MY.UAНовини
Якщо у 2027 році війна триватиме, ДПА у 4 класах не буде обовʼязковим - Тетяна Вакуленко
Якщо у 2027 році війна триватиме, ДПА у 4 класах не буде обовʼязковим - Тетяна Вакуленко

Якщо у 2027 році війна триватиме, ДПА у 4 класах не буде обовʼязковим - Тетяна Вакуленко

Четвертокласники не складатимуть ДПА на комп’ютерах, а заповнюватимуть зошити, які міститимуть завдання з двох основних предметів, заявила директор УЦОЯО.

​​Нещодавно українські медіа облетіла інформація про проведення державної підсумкової атестації (ДПА) у 4-х класах у формі зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО).

Про те, як відбуватиметься цей процес, що чекає четвертокласників та їхніх батьків, в інтерв’ю Главреду розповіла директор Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО) Тетяна Вакуленко.

Як відомо, обговорення почалося з появи наказу Міністерства освіти і науки, у якому зазначається, що з 2027 року учні четвертих класів складатимуть державну підсумкову атестацію у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Пізніше ми бачили заяву голови Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергія Бабака про те, що все ж таки планується саме державна підсумкова атестація у класичній, увсім відомій формі. Чи могли б ви пояснити, що саме відбуватиметься і до чого тут ЗНО?

Зовнішнє незалежне оцінювання — це не власна назва певного іспиту, а підхід до організації оцінювання. Для четвертокласників форма ЗНО в межах державної підсумкової атестації полягатиме лише в одному: Український центр оцінювання якості освіти централізовано розроблятиме завдання і передаватиме їх закладам освіти.

Нагадаю, що до 2020 року, до початку пандемії COVID-19, усі учні проходили державну підсумкову атестацію в четвертому класі. Педагогічна рада та педагогічний колектив розробляли завдання для учнів, проводили оцінювання, самостійно аналізували результати та працювали далі з учнями на рівні свого закладу. Але за такого підходу держава не мала жодної інформації про те, які завдання надаються та які результати отримують учні.

Тому ще у 2018 році була розроблена стратегія освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти до 2030 року. Вона передбачала проведення ДПА на ключових етапах здобуття освіти: для четвертокласників, дев’ятикласників і випускників 12 класу. Відповідно до положень згаданої стратегії, завдання мають розроблятися централізовано, щоб держава мала певне уявлення про процеси в школі.

Для четвертого класу цей формат продумували ще у 2017–2018 роках. Його суть, як я вже пояснила, полягає в такому: визначена державою організація розробляє завдання та передає їх закладам освіти. Учителі самостійно тиражують завдання, читають рекомендації щодо проведення атестації, проводять цю атестацію у своїх класах, а результати учнів повідомляють відповідній державній інституціїі, аби надалі держава могла сформувати рекомендації для кожного класу та кожного учня. Сьогодні надання таких рекомендацій за підсумками оцінювання стало можливим завдяки штучному інтелекту та багатьом мовним моделям, які забезпечують ефективну взаємодію та передачу зворотної інформації. Ці дані заклад освіти може використовувати для покращення освітнього процесу та комунікації з батьківством.

Батьки зможуть користуватися цією інформацією, щоб розуміти, що їхня дитина вже добре засвоїла, а над чим, навпаки, варто попрацювати, щоб навчання в п’ятому класі було комфортнішим, легше відбувалося опанування навчального матеріалу.

Своєю чергою вчитель, який працюватиме в п’ятому класі, завдяки інформації про результати учнівства в четвертому класі матиме змогу за потреби, перед уведенням нового матеріалу, зробити невелику паузу і трохи попрацювати над тими темами, щодо яких учнівство відчуває труднощі, щоб тим самим гарантувати наявність необхідної бази для подальшого навчання.

Дивіться відео інтервʼю Тетяни Вакуленко Главреду про те, як проходитиме ДПА у 4 класах:

Якщо говорити про розробку завдань Українським центром оцінювання якості освіти, чи будуть у них щорічно вноситися зміни, так само, як це відбувається у випадку із ЗНО в 11 (12) класах?

