/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F45%2Fc446f1158d4487fcc1b15d266c28c379.jpg)
Циркон чи Брехун: чи зможе хвалений російський Су-57 нести гіперзвукову надракету та яка загроза для України
Особливо обережними доведеться бути мешканцям південних областей
Російський винищувач п’ятого покоління Су-57 оснащено гіперзвуковими ракетами, заявив начальник Головного штабу і перший заступник головнокомандувача Повітряно-космічних сил РФ генерал-лейтенант Олександр Максимцев. За його словами, в рамках державного оборонного замовлення війська щороку отримують "сучасні ударні комплекси і гіперзвукову зброю".
Інформація про інтеграцію гіперзвукових систем на Су-57 циркулює в російських ЗМІ вже кілька років. Зокрема, у лютому 2023 року агентство ТАСС повідомляло про випробування дослідного зразка "малорозмірної гіперзвукової ракети класу повітря-поверхня", створеної спеціально для Су-57.
Що відомо про ракету на цей час
Хоча точна класифікація нової ракети досі невідома, вже підтверджено, що мова йде про авіаційну версію ракети "Циркон" — гіперзвукового крилатого снаряда, який раніше був призначений лише для запуску з кораблів та підводних човнів.
На бойове чергування "Циркон" заступив на надводному кораблі ВМФ Росії в січні 2023 року, згодом був інтегрований і на підводні платформи. Росія також планує запускати цю ракету з наземних установок. Колишній міністр оборони РФ Сергій Шойгу заявляв, що головна перевага "Циркона" — гарантоване проривання будь-якої сучасної або перспективної системи ППО.
Ракета "Циркон" стала одним з основних елементів модернізації російського протикорабельного арсеналу й, за задумом Москви, має компенсувати втрату бойових можливостей через скорочення флоту есмінців і крейсерів. Серед існуючих аналогів у світі їй може протистояти лише китайська YJ-21.
Ракета має дальність до 1000 км і розвиває швидкість понад 9 Махів — її кінетична енергія настільки велика, що дозволяє виводити з ладу навіть великі кораблі. Для порівняння, найпотужніша західна надзвукова ракета SM-6 має дальність близько 450 км і швидкість до 3,5 Махів.
Інтеграція "Циркона" на Су-57 — багатоцільовий винищувач із великою дальністю та елементами малопомітності — значно підвищує загрозу для ворожого флоту, особливо з огляду на наміри Росії наростити парк Су-57 до кількох сотень одиниць до кінця 2030-х років.
Серед ймовірних платформ для запуску "Циркона" називають також модифіковані перехоплювачі МіГ-31К/І, які вже неодноразово застосовували балістичні ракети Х-47М2 ("Кинжал"). За даними російських джерел, саме ці літаки можуть отримати перші зразки авіаційного "Циркона". Його компактніші габарити дозволять нести кілька ракет одночасно — на відміну від громіздкого "Кинджала".
Приробити ракету до Су-57 неможливо?
Російські заяви про інтеграцію гіперзвукової ракети "Циркон" на винищувач п’ятого покоління Су-57 не витримують технічної критики. Про це в коментарі "Телеграфу" заявив український авіаційний експерт Костянтин Криволап.
За його словами, в історії з "Цирконом" — більше пропаганди, ніж реальної зброї. Ще на етапі перших згадок у російських джерелах про цю ракету було багато суперечливих деталей. Зокрема, від початкової заявленої маси бойової частини у 300 кг згодом "залишилося" лише 150, а замість повітряно-реактивного двигуна, який і забезпечує гіперзвуковий політ, ракета отримала звичайні твердопаливні маршові ступені.
Авіаційний експерт також припустив, що росіяни намагаються знову привернути увагу потенційних покупців до Су-57, розповідаючи, що над винищувачем ведеться робота, ставляться нові двигуни, нові види озброєння та штучний інтелект.
