/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F162a847b77541511278e9f03668e7ce4.jpg)
Розробники Boeing представили новий літак радіолокаційної розвідки E-7 Wedgetail
Королівські ВПС Великої Британії офіційно представили новітній літак радіолокаційного спостереження та управління E-7 Wedgetail AEW Mk1 під час міжнародного авіашоу Royal International Air Tattoo 19 липня 2025 року на базі RAF Fairford. Це перша публічна поява Wedgetail у складі британських сил, яка знаменує повернення автономної здатності Великої Британії до раннього повітряного попередження після виведення з експлуатації E-3D Sentry у 2021 році.
E-7 Wedgetail базується на платформі Boeing 737NG, однак головна його перевага — у сучасному багаторольовому радарі MESA (Multi-role Electronically Scanned Array) від Northrop Grumman, який забезпечує 360-градусний огляд і супровід сотень повітряних, морських і наземних цілей у реальному часі на дистанції понад 370 км. Це суттєво підвищує ситуаційну обізнаність та ефективність командування у складних багатодоменних операціях.
Wedgetail виконує роль повітряного командного пункту — оператори можуть координувати роботу винищувачів, підрозділів протиповітряної оборони, кораблів і наземних сил, забезпечуючи єдину картину бойової обстановки та швидке прийняття рішень. Літак здатен ефективно діяти як на рівні тактичних завдань, так і у стратегічному плануванні, що критично важливо для сучасних конфліктів.
Введення Wedgetail відновлює втрачену спроможність Британії до суверенного радіолокаційного контролю повітряного простору, яка протягом останніх років частково компенсувалася використанням ресурсів НАТО й США. Новий літак пристосований до британських вимог і в перспективі інтегруватиметься у систему Future Combat Air System (FCAS) разом із перспективним винищувачем шостого покоління Tempest.
Завдяки високій модульності та технологічній гнучкості, E-7 Wedgetail може модернізуватися для протидії новим загрозам, включно з гіперзвуковою зброєю та малопомітними безпілотниками. Очікується, що перший літак досягне початкової боєготовності у 2026 році, а повний потенціал парк реалізує до 2028-го, ставши основою повітряного командування та спостереження Королівських ВПС на найближчі десятиліття.