Так, завдання ДПА будуть новими щороку. Щоб не виникла ситуація, коли дітей спеціально навчають виконувати саме ці завдання.Одразу хочу підкреслити: не потрібно тренувати дітей на подібних прикладах, адже, по-перше, завдання щороку змінюватимуться, а по-друге, основна мета ДПА — зафіксувати реальну картину успішності учнівства, а не сформувати уявлення того, що "мало б бути". Ми не готуємо дітей "на ДПА"; ДПА — це інструмент оцінювання того, що ми маємо насправді.

Роботи, які пропонуватимуть під час ДПА, не обмежуватимуться лише завданнями в тестовій формі — таких буде мінімум. Це будуть ті завдання, які відповідають освітнім практикам у початковій школі. Ми навіть пропонуємо вчителям оцінювати усну відповідь: коли дитина самостійно читає висловлювання чи тезу, далі коротко, кількома реченнями висловлює свою думку про це, а вчитель оцінить її мовлення та здатність відповісти на запитання. Завдання будуть різними, усі вони відповідатимуть програмі початкової школи.

Я попрошу навести приклад. Ви сказали, що частково це будуть тестові завдання, частково — усна відповідь. А може бути ще письмове завдання, наприклад, невеликий твір?

Поясню. У межах ДПА на рівні четвертих класів ми проводитимемо оцінювання з математики та української мови й читання — двох провідних освітніх галузей, які формують базу для подальшого вивчення предметів у базовій школі. Для проведення оцінювання в школі УЦОЯО передаватиме макети зошитів з відповідних предметів. Наголошу, діти не працюватимуть за комп’ютером, адже в початковій школі навчання не відбувається в такій формі.

Якими будуть завдання в наданих зошитах? З української мови — це завдання, які передбачають читання тексту й надання відповідей щодо його змісту та структури. Це також завдання на виправлення помилок у реченні: діти вивчають правила і демонструють, чи здатні їх застосовувати на практиці, виправляючи чужі помилки. Це і завдання на розуміння значень слів, які вивчають у початковій школі.

З математики будуть традиційні завдання, коли потрібно буде розв’язати умовну життєву проблему за допомогою математичних розрахунків. Наприклад, є певна ситуація, у якій необхідно застосувати обчислення, і дитина показує, що вміє це робити.

Крім того, ми пропонуємо завдання в цікавій форміу — формі математичного дослідження. Тобто коли є "велика" життєва ситуація – наприклад, потрібно побудувати притулок для тварин. Завдання з математики допомагають відповісти на питання, яким він має бути: наприклад, різні породи собак потребують різного об’єму їжі, яка коштує по-різному. Дітям потрібно буде розрахувати, чи вистачить цієї їжі для певної кількості собак, як її розподілити. Так само з вольєрами: для різних песиків потрібен різний розмір, і це теж треба буде розрахувати.

Тобто це захопливі "пригоди в зошитах". Ми навіть називаємо їх "Подорож із Софійкою та Данилком", адже це два основні персонажі, які виконують завдання разом із дитиною. Загалом формат чимось нагадує сучасні квест-ігри, коли ми не просто розв’язуємо випадкові завдання, мало пов’язані з життям, а навчаємо застосовувати математику й мову для життя.

Окремо хочу ще раз повернутися до оцінювання усної взаємодії. Учитель отримує картки з описом певної ситуації та рекомендаціями, як "занурити" дитину в цю життєву ситуацію. Наприклад, учням потрібно зробити вибір: ремонтувати іграшки чи купувати нові. Ми пропонуємо кожній дитині висловитися з цього приводу, а вчитель оцінює, наскільки грамотно дитина формулює думку, наскільки ця думка цілісна, чи не губиться логіка у двох-трьох реченнях, чи є певна аргументація. Тобто це завдання, які за своєю суттю подібні до тих, що містяться в сучасних підручниках і посібниках для початкової школи. Вони відповідають концепції Нової української школи (НУШ), а за стилем і побудовою нагадують своєрідні пригоди в межах предметного змісту.