"Спочатку розповідали, що Циркон має повітряно-реактивний двигун, але виявилось, що там просто стоїть два твердопаливних двигуни. Один відпрацьовує, потім інший. Тобто це не гіперзвукова ракета, це щось таке", — сказав Криволап.
Експерт зазначив, що "Циркон" є логічним продовженням протикорабельних ракет, зокрема П-700 "Граніт" і П-800 "Онікс". Він вважає, що конструктивно нова ракета має занадто великі габарити, аби бути сумісною з Су-57.
"Якщо ракета має довжину щонайменше 8-9 метрів і масу понад 5 тонн, то поставити її на Су-57, який сам по собі має довжину близько 20 метрів, виглядає нереально. Це якесь одоробло, її не можна підвісити просто так. Щоб розмістити таку ракету на Су-57, її треба переробляти, робити коротшою і легшою", — пояснив Криволап.
Особливу увагу він звернув на проблему розміщення озброєння у внутрішніх відсіках літака п’ятого покоління, адже одна з вимог до таких винищувачів — все озброєння має бути у внутрішніх об’єктах, малопомітність. Навіть менш габаритну Х-59 росіяни не змогли інтегрувати у внутрішні відсіки Су-57.
"Вони намагалися втиснути туди Х-59. Як казав Плющ — впихнути невпихуєме. Але потім вирішили просто розміщувати її на зовнішніх пілонах", — зауважив він.
Чи ракета гіперзвукова?
Криволап також поставив під сумнів гіперзвукові характеристики самої ракети. Він звернув увагу на те, що в одному з офіційних відео ракета була зафіксована звичайною камерою з частотою 30 кадрів на секунду — а це, за його словами, неможливо при справжній гіперзвуковій швидкості.
"30 кадрів на секунду — це не гіперзвук. На такій швидкості обʼєкт неможливо було б побачити", — зазначив він.
Суттєвим обмеженням для реальної гіперзвукової ракети є і проблема плазмової хмари, яка виникає при русі на швидкості понад 5 Махів.
"Створюється хмара плазми. І з цією хмарою мало хто навчився щось робити. У китайців є YJ-21, яка підтверджено має гіперзвукові характеристики. Але це зовсім інша ракета, нічого спільного з Цирконом", — сказав Криволап.
Він також звернув увагу на відсутність серійного виробництва ракет "Циркон" навіть у морському варіанті. За словами експерта, Росія ще до повномасштабного вторгнення заявляла про плани виготовляти 30 ракет на рік, але ця програма "не пішла", і навіть із пусками з підводних човнів виникли проблеми.
На запитання, чи зможуть вони підлаштувати ракету під Су-57, Криволап відповів, що така ракета буде принципово новою — з повітряно-реактивним (прямоточним) двигуном, як у сучасної західної ракети "Метеор".
"Прямоточний повітряно-реактивний двигун дає можливість мати постійну тягу на всій ділянці польоту. А твердопаливний — тільки на початку, далі ракета летить по інерції. Тому всі переходять на ПВРД. Вони не прості, але вони ефективні", — пояснив він.
Чи зможемо збивати та які регіони під загрозою
На завершення експерт відповів на питання, чи здатна українська ППО збивати такі ракети, якщо вони дійсно зʼявляться.
"Кинджали ми збиваємо. Якщо ця ракета буде схожа за швидкістю, то також будемо збивати. Взагалі, протикорабельна ракета — це зовсім інша система наведення. Вона повинна стабільно йти на великій висоті над поверхнею моря, інакше її буде зафіксовано з корабля. І там просто засобами корабля буде збита. Хіба що по Одещині, Миколаївщині та Херсонщині, близько до моря, вона ще може вражати цілі, які знаходяться на узбережжі", — резюмував Криволап.
Нагадаємо, раніше "Телеграф" писав, що ракети "Кинжал" знову були застосовані проти України вранці 4 серпня — після зльоту винищувачів МіГ-31К. Вкотре метою стала територія навколо Старокостянтинова у Хмельницькій області.