MY.UAНовини
Закон, який не працює: чому онлайн-казино обходять заборону на рекламу азартних ігор
Закон, який не працює: чому онлайн-казино обходять заборону на рекламу азартних ігор

Закон, який не працює: чому онлайн-казино обходять заборону на рекламу азартних ігор

Реклама грального бізнесу перекочувала до інтернету, де контролювати її держава практично не може

Однією з причин шалених надприбутків, які заробляють в Україні онлайн-казино, є абсолютно неконтрольоване державою поширення їх реклами в мережі інтернет. Саме через неї онлайн-гемблінг найчастіше проникає в мізки українців, оселяється там і змушує витрачати на себе все більше і більше грошей.

Ані тогорічний указ президента, спрямований на обмеження такої реклами, ані новий закон, що набув чинності з 1 квітня 2025 року, ситуацію кардинально не змінили. Усюдисуща онлайн-"ігорка" знаходить все нові й нові лазівки заявити про себе. Попри пряму заборону, під приціл рекламних гемблінг-атак продовжують потрапляти військові, на захист яких, власне, і були спрямовані останні активності держави у цій сфері.

"Телеграф" дослідив, скільки загалом можуть витрачати на рекламу онлайн-казино в Україні та у чому полягають основні проблеми боротьби з засиллям такої реклами, зібрав приклади декількох показових схем, за допомогою яких онлайн-гемблінг заманює до себе нові "жертви", та поговорив з фахівцями щодо можливих засобів протидії гральній експансії.

А ви кажете, гроші на оборону…

У 2024 році українці, за даними народного депутата Ярослава Желєзняка, загалом витратили на поповнення гральних рахунків 160 мільярдів гривень. Для розуміння: це сьома частина усього бюджету Міноборони за минулий рік. Звісно, якась частина цих коштів потім повернулася гравцям у вигляді виграшів, ще частина (16,9 млрд грн) — опинилися у вигляді податків у бюджеті. Але все інше – сформувало доходи онлайн-казино. І це лише ті зароблені ними гроші, про які відомо офіційно.

Так, лише перша десятка лідерів грального ринку, за даними ресурсу Опендатабот, офіційно заробила на українцях 55,6 мільярда гривень. Дев’ять із десяти цих компаній, згідно з даними держаних реєстрів, є саме казино у мережі інтернет. Загалом же у цьому секторі грального бізнесу працює 21 суб’єкт (28 зареєстровано, але у 9 ліцензії наразі вважаються анульованими). Відтак, можна говорити про офіційні доходи усього сегменту онлайн-казино в Україні за минулий рік на рівні близько 60 млрд гривень.

В плані видатків сегмент онлайн-казино досить відрізняється від інших дозволених в Україні видів грального бізнесу. Він, наприклад, не потребує, як "класичні" казино з рулеткою, окремих коштів на організацію місця для проведення діяльності. Чи необхідності додаткового ліцензування і потім обслуговування апаратної частини, як гральні автомати.

Все, що потрібно онлайн-"ігорці", – оплатити одну ліцензію, забезпечити роботу платформи грального софту та виплачувати зарплату персоналу. Ну а левова частка доходів онлайн-казино йде на найголовнішу статтю їх видатків – просування, тобто на ту саму рекламу, яка заманює нових гравців.

Enemy Unknown

Скільки конкретно коштів витрачають українські онлайн-казино на своє просування (як в цілому, так і кожен бренд окремо), наразі достеменно невідомо. Як немає точних даних і щодо принципів розподілу рекламних витрат грального бізнесу, пріоритетів та механізмів рекламування. Самі вони цих даних не розкривають, а публічних досліджень, які могли б це прояснити, схоже, просто не існує. Або якщо й існують, то у закритому форматі.

Чому це питання важливе? Тому що, використовуючи військові аналогії, виходить, що держава наразі намагається боротися з "ворогом" (тут маємо на увазі засилля реклами онлайн-казино), не маючи жодного поняття ні про його ресурсну базу, ні про стратегію й тактику його "наступів". Відтак будь-які кроки щодо протидії такій рекламі нагадують хрестоматійну боротьбу з вітряками і, скоріше за все, матимуть такий самий результат (про це нижче).

"Телеграф" звернувся з проханням про коментар щодо обсягів витрат на просування такого бізнесу до представників відразу кількох найвідоміших профільних агенцій, пов’язаних з моніторингом у сфері реклами (Всеукраїнська рекламна коаліція (ВРК), IAB Ukraine, Kantar та інших), та жодна з них не змогла прокоментувати це питання. Основною причиною відмови називалася відсутність моніторингу саме щодо цього сектору.

У цьому контексті найгірше те, що розуміння, скільки конкретно онлайн-казино витрачає на свою рекламу та які шляхи вибирає для її поширення, — відсутнє в держави. У будь-якому разі таких даних не публікує ні один із державних органів. Немає жодної згадки про аналіз реальних обсягів і каналів реклами онлайн-"ігорки" і в пояснювальній записці до нового закону, покликаного забезпечити її обмеження.