Можна уточнити: коли готували ці зошити (я так розумію, що вони вже розроблені, хоча й не повністю), то що брали за основу? Чи є певний аналог саме такого проведення атестації дітей у четвертому класі? На що ви опиралися?

На цей момент ми вже провели два етапи пілотування матеріалів ДПА — у 2024 та 2025 роках. У кожному етапі пілотування брали участь до 2000 дітей із закладів, які погодилися з нами співпрацювати.

Це пілотування мало на меті з’ясувати, які завдання є, можливо, заскладними для четвертокласниківучнів, чи формати завдань, які ми розробили, відомі дітям, чи є абсолютно новими для них, чи не витрачають учні забагато часу на читання інструкцій і якими саме мають бути ці інструкції, чи зрозумілі рекомендації до проведення процедури атестації, чи підтримують учителі запропоновану структуру тощо.

Якщо говорити про аналоги, то вони, безумовно, існують. У світі їх безліч, адже подібні оцінювання є майже в усіх прогресивних країнах. Зокрема, у Великій Британії щороку наприкінці навчання в межах певного циклу проводиться оцінювання, яке називається Key Stage Assessment. Воно має ту саму ідею — надати зворотний зв’язок учням, батькам і вчителям.

Подібні оцінювання є й в інших країнах. Водночас якщо говорити про стиль і тип завдань, то ми орієнтувалися, наприклад, і на матеріали з Польщі, Франції, а також брали за основу вітчизняні напрацювання. Ми вже провели третій цикл загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти. Приклади таких зошитів і матеріалів розміщуємо на нашому сайті у відповідному розділі. Ці завдання добре сприймаються і вчителями, і учнями, адже такі завдання є прикладом того, що оцінювання може бути не відірваним від життя, а логічним продовженням освітнього процесу, заснованого на компетентностях.

Про предмети ми з вами вже поговорили. Але є питання, яке, напевно, виникає у багатьох батьків — і тих, чиї діти зараз у четвертих класах, і тих, хто буде навчатися у 2027 році. Власне, як зараховуватимуться ці бали? Чи існує якийсь прохідний бал, як це відбувається, наприклад, у 11класах? Яка система оцінювання?

Для четвертокласників оцінювання в межах ДПА проводитиметься лише виключно з метою моніторингу. Так, будуть певні бали, які показуватимуть, які завдання дитина виконала правильно, а де припустилася помилки. Але ці бали матимуть лише інформаційний характер. Тобто: з певної теми не набрано балів, бо дитина не змогла виконати завдання.

Це жодним чином у подальшому не позначатиметься на дитині, тобто не впливатиме на переведення учня до п’ятого класу. Бали – це просто інформація, числовий спосіб виявлення труднощів у навчанні, щоб запобігти їм і вчасно підтримати дитину.

Можна жити в ілюзії, що все прекрасно: усі отримують 10, 11, 12 балів або, наприклад, лише зірочки за старанність. А потім у випускному класі з подивом з’ясовувати, що ми не знаємо, як додавати дроби. Але тоді вже пізно, бо тоді мало що можна вдіяти. Краще вчасно й чесно визнавати, що в дітей на етапі завершення початкової школи є певні труднощі, і поступово з ними працювати, аби закласти надійні підвалини для подальшого предметного навчання.

Зважаючи на те, як через війну в Україні відбувається навчання, у багатьох школах є труднощі з офлайн-форматом. Наскільки, на вашу думку, таке оцінювання покаже реальні результати? Адже є велика ймовірність, що у 2026 році війна може ще тривати.

Якраз у цих обставинах моніторинг є надзвичайно актуальним. Чому? Тому що ми маємо значні освітні втрати, які різняться залежно від регіону. Є діти, які навчаються в регіонах, де повітряні тривоги тривають по 15 годин на добу, і не завжди можливо в укритті організувати класи потрібного розміру та забезпечити належну комунікацію з учителем. Тому нам надважливо отримати інформацію на місцевому рівні, на рівні закладу освіти про те, що саме діти знають, а чого не знають, щоб їм допомагати.

