/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F104%2F891c2275bd112fc314e9ee96a9bb1cd3.jpg)
Як Су-57 став головним провалом російської авіації
Російський винищувач п’ятого покоління Су-57, відомий за класифікацією НАТО як Felon, мав стати відповіддю Росії на американські F-22 та F-35.
Проте на практиці літак досі не виправдав очікувань — і експерти дедалі частіше називають його одним словом: невдача.
Про це пише видання 19Forty.
Від амбітної мрії до технічних труднощів.
Розробка Су-57 стартувала ще на початку 2000-х як частина проєкту ПАК ФА, що мав замінити старі радянські літаки.
Прототип Т-50 вперше піднявся в небо у 2010 році.
Проте проєкт швидко зіткнувся з технічними проблемами, санкціями, нестачею коштів і труднощами з серійним виробництвом.
Попри оптимістичні заяви, серійні поставки затягнулися.
Лише у 2019 році перший Су-57 передали російським ВПС, а в 2022 році — 12 одиниць.
Реальна кількість бойових машин залишається невідомою, і є сумніви, що їх у строю більше двох десятків.
Стелс чи “маскування”?.
Су-57 має обтічний дизайн, внутрішні відсіки для озброєння, АФАР-радар, інфрачервоні датчики та двигуни з вектором тяги.
Але експерти скептично оцінюють його реальні стелс-можливості: технології композитів та покриттів, що використовуються, вважаються застарілими порівняно з F-35.
До переваг літака можна віднести маневреність — “Кобра” Пугачова і “кульбіт” йому до снаги, але це важливо лише в ближньому бою, який у сучасних війнах трапляється не часто.
Су-57 Felon: озброєння, проблеми з виробництвом та бойове застосування.
Російський Су-57 має широкий набір озброєння: ракети класу “повітря-повітря” та “повітря-земля”, протикорабельні ракети, високоточні бомби та 30-мм гармата ГШ-30-1.
Основне озброєння розміщується у внутрішніх відсіках, але також є можливість зовнішнього підвісу для важчого озброєння.
Літак розрахований на виконання різноманітних місій — від переваги в повітрі до розвідки та радіоелектронної боротьби.
Його конструкція знижує ефективну площу розсіювання, дозволяючи працювати в умовах протиповітряної оборони супротивника.
Водночас експерти не впевнені в реальних “стелс” можливостях літака.
Найбільші виклики програми — у виробництві.
Росія не мала технічної бази для масового виробництва винищувачів п’ятого покоління, і темпи виготовлення Су-57 залишаються низькими.
Проблеми посилюють складні й дорогі у виробництві двигуни та обмеження, накладені міжнародними санкціями.
Навіть у період активної війни Росія здатна поставити лише кілька одиниць на рік.
Хоча Су-57 вважається літаком п’ятого покоління, його бойове використання обмежене.
У 2018 році кілька одиниць були випробувані в Сирії, де, за даними РФ, вони виконували удари по цілях.
Окремі джерела повідомляють, що літак застосовувався і під час війни проти України, але підтвердження заяв про збиті ним цілі відсутнє.
Найгучнішим епізодом залишається нібито знищення безпілотника S-70 неподалік лінії фронту, однак ця інформація теж не підтверджена незалежно.
Західні оглядачі нерідко ставлять під сумнів, чи можна взагалі називати Су-57 справжнім винищувачем п’ятого покоління.
Незважаючи на технічні обмеження, літак залишається одним з найпросунутіших у російських ВПС.
Але реальна загроза від нього залежатиме від того, наскільки Росія зможе розгорнути його серійне виробництво, а поки — це скоріше одинична демонстрація технологій, а не серйозний фактор на полі бою.
Чому Felon поки не змінив правила гри.
Попри десятиліття розробки, Су-57 так і не став грізною технологічною відповіддю Заходу.
Його масове виробництво не налагоджене, бойове застосування — обмежене, а обіцянки — переважно гучні.
Саме тому багато військових оглядачів уже відкрито називають його не “Felon”, а Fail-on.
Раніше ми розповідали, що відомо про Су-47 і чому Росія побудувала лише один такий експериментальний винищувач.