/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2Fa7e2e9b4fd2e4f6d07b5f6cd628644c3.jpg)
Серед ШІ розробників почалися перегони за створення більш емоційних мовних моделей
Вимірювання прогресу ШІ зазвичай означало перевірку наукових знань або логічних міркувань, але хоча основні тести все ще зосереджені на логічних навичках лівої півкулі мозку, у компаніях, що займаються ШІ, спостерігається непомітне прагнення зробити моделі більш емоційно інтелектуальними. Оскільки базові моделі конкурують за такими м’якими показниками, як уподобання користувачів та «відчуття загальних емоційних особливостей», добре володіння людськими емоціями може бути важливішим, ніж навички жорсткого аналізу.
Однією з ознак такої зосередженості стала п'ятниця , коли відома група з відкритого коду LAION випустила набір інструментів з відкритим кодом, повністю орієнтованих на емоційний інтелект. Реліз під назвою EmoNet зосереджений на інтерпретації емоцій із голосових записів або фотографій обличчя, що відображає те, як творці розглядають емоційний інтелект як головний виклик для наступного покоління моделей.
«Здатність точно оцінювати емоції — це критично важливий перший крок», — написала група у своїй заяві. «Наступний рубіж — дозволити системам штучного інтелекту міркувати про ці емоції в контексті».
Для засновника LAION Крістофа Шуманна цей реліз не стільки спрямований на зміщення фокусу галузі на емоційний інтелект, скільки на допомогу незалежним розробникам у врахуванні змін, які вже відбулися. «Ця технологія вже доступна для великих лабораторій», — каже Шуманн TechCrunch. «Ми хочемо її демократизувати».
Цей зсув не обмежується лише розробниками програмного забезпечення з відкритим кодом; він також проявляється в публічних бенчмарках, таких як EQ-Bench, метою якого є перевірка здатності моделей штучного інтелекту розуміти складні емоції та соціальну динаміку. Розробник бенчмарків Сем Паеч каже, що моделі OpenAI досягли значного прогресу за останні шість місяців, а Gemini 2.5 Pro від Google демонструє ознаки пост-навчання з особливим акцентом на емоційний інтелект.
«Лабораторії, які змагаються за місця на арені чат-ботів, можуть частково підживлювати це, оскільки емоційний інтелект, ймовірно, є важливим фактором у тому, як люди голосують у рейтингах уподобань», — каже Паех, маючи на увазі платформу порівняння моделей штучного інтелекту, яка нещодавно відокремилася як добре фінансований стартап .
Нові можливості моделей у сфері емоційного інтелекту також виявилися в академічних дослідженнях. У травні психологи Бернського університету виявили, що моделі OpenAI, Microsoft, Google, Anthropic та DeepSeek перевершили людей у психометричних тестах на емоційний інтелект. Там, де люди зазвичай правильно відповідають на 56% запитань, моделі в середньому отримали понад 80%.
«Ці результати сприяють зростальній кількості доказів того, що такі програми LLM, як ChatGPT, є кваліфікованими — принаймні на рівні з багатьма людьми, або навіть перевершують їх — у соціально-емоційних завданнях, які традиційно вважалися доступними лише людям», — пишуть автори.
Це справжній поворот від традиційних навичок штучного інтелекту, які зосереджувалися на логічному мисленні та пошуку інформації. Але для Шуманна цей вид емоційної кмітливості є таким же трансформаційним, як і аналітичний інтелект. «Уявіть собі цілий світ, повний голосових помічників, таких як Джарвіс і Саманта», — каже він, маючи на увазі цифрових помічників з «Залізної людини» та «Вона » . «Хіба не було б шкода, якби вони не були емоційно розумними?»
У довгостроковій перспективі Шуманн уявляє собі помічників зі штучним інтелектом, які будуть емоційно інтелектуальнішими за людей і використовуватимуть це розуміння, щоб допомогти людям жити більш емоційно здоровим життям. Ці моделі «підбадьорять вас, якщо вам сумно і вам потрібен хтось, з ким можна поговорити, але також захистять вас, як ваш місцевий ангел-охоронець, який також є сертифікованим терапевтом». На думку Шуманна, наявність віртуального помічника з високим EQ «дає мені суперсилу емоційного інтелекту, щоб контролювати [моє психічне здоров'я] так само, як я контролюю рівень глюкози або вагу».
Такий рівень емоційного зв'язку пов'язаний з реальними проблемами безпеки. Нездорова емоційна прив'язаність до моделей зі штучним інтелектом стала поширеною історією в ЗМІ, іноді закінчуючи трагедією . Нещодавній звіт New York Times виявив, що численні користувачі були заманені в складні марення через розмови з моделями зі штучним інтелектом, що підживлювалося сильним бажанням моделей догодити користувачам. Один критик описав цю динаміку як «зловживання самотніми та вразливими за щомісячну плату».
Якщо моделі покращать свою керованість людськими емоціями, ці маніпуляції можуть стати ефективнішими, але значна частина проблеми зводиться до фундаментальних упереджень навчання моделей. «Наївне використання навчання з підкріпленням може призвести до виникнення маніпулятивної поведінки», — каже Паех, вказуючи саме на нещодавні проблеми з підлабузництвом у випуску OpenAI GPT-4o . «Якщо ми не будемо обережними щодо того, як винагороджуємо ці моделі під час навчання, ми можемо очікувати складнішої маніпулятивної поведінки від емоційно інтелектуальних моделей».
Але він також розглядає емоційний інтелект як спосіб розв'язання цих проблем. «Я думаю, що емоційний інтелект діє як природна протидія шкідливій маніпулятивній поведінці такого роду», — каже Паех. Більш емоційно інтелектуальна модель помітить, коли розмова збивається з рейок, але питання, коли модель чинить опір, — це баланс, який розробникам доведеться вирішувати обережно. «Я думаю, що покращення емоційного інтелекту веде нас у напрямку здорового балансу».
Принаймні для Шуманна це не привід уповільнювати прогрес у напрямку розумніших моделей. «Наша філософія в LAION полягає в тому, щоб розширити можливості людей, надаючи їм більше можливостей розв'язувати проблеми», – каже він. «Стверджувати, що деякі люди можуть стати залежними від емоцій, і тому ми не розширюємо можливості громади, було б досить погано».