Втім, раніше у тій же ВРК про це питання побіжно згадували, нехай у досить загальних рисах. Так, голова організації Максим Лазебник у недавньому коментарі ДМ, зокрема, підкреслював, що до введення з 1 квітня 2025 року законодавчих обмежень реклама гральних закладів (ймовірно, лише офіційна реклама) посідала третє місце за об’ємами, поступаючись тільки рекламі медикаментів та товарів широкого вжитку. Також він зазначав, що гральний бізнес витрачав на рекламу у соціальних мережах, інтернет-медіа та контекстну рекламу близько 40% своїх бюджетів, ще 30% йшло на ТБ, по 10-15% на радіо та зовнішню рекламу, а інша частка (приблизно до 10%) діставалася ОТТ-платформам, спортивним трансляціям та спонсорським проєктам.

Ці дані, звичайно, мало що говорять про конкретні суми, але хоча б дають загальне розуміння про загальні принципи розподілу рекламних бюджетів гемблінгу за каналами.

Якщо ж хочемо хоча б приблизно оцінити, скільки онлайн-казино витрачають на рекламу, можна спробувати використати емпіричний метод. За мінімум візьмемо традиційні 10% від річних доходів, які, як вважається, має витрачати на просування звичайний бізнес. Ну а верхню планку — з одкровення нинішнього власника та СЕО компанії Parimatch (відома своїм агресивним маркетингом, наразі перебуває під санкціями і позбавлена в Україні ліцензії. — Ред.) Сергія Портнова який вважає, що для успішної діяльності гральної компанії та забезпечення зростання на ринку ця стаття видатків має становити третину доходів.

Відштовхуючись від цих показників та вже згаданої суми доходів (60 млрд грн за минулий рік), можемо говорити, що видатки на просування усіх українських онлайн-казино у 2024 році могли становити від 6 до 20 млрд грн. Для порівняння, минулого року на закупівлю дронів для ЗСУ через систему Prozorro було витрачено близько 15 млрд гривень.

Нормативні ініціативи: багато красивих і порожніх слів

Рік тому надмірним розповсюдженням гральної реклами нарешті почала перейматися влада. Головним приводом стали численні випадки лудоманії серед військових. 20 квітня 2024 року президент України підписав указ 234/2024, яким увів у дію рішення РНБО "Щодо протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в мережі інтернет". Рішення, зокрема, передбачало і невідкладні дії урядових структур щодо обмеження активності у сфері реклами гральних закладів, у тому числі серед військових.

А вже у грудні 2024 року Верховною Радою було прийнято Закон 4116-IX, спрямований на боротьбу з лудоманією, який з проміж іншого також мав би суттєво обмежити поширення реклами "ігорки". Положення цього закону, якими, зокрема, вносяться зміни до закону "Про рекламу" та низки інших законодавчих актів, набули чинності з 1 квітня 2025 року і є обов’язковими для усіх суб’єктів господарювання, дотичних до грального бізнесу і його реклами.

Отже, що наразі говорять законодавчі норми про регулювання реклами азартних ігор? Вони говорять, що відтепер в Україні заборонені усі рекламні прояви у сфері реклами грального бізнесу, окрім передбачених законом 7 окремих випадків. Реклама "ігорки" наразі дозволена лише:

  • у лінійних аудіовізуальних та аудіальних медіа з 23 години до 6 години;
  • у спеціалізованих виданнях, присвячених азартним іграм та/або спорту, призначених для осіб старше 21 року;
  • безпосередньо у приміщеннях гральних закладів;
  • на вебсайтах організаторів азартних ігор та/або в мобільних додатках організаторів азартних ігор, через які провадиться діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, а також на вебсторінках організаторів азартних ігор на платформах спільного доступу;
  • у зареєстрованих відповідно до Закону України "Про медіа" онлайн-медіа, призначених для осіб старше 21 року;
  • у зареєстрованих відповідно до Закону України "Про медіа" нелінійних аудіовізуальних медіа, за умови застосування технічної можливості щодо спрямування реклами на осіб старше 21 року;
  • на платформах спільного доступу до інформації, платформах спільного доступу до відео, пошукових системах (пошукових сервісах), за умови застосування технічної можливості таких платформ та систем (сервісів) щодо спрямування реклами на осіб старше 21 року.

Окрім згаданих "дозвільних" положень, законодавство відтепер також містить пряму заборону на участь у рекламі азартних ігор осіб, молодших за 21 рік, лікарів, військових, волонтерів, діячів культури, акторів кіно та використання їхніх образів. Також заборонено використання торгівельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, та спонсорство (окрім деяких винятків).

І на додачу, надзвичайно цікавою законодавчою зміною стало положення щодо того, хто має визначати вимоги до розповсюдження в медіа реклами азартних ігор, гральних торгівельних марок тощо. Ними наразі є так звані "органи спільного регулювання у сфері медіа" (по суті – галузеві об’єднання), які мають розробити відповідні кодекси та правила.

