-05-13T18:27:09Z
Израиль усилит охрану своих посольств по всему миру
Корреспондент
2025-05-22T08:03:32Z
Дроны атаковали объекты ВПК в двух регионах Росси - ЦПД
Корреспондент
2025-05-22T07:06:34Z
В Мексике в прямом эфире убили кандидатку в мэры
Корреспондент
2025-05-13T04:18:18Z
Портников объяснил, почему Путин отказался от прекращения огня и предложил переговоры
TSN
2025-05-11T13:34:59Z
В новом правительстве Германии вспыхнул первый скандал - СМИ
Корреспондент
2025-05-16T12:21:28Z
Необратимые изменения: врач рассказал о диагнозе известной российской певицы, заставившей ее уйти со сцены
Comments UA
2025-05-11T20:57:50Z
Известный украинский певец высказался о неизлечимом сыне и раскрыл главную проблему
TSN
2025-05-21T16:18:11Z
Мадонна кардинально изменила стиль ради мамы
Корреспондент
2025-05-19T09:15:58Z
Яна Глущенко с мужем и сыном показала свой роскошный особняк за 200 тыс. долларов: вид изнутри
TSN
2025-05-16T19:19:10Z
Жерар Депардье предстанет перед судом в Риме
Корреспондент
2025-05-22T08:18:33Z
Вышел трейлер четвертого сезона сериала Медведь
Корреспондент
2025-05-22T07:33:26Z
Степан Казанин резко высказался об исчезновении Елены Кравец из "Квартал 95": "Мы ее научили..."
Знай
2025-05-10T09:51:08Z
Виктор Розовый высказался о разводе с Ольгой Мерзликиной
Корреспондент
2025-05-19T07:57:04Z
От гламурной блонды до элегантной леди: как изменилась Оля Полякова за 20 лет
Gazeta UA
2025-05-09T08:06:38Z
Эти два знака зодиака могут тянуть из вас энергию: как их распознать и защититься
TSN
2025-05-19T07:18:37Z
Гороскоп для знаков зодиака на 22 мая 2025 года
Корреспондент
2025-05-21T08:03:41Z
На грядке пожелтел весь укроп — в чем причина и как спасти зелень
TSN
2025-05-15T14:34:10Z
Гороскоп на 18 мая 2025 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
2025-05-17T15:30:37Z
Гороскоп для знаков зодиака на 23 мая 2025 года
Корреспондент
2025-05-22T08:36:58Z
Больше не будет безобразных разводов: как правильно мыть бокалы — оказывается существуют определенные секреты
TSN
2025-05-21T16:06:52Z
Что добавить в лунку во время высадки рассады сладкого перца для хорошего урожая
TSN
2025-05-17T20:22:26Z
"Згідний" или "згодний": языковед разъяснил употребление схожих слов
TSN
2025-05-12T17:19:12Z
Тельцам следует показывать свои преимущества, а Скорпионам следует позволить себе радоваться: астрологический прогноз на рунах на 19 мая 2025 года
TSN
2025-05-19T00:48:36Z
Враги помидоров: список растений, которые нельзя сажать рядом
TSN
2025-05-21T16:33:49Z
Этот паразит грызет клетки человека: ученые сделали жуткое открытие
TSN
2025-05-19T07:48:24Z
Какое питание поможет сохранить здоровье в старости — исследование
TSN
2025-05-17T21:18:17Z
Как определить, что авокадо точно спелое: простые уловки
TSN
2025-05-15T14:34:08Z
Малоподвижный образ жизни может уменьшать мозг - исследование
Корреспондент
2025-05-21T19:51:12Z
ВОЗ приняла первое в истории соглашение о готовности к пандемиям
Корреспондент
2025-05-21T12:51:03Z
Завтрак для женщин: что должно быть в рационе каждой
Gazeta UA
2025-05-09T21:39:52Z
