/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F133%2F430d226094bf82b1ef2c90a4a9783d79.jpg)
Про порушення правил дорожного руху самокатниками і пішоходами: основна проблема у вседозволеності
Більшість правопорушень із електросамокатами та гіроскутерами стається в Україні тому, що їхні водії часто не знають правил дорожнього руху, пересуваються надто швидко і вважають, що за це немає жодної відповідальності, зазначає старший партнер Адвокатського об’єднання “Еторум” Микола Голодняк.
В інтерв’ю Українському Радіо він зауважив, що пішоходи теж інколи порушують ПДР, ідучи тротуаром. Є вже і рішення суду в Україні з визнанням провини пішоходів. Хоча, вважає адвокат, основна проблема все-таки у вседозволеності водіїв. Обмаль випадків, щоб порушника, який зухвало їде по тротуару і створює небезпеку, хтось із поліції хапав за руку і притягав до відповідальності, резюмує Голодняк.
“Пішоходи теж інколи порушують ПДР”
У березні 2023 року електросамокати, гіроскутери та моноколеса в Україні прирівняли до транспортних засобів. Що це означає і що відтоді у нас змінилося?
Можу сказати, що не змінилося нічого в розумінні законодавчому, але є додаткова судова практика, є багато рішень, які набули чинності, де притягають до відповідальності як керманичів електроскутерів, самокатів, так і водіїв і пішоходів. Тому що пішоходи теж інколи можуть порушувати і порушують правила дорожнього руху, попри те, що вони йдуть по тротуару. Це тому, що в нас дуже багато вже є тротуарів обладнаних велодоріжкою, там м’якеньке покриття і пішоходи чомусь вирішують ходити не по бруківці, а саме по велодоріжці.
Тобто наші пішоходи теж далеко не завжди зауважують, що йдуть по велодоріжках?
Є вже рішення одного суду, де двоє пішоходів йшли по велодоріжці й приватний електросамокат, не прокатний, здійснив зіткнення, тому що він їх не побачив, бо це була вже темна пора доби. В результаті, було пошкоджено сам самокат, водій самоката отримав тілесні ушкодження, зламав руку при падінні. Два пішоходи не залишили місце, було оформлено дорожньо-транспортну пригоду і фактично було рішення суду про притягнення до відповідальності, в даному випадку, пішоходів. Але питання в тому, що якщо ідентифікувати самокат ще можна, то пішохода складно, якщо він з місця втік.
Більшість прокатних компаній обмежує швидкість самокатів 20 км/год, але…
Електросамокати і моноколеса прирівняні до транспортних засобів, але це не означає, що водії таких транспортних засобів автоматично вбудовані в наше законодавство щодо правил дорожнього руху. Наприклад, ці транспортні засоби сьогодні можуть досягати швидкості 55-60 км/год і навіть більше. Водночас немає чіткого розуміння, де вони мають їздити – по проїжджій частині, по велодоріжці чи по тротуару. Як з цим бути?
По-перше, пункт 1.10 ПДР чітко визначає, що це пристрій призначений для перевезення людей або вантажу. Тобто це транспортний засіб. 2023 року дійсно були певні зміни, якими визначено, що самокат може рухатись лише велодоріжкою. Якщо їх немає, то правим краєм проїзної частини, або тротуаром, лише за відсутності альтернативи. Наприклад, якщо немає поруч проїзної частини, немає де йому рухатись, то він може виїхати на тротуар. Але знову ж таки є питання про мінімальну швидкість.
Більшість прокатних компаній обмежує максимальну швидкість 20 км/год, а в пішохідних зонах – до 5-10 км/год. Але якщо це приватний самокат, то ніхто нікого не обмежує. Ще є друга проблема, коли є втручання і знімають обмеження швидкості встановлені заводом. Такі самокати розвивають інколи швидкість і 80 км/год. Тому тут постає питання контролю за цим з боку правоохоронних органів або держави.
Тобто вони мають право їздити тільки або проїжджою частиною, або велодоріжкою? Тротуаром ні?
Так. Тротуаром винятково, якщо немає альтернативного шляху. Так законодавець встановив.
Самокатчики без прав і знань ПДР калічать перехожих і себе
“Якщо всі розумітимуть, що за це є відповідальність, то ситуація зміниться”
Але ж подивімося на Хрещатик. Вони часто просто несуться тротуарами.
На мою думку, це тому, що вседозволеність, тому що держава не працює з цим. Наприклад, візьмемо за аналогією, як у нас в Києві працюють евакуатори. Вже привчили, що в більшості частин міста залишити машину – це дорого, тому що евакуатор забере, а це мінімум 2 тис грн разом зі штрафом. І ми вже бачимо багато вулиць у центрі, де люди не паркують машини, бо знають, що це проблема.