Після набуття чинності згаданим законом у процес демонстративно і показово жорстко включилася Національна рада з питань телебачення та радіомовлення (саме вона переважно контролює незаконні прояви на рекламному ринку, хоча й лише у сфері "офіційних" медіа, — Ред.). У квітні 2025 року Нацрада виступила з роз’ясненням, з якого можна зрозуміти, що до розробки згаданими органами спільного регулювання кодексів та правил – розповсюдження будь-якої реклами грального бізнесу у медіа є неприпустимим. Ось як, власне, це сформульовано у її офіційному роз’ясненні.

"Таким чином, реклама азартних ігор не може поширюватись суб’єктами у сфері медіа до затвердження органами спільного регулювання у різних сферах медіа (аудіовізуальних, аудіальних, онлайн-, друкованих медіа та платформ спільного доступу до відео) кодексів (правил), що визначатимуть вимоги до розповсюдження в медіа реклами азартних ігор", — зазначено у роз’ясненні Нацради.

Як бачимо, перелік заборон для поширення реклами азартних ігор, введених державою, начебто досить суттєвий. Та насправді усі згадані запобіжники практично нічого не варті. Тому що гральний бізнес навіть у царині офіційної реклами їх елементарно обійшов. Спробуємо пояснити, як саме.

Нелогічний перетік в офіційному сегменті

Як уже згадувалося, до останніх законодавчих обмежень 60% обсягів офіційних рекламних бюджетів гральний бізнес спрямовував на усі рекламні напрямки, окрім інтернету (тобто на телебачення, зовнішню рекламу, радіо тощо). Але відтепер ситуація зміниться. На телебаченні і радіо – було введено нічні ліміти. Зовнішню рекламу взагалі заборонено. А для зареєстрованих медіа – введено застереження щодо аудиторії до 21 року та відповідності кодексам, яких ще не існує (тобто, фактично, також введено заборону). Іншими словами, держава суттєво "зарізала" офіційну рекламу грального бізнесу скрізь, де і так практично без проблем могла його контролювати.

Очевидно, що за таких умов гральний бізнес буде перерозподіляти офіційні рекламні бюджети, розширюючи канали, які лишилися. Адже його потреба впливу на існуючих клієнтів і пошуку нової аудиторії нікуди не зникла. Відтак, найбільш доступним для нього лишається єдиний напрямок – інтернет. А саме ті майданчики, де заборона відчуватиметься найбільш слабко – соцмережі, пошукові системи, онлайн відео-сервіси тощо.

Прогнози ВРК говорять, що у 2025 році ринок інтернет-реклами в Україні зросте на 28%, або майже на 12 млрд гривень. І є підозра, що суттєва частина цих 12 млрд може припасти саме на рекламу азартних ігор.

Чи існують підстави для такої підозри? Безперечно. Тут варто нагадати, що про згадані вище сегменти інтернету в контексті обмежень реклами грального бізнесу говорить новий закон. А говорить він… аж практично нічого. Тому що дозвіл розміщувати рекламу "за умови застосування технічної можливості таких платформ та систем (сервісів) щодо спрямування реклами на осіб старше 21 року" — є, по суті, індульгенцією офіційно використовувати інтернет (ну, окрім онлайн-медіа) для реклами азартних ігор фактично без будь-яких застережень, окрім вікового таргетування.

Хочеш рекламуватися у Facebook, Instagram, на YouTube? Без проблем, лише вистав формально таргетинг для повнолітніх. А те що цей таргетинг часом не працює і діти регулярно скаржаться на гральну рекламу – то кого це хвилює.

У всій цій історії найсумніше те, що, забезпечивши своїми рішеннями перетоки обсягів офіційної реклами "ігорки" в інтернеті, держава, по суті, нівелювала власну задекларовану мету – зменшити залучення до азартних ігор військових. Ба зробила ще гірше. Адже для них саме інтернет, зокрема соцмережі, є базовим джерелом інформації.

Суцільно сліпі зони

А тепер про найважливіше. Усі гучні кроки держави щодо обмеження реклами грального бізнесу, усі положення законів, указів президента та рішень РНБО – абсолютно не працюють, коли справа стосується інтернет-напрямків, на які держава взагалі не має впливу. Мова про цілу низку так званих "сірих" та "чорних" рекламних майданчиків, які вже опанував і продовжує опановувати гральний бізнес.

Реклама на таких майданчиках розповсюджується, зазвичай, без жодного дотримання обмежувальних вимог (без обов’язкового і передбаченого законом попередження про шкоду гри, без зазначення номера ліцензії, із забороненою законодавством обіцянкою бонусів тощо). Причому рекламуються таким чином не лише відверто незаконні гральні "помийки", але і офіційно ліцензовані в Україні онлайн-казино.

Нерідко буває, що наче на зло контролюючим українським органам, ліцензоване онлайн-казино може одночасно "крутити" свою рекламу на офіційних майданчиках з дотриманням необхідних застережень та у недосяжних для держави інтернет-сегментах без них.

Нижче – один із прикладів такої ситуації. Ліворуч – скриншот публічної сторінки ліцензованого українського казино 777 в Instagram, де помітно обов’язкове попередження про шкоду гри. Праворуч – скриншот відеореклами цього ж казино на піратському відеосайті, де таким попередженням і не пахне.

Тепер дещо детальніше, про які саме майданчики загалом йде мова. Наведемо кілька найбільш показових прикладів.

