/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2Fcee41c83a99ab24c37469dd26f1ced2e.jpg)
Смерть "шахедам" чи розпил грошей: що стоїть за програмою використання малої авіації проти БПЛА РФ
Військовослужбовець Олександр Карпюк виступає проти програми застосування легкомоторної авіації в українській ППО — тобто, проти тієї, яка запропонована. На його думку, малі літаки нормально це робити не зможуть, а вся програма — просто черговий грандіозний розпил грошей.
Гаразд.
Поїхали. ППО ДФТГ (Добровольчi формування територіальних громад — Ф.).
Одразу скажу — я не буду чіпати збиття "шахедів" з Ми-8 та інших бойових вертольотів. В цього є три причини.
По-перше — вони все ж не дуже ефективні. Так, ми всі бачили відео, де вони збивають "шахеди", але 98% все ж дають реактивні винищувачі.
По-друге — у військового вертольота є можливість встановити турель з великими кутами повороту, і це є доволі стабільною, як для повітряного судна, платформою для стрільби. Тому він може летіти високо над "шахедом" і стріляти в нього зверху вниз за декілька сот метрів, гарно зверху розпізнаючи його контур (шахед збоку, а на легкомоторну авіацію ти можеш вставити кулемет, по-перше, невеликий, по-друге — вбік, тобто і стріляти треба вбік, а збоку "шахед" має дуже невеликий контур для влучання).
По-третє — це військові пілоти, які літали і вночі, і задавленою навігацією, які на звʼязку зі своїми напрямківцями, в них є захищена навігація та відповідна координація.
Чому ж не дуже ефективні?
Бо швидкість. Це реактивний літак може пришвидшитись та поміняти сектор в декілька сотень кілометрів завдовжки, швидко знайти ціль своїм радаром та ії відпрацювати. Вертольоти…ну скажемо так, поки долетиш до потрібної точки, ціль вже х… зна де.
ППОшні ДФТГ будуть побудовані з двох типів засобів.
Перша — це зенітні дрони. Ну тут все зрозуміло, крім того, хто це буде там системно впроваджувати.
А ось друга…
Кароч. Що ми робимо. Ми беремо цивільних пілотів та їх особисту малу авіацію — та записуємо їх в ДФТГ.
УБД (Учасник бойових дій — Ф.) ми будемо давати просто за доби чергування. Навіть не треба злітати. Відсидів на землі окрему кількість чергувань — отримав УБД.
Грошове забезпечення — як на фронті.
Хто буде координувати ці літаки в небі? Координацію будуть організовувати голови цих ДФТГ. Тобто цей дфтгешний двіж просто повісять зверху на якогось ППОшного напрямківця, і вони будуть там на місці координувати, як це розуміють. Ахерено.
Важливо Дрони-перехоплювачі проти "шахедів": Україні потрібні тисячі безпілотників VTOL, — експертАле ж хто навчить вчорашніх цивільних пілотів, які все життя пролітали не вночі, а вдень, та на висоті в декілька сотень метрів по рівних маршрутах?
Колишні пілоти запасу. Типи, в яких є відмітка у військовій книжці з пілотною військовою спеціальністю, ну і це якийсь потужний офіцер запасу.
Який в них бойовий досвід блд в протистоянні "шахедам" — питання відкрите. Але, як я розумію, не всі друзі військового керівництва можуть знайти собі нормальне місце роботи, з гарним грошовим забезпеченням, а тут знов є куди їх застосувати. Ми ж будували ГШ сьогодення по принципу "та пох…, як він розуміє, зате він полковник"!!!
Дякую. Дуже дякую. Київ зараз два рази на тиждень дякує цим потужним профі.
Так ось. Цікаві факти.
Легкомоторна авіація — це такі літачки, які літають в середньому зі швидкістю 250 км/годину.
Так, саме це є зараз швидкістю "шахеда", який розігнався та вже зʼїв більшу частину палива в баках.
Для того, щоб вийти на потрібний азимут — треба дуже гарна координація сил та засобів, бо в тебе немає переваги в швидкості, щоб ти полетів не туди, а там шахеда немає, ти ж його на звук по напрямку не чуєш (в тебе двигун же працює в самого), а щоб побачити його в теплак, тобі треба з ним зблизитись непогано. Але навігація ж не працює. Тобто ти тільки маєш магнітний азимут, куди плюс-мінус летіти. Без переваги в швидкості. Без радара. В темряві. З дфтгешною координацією.
Звучить як непоганий план.
Але є ще одна річ, про яку забули. А це система "свій/чужий". Яка стоїть на винищувачах.
На легкомоторній авіації її немає. А по швидкостях відрізнити їх від "шахеду" по радару не вийде.
