Куріння, паріння або смоктання: нікотинова епідемія серед дітей
Коли я виступаю в школі перед дітьми про шкоду тютюну, діти молодшого підліткового віку зазвичай співчутливо слухають і хтось у якийсь момент не витримує та наївно запитує – а чому ж тоді продають сигарети, якщо вони такі шкідливі? На жаль, у 14-16 років такі питання діти вже не ставлять – вони починають активно з цим експериментувати.
Так, за даними останнього Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну (GYTS, 2023), серед 13-15 річних підлітків в Україні вживання тютюнових виробів зросло на 18% у порівнянні з попередньою хвилею опитування та сягнуло 18%, пробували коли-небудь тютюнові продукти 42%. Електронні сигарети ще популярніші – 20% їх вживають, а 46% будь-коли пробували. Також з’явилися новітні тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН), їх споживають 7%, водночас у попередній хвилі опитування вживання таких виробів серед дітей та дорослих становило - 0. Ще одна нова нікотинова загроза, якої ще не було, – це нікотинові снюси (подушечки) для орального споживання. Їх вживають 3% споживачів, а 7% дітей коли-небудь вже їх пробували. Чому це загрозливі показники поширеності серед дітей?! Давайте розбиратися.
Діти – основні споживачі електронних сигарет
Серед молоді 18-29 років споживання тютюнових та нікотинових виробів становить вже 45% (51% серед чоловіків та 38% серед жінок). ТВЕНи споживають 6% серед усіх дорослих, а е-сигарети 5%. Тобто серед дітей в 4 рази більше споживачів е-сигарет, ніж серед дорослих, також частка дітей, які споживають ТВЕН вища, ніж серед дорослого населення.
Тобто дорослі ще традиційно найбільше вживають звичайні сигарети (73% серед усіх тютюнових і нікотинових виробів). А переважна більшість дітей-споживачів тютюну та нікотину вживають е-сигарети та активно опановують вживання тютюнових виробів для нагрівання. При всьому тому 47% дітей, які курять, купували сигарети попри свій юний вік. Ми вже не кажемо про доступність покупок цих всіх виробів та пристроїв через Інтернет! Нещодавно активісти проводили експеримент, під час якого 14-річній дівчині 10 з 10 залучених магазинів доставили тютюнові та нікотинові вироби.
Еволюція куріння, або точніше, зростання споживання нікотину з віком дуже показова! Діти починають пробувати різні види тютюну та нікотину, ті що зручні, ті що непомітні для батьків. До речі, нікотинові подушечки теж все більш популярні серед підлітків 13-15 років – це 3% споживачів, а 7% дітей коли-небудь вже їх пробували. А це взагалі тотальний синтетичний нікотин у великих дозах. Виробники декларують вміст нікотину від 4 до 20 мг та більше в одному! снюсі, що у 20 разів може перевищувати рівень нікотину порівняно з сигаретою. Дітей приваблює яскравість пачок, пристроїв, упаковок – вони ж стилізовані під коробки від модних марок смартфонів, під самі смартфони або під акумулятори. Одноразові е-сигарети стилізовані навіть під флешки. Колір, прозорість пристроїв, навіть структура матеріалу – все зроблено для привабливості та зручності використання! Діти набагато легше можуть приховати своє куріння/паріння, навіть інгаляціями це називають, а насправді – це вдихання токсичного аерозолю, в якому б вигляді воно не було та якими ароматами не пахло.
Множинне споживання тютюнових та нікотинових виробів – нова загроза для здоровʼя дітей та молоді
Розмаїття та промоція нових видів тютюну та нікотину призвели до множинного споживання тютюнових та нікотинових виробів серед їхніх споживачів. Так 21% дорослих курців споживає два та більше видів виробів, серед молодих споживачів 18-29 років множинне споживання вже становить 45%. Найпоширеніша комбінація сигарет з ТВЕНами – використовують 15% курців. Тепер не рідкість, що курець на вулиці закурює сигарети чи ТВЕН, біля громадського місця чи біля під’їзду затягується «електронкою», а на робочому місці може покласти за щоку нікотинову подушечку – нікотин завжди поруч!
Тютюнова індустрія навмисно створює таке розмаїття продуктів, щоб уникати регулювання, залучати дітей та вводити в оману щодо “меншої шкоди”. За їхньою логікою, головне, щоб якомога раніше щось починали вживати, а згодом все одно розвинеться залежність і людина буде все життя купляти нікотинові вироби. Нікотинова залежність визнана розладом психіки та поведінки: "Розлади, викликані вживанням нікотину" (код 6С4а) у Міжнародному класифікатору хвороб (МКХ-11) ВООЗ.
І чим всі ці експерименти закінчуються у дорослих курців? Численними хворобами, серед яких особливо загрозливими є інсульти, інфаркти, рак легень, та в кінцевому рахунку передчасною смертністю 100 тисяч українців щороку. Це в умовах глибокої демографічної кризи!
Ефективні методи захисту дітей від залучення до вживання нікотину
Куріння – це не вибір, а свідома маніпуляція дитячою психікою з боку тютюнових корпорацій. Перше їхнє завдання – нормалізувати продаж тютюну та нікотину. Цьому сприяють викладки сигарет, пристроїв для вживання та стіків у місцях продажу. Діти бачать поряд з цією продукцією шоколадки, солодкі напої, жувальні гумки, цукерки. І це нормалізує тютюнові та нікотинові вироби.
Просте рішення вже використовують багато країн – заборону викладки тютюнової та нікотинової продукції, заборону продажу одноразових е-сигарет, посилення контролю над тютюновими виробами для нагрівання, підвищення акцизів на тютюнові та нікотинові вироби
Саме на посилення антитютюнового законодавства спрямований законопроєкт №12091 — це рішення, який треба ухвалити вже сьогодні!
Що передбачає цей законопроєкт? Регулювання тютюнових виробів для нагрівання на рівні з сигаретами:
- заборону ароматизованих тютюнових стіків, які приваблюють молодь та сприяють початку куріння;
- впровадження комбінованих медичних попереджень на їхніх упаковках: текст та графічне зображення на 65% площі;
- заборону видимого розміщення тютюнових та нікотинових виробів у місцях торгівлі;
- скасування рекламних преференцій для пристроїв для нагрівання та е-сигарет.
Світова практика громадського здоров’я довела, що найбільш дешева та дієва профілактика передчасної смертності – це саме посилення антитютюнового законодавства.
Запрошуємо вас долучитися до Спільноти «Детектора медіа». Та разом працювати над тим, щоб ініціативи, які захищають демократичні цінності, ставали більш видимими.