По-перше, це телеграм-канали на кшталт відомим усім українцям "Трухи", "Інсайдера", "Чому тривога" та інших, де на піку (а це зазвичай години повітряної тривоги) одночасно можуть сидіти сотні тисяч відвідувачів.

11-річна дочка автора цього тексту не раз запитувала, чи не соромно, бува, власникам цих каналів публікувати "заманухи" з рекламою казино відразу після повідомлень, що люди загинули від ударів ракет чи "шахедів". Доводиться пояснювати, що ні, тим дядям зовсім не соромно. Адже ці канали були створені ними передовсім саме для заробітку на такій рекламі.

Проблема з "Телеграмом" насправді виходить далеко за межі незаконної реклами грального бізнесу. Заснований та контрольований росіянами він, на думку багатьох фахівців, становить загрозу загалом для безпеки держави. Періодично виникають ідеї заборонити його в Україні, як от минулого року Нацрада з питань телебачення та радіомовлення висловила сподівання, що, цитуємо, "невдовзі Телеграм буде повністю заблокований в Україні, як свого часу було заблоковано "Одноклассники", "ВКонтакте" та всі сервіси компаній ЯНДЕКС та Мейл.ру".

Та сьогодні ми бачимо, що ситуація розвивається рівно навпаки – месенджер і окремі інформаційні канали у ньому набувають все більшої популярності в українському суспільстві. Забезпечуючи, окрім іншого, топову аудиторію для реклами грального бізнесу.

По-друге, це різноманітні нелегальні відеосервіси, наприклад піратські онлайн-кінотеатри з сумнівним юридичним статусом (ЮА-Кіно, ЮА-Серіал тощо). На цих майданчиках як відкручується сотнями тисяч показів банерна реклама, так і обов’язкова відеореклама перед кожним показом фільму. Нижче приклад такої реклами – без жодних попереджень – від казино "Вегас".

Проблема з такими відеосервісами у тому, що маючи сервери за кордоном, вони, фактично, перебувають поза юрисдикцією України. Методи блокування інтернет-адрес у таких випадках не працює, власники ресурсів просто міняють доменні імена.

Попри піратський статус, популярність таких сервісів серед українців перебуває на найвищому рівні (згаданий ЮА-Кіно свого часу перебував у десятці найвідвідуваніших українцями сайтів). Ще б пак, грошей на розвиток та позиціювання в інтернеті у них вистачає, адже їх забезпечує, у першу чергу, все та ж сама нелегальна реклама грального бізнесу.

Третій сегмент – це реклама у різноманітних android- та iOS- додатках, які українці встановлюють із популярних онлайн-магазинів. Сьогодні практично жодна мобільна гра чи програма, що використовує інтернет, не обходиться без такої примусової реклами, серед якої нерідко трапляється реклама онлайн-казино.

Тут проблема з відсутністю наведених на рівні української держави робочих контактів із власниками таких магазинів, які могли б сприяти обмеженню реклами "ігорки".

Четвертий сегмент – це взагалі усе різноманіття популярних серед українців закордонних сайтів, включно з порносайтами, де при заході з українських IP-адрес відкручується географічно таргетована реклама, і чомусь найчастіше саме онлайн-казино. Що з цим робити – велике питання. Хіба працювати в індивідуальному порядку з кожним таким сайтом окремо.

Ну і п’ятий сегмент – це окремі сторінки та акаунти у соцмережах, переважно неофіційні, де "ігорка" рекламується, обходячи чинні правила самих цих соцмереж.

Як це працює? Візьмемо, наприклад, онлайн-казино "Горила", яке відносно нещодавно з’явилося на теренах України і навіть отримало офіційну ліцензію у колишнього регулятора КРАІЛ. Спосіб рекламуватися воно придумало геніальний – на популярності створеної президентом Володимиром Зеленським передачі "Ліга сміху" та матчах українських спортивних команд.

Отже, беруться цікаві нарізки із "Ліги сміху" і оформлюються у вигляді ФБ-відео чи рилзів Instagram. Створюється "лівий" акаунт, який при цьому називається максимально схоже на офіційну назву (у прикладі нижче – ligacmixu.ua). Потім від імені цього акаунту запускаються згадані рилзи, кожен з яких містить впізнаваний логотип онлайн-казино – зображення "горили", зазвичай із закликом зіграти чи промокодом (зауважимо, що згідно з законодавством – заборонено "розміщення зображення або згадування азартних ігор, торгівельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор").

У результаті така реклама казино (а це саме реклама, адже зрозуміло, що фрагменти з гумористичної передачі лише антураж до неї) набирає сотні тисяч переглядів. Так само відбувається і з нарізками футбольних матчів.

Чи може держава щось протиставити незаконній рекламі онлайн-казино – що говорять експерти

Про те, якими сьогодні є справи з протидією розповсюдження незаконної реклами грального бізнесу "Телеграф" поговорив зі старшою юристкою Лабораторії цифрової безпеки Тетяною Авдєєвою та адвокатом практики безпеки бізнесу юридичної компанії Juscutum Артемом Козарєм.