Яка буде координація між пілотом та ЗРК, яка буде бачити цю ціль на РЛС як "шахед"?
Як стрільці з мобільної групи зрозуміють, що над ними пролітає не "шахед", а кукурузник, і не вшкварять по ньому?
А ще є умови, коли тепловізори погано працюють. Туман, хмарність. Тобто навіть оптично зрозуміти, де ти летиш вночі при зміні точки роси і ось тобі туман — складно.
Сісти без навігації — неймовірно складно. Та і навіть з навігацією. Всі ж пам'ятають, як загинув в нас міністр МВС?
Окай, в нас пілоти камікадзе, їм пох… на життя. То різні там пілоти винищувачів мають систему катапультування, ми прям і без неї зможемо вижити, якщо щось піде не так.
Але в мене є суто практичне питання.
Ви розумієте, що ці літачки будуть тільки заважати виявленню цілей тим, хто дійсно може збивати "шахеди"? Ну ось, наприклад, формуємо бойову ситуацію.
Десь стоїть координаційний центр того ж ДФТГ, в зону радара заходить дві цілі. Пілот хапає одну з них, робить старт… ну хай там "Шуліки", і вона злітає, і згідно з данними цього радару, йде до цілі по найкоротшій траєкторії. На радарі зʼявляється ще одна точка (зенітний дрон) та йде не зближення з ціллю, система знає висоту та азимут цілі ураження та веде на цей азимут та висоту зенітний дрон. І пілот чекає, як на тепловізорі зʼявиться силует "шахеда", щоб захопити ціль. І тут наближаючись пілот бачить — що якийсь дивний "шахед". А дрон йде на максимальній швидкості, батарея розряджається дуже швидко. І при наближенні до цілі пілот розуміє що то не "шахед", а якась "цесна".
І дає відбій атаці. Знаходить нову ціль, а все, ціль вже виходить за зону дії радара, "шахед" вже полетів собі далі, та і батки в тебе вже не вистачить наздогнати нову ціль.
А якщо він в умовах поганої видимості помилиться та захопить ціль і армує бойову частину? І пох… що був дощ, туман, хмари, теплак працював погано в таких умовах і він до останнього не бачив контрастно ціль?
Важливо Уряд хоче посилити ППО добровольцями: водночас Генштаб вимагає мобілізувати 100% ДФТГ, — ЗМІВи знаєте чому в "шахеди" ставлять 50-90 кг бч з шрапнелью? З десятками тисяч уражаючих елементів. Так, саме для боротьби з авіацією. Це спеціально спроєктована бойова частина, щоб мати максимально великий та щільний розліт уламків. Зона ураження — декілька сотень метрів від епіцентру вибуху.
І ми вже так втратили декілька літаків. Військових літаків. Не з пластику та тонкого дюралю.
Що буде, якщо цей вибух зачепить легкомоторний літак? Зверху ж написано — системи катапультування там немає. А влучати в "шахед" треба за зоною можливого ураження. Що треба зробити цивільними пілотами, яких навчили "пілоти запасу", під координацію ДФТГ. А влучати треба бути в дуже тонку частину силуету.
Що може піти не так, звісно?
Моя особиста думка.
Після цього "проєкту" не треба мені розповідати, що в нас немає грошей на оборону мирних міст. Гроші є. Нема компетенції та бажання випьо…увати некомпетентних в угоду тим, хто вміє.
Цей проєкт — це грандіозний попил бабла. За допомогою зокрема міських бюджетів. Які в ці складні часи можна було б використати більш ефективно.
Але так виходить, що коли ти витрачаєш гроші ефективно на оборону — то там нема місця попилу грошей та пристосуванню "майорів-полковників запасу".
Тому я б дуже хотів, щоб Міністерство оборони України розкрило прізвища осіб, які це проштовхнули. А ще, я б хотів, щоб кожен місяць по цьому проєкту звітувалися, скільки на це грошей пішло та скільки "шахедів" збили, з відео обʼєктивного контролю. Ну і якщо хтось загине в цьому пи..цю — щоб не хлопця якогось з браунінгом з мобільної групи посадили, а знали, хто є першоджерелом цієї обставини.
Гроші на оборону міст в нас є. Просто комусь знов пох… на ефективність функції.
Ну нічого.
Ви роками про…бували функцію та пилили бабло в комфортних кабінетах. Через пару місяців, я маю велику, надію вас з цих кабінетів випхають ногами на суд Лінча.
Бо я не розумію, як так можна, коли в нас такі складні часи, а ми на серйозному хлібалі виділяємо гроші на цю х…ню, забираючи ресурси у розвитку зенітно-дронних екіпажів.
І я б дуже хотів, щоб ця афера мала максимальний контроль. Щоб потім знати, з кого питати.
Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.