В Угорщині пропонують замінити російську нафту постачанням через Одесу
В Угорщині пропонують замінити російську нафту постачанням через Одесу
Найбільша угорська енергетична компанія Mol Nyrt., яка зазнає тиску через свою залежність від російських енергоносіїв, розглядає український нафтопровід Одеса -- Броди як ключовий маршрут для диверсифікації поставок.
Про це повідомляє Bloomberg із посиланням на заяву старшого віцепрезидента Mol Саболча Пала Сабо.
За словами топменеджера, підключення до цього маршруту дозволило б компанії імпортувати нафту від широкого кола світових постачальників через чорноморський порт Одеси та транспортувати її до Угорщини через південну гілку нафтопроводу "Дружба" (з'єднується з Одеським трубопроводом поблизу українсько-польського кордону – ред.), який наразі використовується для постачання російської нафти.
"Одеський трубопровід означатиме доступ до всіх видів альтернативної нафти завдяки морському сполученню. Це забезпечить енергетичну безпеку як для регіону, так і для ЄС та України", — зазначив Сабо.
Плани Mol щодо переорієнтації поставок на фоні європейської політики відмови від російських енергоносіїв збігаються з дедлайном, визначеним ЄС — повне припинення імпорту російської нафти до 2027 року. Хоча Угорщина наразі звільнена від ембарго ЄС і продовжує отримувати російську нафту по "Дружбі", компанія готується до змін.
Водночас реалізація проєкту має низку викликів. Одеса, звідки починається трубопровід, регулярно зазнає російських ракетних ударів, а сам трубопровід тривалий час не експлуатувався і потребує суттєвих інвестицій для відновлення. Також заміноване Чорне море обмежує безпечний рух танкерів.
Крім технічних бар’єрів, ініціатива Mol потребуватиме політичного консенсусу в Будапешті. Прем’єр-міністр Віктор Орбан, який неодноразово виступав із проросійськими заявами та виступає проти санкцій щодо РФ, уклав низку енергетичних угод із Москвою та обіцяє зупинити євроінтеграцію України.
Попри це, Mol закликає Європейський Союз підтримати модернізацію нафтопроводу Одеса -- Броди. У компанії вважають, що цей маршрут може стати важливою альтернативою не лише для Угорщини, а й для Сербії, з якою спільно будується нове трубопровідне сполучення.
"Якщо ЄС наполягає на відмові від надійного маршруту, то він має допомогти у створенні реальної альтернативи", — заявив Сабо.
Наразі Mol модернізує власні нафтопереробні потужності, щоб вони могли працювати з неросійською нафтою. Ці роботи оцінюються у приблизно 500 мільйонів доларів.
Єдиною поточною альтернативою постачання залишаються маршрути через Адріатичне море. Проте Mol звинувачує хорватську компанію Janaf, яка обслуговує трубопровід із порту, у завищенні тарифів. Компанія також ставить під сумнів спроможність Janaf забезпечити достатній обсяг транспортування після повної відмови регіону від російської нафти.
У відповідь представники Janaf заявили, що компанія має достатню пропускну здатність і працює відповідно до європейських стандартів прозорості та недискримінації в ціноутворенні.
Нагадаємо, в останні місяці на нафтових танкерах, які раніше заходили в російські порти, сталася серія загадкових вибухів.