/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F209%2F6ce6245f99424ca01b3777f0e5d3e7ad.jpg)
Про дезінформацію знає абсолютна більшість українців, але розпізнає її меншість
Про це свідчать дані дослідження «Українські медіа: споживання новин і довіра у 2025 році», які в Укрінформі оприлюднило ГО «Інтерньюз-Україна».
Згідно з дослідженням, про існування дезінформації знають 84% опитаних. Серед них 75% впевнені, що можуть її розпізнати. Однак лише 6% респондентів, які обізнані про фейки, правильно оцінили достовірність усіх трьох запропонованих новин, а 78% — хоча б одну.
«Понад половина опитаних стикалися бодай з одним із трьох цих наративів: «Українському керівництву вигідний воєнний стан, щоб не проводити вибори», «Угода між Україною та США про надра — це перехід під зовнішнє управління» та «Розглядається можливість мобілізації чоловіків старших за 60 років і жінок через втрати в українському війську». І в середньому 46% із них сприймають ці наративи як правдиві», - зауважила радниця з розвитку медіа ГО «Інтерньюз-Україна» Оксана Майдан.
Водночас все більше українців (39%; +3% за рік) знає про фактчек-сервіси на кшталт «Стоп Фейк», «Детектор медіа», «Без брехні» та інші. Але лише 37% із тих, кому відомо про такі інструменти, фактично їх використовують.
При цьому 11% респондентів зазначили, що особисто споживають новини з російських медіа, а 16% — що це робить хтось із їхнього оточення.
«Головні мотиви — бажання дізнатися, що говорять про Україну (для 46%), та почути альтернативну думку (для 22%). Частка тих, хто вважає, що українці обирають ці медіа заради отримання новин російською, з початку повномасштабної війни зросла вдвічі: з 4% до 8%. Проте рівень довіри до російських медіа серед тих, хто за ними слідкує, залишається низьким», - зазначила експертка.
Тим часом, про замовні матеріали знає 81% українців, з яких 73% вважають, що можуть їх розпізнати. Для 45% важливо знати власника медіа, але не більш як третина опитаних впевнені, що вони мають ці дані. У 2025 році стало більше тих, хто вважає, що знає власників регіональних медіа (з 9% у 2024-му до 23% у 2025-му) та каналів у соцмережах (з 21% до 32%).
Дослідження виконано компанією InMind на замовлення ГО «Інтерньюз-Україна». У травні — серпні 2025 року опитали 1649 респондентів у містах України з населенням 50 тис.+. Похибка вибірки ймовірністю 0,95 не перевищує 2,5 %. Окрім опитування, проводилися 5 фокус-групових дискусій із жителями Києва, Львова, Одеси, Дніпра, Харкова, Хмельницького та Полтави.
Дослідження виконано за підтримки Фонду «Аскольд і Дір», що адмініструється ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України — рушій реформ і демократії» за фінансування Норвегії та Швеції та за підтримки уряду Канади й французької агенції з розвитку медіа CFI.
Фото Укрінформу можна купити тут.