Якби стратегія, напрацьована ще у 2018 році, одразу була впроваджена, зараз було б значно простіше, тому що тоді ми мали б відповідні інструменти для кожної дитини. Учні та їхні батьки отримували б актуальну інформацію "тут і зараз". Наразі ж цього бракує, і коли ми обговорюємо масштаби освітніх втрат, то можемо оперувати лише узагальненими, агрегованими результатами.

В Україні відсутні точні дані щодо освітніх втрат через війну / УНІАН

​Так, Україна бере участь у міжнародному дослідженні якості освіти PISA, ми проводимо моніторинг якості початкової освіти. І ми уявляємо, що втрати є доволі посутніми. Але ми нічого не знаємо про рівень конкретних шкіл, а ті школи, які не брали участі в оцінюваннях, також не можуть мати точної картини. Тим більше ми не знаємо реального рівня знань окремої дитини. А отже, і допомогти їй адресно не можемо.

У всіх рекомендаціях до матеріалів ми, наприклад, пишемо: "У дітей є труднощі з такими темами з математики, як відсотки та дроби" (це показало дослідження PISA-2022). Але, можливо, в якійсь школі саме з цими темами проблем немає (бо дані моніторингів є усередненими). В іншій школі, навпаки, проблемними могли стати зовсім інші теми — через ті конкретні обставини, які склалися в регіоні чи закладі освіти в конкретний період. Можливо, під час вивчення дробів у п’ятому класі не було потреби постійно переходити в укриття і займатися в гібридному режимі, а була змога відвідувати очне навчання і вивчати ці теми разом. А десь, навпаки, саме ця тема стала проблемною. Саме тому передусім у школах мають знати, як "протягнути руку допомоги" своїм учням. Тут доречно пригадати відому метафору: спершу треба "одягнути маску на себе". У нашому випадку — це про отримання інформації, яка допоможе краще вибудувати освітній процес у подальшому.

Тобто залежно від результатів цього моніторингу школи надалі зможуть підлаштовувати свої освітні програми відповідно до потреб конкретних учнів, так?

Так, безумовно. ДПА в початковій школі з метою моніторингу не матиме жодних наслідків для закладу освіти, натомість він отримає цінну інформацію і матиме змогу її використовувати. Зрозуміло, що якість використання цих даних залежатиме від проактивності педагогічного колективу, керівника. Але вперше в них буде інформація для ухвалення рішень, якої наразі ніхто не надає. Ми часто вимагаємо від шкіл підвищення якості освіти, але не даємо їм інструментів для цього.

Згідно з наказом Міністерства освіти, запуск цього процесу планується у 2027 році. Наразі постає питання: які проблеми ще існують і що потрібно зробити, аби запустити процес максимально ефективно?

Ми вже двічі пілотували завдання. Важливим складником ДПА, окрім самих завдань, є нова онлайн-платформа для взаємодії із закладами освіти, внесення відповідей учнів та формування звітів. Ми працюємо над тим, щоб ці звіти були простими для розуміння — зокрема й завдяки використанню штучного інтелекту. Адже, зрозуміло, що сучасні цифрові засоби дають змогу згенерувати безліч складних таблиць і графіків. Але важко уявити, що вчитель початкової школи чи директор матиме час розбиратися з масивами даних по 40 учнях. Натомість ми хочемо, щоб для кожного педагога формувався короткий звіт, де по суті буде викладено те, із чим варто попрацювати і що саме варто зробити. Так само і для дитини: батьки не зобов’язані розумітися на темах початкової школи та компетентностях, які мали б бути сформовані на певному етапі навчання. Це абсолютно нерелевантна вимога до них. Ми маємо надати батькам зрозумілу інформацію, яка допоможе їм правильно побудувати роботу зі своїми дітьми.