Ученые открыли редкую мутацию, которая позволяет высыпаться всего за 4 часа
Факти ICTV
2025-05-11T09:30:52Z
Какие 2 продукта нужно обязательно есть, чтобы улучшить память и защитить мозг от старения
UAToday
2025-05-13T09:03:06Z
В ТЦК назвали главную проблему с мобилизацией мужчин старше 55 лет
UAToday
2025-05-14T16:27:28Z
Максим Нелипа погиб на войне: когда будет прощание и почему его сын не сможет попасть на похороны
TSN
2025-05-20T08:54:29Z
Под заснеженной горой может скрываться вход в "мир пришельцев": документы ЦРУ
Фокус
2025-05-11T16:51:58Z
Силы беспилотных систем уничтожили дроны россиян
Корреспондент
2025-05-14T20:54:30Z
Рамиль из Кургана и Agregat сделал предложение девушке
Корреспондент
2025-05-22T08:57:38Z
Как получать пенсию в любом банке: новые правила для ВПЛ, украинцев за границей и в оккупации
VGorode
2025-05-22T08:39:15Z
18 мая: церковный праздник сегодня, три вещи, которые лучше не делать в этот день
UAToday
2025-05-18T04:00:15Z
В Турции обнаружили христианскую мозаику накануне визита Папы Римского
Корреспондент
2025-05-19T17:51:03Z
Зеленский отреагировал на идею Папы Льва XIV
Корреспондент
2025-05-14T21:24:03Z
Медсестра одним выстрелом из гранатомета уничтожила группу оккупантов
Comments UA
2025-05-12T13:52:51Z
В Киеве объявлена воздушная тревога: что угрожает столице
TSN
2025-05-17T21:18:45Z
Почему Закарпатская область не Ужгородская: историк удивил ответом
TSN
2025-05-17T21:18:56Z
Атака шахедов: в Киеве прогремели взрывы
Корреспондент
2025-05-18T00:18:39Z
Силы обороны показали, как дронами уничтожили Град РФ
Корреспондент
2025-05-22T09:09:42Z
Сухопутные войска РФ возглавил генерал, который руководил штурмом Мариуполя
Корреспондент
2025-05-22T09:00:43Z
Остаемся без еды: Украину накроет опасная жара и засуха уже летом, что обещает прогноз погоды
Знай
2025-05-11T04:30:41Z
Россияне обстреляли Донецкую область, есть жертвы
Корреспондент
2025-05-17T17:33:33Z
Генштаб обновил данные о потерях РФ в войне
Корреспондент
2025-05-13T05:06:12Z
На Франковщине чиновник торговал закрытыми данными ГПСУ
Корреспондент
2025-05-16T11:57:53Z
В Ивано-Франковске и Луцке прогремели взрывы
Корреспондент
2025-05-15T03:39:51Z
На Киевщине задержали мужчину за изнасилование 15-летней девушки
Корреспондент
2025-05-13T12:06:52Z
В Одессе произошёл взрыв во дворе частного дома
Корреспондент
2025-05-13T16:12:12Z
Во Львове водитель врезался в остановку: пострадала девушка
Корреспондент
2025-05-22T07:45:27Z
Россияне обстреляли Херсон: погибла женщина
Корреспондент
2025-05-22T07:15:19Z
Поджог имущества Стармера: задержан второй подозреваемый
Корреспондент
2025-05-17T21:18:55Z
В ОВА показали последствия атаки дронов на Полтавщине
Корреспондент
2025-05-15T06:21:56Z
Обломки российского дрона упали на территорию школы в Киеве
Корреспондент
2025-05-22T05:48:55Z
Выращивание картофеля: аграрные секреты, о которых знают не все
TSN
2025-05-20T14:06:17Z
Доллар подорожал: курс валют на 19 мая 2025
TSN
2025-05-19T06:06:00Z
Moody's снизило кредитный рейтинг США
Корреспондент
2025-05-16T23:51:08Z
Санкции уничтожают агросектор РФ - разведка
Корреспондент
2025-05-18T16:39:20Z
