/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F45%2Fe0a2cc26d1bd3b251876367aabe5028f.jpg)
Неінклюзивні, дорогі й не на часі: плани будівництва переходів та оновлення шляхопроводів у Києві викликали питання та невдоволення
Оновлення інфраструктури потрібне, але кошти можна було б витрачати більш ефективно
Проєкти двох об'єктів дорожньої інфраструктури, які столична влада має намір оновити цього року, викликають запитання як в активістів, так і у звичайних киян. Йдеться про надземний пішохідний перехід на вулиці Саперно-Слобідській, де зупиняються кільцева та приміські електрички. Його планують звести заново. Та в планах капітальний ремонт шляхопроводу на вулиці Рональда Рейгана, що проходить над станцією швидкісного трамвая. Місто обіцяє підвищити безпеку та зручність для водіїв та пішоходів, натомість кияни дивуються вартості робіт та ставлять слушні питання щодо доступності для маломобільних груп.
"Телеграф" розбирався, які саме роботи плануються, та дізнався думку активістів, що не так з проєктами.
За три роки вартість проєкту подорожчала в рази
На вулиці Рональда Рейгана (до 2023 року називалась на честь Теодора Драйзера) у Деснянському районі розташована одна із зупинок швидкісного трамвая, що знаходиться під шляхопроводом. Його було введено в експлуатацію у 1999 році й відтоді капітально не ремонтовано. Принаймні на цьому наголошує комунальне підприємство "Київавтодор". За його інформацією, два роки тому об'єкт обстежили й виявили суттєві пошкодження, а саме: "зношеність нижніх шарів дорожнього одягу, мостового полотна та гідроізоляції, руйнування конструкцій деформаційних швів, утворення тріщин, корозію арматури й відшарування бетону". І такий стан шляхопроводу, зазначили в КП, "ускладнює подальшу безпечну експлуатацію та вимагає невідкладного ремонту".
Для проведення робіт КП якраз розшукує підрядника – на сайт Prozorro минулого тижня з'явилося відповідне оголошення. З технічної специфікації випливає, що колонну платформу фактично "перезберуть", адже демонтують і встановлять нові опори й балки прогонових конструкцій, плиту проїжджої частини (верхній шар, яким їдуть машини), огорожі (перильні та бар’єрні), оновлять дорожнє покриття, а також покриття тротуарів та майданчиків під шляхопроводом, замінять зовнішнє освітлення і комунікації, встановлять дорожні знаки та світлофори, виконають розмітку, проведуть благоустрій та засіють газонами прилеглу територію. Серед нововведень, які передбачає проєкт, – встановлення на виходах на станцію швидкісного трамвая двох ліфтів, які дозволятимуть особам з інвалідністю та іншим маломобільним групам спускатися на платформу, а також пониження бордюрного каменю та облаштування тактильної навігації.
- На робочій групі при Департаменті транспортної інфраструктури, до якої входять громадські організації й представники комунальних підприємств, обговорювалась схема організації дорожнього руху на вулиці Рональда Рейгана. Зокрема, ми говорили про те, скільки має бути смуг і якими вони мають бути, – наголосив в коментарі "Телеграфу" співзасновник ГО "Пасажири Києва" Олександр Гречко. – Й наші пропозиції відрізняються від зображення на рендері, опублікованому міською адміністрацією. Адже на нашу думку на цьому шляхопроводі потрібно було застосувати поворотні смуги для розвантаження вузла і підвищення безпеки, натомість ми бачимо по три звичайні автомобільні смуги в обидва боки. Це некоректний і неефективний варіант.
До того ж з незрозумілих причин велодоріжку передбачили лише з однієї сторони. І ще один з важливих моментів – це доступність. Так, проєкт передбачає ліфти, але очевидно, що відключення електроенергії чи зупинка через поломку, унеможливлює спуск на платформу для осіб з інвалідністю, чи тимчасово мобільних осіб через травму. Це питання могли б вирішити пандуси, але їх не передбачили. Нібито такий масштабний проєкт, сотні мільйонів гривень, але, очевидно, ці кошти можна було використати більш ефективно, – наголошує активіст.
На кону, дійсно, значна сума, адже в КП порахували, що визначений проєктом обсяг робіт на шляхопроводі по вулиці Рональда Рейгана, коштуватиме максимум 248,8 млн гривень – майже стільки столиця витратить на проєкт "Чисте небо" для захисту повітряного простору від ворожих літальних апаратів. При цьому торги передбачають пониження ціни, а мінімальний крок встановлений на рівні 1,2 млн гривень. Цікавий момент, що і в самому оголошенні, і частково в тендерній документації зазначена стара назва вулиці – Драйзера, скоріш за все через те, що вона була підготовлена ще на початку 2022 року. Адже тоді вже проводився тендер на той самий об’єкт з ціною в 3,5 раза дешевшою, а саме 70,4 млн гривень. Договір з переможцем ТОВ "Містобудівний загін №112" було підписано в середині лютого, але до реалізації справа не дійшла через початок повномасштабного вторгнення і розірвання на цій підставі договірних відносин. Чи зможе ця компанія перемогти на аукціоні вдруге, чи шляхопроводом займатиметься інша компанія, стане відомо на початку серпня.
