/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F35%2F30184e4823cd52d75781d8d2f9ed191a.jpg)
Выборы в Европарламент в Украине: мечта, к которой надо готовиться уже сейчас
Курс на повноправне членство України в Європейському Союзі закріплений у Конституції, тож синхронізація українського законодавства та практик з європейськими має відбуватися безперервно.
Це стосується і виборчого законодавства.
Попри те, що зараз, за воєнного стану, Україна не проводить вибори, цей сектор є одним із тих, що потребуватиме реформування для вступу в ЄС.
Зокрема, коли йдеться про законодавче врегулювання організації виборів до Європарламенту та їх проведення після вступу України до Союзу.
Зараз перспектива "європейських виборів" в Україні може сприйматись як далека мрія.
Але за кожною мрією завжди стоїть послідовна і багатокомпонентна робота.
Адже коли ця потреба стане нагальною – одномоментно вирішити стратегічні й організаційні виклики буде неможливо.
До цього потрібно готуватися заздалегідь.
До того ж опрацювання технічних рішень щодо участі українців у загальноєвропейських виборах матиме позитивний ефект і для удосконалення практик національних виборів.
І на додаток у Євросоюзі зараз відбувається пошук балансу між уніфікацією виборчих процедур та різноманіттям національного регулювання, і за цим процесом нам варто уважно слідкувати.
Зміни, які Україні доведеться провести.
У Дорожній карті з питань верховенства права, яку затвердив уряд, Україна зобов'язалася розробити та ухвалити закон для визначення того, як громадяни України зможуть голосувати і балотуватися на виборах до Європейського парламенту, а також встановлювати такі ж умови для громадян ЄС, які постійно проживають в Україні.
Ці правила набудуть чинності лише після вступу України до ЄС, але розробка стратегічної рамки вже є пріоритетом.
А ще цей приклад ілюструє, що для запровадження правил ЄС недостатньо їх скопіювати.
Україна має не лише адаптувати положення чинної директиви щодо виборчих прав громадян ЄС, а й самостійно визначити більшість аспектів організації виборів до Європарламенту на власній території.
Бо у цьому питанні Євросоюз дає державам-членам певну свободу вибору.
Є речі, які будуть зафіксовані.
Наприклад, кількість депутатів від України у Європарламенті визначатиметься для всіх країн загальноєвропейським рішенням, залежно від кількості населення.
Для приблизного орієнтира: Польща у 2024 році отримала 53 мандати при населенні 37 мільйонів.
З огляду на демографічні втрати України та потребу в перерозподілі мандатів між новими членами ЄС, українська квота, ймовірно, буде меншою.
Загалом право ЄС встановлює лише базові принципи організації виборів до Європейського парламенту, які є спільними для країн-членів ЄС.
Насамперед те, що громадяни ЄС, які переїхали жити, працювати чи навчатися в іншу країну Євросоюзу, мають право голосувати і балотуватися на виборах до Європарламенту в тій країні, де проживають, на тих самих умовах, що й її громадяни.
До спільних принципів організації виборів до Європарламенту належить і застосування пропорційної виборчої системи.
Але у кожній країні вона може працювати відмінним чином – з відкритими списками або закритими, або за системою єдиного перехідного голосу (single transferable vote).
Утім, роль партій у висуванні кандидатів до Європарламенту сама по собі визначає ще одну зміну, яку Україні доведеться запровадити.
У партійному житті мають брати участь громадяни інших держав ЄС.
Тож під час майбутньої реформи партійного законодавства Україні слід забезпечити участь громадян інших держав ЄС у внутрішньопартійних процесах на всіх рівнях.
Європейські інституції наголошують на праві таких громадян бути ще й членами політичних партій у країні проживання.
Зокрема, Суд ЄС раніше встановив, що Чехія та Польща, відмовляючи мобільним громадянам ЄС у цьому праві, порушили свої зобов’язання за Договором про функціонування Європейського Союзу.
Про потребу реформування партійного законодавства йдеться у Дорожній карті з питань функціонування демократичних інституцій, що також ухвалена урядом.
Частину рішень треба схвалити самим.
Також загальним правилом у ЄС є те, що виборчий бар’єр для участі партій і кандидатів не повинен перевищувати 5%; утім, конкретне значення визначається на національному рівні.
13 країн ЄС на останніх виборах до Європейського парламенту не встановлювали прохідні виборчі бар'єри взагалі.
Принцип несумісності мандата депутата Європейського парламенту з урядовими посадами, парламентськими повноваженнями на національному рівні, а також із посадами в Європейській комісії та низці інших інституцій ЄС є загальнообов’язковим для всіх держав-членів.
При цьому для нових членів ЄС застосовувався перехідний період, коли посади національного рівня поєднувалися з мандатом депутата Європарламенту.
Та більшість аспектів регулювання виборів до Європарламенту визначається на національному рівні.
Зокрема, зараз кожна держава самостійно встановлює мінімальний вік, від якого громадяни отримують право голосу; вимоги до балотування кандидатів; умови голосування за кордоном; період передвиборчої кампанії; особливості пропорційної виборчої системи та виборчий бар'єр; виборчі округи; контроль за виборчими фінансами та вирішення виборчих спорів.