Тому другий блок роботи в межах реалізації нової моделі ДПА — це саме онлайн-платформа з усіма цими можливостями. Це те, над чим ми зараз працюємо і те, що потребує величезних зусиль і фокусування ресурсів. Наступного, 2026 року, ми хочемо провести пілотування вже на 10 000 учнів із застосуванням цієї платформи, яку напрацьовуємо, щоб подивитися, чи буде зручно вчителям із нею працювати. Скільки часу вони витрачатимуть на підготовку й проведення атестації? Скільки часу потрібно буде для повернення нам результатів? Чи це адекватно? Чи, можливо, варто пропонувати інші моделі, коли педагоги допомагають одине одному, щоб усередині закладу не створювати надмірне навантаження на вчителів? Ми спробуємо згенерувати ці звіти й перевірити, наскільки зрозумілим буде текст.

Чи не намагатиметься штучний інтелект, скажімо, увести "читачів" в оману, як інколи це трапляється? Для цього ми маємо згенерувати певну кількість таких звітів, щоб побачити, де він помиляється чи придумує, і в цій моделі чіткіше прописати межі інтерпретації.

На все це піде увесь наступний рік — і це величезний обсяг роботи вже в іншому процесі, тобто не в підготовці самих матеріалів для оцінювання, із чим ми добре знайомі і давно працюємо. Власне, це і є наша основна робота — готувати матеріали для освітніх оцінювань. А от у полі взаємодії "учитель — учень — батьки — УЦОЯО" ми працюємо набагато менше, адже зазвичай у наших великих оцінюваннях ми зосереджуємося на узагальнених звітах, агрегованих даних, широких рекомендаціях для різних стейкголдерів. Але ми ніколи не працювали з персональними рекомендаціями та персоналізованими процесами.

Підкажіть, будь ласка, чи відома сума коштів, яка буде потрібна для запуску такого сайту? І чи є фінансування на друк та розсилання зошитів і всього необхідного для проведення ДПА?

Так, ми працюємо над цією платформою спільно зі Світовим банком в межах програми LEARN. Державних коштів на це не просили, адже система досить складна. До того ж, це цифровий продукт, витрати на який складно точно обрахувати до початку його імплементації, оскільки завжди виникають нюанси, які доводиться враховувати в процесі. Зараз ми якраз працюємо зі Світовим банком над створенням технічних вимог і оголошенням тендеру для пошуку партнерів, які зможуть протягом кількох років опрацьовувати ці матеріали. Ми розуміємо, що обсяг робіт може бути доволі великим, але деталі напрацьовуватимемо вже після того, як буде чіткіше зрозуміло, як саме має працювати продукт.

УЦОЯО вже проводить цифрові оцінювання: це і національний мультипредметний тест (НМТ), і єдине фахове вступне випробування (ЄФВВ), і єдиний вступний іспит (ЄВІ), тобто вступні іспити на бакалаврському й магістерському рівнях вищої освіти. Але ми ніколи не забезпечували взаємодії. Продукт, який стосується завдань у форматі онлайн, ми реалізували доволі добре, і адміністрування таких оцінювань працює дуже злагоджено — "як швейцарський годинник".

Але ситуація із четвертокласниками складніша, адже ми не хочемо проводити тестування для них за комп’ютерами. Водночас ми прагнемо, щоб заклади освіти мали змогу використовувати цю платформу для власних потреб.

До речі, ви сказали, що проводили пілотні проєкти саме із тими закладами, які погодилися співпрацювати з вами. Чи готові інші заклади готові йти на співпрацю і, відповідно, наскільки вони готові до імплементації такого формату ДПА?

Ті заклади, які працювали з нами протягом двох років, — це заклади, що давно з нами співпрацюють. У деяких із них ми вже проводили моніторинг PISA. Вони знають, що ми виставляємо адекватні вимоги, що ми допомагаємо школам і ніколи не залишаємо їх напризволяще. Вони також можуть "зазирнути за куліси" підготовки, ознайомитися з інструментами, які ми пропонуємо, і краще зрозуміти особливості освітньої політики та те, яким має бути результат навчання їхніх учнів, тобто на що орієнтуватися. Адже є документи, які визначають зміст освіти, — стандарти, програми. Але в них ніколи немає конкретних завдань: вони з’являються вже у підручниках і посібниках. І не завжди автори цих матеріалів створюють їх гармонійно, адже це все ж авторський продукт.