За словами Тетяни Авдєєвої, наразі порушення у сфері реклами грального бізнесу, і, відповідно, притягнення до відповідальності за це, варто розглядати з кількох різних сторін. По-перше, це порушення які стосуються саме розповсюдження або розміщення реклами. Тут відповідальність лежить на майданчиках, вичерпний перелік яких перерахований у новому законі (згадані вище 7 "дозвільних" позицій. — Ред.).

Щодо частини з них, а саме зареєстрованих згідно із законом суб’єктів медіа, регулятором є Національна рада з питань телебачення та радіомовлення, яка і має право застосовувати відповідні санкції у випадку виявлення порушень.

"Щодо таких суб’єктів заходи реагування, відповідно до закону України про медіа, варіюються від припису, який по факту є попередженням і вимогою виправити порушення, до накладення штрафів", — зазначає Авдєєва.

Водночас, за її словами, тут серйозною проблемою є обмеження ресурсів самої Нацради.

"У регулятора не вистачає фінансування і не вистачає штату, аби проводити постійний моніторинг. Ну не може Нацрада просто сісти та 24/7 перелопачувати усі медіа на предмет того, чи є в них реклама азартних ігор. Звичайно, якщо приходять прямі скарги, то регулятор буде реагувати. А якщо скарг немає, то, як кажуть, "маємо те, що маємо" сьогодні", — зазначає Авдєєва.

З іншою частиною майданчиків (до яких відносяться платформи спільного доступу до інформації та відео – Facebook, YouTube, Instagram, X, Telegram тощо, а також пошукові системи та магазини застосунків) ситуація ще складніша.

"Головне питання в тому, що ці платформи, які є власністю технологічних гігантів, не підпадають під юрисдикцію України й просто не зобов'язані виконувати українське законодавство. Відповідно, притягнути самі платформи за те, що вони не забезпечують механізми, аби реклама грального бізнесу не потрапляла, наприклад, на аудиторію до 18 років, дуже складно. В контексті ж акаунтів – це також складно, оскільки не завжди можна з'ясувати, хто є їх власниками. Багато платформ і особливо, якщо ми говоримо про Telegram, взагалі відмовляються співпрацювати з українськими органами влади у цьому напрямку. Ця проблема набуває особливо критичного значення, враховуючи, що сьогодні більшість інформації на фронті споживається з соцмереж, а отже реклама грального бізнесу регулярно потрапляє на очі нашим військовим", — пояснює суть проблеми експертка.

Інша сторона, з якої можна розглядати порушення у сфері реклами азартних ігор, за словами Тетяни Авдєєвої, стосується відповідальності замовників реклами, тобто, власне, суб’єктів грального бізнесу, тих же онлайн-казино.

Регулятором щодо цієї сфери є новостворене агентство ПлейСіті, і саме на нього покладені обов’язки відстежувати порушення у тому числі і в рекламній сфері.

"Частина друга статті 22-прим (Закону "Про рекламу". — Ред). встановлює обмеження щодо змісту реклами, за який несуть відповідальність вже замовники. Наприклад, рекламу заборонено спрямовувати на верстви населення, або заборонена участь у ній військовослужбовців. Отже, якщо будуть виявлені такі змістові порушення, відповідальність за них нестиме замовник, тобто гральний бізнес. І тоді ПлейСіті зможе притягати їх до відповідальності – штрафувати, чи аж до позбавлення ліцензії… Встановити порушення, тобто факт замовлення на розміщення такої реклами, можна буде, наприклад, через аналіз рекламних договорів, або через податкову, шляхом відстеження транзакцій на замовлення рекламних послуг", — вважає Авдєєва.

Загалом, на думку експерта, ефективними у контексті протидії незаконній діяльності онлайн-казино, у тому числі їхній рекламі, можуть стати хіба кримінальні справи та санкційний механізм на рівні РНБО, як це вже відбувалося щодо низки суб’єктів грального ринку.

Реально обмежити подібну діяльність можна лише або шляхом введення відповідних рішень з боку Ради нацбезпеки та оборони, або кримінальними справами, в рамках яких Загалом же проблема поширення незаконної реклами грального бізнесу, зокрема в інтернеті, говорить експертка, потребує комплексних рішень.

"В Україні наразі розробляється регулювання платформ спільного доступу, яке має стати аналогом Акту про цифрові послуги ЄС, і яке дозволить хоча б якось врегулювати цей сегмент цифрового простору. Після цього можна буде в цілому говорити про механізми відстеження, регулювання і притягнення до відповідальності за порушення. Це дуже велика і комплексна реформа, але це точно не швидке рішення", — вважає старша юристка Лабораторії цифрової безпеки.

Своєю чергою адвокат практики безпеки бізнесу юридичної компанії Juscutum Артем Козарь вважає, що до повноцінного запуску нового регулятора у сфері грального бізнесу Плей Сіті про те, яку відповідальність нестимуть за свою незаконну рекламу саме онлайн казино, говорити зарано.

"Поки можливості та повноваження новоствореного регулятора до кінця не зрозумілі. І тому не зрозуміло, як буде працювати механізм притягнення до відповідальності порушників зі сфери грального бізнесу за незаконну рекламу, зокрема у контексті можливості накладення штрафів, відкликання ліцензій тощо", — говорить експерт.

