/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2Fed406fe4b9e3394c2ee49ea598664df8.jpg)
До Європи прибуває партія гвинтових літаків A-29 Super Tucano, які не потрапили в Україну
Португалія уклала контракт із бразильською компанією Embraer на постачання 12 легких турбогвинтових штурмовиків A-29N Super Tucano. Подія примітна тим, що ці машини, крім тренувальних польотів, можуть бути задіяні європейцями як легкі ударні платформи.
Про це повідомляє видання Janes.
Угоду на постачання техніки було підписано 16 грудня 2024 року, а її загальна вартість становить близько 200 мільйонів євро (приблизно 209 млн доларів за курсом на той момент). Угода включає не тільки постачання літаків, а й повний пакет супроводу: авіасимулятори для підготовки пілотів, а також матеріально-технічне забезпечення. Перші літаки будуть передані Португалії вже 2025 року, а останні постачання завершаться у 2027-2028 роках.
Спочатку Португалія розглядала можливість закупівлі 12 старих Super Tucano. Однак у підсумку було ухвалено рішення придбати нові машини в останній модифікації A-29N, яку офіційно презентували тільки 2023 року. Ця версія відповідає всім сучасним стандартам НАТО, включно з цифровими системами зв'язку і передачі даних.
Планувалося, що Super Tucano використовуватимуть як навчально-тренувальні літаки — з 2018 року ВПС Португалії позбулися своїх Alpha Jet A, виведених з експлуатації. Однак, судячи з усього, ВПС країни мають намір залучити A-29N як легкі штурмовики, які, до всього іншого, є вельми бюджетним рішенням.
Потенційні покупці та відмова Україні
Як зазначили оглядачі Defense Express, Португалія стала першою країною НАТО, яка замовила нову модифікацію Super Tucano. Це може посилити інтерес до A-29N і з боку інших членів Альянсу — зокрема, Нідерланди розглядаються як можливий наступний покупець.
Важливо Льотчиків-випробувачів ВПС США тренуватимуть на A-29 Super TucanoА ось раніше Україні, попри відповідне звернення, Бразилія в постачанні Super Tucano відмовила. Ще 2023 року українська сторона шукала постачальників повітряних платформ, таких як A-29, які могли б виконувати як розвідувальні, так і ударні завдання.
Причому тоді йшлося про 12 старих літаків Super Tucano, але Бразилія відмовилася їх надавати через низку причин, пов'язаних із політичною позицією країни та її прагненням зберегти нейтралітет у міжнародних конфліктах. Крім того, Бразилія підтримує важливі економічні та дипломатичні зв'язки з Росією, включно із залежністю від імпорту російських добрив.
Короткий огляд літака A-29N
Embraer A-29 Super Tucano — це бразильський турбогвинтовий штурмовик, розроблений для виконання розвідувальних, штурмових і навчально-тренувальних завдань. Завдяки своїй маневреності, низькій вартості експлуатації та адаптивності до різних умов бою ним зацікавилися повітряні сили багатьох країн.
Для виконання бойових завдань літак оснащений вбудованими кулеметами і здатний нести широкий спектр озброєння, включно з коректованими бомбами і ракетами. Також машина має цифрову кабіну, HOTAS-управління, нічне бачення, пастки, РЕБ і попередження про ракетну атаку.
Технічні параметри
- Двигун: 1 × Pratt & Whitney PT6A-68C (1600 к.с.)
- Максимальна швидкість: до 590 км/год
- Практична стеля: 10 600 м
- Радіус дії: до 750 км
- Максимальна злітна маса: 5 400 кг
- Бойове навантаження: до 1 500 кг
Раніше повідомлялося, що українські Повітряні сили відродили тактику часів Першої світової війни, що дало змогу знищити понад десяток дронів ЗС РФ. Йшлося про застосування літаків Як-52 на Південному напрямку фронту.