Тому заклади, які з нами співпрацювали, були проактивними, зацікавленими, залучали учнів. Одним із важливих елементів такої співпраці був зворотний зв’язок. Ми просили їх заповнити досить довгу анкету: як їм працювалося, над чим нам варто ще попрацювати, що було зрозуміло, а що не дуже, при виконанні яких видів завдань у дітей виникали труднощі. Ці анкети ми ретельно опрацьовуємо. Загалом абсолютна більшість закладів зазначила, що їм усе було зрозуміло, питань не виникало. І що після зняття первинних упереджень щодо ДПА в новому форматі, процес ставав простим і зрозумілим — як адміністрування, так і сама робота.

Щодо залучення ширшого кола закладів — у цьому разі йдеться про значно більші кількості. Тут, очевидно, потрібна інформаційна кампанія, щоб показати, що це може бути корисно. Адже зараз іноді виникає спротив: мовляв, це щось надлишкове, у часи війни ще одне складне оцінювання "невідомо для чого" потрібне. Але причина в тому, що ще не було належної комунікації про зворотний зв’язок і про те, що з ним потрібно робити. Тобто ми ще не виконали основної місії цього оцінювання — пояснення, що воно може бути гармонійною частиною освітнього процесу, а не "п’ятим колесом у возі".

Насправді це може стати своєрідною панеллю приладів у машині, яка показує, як правильно діяти, що поруч і які є перешкоди на шляху. Якщо ж бачити це як "п’яте колесо", зрозуміло, що ніхто свідомо не захоче витрачати на це час. Ми всі хочемо, щоб наш ресурс був правильно оціненим і не використовувався марно. І наше завдання — показати, що це справді не марно.

Ми сподіваємося, що зможемо детальніше говорити про те, які звіти формує система, як вони укладаються тощо, якраз після третього пілотування. Ми готові вже цієї осені опублікувати деякі матеріали оцінювання — ті зошити, які пілотували. Це дасть змогу педагогам побачити, що там немає нічого такого, чого вони не роблять на уроках. А вже наступного року ми хочемо показати, які звіти формує платформа, і продемонструвати, що це реальний інструмент взаємодії, а не надлишкова робота.

А коли саме планується оприлюднити матеріали?

Інструменти ми плануємо оприлюднити в жовтні цього року, тобто за місяць-півтора. У 2026 році ми проведемо пілотування навесні й до кінця року оброблятимемо результати. Уже на початку 2027-го матимемо більше деталей, прикладів і кейсів, які зможемо показати та обговорювати з педагогами початкової школи.

І, відповідно, наприкінці навчального року 2027-го вже має повністю запуститися процес?

Так, але тут я маю зауважити: якщо повномасштабна війна триватиме й у 2027 році, то ДПА для четвертокласників не буде обов’язковою. Ми запустимося, надамо інструменти, але заклади освіти матимуть змогу зважати на ситуацію у своєму регіоні та вирішувати, чи можуть вони проводити атестацію — навіть у гібридному форматі. Адже, якщо заклад освіти близько до від зони активних бойових дій, то там жодні формати, які передбачають одночасне збирання дітей, не працюють. У таких умовах учителі фактично працюють індивідуально з кожним учнем, зважаючи на те, коли дитина може вийти на зв’язок, де вона перебуває. Хтось може жити на тимчасово окупованій агресором території, хтось — без електрики, а хтось — за тисячі кілометрів від України в іншому часовому поясі.

Тому це точно не буде обов’язково й не стане вирішальним. Але самі матеріали ми запропонуємо, щоб заклади могли їх використати на користь дитини та громади. Далі все залежатиме від ситуації. Проте наразі ми бачимо саме такий розвиток подій.

Що б ви порадили батькам? Як підготувати дитину, якщо це взагалі можливо з боку батьків — принаймні морально?