Так само із самокатами. Я ще не бачив жодного випадку, щоб порушника, який зухвало їде по тротуару, оминає пішоходів і створює небезпеку, хтось із поліції хапав за руку і притягав до відповідальності. Принаймні, таких випадків мало. Якщо вони будуть поширені, якщо всі розумітимуть, що за це є відповідальність, то ситуація зміниться.
“Більшість правопорушень скоюється, бо немає жодної відповідальності”
Перелічені засоби пересування прирівняні до транспортних засобів, але не названі механічними транспортними засобами. І тут виникає колізія – з одного боку водії електросамокатів можуть рухаються зі швидкістю подекуди й 60 км/год, а з другого боку, щоб керувати ними посвідчення водія не потрібне.
Ні, не потрібне. Насправді, керуванням дозволяється фактично із 14 років. Законодавець визначив таке розуміння, що особа в 14 років вже знає правила дорожнього руху, загальні розуміння має. Тому в 14 років людина може ставати за такий транспортний засіб і пересуватися відповідно до вимог ПДР.
“Проблема в тому, що не всі знають ПДР”
Наскільки це адекватно в наших умовах?
На мою думку, в нас більшість правопорушень скоюється тому, що немає жодної відповідальності. Чому я про це говорю? Тому що, наприклад, якщо взяти прокатні компанії, то всі вони у своїх додатках, по-перше, зобов’язані роз’яснити правила дорожнього руху і впевнитись, що особа, яка бере на прокат самокат, знає їх і буде дотримуватись цих правил.
Насправді, в 90% ми можемо побачити, що цю галочку ставлять, але ніхто не читає, про що його попереджає прокатна компанія. Тому в нас виникає друга проблема в тому, що не всі знають правила дорожнього руху. Наприклад, навіть таке елементарне правило, що водій самоката або велосипеда повинен рукою показувати напрямок зміни руху. Цього багато хто не знає. Крім того, багато хто, їдучи на велосипеді або самокаті, користується або телефоном, що в принципі заборонено, або навушниками, що теж заборонено. Чому? Тому що людина може не слідкувати за дорожньою обстановкою.
А яка відповідальність для тих, хто їде на самокаті і розмовляє по телефону або слухає музику навушники?
На мою думку, це Кодекс України про адміністративні правопорушення і порушення ПДР. Але немає практики, щоб будь-кого із таких порушників притягали за це до відповідальності.
Що робити з електросамокатами в українських містах? “По закону – це мікрохвильовка, на якій ви їдете тротуаром”
“Пішохід на велодоріжці – теж порушник”
Як у цій ситуації захистити права пішоходів? Куди має розвиватися законодавча урбаністична думка, щоб рух пішоходів залишався безпечним?
Поки у нас не буде сам пішохід також відповідальний, тобто буде користуватися своїми правами але і буде виконувати ті ж самі правила дорожнього руху, доти теж буде велика проблема, щоб якось це врегулювати. Адже ми ж бачимо, як у нас пішоходи і на червоне світло бігають, і ходять по велодоріжках. Якщо пішохід вже вийшов на велодоріжку, то йому там захиститися ніяк – він вже порушник.
Якщо самокат виїхав на тротуар, де не можна рухатись, бо є альтернативні шляхи, і поки пішоходи не будуть звертатися до поліції, викликати 102, і не будуть притягувати за це до відповідальності, то це масове порушення прав пішоходів іншим учасникам дорожнього руху на тротуарі відбуватиметься далі. Це моя особиста думка, наголошую. Я не закликаю нікого “обривати” лінію 102 жодним чином. Я кажу про заявлення про порушення. І знову ж таки, ідентифікувати транспортний засіб прокатний можна, він має номер. Щоб приватні самокати мали номери або якийсь спосіб ідентифікації – зобов’язати можна тільки законодавчо.
“Суд дійшов висновку, що цей пристрій відповідає поняттю транспортний засіб”
Наші слухачі нам пишуть, що порушена нами тема надзвичайно актуальна, “тому що між тим, що написано у правилах дорожнього руху і тим, що відбувається на дорогах і тротуарах, величезна прірва”.
До речі, слухачам я б порадив… Є постанова Київської апеляційного суду від 17 травня 2021-го року, де дуже класно все описано. Тобто судді дійсно виклались, було зроблено гарну описову частину і незважаючи на відсутність у ПДР визначення електросамокатів, суд усе-таки дійшов висновку, що цей пристрій відповідає поняттю транспортний засіб.
Там була звичайна дорожня транспортна пригода, без тяжких наслідків – виїжджав автомобіль з арки і рухався по тротуару самокат. І тут чудово все, тому що зачеплені всі питання, які ми сьогодні обговорювали – тротуар, самокат на тротуарі, виїзд з арки автомобіля, ДТП двох транспортних засобів і які наслідки будуть.
Ведучі: Сергій Стуканов, Наталія Соколенко
Джерело: Українське Радіо
Tweet