/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7bbb929d95ce0f1299c0fdad522855c0.jpg)
Porsche на вершині електричного автоспорту
Porsche завершує шість сезонів у Формулі E із видатними результатами: 32 сходження на п’єдестал, 13 перемог у перегонах і 4 титули чемпіона світу. Ця подія збігається із визначною датою для Porsche, адже 28 липня 2017 року виробник оголосив про участь у повністю електричному автоспорті. Вісім років потому бренд може з гордістю стверджувати, що досяг вершини: зібрав заповітні титули, здобув перемогу в Командному заліку та Заліку виробників Формули E на фіналі сезону в Лондоні. Високоефективний Porsche 99X Electric двічі виграв чемпіонат у столиці Англії (9-й та 10-й сезони).
Команди Andretti Formula E та Cupra Kiro борються за титул чемпіона світу
256 чемпіонських очок – підсумковий результат заводської команди TAG Heuer Porsche Formula E в одинадцятому в історії Формули Е сезоні, який щойно завершився. А завдяки успіхам двох клієнтських команд Porsche, Andretti Formula E та Cupra Kiro, технологія Porsche також набрала більше очок, ніж конкуренти. Три найкращі стартові позиції, одна перемога в перегонах та десять сходжень на п’єдестал дісталися заводській команді. Пілоти тричі фінішували одночасно на другому й третьому місцях. Американська команда Andretti Formula E один раз забезпечила собі найкращу стартову позицію та двічі піднімалася на п’єдестал. Команда Kiro, яка також виступає під прапором США, принесла перемогу та друге місце Porsche у Заліку виробників, а також здобула найкращу стартову позицію. Уперше в історії Формули E заводський і клієнтський боліди змогли набрати очки в одній гонці в межах того самого титулу Чемпіонату світу ФІА. Подібна ситуація вже траплялася в епоху Групи C Світового чемпіонату спорткарів. Але тоді в кожній гонці очки заробляв тільки один болід – або заводський, або клієнтський, але не обидва одночасно.
«Клієнтські перегони є важливим напрямком діяльності Porsche Motorsport, тому ми пишаємося тим, що вперше виграли титул чемпіона світу разом із нашими клієнтами, — зазначив Томас Лауденбах, віцепрезидент Porsche Motorsport. — А наша остання перемога в гонках на електроболідах ще раз доводить, наскільки різноманітними є навички. Автоспорт є серцем бренду – незалежно від використання традиційного або електричного привода, змагань на «домашній» трасі в Ле-Мані чи в одномісних болідах, з якими ми історично менш пов’язані».
Марафонці перетворилися на спринтерів
Формула Е: одномісні повністю електричні гоночні боліди з відкритими колесами призначені для спринтерських гонок тривалістю до 60 хв. Коли Porsche оголосила про перехід від гонок на витривалість до Формули E в 2017 році, це також означало необхідність розвитку нових навичок. Заводська команда LMP1 раніше спеціалізувалася на гібридних спортивних прототипах для гонок тривалістю не менше 6 год. Саме тому сходження на п’єдестал у Формулі Е на дебютній гонці в Ед-Дірійї в 2019 р. було несподіваним. Важливо, що команда приєдналася до серії, коли інші вже мали понад рік досвіду перегонів на автомобілях GEN2, другому поколінні автомобілів Формули Е.
Флоріан Модлінгер, директор заводського автоспортивного підрозділу Формули Е та керівник команди TAG Heuer Porsche Formula E зазначив: «Велика кількість стандартних компонентів, обмежений нормами бюджет та надзвичайно високий рівень конкуренції давали зрозуміти, що для Porsche це буде складний старт. Коли я перейшов до Porsche навесні 2022 р., було помітно, що команда не звикла до спринтерських перегонів. Я прийшов з команди Abt Audi в DTM, а потім з Формули E, тому спринти були моєю спеціалізацією. Вважаю, що більший досвід у цій галузі є одним із елементів головоломки, яких бракувало Porsche для досягнення успіху».
Дві справи одночасно
Успіх прийшов із появою болідів третього покоління (GEN3): У 2023 р. заводська команда боролася за титул аж до фіналу в Лондоні. Однак, зрештою, першим чемпіоном Porsche у Формулі Е став не заводський пілот Паскаль Верляйн, а Джейк Денніс із клієнтської команди Porsche Andretti Formula E. Верляйн завоював титул через рік на тій самій трасі – після рекордного сезону для команди TAG Heuer Porsche Formula E із сімома перемогами. Модлінгер зазначив: «Головним кроком між 2023 і 2024 роками стали кваліфікаційні виступи. У спринтерських гонках ще важливіше стартувати з перших позицій. Паскаль був найкращим у кваліфікаційних змаганнях наприкінці сезону, у якому він виграв титул. Антоніу виграв ще одну гонку, але впродовж більшої частини сезону не показав досить хороших результатів у кваліфікаційних заїздах. Саме тут ми втратили очки в 2024 році».