Водночас, вважає Козарь, штрафний механізм, яким буде наділений новий регулятор, навряд чи стане ефективним у покаранні онлайн-казино за незаконну рекламу.

"На мою думку, прибрати рекламу казино з телеграм-каналів чи онлайн- кінотеатрів шляхом штрафування не вийде. Для них це насправді копійки. Подивіться, скільки щодня "прокручують" найняті казино інфлюенсери під час своєї показової гри. За один стрім, який транслюється на Твічі чи іншій стрімінговій платформі (ці стріми, до речі, також викликають неабиякі питання щодо їх законності), такий блогер може заробити 10 чи 20 мільйонів гривень. А таких стрімів щомісяця декілька. І от уявіть, що якщо казино готове викласти лише на одного блогера близько 50-60 мільйонів, то що йому той штраф у 600 мінімальних зарплат (4,8 млн грн. — Ред.)", — пояснює юрист.

Загалом, на думку експерта, ефективними у контексті протидії незаконній діяльності онлайн-казино, у тому числі їхній рекламі, можуть стати хіба кримінальні справи та санкційний механізм на рівні РНБО, як це вже відбувалося щодо низки суб’єктів грального ринку.

"Реально обмежити подібну діяльність можна лише або шляхом введення відповідних рішень з боку Ради нацбезпеки та оборони, або кримінальними справами, в рамках яких арештовувати рахунки, аби казино не могли проводити операції", — вважає Артем Козарь.

Як бачимо, станом на сьогодні розв'язання проблеми незаконної реклами онлайн-казино фактично зайшло в глухий кут. Держава сама зробила все, аби "перелити" рекламні об’єми грального бізнесу в ту сферу, в якій абсолютно позбавлена важелів впливу. Так сталося і тому, що, схоже, ніхто ґрунтовно не вивчав специфіку рекламування грального бізнесу.