Варто зазначити, що шляхопровід на вулиці Рональда Рейгана буде ненайдорожчим об'єктом такого типу, які оновлюють, у столиці у розпал війни. Наприклад, оновлення естакади на перетині вул. Будівельників із Броварським проспектом і Святошинсько-Броварською лінією метрополітену вартуватиме 439,9 млн гривень. В КМДА запевняють, що об’єкт, на якому працює ТОВ "Автомагістраль Південь", відкриють вже у листопаді поточного року.
Міст розібрали, але це не реконструкція і не будівництво
І ще одне інфраструктурне рішення – оновлення пішохідного мосту на вулиці Саперно-Слобідській – також виглядає сумнівно. Цей надземний перехід давав змогу перетнути шестисмугове шосе зі жвавим рухом і безпечно дістатися до зупинок автобусів, кільцевої та приміської електрички на станції Київ-Деміївський, а також великого мікрорайону. Об’єкт був в аварійному стані понад десять років. Через це восени 2024 року КП "Київавтодор" його перекривав, обіцяючи провести протиаварійні роботи. При цьому комунальники не запропонували альтернативи у вигляді регульованого переходу по землі, а найближчі облаштовані були на значній відстані, що додавало зайвих 10-15 хвилин. Врешті це призвело до смертельної аварії й міст "підсилили" підпірками й знову відкрили. Але ненадовго – 10 липня 2025 року стало відомо про чергову "зупинку" об’єкту.
При цьому і в офіційному повідомленні на сайті КМДА, і в тендерній документації йдеться знову виключно про протиаварійні роботи. Натомість кияни ставлять під сумнів таке формулювання, адже конструкцію старого пішохідного мосту розібрали повністю. Тож це фактично або реконструкція (в цьому випадку мають лишитися хоча б частково елементи конструкції об'єкта), або нове будівництво (в цьому випадку нова конструкція повинна мати іншу форму, габарити й бути виконана з іншого матеріалу). Крім того, в активістів виникли питання щодо доступності надземного переходу після завершення робіт і поточної безпекової ситуації в цій точці.
- За цим переходом ми слідкуємо досить давно, під особливою увагою він після загибелі людини через перекриття і відсутність облаштованого переходу наземного, – зазначив Олександр Гречко. – Зараз на час виконання робіт з мостом, перехід зробили, але він нерегульований (!). Не зрозуміло, чому його не облаштували світлофорами, бо машини тут пересуваються на великій швидкості й лишається ризик для пішоходів опинитися під колесами. Чесно кажучи, ми здивувались, коли побачили у вже підписаній тендерній документації, що планується за 35 мільйонів зробити аналогічний пішохідний міст тільки зі сходами. Знову ні пандусів, ні ліфтів, а їх немає й на найближчих пішохідних мостах. Тобто і цей новий об'єкт буде абсолютно недоступним для людей на кріслах колісних, мам з візочками, військових з протезами. Зовсім не зрозуміло, для чого витрачати такі кошти, якщо існуючі проблеми не вирішаться.
Ці самі питання кияни поставили 22 червня під час сеансу прямого зв'язку з міською владою за участю заступника директора департаменту транспортної інфраструктури КМДА Валентином Кульбакою. Посадовець в черговий раз наголосив, що роботи на Саперно-Слобідській це ніяке не будівництво нового переходу, і навіть не реконструкція, а "ремонтні роботи з відновлення характеристик переходу". Також він підкреслив, що наразі об'єкт не планується облаштовувати ні пандусами, ні ліфтами через те, що "неможливо зробити всі інфраструктурні об’єкти інклюзивними", враховуючи обсяги фінансування.
Щодо можливості убезпечити вже зараз наземний перехід та залишити його й після виконання ремонту, заступник директора департаменту у першому випадку пообіцяв знайти швидке рішення, у другому – за наявності звернення від громади вивчити доцільність. При цьому посадовець наголосив, що йдеться про швидкісну автомагістраль безперервного руху, а на такій відповідно до ПДР України допускаються тільки підземні та наземні (естакадні) переходи, або переходи у складі транспортної розв'язки (наприклад, через міст, який веде до зупинок громадського транспорту).
- Схема тимчасової організації дорожнього руху [на вулиці Саперно-Слобідській] не є досконалою і доопрацьовується, – зазначив Валентин Кульбака. – Думаємо, як облаштувати тимчасові автобусні зупинки на період ремонту шляхопроводу і також, яких заходів вжити по заспокоєнню руху, щоб не було поганих наслідків… Можливо, потрібен світлофор, або якісь інші засоби заспокоєння руху, а може попросимо патрульну поліцію постояти й проконтролювати швидкість прямування автовласників.
При цьому посадовець не повідомив, в які терміни буде ухвалене рішення, а головне реалізоване з огляду на поточну небезпечну ситуацію. З огляду на резонанс з ремонтами навколо шляхопроводу на вулиці Рональда Рейгана та пішохідного мосту на вулиці Саперно-Слобідський "Телеграф" адресував порушені киянами питання щодо доцільності, вартості та інклюзивності об'єктів КМДА та повідомить про отриману офіційну відповідь.
Як повідомляв "Телеграф", компанія бізнесмена Максима Шкіля отримала від київської влади 1,18 мільярда гривень на будівництво Подільського мосту.