До національної дискреції також входять гарантії участі у виборах людей з інвалідністю та інших груп виборців.
Над цими питаннями Україна має можливість думати заздалегідь.
Правила ще можуть змінитися.
Існує шанс, що ЄС у майбутньому дійде згоди щодо запровадження комплексних єдиних процедур виборів до Європарламенту.
Відтак Україна має бути готовою до розробки і впровадження правил цих виборів.
Нові правила ЄС щодо виборчих прав європейців.
І хоча повна уніфікація правил у ЄС зараз не на розгляді, та певні зміни відбуваються.
У червні 2025 року Рада ЄС затвердила оновлену редакцію директиви про виборчі права громадян ЄС, яка детальніше уніфікує забезпечення прав громадян ЄС на виборах до Європарламенту у "нерідних" для себе країнах-членах.
Серед традиційних проблем цих виборів (як підкреслює звіт місії БДІПЛ/ОБСЄ) є такі:.
відсутність дієвих гарантій унеможливлення багаторазового голосування та балотування на виборах до Європейського парламенту;.
неуніфікованість процедур висування та реєстрації кандидатів, неоднаковість умов проведення ними агітації, що негативно впливає на забезпечення рівності умов і можливостей для них;.
відсутність дієвих механізмів інформування мобільних громадян ЄС про їхні виборчі права та уніфікованих механізмів;.
відсутність універсальних гарантій участі у виборах жінок, людей з інвалідністю, національних меншин та молоді тощо.
Це може здатися дивним, але перелічені проблеми на виборах до Європарламенту частково збігаються з пріоритетами підготовки до післявоєнних виборів в Україні.
Значне переміщення (міграція) виборців всередині ЄС, кібербезпеки, дезінформаційні кампанії, прозорість політичних фінансів, забезпечення виборчих прав виборців з інвалідністю, забезпечення гендерного компонента тощо – зі схожими проблемами стикається й Україна у часи повномасштабної війни.
А унікальний попередній досвід України з проведення виборів у складних умовах може допомогти ЄС підвищити готовність до управління викликами для виборчого процесу.
Так само і ми можемо взяти до уваги досвід європейських колег, які матимуть два роки для впровадження оновленої директиви.
Ця директива передбачає, що:.
Громадяни ЄС, які живуть в іншій країні Євросоюзу, можуть голосувати і балотуватися на виборах до Європарламенту на тих самих умовах, що й місцеві громадяни.
Якщо держава встановлює для своїх громадян певний строк громадянства чи проживання, враховується проживання у будь-якій країні ЄС.
Голосування і балотування можливе лише в одній державі-члені на одних виборах.
При цьому країна проживання перевіряє, чи особу не було позбавлено виборчих прав у країні громадянства.
Якщо відповідь не надійшла від "рідної" країни вчасно, кандидата допускають, але заборону згодом можуть визнати підставою для скасування участі у виборах або позбавлення мандата.
Виборці та кандидати з інших країн ЄС мають право реєструватися для участі у виборах до Європарламенту в державі-члені проживання на тих самих умовах, що й місцеві громадяни.
Вони подають стандартні документи та офіційну заяву з основною інформацією, зокрема з декларацією, що не голосують і не балотуються в іншій державі.
Виборці-громадяни інших країн ЄС залишаються у національному списку виборців доти, доки самі не звернуться про виключення або не втратять право голосу, а їх наявність у списку виборців іншої країни не позбавляє їх права голосу на виборах у "рідній країні".
Водночас оновлена директива визначає і винятки із загального правила для країн з великою кількістю виборців-іноземців.
Держава, в якій проживає понад 20% виборців з інших країн ЄС, може обмежити для них право голосу або балотування, встановивши вимоги щодо тривалості проживання (до 5 або 10 років відповідно).
Україна має діяти вже зараз.
Вступ України до ЄС буде визначальним та переломним історичним моментом, який де-юре засвідчить приналежність нашої країни до сім’ї демократичних стандартів країн ЄС.
Нам важливо показати вже сьогодні, що ми де-факто вже давно є частиною цієї сім’ї.
Важливий нюанс: Європейська комісія закликає Україну уже зараз впроваджувати європейські виборчі стандарти і практики, зокрема прозорість та інклюзивність виборчих процесів, довіру до результатів вільного волевиявлення громадян.
Зокрема, є публічний заклик врахувати рекомендацію ЄК (ЄС) 2023/2829 щодо інклюзивних і стійких виборчих процесів під час реформи національного виборчого законодавства.
Так, наразі йдеться про цей документ, але не варто чекати окремих вимог, нагадування від Єврокомісії про впровадження інших елементів виборчої реформи.
В Україні варто розпочинати широкий суспільний діалог щодо цих питань якнайшвидше.
Євроінтеграція – це складне управління часом і пріоритетами, коли треба одночасно вирішувати завдання у різних сферах.
Але водночас не варто розглядати жодну з цілей як відкладену на кращі часи.
Навпаки, стратегічна гра в довгу – це те, що дозволить нам впевнено інтегруватися в європейську політичну спільноту.
І законодавство про вибори до Європарламенту є частиною цього стратегічного шляху.
Віталій Плукар, заступник голови Центральної виборчої комісії.
Олександр Клюжев, радник голови Центральної виборчої комісії.