Курс доллара продолжил снижение в Украине
Корреспондент
2025-05-22T09:00:43Z
Цены на нефть падают на новостях из США
Корреспондент
2025-05-22T07:54:30Z
Британия призвала G7 снизить предельную цену на нефть из РФ
Корреспондент
2025-05-22T06:54:23Z
Основной производитель iPhone для Apple инвестирует $1,5 млрд в Индии
Корреспондент
2025-05-21T18:27:48Z
Bitcoin обновил исторический максимум до $109 тысяч
Корреспондент
2025-05-21T17:48:49Z
В Великобритании нашли скульптуру богини победы возрастом более 1800 лет
Корреспондент
2025-05-21T18:36:10Z
Apple готовит технологию управления iPhone с помощью мозга - СМИ
UAToday
2025-05-15T13:03:54Z
В NASA зафиксировали в океане гигантскую форму жизни: ее видно даже из космоса
UAToday
2025-05-18T19:15:31Z
Команда с украинцем выиграла в Казахстане турнир по Counter-Strike 2
Корреспондент
2025-05-19T00:09:16Z
В Помпеях нашли жрицу Цереры: уникальная гробница поразила ученых
Корреспондент
2025-05-22T06:57:04Z
Компания Google представила ИИ-генератор видео со звуком
Корреспондент
2025-05-21T12:27:38Z
В части РФ произошёл масштабный сбой интернета после налета дронов
Корреспондент
2025-05-21T10:24:04Z
Покупка бонуса в слотах: преимущества и недостатки
GameMag
2025-05-21T09:48:12Z
SpaceX запустила 23 спутника Starlink новой ракетой Falcon 9
Корреспондент
2025-05-21T09:27:17Z
Китай поставил под угрозу производство электромобилей в Европе
Корреспондент
2025-05-19T10:27:19Z
Waymo отзывает почти все свои роботакси из-за столкновений с препятствиями
Корреспондент
2025-05-15T18:30:16Z
Дебютировало шестое поколение Toyota RAV4
Корреспондент
2025-05-21T17:18:37Z
Peugeot-Citroen выпустила сверхдешевый электрический кроссовер в Китае
Корреспондент
2025-05-20T19:09:19Z
Tesla начала принимать Cybertruck на обмен
Корреспондент
2025-05-20T16:45:14Z
Mazda представила в Китае спортивный седан для молодежи
Корреспондент
2025-05-19T16:09:30Z
Китай продаёт каждый третий новый автомобиль в мире
Корреспондент
2025-05-19T09:15:43Z
Продажи электромобилей Xiaomi падают на фоне кризиса доверия к компании
Корреспондент
2025-05-16T16:30:22Z
Toyota представила электрический bZ4X Touring
Корреспондент
2025-05-15T16:51:36Z
Совладелец МЮ лишился почти трети своего состояния
Корреспондент
2025-05-16T20:36:12Z
Анчелотти хочет вернуть звезду мирового футбола в сборную Бразилии
Корреспондент
2025-05-13T14:39:38Z
Осимхен выбрал для себя приоритетный клуб для дальнейшей карьеры
Корреспондент
2025-05-12T17:18:15Z
Было обидно: Ярмоленко поделился воспоминаниями о Лиге наций без него
Корреспондент
2025-05-13T13:48:17Z
Тренер Тоттенхэма о победе в Лиге Европы: Оставалось работать и верить
Корреспондент
2025-05-22T09:00:55Z
Довбик назвал фактор, который может повлиять на его будущее в Роме
Корреспондент
2025-05-22T09:00:38Z
Экс-игрок Тоттенхэма отреагировал на успех бывшей команды
Корреспондент
2025-05-22T08:00:23Z
Финал проигран: тренер Манчестер Юнайтед прокомментировал свое будущее
Корреспондент
2025-05-22T06:57:34Z
НБА, плей-офф: Индиана одолела Нью-Йорк на старте финала конференции
Корреспондент
2025-05-22T06:15:36Z