Можливо, ситуацію якогось виправить початок роботи ПлейСіті, керівник якого обіцяє "впровадити інструменти контролю за ринком та боротьби з нелегальними казино". Чи вийде щось хоча б у цієї інституції – покаже час.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
В Раде набросились на Зеленского: что требуют от президента
Comments UA
2025-06-12T09:54:21Z
"Большая часть ляжет в могилы": Арестович шокировал новым прогнозом будущего Украины
Comments UA
2025-06-17T20:00:36Z
"Коалиция решительных" в ступоре: Зеленский рассказал, что произошло
Comments UA
2025-06-14T14:39:40Z
"Целых двое суток", - Путин "поддал" и проговорился о проблемах со здоровьем. ВИДЕО
Новости Украины
2025-06-15T15:36:59Z
Коррупционеров не примут в ВСУ: как парламент обновил законодательство
Корреспондент
2025-06-19T12:42:50Z
"Теперь дверь открыта". Сирия впервые за 14 лет провела международный перевод через SWIFT
Лига
2025-06-19T12:42:23Z
Отец Илона Маска приехал в Москву и сделал заявление о Путине
Comments UA
2025-06-09T13:12:21Z
В партии Трампа в очередной раз поступили подло Украины: детали громкого решения
Comments UA
2025-06-13T18:54:48Z
Перед ударом по Ирану Нетаньяху оставил "записку к Богу": что он попросил
Comments UA
2025-06-13T20:00:07Z
Не хватит ни техники, ни людей: Коваленко оценил "размах" российского наступления
Новости Украины
2025-06-15T17:33:39Z
От боевиков освободили украинский город
Gazeta UA
2025-06-13T02:39:05Z
Эвакуация из города Сумы: что известно
Comments UA
2025-06-08T20:39:14Z
Зашли ли оккупанты на Днепропетровщину: в Генштабе объяснили
Gazeta UA
2025-06-13T17:54:31Z
Миллионы гривен разворовали на светофорах в Одессе: подробности схемы
Comments UA
2025-06-19T12:30:31Z
Погода в Украине 20 июня: что прогнозирует синоптик на пятницу
Фокус
2025-06-19T12:15:27Z
СБУ объявила массовые проверки безопасности во Львове: что нужно знать
Comments UA
2025-06-11T14:36:16Z
В Киевской области по вражеским беспилотникам работает ПВО
Новости Украины
2025-06-19T03:27:30Z
Срыв обмена пленными и телами погибших: что заявили в РФ
Comments UA
2025-06-07T18:15:21Z
Опасная окрошка: 3 признака, при которых ее нельзя есть, даже если вы ее утром приготовили
Знай
2025-06-17T16:51:59Z
Россия уничтожает уникальное "розовое" озеро в Украине: его называют аналогом Мертвого моря
Telegraf
2025-06-07T15:33:19Z
Песчаные скалы и вода цвета неба: в Украине есть экзотический уголок, о котором мало кто знает
Telegraf
2025-06-13T17:42:45Z
Не сажайте огурцы на этих местах, потому что урожая не дождетесь
Telegraf
2025-06-15T06:24:27Z
Пустые пляжи и тишина: что случилось с Кирилловкой под оккупацией
Gazeta UA
2025-06-19T12:18:53Z
Как выбрать ткани для детской одежды: комфорт и безопасность
Gazeta UA
2025-06-19T12:12:00Z
"Клубніка, суниця чи полуниця": как правильно называть первую ягоду летнего сезона
Gazeta UA
2025-06-08T12:24:34Z
Пять самых грязных вещей в спальне
Gazeta UA
2025-06-08T17:54:02Z
От тли, от клещей и для энергии: как подкормить деревья на даче апельсиновыми корками
Знай
2025-06-13T16:51:10Z
Двум категориям украинцев не перечислят пенсию: кто и почему останется без надбавки
Знай
2025-06-08T12:30:26Z
Что нельзя делать на Троицу 2025: полный список запретов
Факти ICTV
2025-06-08T04:42:04Z
Бесплатные продукты для ВПЛ: украинцам раздают пищу, что важно знать о такой помощи
Политека
2025-06-05T13:31:59Z
Почему нельзя шуметь 16 июня и зачем трусить постель сегодня: приметы и запреты на Тихона
Знай
2025-06-15T11:33:05Z
В Украине изменили процедуру предоставления статусов иностранцам-защитникам
Хвиля
2025-06-19T12:42:25Z
Отношение к украинцам ухудшается: две страны ЕС в лидерах
Comments UA
2025-06-19T12:42:17Z
Женщины массово получают повестки в ТЦК: адвокат объяснил, что происходит
Знай
2025-06-13T02:30:52Z
"Жила в том самом доме": во время атаки на Киев пострадала бывшая фуд-продюсер шоу "МастерШеф"
Апостроф
2025-06-17T12:15:15Z
8 июня - сегодня День святой Троицы, что нельзя делать, все об этом дне
Комсомольская правда
2025-06-08T02:34:32Z
Не будет ни света, ни газа: украинцы могут остаться без благ цивилизации
Знай
2025-06-15T15:36:16Z
Готовьте до 2000 грн: "Нафтогаз" призвал украинцев установить важный прибор
Знай
2025-06-15T16:21:57Z
Тарифы выросли на 50% за выходные: Попенко объяснил, кто завышает цены на свет для украинцев
Хвиля
2025-06-08T12:15:11Z
Цены приятно удивляют: сколько стоят фрукты на рынке в Одессе
Telegraf
2025-06-14T12:54:59Z
Подорожание бензина в Харькове: цены кардинально изменились на местных АЗС
Политека
2025-06-19T12:30:14Z
ЕС усилит помощь Украине за счет РФ - СМИ
Корреспондент
2025-06-19T12:30:00Z
Дадут на газ, отопление и услуги ЖКХ: украинцы могут получить помощь на оплату коммуналки
Знай
2025-06-14T17:21:45Z
В Украине подорожали базовые продукты: сколько стоят хлеб, подсолнечное и сливочное масло
Хвиля
2025-06-13T19:21:28Z
Европейцы учат Украину, как спасать леса: в Полесской экоинспекции делились опытом контроля вырубок
Знай
2025-06-12T09:42:37Z
Последствия сильных взрывов в Киеве: куда попали россияне
Comments UA
2025-06-06T03:45:35Z
Супруги из Украины хотели перевезти в Румынию 1,4 миллиона долларов США
Апостроф
2025-06-15T17:48:37Z
В Киеве мошенники "декларировали" деньги пенсионеров от имени СБУ
Корреспондент
2025-06-18T12:45:15Z
