Експерти розповіли, чому важливо було підтримати системний законопроєкт №13150-2 про місцеві держадміністрації
Експерти розповіли, чому важливо було підтримати системний законопроєкт №13150-2 про місцеві держадміністрації
Позиція експертів, які мають прямий стосунок до реформи місцевих державних адміністрацій, однозначна. На їх думку, необхідно ухвалити системний закон, який вибудує правильну рамку для завершення реформи децентралізації, та впродовж другого читання скоригувати спірні моменти. Голова Центру політико-правових реформ та один із авторів законопроєкту №429 Ігор Коліушко переконаний, що проєкт закону №13150-2 закладає основу справжньої реформи МДА та що саме таку мету ставили під час розробки законопроєкту №4298, зазначає редакторка відділу внутрішньої політики ZN.UA Інна Ведерніковау статті "Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?".
За його словами, реформа децентралізації має загалом переформатувати роботу місцевих держадміністрацій, а не лише змінити систему нагляду за громадами. Коліушко наголосив, що цю ідею з часом спотворили. Експерт стверджує, що в проєктах законів №13150, 13150-1, 3124 забули про комплексні зміни, а залишили лише контроль над громадами.
Він також вказує, що законопроєкт №13150-2 пропонує чіткі правила для нагляду місцевих держадміністрацій за органами місцевого самоврядування та визначає, які органи будуть здійснювати нагляд та, які вони матимуть повноваження.
"До переліку входять і районні державні адміністрації, що їх "двійники" законопроєкту виключили. Це рішення допоможе уникнути безпідставного тиску на громади й не перевантажить МДА зайвою роботою", - вважає Коліушко.
Експерт наголошує, що інші альтернативні проєкти законів про МДА навпаки роблять громади повністю залежними від обласних державних адміністрацій.
Коліушко також звертає увагу на те, що в цьому законопроєкті повертається статус державних службовців головам місцевих держадміністрацій, а також їхнім заступникам. Роботу голови та заступників регулюватиме не Трудовий кодекс, як це відбувається зараз, а — закони про державну службу.
"Це поставить крапку в практиці, коли посадові особи фактично виконують політичні завдання", - пояснює він.
За його словами, строк перебування на посаді голів місцевих державних адміністрацій обмежать трьома роками. Це, вважає експерт, унеможливить створення в областях "вічних князів". Окрема комісія буде призначати керівників, а для новачків передбачено спеціальне навчання через кадровий резерв.
Коліушко зазначає, що важливим також є те, що місцевих державних адміністрацій позбавлять нарешті зайвих галузевих повноважень і вони стануть органами префектурного типу, на які буде покладено лише три завдання: стежити за законністю в громадах, координувати роботу територіальних органів міністерств, а також виконувати частину функцій органів місцевого самоврядування до змін у Конституції.
Він також повідомляє, що на відміну від альтернативних проєктів законів, у законопроєкті №13150-2 передбачено, що місцеві держадміністрації не будуть керувати територіальними органами міністерств. Районні держадміністрації отримають більше прямих контактів із Кабінетом Міністрів України, а не будуть діяти через ОДА. Коліушко вказує, що це дозволить обмежити надмірний контроль із боку обласних держадміністрацій.
Він додає, що в місцевих держадміністрацій буде сучасна та чітка структура: буде створено секретаріат, який займатиметься технічною та організаційною роботою. Нині ж безіменні підрозділи виконують вищеназвані функції і це створює лише плутанину.
"Законопроєкт також оновлює перелік принципів діяльності МДА та пояснює кожен із них. Завдяки цьому в спірних ситуаціях чиновники зможуть ухвалювати рішення на основі чітких правил, а не довільних тлумачень", — пояснив Коліушко.
Натомість інший експерт — директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак розповів про ризики проєкту закону №13150-2 , який ініціював депутат від фракції "Голос" Роман Лозинський. За його словами, це законопроєкт фактично відтворює норми проєкту закону №4298 та "має успадковані та власні вади".
"Насамперед дещо затягнуто строки введення в дію. Координація та нагляд потрібні вже сьогодні, а не бозна-коли. Створення кадрового резерву теж є нагальною потребою", - зазначає Ганущак у коментарі ZN.UA.
Він вказує, що призначення на посаду голів районних державних адміністрацій з кадрового резерву об’єктивно можна здійснювати лише тоді, коли претенденти на посаду пройдуть відповідний вишкіл.
Юрій Ганущак зазначає, що цей законопроєкт містить недоліки проєкту закону №4298, а саме: неповне розмежування повноважень обласних та районних державних адміністрацій. Згідно з Конституцією України, районні держадміністрації підзвітні та підконтрольні обласним держадміністраціям, однак не координуються ними. Він вважає, що таку координацію необхідно покласти на центральні органи виконавчої влади.
"Як і методологічний супровід, який може бути тільки з боку ЦОВВ, а не ОДА. Також залишається фактично політичний порядок призначення голів ОДА", - пояснює Ганущак.
Він звертає також увагу на питання визначення органу, який буде здійснювати нагляд за законністю рішень обласних рад. За його словами, контрольним органом міністерство за своєю суттю бути не може, а створювати ще додатковий орган ЦОВВ недоречно. Ганущак висловив пропозицію, що потрібно надати право обласним держадміністраціям накладати вето на рішення обласної ради, а останній — право оскаржувати таке вето в суді.
"А от щодо Києва пропозиція виглядає ще радикальнішою — доручити здійснення нагляду за законністю актів Київради та КМДА Київській міській військовій адміністрації. Тут точно не буде конфлікту інтересів. До ухвалення закону про Київ", - зазначає він.
Він додає, що ініційований законопроєкт №13150-2 на відміну від інших проєктів закону, "пропонує реальну реформу, а не імітацію".
"Навіть ухвалення 13150-2 з певними недоліками вже стане підтвердженням наших євроінтеграційних прагнень. І виконанням місії нардепів ІХ скликання на продовження децентралізації влади та просування ідеї деконцентрації виконавчої влади", — стверджує Ганущак.