Як допомогти своїй дитині швидше стати економічно незалежною
Як допомогти своїй дитині швидше стати економічно незалежною
Наприкінці червня починається вступна кампанія до навчальних закладів. Перед учнями 9-го класу постає питання: що далі — здобувати професію чи продовжити навчання в 10–11-му класах? Зараз в Україні — значний дефіцит кваліфікованих працівників: потреба в електриках, токарях, сантехніках, будівельниках, трактористах-бульдозеристах вимірюється тисячами. Та щоби спрямувати молодь здобувати ці професії, потрібно зрозуміти, що й хто впливає на її вибір. Ви будете здивовані, дізнавшись, чим керуються 10–13-річні підлітки, яким за кілька років доведеться ухвалити рішення стосовно майбутньої професії та навчання.
Ми спробували систематизувати деякі дані й опитування, щоб допомогти саме дорослим — як батькам, так і вчителям, — узгодити їхні уявлення про майбутнє дітей із професійними орієнтирами юного покоління. Й водночас — навчитися довіряти вибору кожного з них і надавати необхідну підтримку.
Ось основні тренди, які допоможуть поглянути очима підлітків на вибір майбутньої професії й навчального закладу.
Тренд 1. Ідуть здобувати професію рішучіші й самостійніші. 46% підлітків 10–12 років знають, ким хочуть стати в дорослому віці. Через війну частка тих, хто зробив вибір, зменшилася на 7%. 41% школярів вирішили навчатись у професійно-технічних закладах освіти тому, що не захотіли «втрачати два роки в школі», 39% — тому, що хотіли здобути саме цю професію. Свій вибір вони обґрунтовують власними інтересами й захопленнями (59%) та здібностями (30%).
Ці підлітки вдвічі рідше дослухаються до порад батьків (6%), імовірно, через свій характер і слабкі родинні зв’язки. З цих причин учителі інколи рекомендують їм здобути професію — щоб «позбутися складних учнів».
Ті підлітки 10–12 років, які не визначилися з майбутнім, продовжують навчання в 10–11-му класах. Вони вдвічі частіше дослухаються порад батьків (до 15%).
Тренд 2. Матеріальний стан родини впливає на вибір. Такий непрямий висновок можна зробити через зв’язок бажання забезпечувати себе фінансово з вибором на користь професійних закладів освіти. Туди пішла більш як половина (57%) підлітків, які б хотіли більше часу приділити зароблянню на життя, — загалом цього прагнуть 43% опитаних, і це пріоритет №1 для них. Тобто професію хочуть здобути діти, які потребують грошей. Отримання стипендії в розмірі 1250 грн у разі вступу до професійного училища й 1510 грн — до коледжу також є певним стимулом під час вибору професійного навчання. (Джерело — дослідження «Підлітки та їхнє життя під час війни».)
Тренд 3. Ілюзорність уявлень про перспективні професії, сформованих соцмережами. Порад останніх дотримуються 57% підлітків. Facebook, TikTok, Instagram переповнені рекламою курсів із IT, штучного інтелекту та машинного навчання. Але підліткам ніхто не каже, що попит на IT-фахівців 2024 року зменшився. З появою генеративного штучного інтелекту ChatGPT ринок змінився — ШІ успішно пише програми, й потреба в «джуніор»-розробниках різко зменшилася. Код, написаний ChatGPT, перевіряють «сіньйор»-розробники. Наразі доступні лише кількасот вакансій у цій сфері. Й попит має тенденцію до зменшення. Так, тільки в квітні 2025 року у світі було звільнено 23 тисячі айтівців.
Але ніхто не рекламує професій електрика, будівельника, зварювальника, екскаваторника, фахівця з керування станками чи 3D-прінтерами, вкрай потрібних економіці саме зараз, а ще більше — під час повоєнної відбудови України.
Тренд 4. Зростає кількість підлітків, які хочуть пов’язати життя зі Збройними силами України. 2023 року їх частка становила 5%, 2024 року — вже 7%.
Тренд 5. Підлітки, що здобувають професійну освіту, не шкодують про власний вибір (72%), кожен шостий планує працювати за фахом.
36% підлітків вважають, що зможуть зробити внесок у розвиток економіки та інфраструктури.
Тренд 6. Статистика свідчить про те, що дедалі більше підлітків обирають раннє здобуття професії. Вже шостий рік поспіль кількість вступників до закладів професійної освіти хоч повільно, але зростає. Так, 2024 року до профтехів і закладів фахової передвищої освіти вступали 230 тисяч осіб, до вищих навчальних закладів — 328 тисяч. Для порівняння, довоєнного 2021 року професійну освіту здобували 210 тисяч, вищу — 327 тисяч.
Ми публікуємо ці дані, аби показати, що здебільшого підлітки знають, чого хочуть. Але часто поради батьків і вчителів «допомагають» зробити вибір, який забирає в них сім років на навчання в школі та ВНЗ. У підсумку в 21–22 роки вони опиняються на ринку праці з не завжди актуальним фахом і потребою працювати на позиціях, де вища освіта взагалі не потрібна. Іноді молоді люди взагалі розчаровуються у виборі професії.
Підлітки, які почали здобувати професію в 14–15 років, починають працювати в 17–18. Можливостей для реалізації набагато більше. Й вони можуть здобути вищу освіту, коли чітко визначаться з напрямом.
Щоб допомогти дітям стати самостійними та фінансово незалежними, радимо батькам: не відмовляйте їх від їхніх бажань, а навпаки — порадьте з вибором конкретної спеціальності. Чи можуть підлітки помилитися? Звісно, можуть, але це будуть їхні помилки, які вони самі й виправлять. Більше довіряйте вибору своїх дітей.