Прокуратура разоблачила преступную группу из экс-правохранителей, пытавших проукраинских жителей Херсонщины
Апостроф
2025-06-12T10:03:43Z
На Житомирщині заморозки вже другий рік поспіль пошкоджують плантації суниці й малини
AgroNews
2025-06-19T12:39:26Z
Вынесли сейф и товар из супермаркета на 800 тысяч: осуждены двое харьковчан
Корреспондент
2025-06-19T11:42:02Z
На что собирал деньги? Парня со смертельно опасным заболеванием подозревают в мошенничестве
Telegraf
2025-06-18T15:15:51Z
На борту самолета в Индии никто не выжил - СМИ
Корреспондент
2025-06-12T15:07:47Z
В Киеве 14-летний мальчик упал с канатного аттракциона, его госпитализировали
Комсомольская правда
2025-06-08T14:24:19Z
Делает пищу смертельно опасной: врачи назвали частую ошибку при употреблении популярного продукта
Знай
2025-06-07T10:51:21Z
Что происходит с давлением, когда вы пьете чай с шоколадом
UAToday
2025-06-07T09:03:19Z
Важная поддержка: как помочь человеку, у которого истерика
ZN UA
2025-06-17T17:33:54Z
Шесть продуктов, которые уберегут от обезвоживания летом
Gazeta UA
2025-06-08T16:00:43Z
Распространенные вещи, которые мешают похудеть
Comments UA
2025-06-19T12:06:40Z
Алоэ, овсяная ванна и сода: как быстро снять зуд от укусов насекомых
Знай
2025-06-19T11:51:52Z
Чем подкармливать огурцы: советы огородникам
Gazeta UA
2025-06-15T03:39:22Z
Влияет на щитовидку и вызывает аллергию: врачи назвали самый вредный для здоровья чай
Знай
2025-06-07T16:51:36Z
8 признаков того, что вы пьете много кофе
Comments UA
2025-06-19T09:36:18Z
MELOVIN рассказал о перенесённой операции
Корреспондент
2025-06-12T16:27:50Z
"Я сразу озвучила свою позицию": Рамина Эсхакзай объяснила, почему не афиширует отношения с военным
Апостроф
2025-06-12T09:54:17Z
Анастасия Приходько показала кадры крестин 15-летней дочери
Комсомольская правда
2025-06-13T15:24:35Z
Украинский трейлер фильма «Долгая прогулка»
Кино-Театр
2025-06-11T16:18:47Z
Страницу Елены Мандзюк в соцсети удалили из-за жалоб поклонников Анны Алхим: что известно о конфликте блогеров
Апостроф
2025-06-19T12:42:25Z
Известная жена, успешная карьера, звездные роли: что известно о погибшем воине Юрии Фелипенко
Фокус
2025-06-19T12:36:13Z
Пустовит, Бенюк, Кисель и Карпенко пришли проститься с погибшим на фронте актером Юрием Фелипенко
Комсомольская правда
2025-06-19T11:46:27Z
Мадонна родственница Папы Римского: как отреагировала певица
Comments UA
2025-06-19T11:06:41Z
Несмотря на ночные обстрелы и страх сына: Маша Ефросинина объяснила свое решение оставаться в Украине
Апостроф
2025-06-19T10:15:33Z
Фигурка рыбки на автомобиле - что означает и зачем наклеивают - Главред
Gazeta UA
2025-06-15T04:18:53Z
Штрафуют даже за листик из дерева: водителям нужно внимательнее присмотреться к номерам
Знай
2025-06-14T18:51:46Z
Volkswagen представил Polo Edition 50 в честь 50-летия модели
Корреспондент
2025-06-13T19:57:45Z
Mazda CX-5 переходит на гибрид: что известно о новой генерации
Gazeta UA
2025-06-19T12:42:38Z
На аукцион выставили эксклюзивный суперкар Джереми Кларксона
Фокус
2025-06-19T12:00:07Z
Скоро на дорогах: Volkswagen презентовал беспилотное такси
Фокус
2025-06-19T11:21:58Z
Цена $150 000 и запас хода 725 км: в Украину привезли электрокар Cadillac Escalade
Фокус
2025-06-19T09:12:59Z
Летние мухи и помет птиц: чем реально отмыть лобовое стекло авто без лишних трат
Знай
2025-06-19T07:51:59Z
Chevrolet представила самый мощный Corvette в истории
Корреспондент
2025-06-18T16:30:44Z
Паркер прокомментировал спорный удар Дюбуа, нанесенный Усику в их поединке
Корреспондент
2025-06-14T10:33:36Z
Внимание к Симеоне: новый клуб Серии А присматривает игрока атаки
Корреспондент
2025-06-15T17:42:27Z
Впервые за 28 лет: украинка стала чемпионкой Европы по художественной гимнастике
Апостроф
2025-06-08T13:43:28Z
Обновленный рейтинг P4P от The Ring: Усик лидирует, топ-3 - без изменений
Корреспондент
2025-06-12T14:51:18Z
BETON - новый титульный спонсор сборной Украины по минифутболу
Политека
2025-06-19T12:42:55Z
"Все передачи – в задницу": Сабо раскритиковал украинских футболистов за провал на Евро
Telegraf
2025-06-19T11:45:07Z
Барселона выходит на финишную прямую в переговорах с Нико Уильямсом
Корреспондент
2025-06-19T11:09:59Z
Лейкерс продадут за рекордные $10 млрд - СМИ
Корреспондент
2025-06-19T11:03:20Z
Рекордсменка мира по фридайвингу Екатерина Садурская снялась для спецвыпуска обложки Vogue
Комсомольская правда
2025-06-19T11:01:33Z
Литиевая батарея будет служить рекордно долго: что придумали ученые
Фокус
2025-06-19T08:42:36Z
Лицензия на азартные игры от Мальты: преимущества и недостатки
Comments UA
2025-06-15T15:30:27Z
Клиенты "Киевстар" возмущены: вместо обещанной скидки сняли полную плату
Знай
2025-06-15T03:21:22Z
Названо найкраще натуральне добриво для плодоношення огірків та помідорів
AgroNews
2025-06-12T16:21:20Z
Что делать, если телефон украли: простые, но эффективные советы
Фокус
2025-06-19T12:42:08Z
Прибыли в Америку еще 23000 лет назад: неизвестная популяция людей оставила после себя лишь следы
Фокус
2025-06-19T12:36:41Z
ГУР "выключил" сервисы российской железной дороги
Корреспондент
2025-06-08T15:36:08Z
В Украине могут начаться отключение мобильной связи: причины и продолжительность
Знай
2025-06-06T04:36:53Z
Белые медведи в Арктике отравлены ртутью: ее сбросили в океан еще столетие назад
Фокус
2025-06-19T12:27:01Z