Особистий досвід роботи в телемарафоні «Єдині новини»
Цей текст — винятково про мій особистий досвід роботи в рамках телемарафону «Єдині новини». Досвід тривалістю півтора року. Оскільки при звільненні з телеканалу я підписав документи про нерозголошення — фінансової та іншої інформації, що може зашкодити репутації медіа, — про сам канал я не говоритиму. Проте, на моє переконання, все, що відбувається там, де працював я, мало чим відрізняється від того, що відбувається на інших українських телеканалах, які за державний кошт виробляють контент для марафону.
На телеканал N (у межах марафону) я прийшов у лютому 2024 року. На той час із роботою на ринку було складно, і, як кажуть, не до вибору. До ЗСУ мене не взяли — я виключений із військового обліку за станом здоров’я ще на початку повномасштабного вторгнення. Колеги з іншого каналу порадили: мовляв, шукають людину з досвідом для підсумкових випусків. Зв’язалися, домовилися, почав працювати.
Спочатку нічого не викликало занепокоєння. Позиція була зрозуміла: знімати відверто провладні сюжети мене не просили. Спікерів запрошував сам — із власного кола професійних контактів. Але далі — складніше. Шеф-редакторка інформаційного мовлення постійно розпитувала, кого саме я планую знімати. Це виглядало дивно: коли запрошуєш на роботу професіонала з 30-річним стажем — маєш довіряти. Інакше навіщо запрошувати?
Далі — ще цікавіше. Один із ведучих телеканалу підійшов до мене з «порадою»: варто «грати за правилами». Мовляв, я періодично знімаю адвоката Ярослава Куца — а він же, цитую, «порошенківський». Таких тут, мовляв, не варто показувати. Цього телеведучого я знав ще з 2015 року, з токшоу «Говорить Україна», де він був звичайним журналістом. Очевидно, шлях до ролі ведучого в нас має свої негласні «правила гри» — і це не лише про професіоналізм.
Ясно, що тема «Європейської солідарності» — під повною забороною. Мені це чітко сказали й директорка, й шеф-редакторка: «У них є свої телеканали — сюди не можна». Але я ігнорував ці заборони. Періодично знімав і Куца, і політолога Євгена Магду. Проте кожен вихід неугодного експерта — це була боротьба. Суперечки з редакторами стали звичним явищем (до речі, всі розмови в моїй редакції відбувалися винятково російською).
У марафоні загалом не вітають жодних спікерів, які критикують владу. Інформаційні продюсери постійно запитували шеф-редакторку: чи можна брати коментар певного експерта. І відповідь надходила не відразу — бо погодження йшло «згори».
У журналіста завжди є способи донести важливе — через коментарі спікерів. Але коли ці синхрони «обрізають» до повного знеособлення — журналістика втрачає сенс. Це називається одним словом:цензура.
За півтора року роботи один мій сюжет зняли з ефіру. Причина — участь у ньому депутатки від «Голосу» Інни Совсун. У когось нагорі трапилася, очевидно, ідіосинкразія саме на її ім’я. Це був сюжет до Дня Європи — про те, наскільки ми самі стаємо європейцями. Однією з тем була необхідність ухвалення закону про цивільні партнерства, авторкою якого є пані Інна. Але дозволу на її появу в ефірі не дали. Я принципово не погодився вирізати її коментар — це суперечить моїм принципам. Це було ще в травні 2024 року (скриншоти листування збережені).
Тема гомофобії — окрема. Понад пів року я пропонував зробити аналітичний сюжет про життя ЛГБТК+ людей на четвертому році великої війни. Мовчали. Попри всі реляції в ефірі марафону про «європейські цінності». І як тільки я цей сюжет таки зробив — за два тижні мене звільнили. Формально — скорочення. Попри те, що мій чоловік зараз служить у ЗСУ.
Коли ви дивитеся марафон — ви часто бачите надмірну кількість офіціозу. Президент тут, там — усе це прямі трансляції. І якщо хтось думає, що причина — брак сюжетів, то ні. Мої аналітичні сюжети, які завжди планували як фінальні матеріали, часто не потрапляли в ефір у день, коли були готові. Бо важливіше — транслювати щось, що дуже нагадує мені «з’їзд ЦК КПРС» або стару програму «Время».
Наостанок. Уже за кілька тижнів після мого працевлаштування директорка викликала мене і сказала: «Подумай, що пишеш у фейсбуці. Ті, кому треба, читають». І порадила не висловлювати гучно свою громадянську позицію. Я відповів різко: про місце роботи у мене у фейсбуці — жодного слова, а все інше — писатиму, що вважатиму за потрібне (аудіозапис розмови теж є).
Найстрашніше, до чого я дійшов, працюючи в медіа, що входить до марафону, — я почав вмикати самоцензуру. Перестав запрошувати експертів, щоб не витрачати енергію на сварки. Не включав синхрони Зеленського, де йшлося про проблемні моменти — бо їх би все одно вирізали. Наприклад, згадати по «шашлики», хоча це було б інколи доречно, звісно, неможливо. Як неможливо процитувати відповідь Зеленського з сайту президента щодо петиції про цивільні партнерства.
І це відчуття — коли ти журналіст із 30-річним досвідом, а тебе фактично ламають, — це те, що вбиває зсередини.
Мій півторарічний забіг у цьому марафоні завершено. Видихаю. Озираюся. Хочу займатися журналістикою. А чи існує вона ще в Україні?
Колаж: Микола Шиманський
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.