Поки команда святкувала титул Верляйна в Лондоні, тестові заїзди з наступником болідів третього покоління (GEN3), GEN3 Evo, були в розпалі. Комплектація для новітньої моделі 99X Electric з тимчасовим повним приводом: ще один претендент на титул. Антоніу Фелікс да Кошта також показав високі результати у кваліфікаційних змаганнях в останньому сезоні. Обидва заводські пілоти взяли участь у найбільшій кількості поєдинків. «Оллі часом домінував у гонці, але ми не змогли скористатися його помилками. Він по праву став новим чемпіоном. Однак ми все ще були сильними: два пілоти впродовж більшої частини сезону входили до трійки-четвірки лідерів у загальному заліку. Вони показали гідні результати, — продовжує розповідати Модлінгер. — Що не допомогло, так це кілька аварій, які сталися не з нашої вини, наприклад, аварія Паскаля в Сан-Паулу та кілька невдалих фаз виходу машини безпеки. Проте це частина автоспорту, і тут немає виправдань – із часом фортуна та невдача врівноважують один одного. Зрештою, нашим найбільшим досягненням було те, що ми завжди робили дві справи одночасно, саме тому ми заслужили перемогу в командному чемпіонаті. Щиро дякуємо всім членам нашої команди – і тим, хто на трасі, і тим, хто працює на заводі!»
Автоспорт, що має значення для серійних автомобілів
Коли Porsche оголосила про свій вступ у Формулу Е рівно вісім років тому, метою було підкреслити амбіції виробника спорткарів у галузі електромобілів. Збільшення обсягу внутрішніх розробок також зробило інноваційну серію електричних перегонів привабливою з технічного погляду. Те саме можна сказати і про сьогодення. У Формулі Е розробка та бюджет зосереджені на тих компонентах автомобіля, які мають значення для дорожнього руху. До них належать трансмісія та операційне програмне забезпечення. Останньою демонстрацією цих зусиль у галузі розробок є Pit Boost – швидке заряджання на піт-стопах, під час якого 99X Electric заряджається на 10 % за 30 секунд із потужністю заряджання 600 кВт. Система заряджання CCS така ж, як і в серійних спорткарах Porsche.
«Ми хотіли підкреслити той факт, що автоспорт завжди актуальний для серійного виробництва, тому перед початком сезону вирішили виступити в нових кольорах, — зазначив Лауденбах. — Символічними кольорами обрані пурпурово-небесний Purple Sky і затінено-зелений Shade Green, запозичені у Porsche Taycan Turbo GT, найпотужнішого на сьогодні серійного спорткара Porsche, який є флагманом модельного ряду електромобілів компанії».
Лауденбах продовжує розповідати, що найяскравішим прикладом перенесення технологій з треку на дорогу, без сумніву, є режим Attack Mode у Turbo GT, натхненний моделлю 99X Electric. Але це, імовірніше, рекламний хід. Суть перенесення технологій полягає в тому, що інженери у Вайссаху працюють пліч-о-пліч: ті, хто займається автоспортом, і ті, хто займається серійним виробництвом. Щодня відбувається обмін ідеями, а це означає, що досвід між проектами передається швидше в обох напрямках. Гоночні автомобілі також можуть скористатися перевагами серійних. «Безсумнівно, обмін досвідом робить нас сильнішими – як усередині команди, так і між командами розробників у Вайссаху, а також у співпраці з командами клієнтів. Кожен, хто займається спортом, і кожен підприємець знає – разом досягають більшого. Це єдиний спосіб виграти титули, як-от Чемпіонат команд і Залік виробників у Формулі Е. Від імені Porsche я хотів би подякувати всім, хто доклав зусиль до цього успіху з початку проекту в 2017 році».
Porsche у Формулі E
У 2024/2025 р. Porsche узяла участь у своєму шостому сезоні Формули E. До заводської команди TAG Heuer Porsche Formula E приєдналася американська клієнтська команда Andretti Formula E, яка також заявила Porsche 99X Electric останнього покоління GEN3 Evo. З приєднанням Cupra Kiro в останньому сезоні вперше в серії взяла участь друга клієнтська команда Porsche. Учасники використовували технологію 99X попереднього покоління GEN3. Формула E дає бренду цінні ідеї для створення серійних спорткарів.