Більш ніж 30% опитаних українців отримують новини лише із соцмереж, — дослідження «Інтерньюз-Україна»
Для понад третини опитаних українців (37%) соцмережі залишаються єдиним джерелом новин, тоді як 51% респондентів поєднують кілька джерел.
Про це свідчать результати дослідження «Українські медіа: споживання новин і довіра у 2025 році», яке провела ГО «Інтерньюз-Україна». Організація презентувала їх 23 вересня в «Укрінформі», повідомив кореспондент «Детектора медіа».
Згідно з результатами дослідження, соцмережі є єдиним типом медіа, який за останнє десятиліття став більш популярним як джерело інформації. У 2025 році там споживали новини 86% українців (+35 % з 2015 року).
Натомість телебачення за цей час втратило найбільше аудиторії (з 85% у 2015-му до 33% у 2025-му), сайти новин — з 47% до 31%, радіо — з 35% до 13%, а друковані медіа — з 31% до 4%.
Зросла кількість опитаних українців, які споживають новини зі смартфона (+9% з 2022 року). Цьогоріч цей показник становив у середньому 91%. Упродовж чотирьох років також зросла частка користувачів, які споживають новини й з інших пристроїв. Зокрема:
- через телевізор / Smart TV — 41% аудиторії (+7% з 2022 року);
- через ноутбук — 31% (+15%);
- комп'ютер — 18% (+7%);
- планшет — 15% (+7%).
Як свідчать опитування, респонденти переважно стежать за національними новинними ресурсами, ніж регіональними.
У соцмережах їх обирають 71% користувачів проти 61% користувачів регіональних платформ, на сайтах — 77% проти 51%, на телебаченні — 79% проти 47%, на радіо — 70 % проти 52 %. Натомість серед друкованих медіа 80% опитаних стежать за регіональними виданнями проти 26%, які сказали про національні ресурси.
81% опитаних користувачів використовують телеграм для спілкування, а 72% — для отримання новин (72%). Аудиторія тіктоку зросла з 27% у 2024-му до 30% у 2025-му, а частка споживачів новин у цій сомережі — з 4% до 6%. Водночас споживання новин у вайбері за рік зменшилося з 12% до 9%.
У фейсбуці i ютубі серед найпопулярніших новинних каналів переважають сторінки традиційних медіа. У фейсбуці лідерами є «Суспільне Новини» та «Еспресо», а в ютубі — «ТСН / 1+1» та «24 Канал». Натомість у телеграмі i вайбері переважно стежать за каналами «Труха Україна» та «Блискавка» відповідно.
Серед суспільно-політичних блогерів і лідерів думок у соцмережах опитані українці здебільшого слідкують за Сергієм Стерненком, Ігорем Лаченковим, Сергієм Притулою, Дмитром Гордоном і Віталієм Портниковим.
26% респондентів також споживають новини іноземними мовами, а серед молоді 26—35 років показник сягає 40%. Переважно опитані читають іноземні інтернет-джерела — новинні сайти та соцмережі. Серед них найчастіше згадували BBC, CNN, The New York Times та Deutsche Welle.
30% опитаних вважають, що держава може обмежити доступ до окремої соцмережі для деяких користувачів або ж заборонити для всіх, якщо її діяльність загрожує безпеці. Пернважно такими соцмережами називали тікток (31%), телеграм (18%) та ікс (9%). У разі посилення регулювання соцмереж 57% опитаних шукатимуть нові джерела новин.
Дослідження у травні-серпні 2025 року виконала компанія InMind на замовлення ГО «Інтерньюз-Україна». InMind опитала 1649 респондентів у містах України з населенням 50 тис.+. Похибка вибірки ймовірністю 0,95 не перевищує 2,5%. Також провели 5 фокус-групових дискусій з мешканцями Києва, Львова, Одеси, Дніпра, Харкова, Хмельницького та Полтави.
Дослідження виконали за підтримки Фонду «Аскольд і Дір», що адмініструється ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України — рушій реформ і демократії» за фінансування Норвегії та Швеції, а також за підтримки уряду Канади й французької агенції з розвитку медіа CFI.
Дослідження проводять з 2015 року, упродовж понад 10 років — у межах колишнього проєкту USAID «Медійна програма в Україні», що впроваджувався Internews Network.
Фото: Pexels, Світлана Остапа
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.