Найгірше, що може статися, і напевно траплятиметься (але ми з цим боротимемося), – надлишковий стрес у дитини, коли її лякають у школі чи вдома: мовляв, ти маєш пройти якесь складне випробування, а якщо не пройдеш — усе буде погано, будуть наслідки. Єдина моя порада: не готувати дітей у негативному сенсі, а лише в позитивному.

Треба казати: "На тебе чекає захоплива робота. Виконуй завдання сумлінно й уважно. Якщо чогось не знаєш — це нормально. Помилятися — добре. Ми будемо вчитися все життя, і помилок у ньому ще буде багато, і ми маємо сприймати їх адекватно. Ми разом подивимося, що ти вже засвоїв, що ще потрібно підтягнути, і ця інформація знадобиться надалі. Тому виконуй завдання спокійно, отримуй задоволення від процесу, підтримуй однокласників. Не списуй і не давай списувати, адже це про тебе, а не про них".

Те саме стосується і вчителів. Ми часто хочемо мати вищі показники, ніж є насправді. Це — спадок радянської системи, яка досі змушує нас імітувати успіх. Ми знаємо, що в нас не все добре, але на картинку для когось іншого все має виглядати прекрасно. Це погана історія, зважаючи на ситуацію, у якій ми перебуваємо. Ми потребуємо чесної інформації і реального уявлення про те, що відбувається.

Тому, дорогі вчителі, видихніть: ваші діти найкращі. Вони покажуть усе, чого ви їх навчили. Це точно не буде гірше, ніж десь-інде, і вас це не має турбувати. Ми хочемо отримати чесний звіт саме для вас, щоб ви могли краще працювати. Тому передусім заспокойтеся: вас не оцінюватимуть за результатами цих звітів. А потім заспокойте своїх дітей і створіть атмосферу пригод, мандрівки разом із Данилком і Софійкою, дослідження світу — власне, для цього і є навчання в початковій школі.

Тому що це передовсім навчання того, як вчитися самостійно. І водночас — формування й укріплення допитливості. Щоб світ був цікавим і захопливим. Державна підсумкова атестація створена саме для цього, а не для оцінки у свідоцтві досягнень чи для місця в рейтингу. Рейтингів не буде.

Про персону: Тетяна Вакуленко

Тетяна Сергіївна Вакуленко - директор Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО).

Має ступінь магістра з математики, який здобула у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Також має науковий ступінь кандидатки педагогічних наук, вчене звання доцентки.

Майже 10 років викладала в закладах загальної середньої та вищої освіти.

Із 2010 року працювала в Українському центрі оцінювання якості освіти на посадах провідної фахівчині наукового відділу, начальниці відділу досліджень та аналітики, а з 2018 року — заступниці директора.

Національна координаторка міжнародного дослідження якості освіти PISA, радниця міжнародного моніторингового дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН), співавторка Стратегії розвитку освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти в Україні до 2030 року", членкиня Консультативної ради з питань сприяння розвитку системи загальної середньої освіти при Президентові України.

Авторка численних публікацій з питань міжнародних і вітчизняних освітніх оцінювань.

Нагороджена відзнаками Міністерства освіти і науки України, прем’єр-міністра України.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Менше ніж у половині кімнат Лувру було відеоспостереження у 2024 році – звіт
ГЛАВКОМ NET
2025-11-07T02:00:39Z
Міс Всесвіт-2025: учасниця достроково покинула конкурс
GlavRed
2025-11-07T00:27:54Z
Знайшов дружині заміну: Роман Сасанчин "засвітив" обличчя нової дівчини
GlavRed
2025-11-06T23:27:52Z
Уперше в історії участі: українка стала Віцеміс Земля-2025
GlavRed
2025-11-06T22:27:30Z
"По чарочці": Остап Ступка висловився про свій алкоголізм
GlavRed
2025-11-06T20:27:50Z
Жінка-цукерочка: який зараз вигляд має вдова Миколи Мозгового
GlavRed
2025-11-06T20:27:05Z
Камалія попрощалася з донькою: що сталося
GlavRed
2025-11-06T19:27:01Z
Євробачення: Канада може стати новим учасником пісенного конкурсу
УкраинФорм
2025-11-06T19:21:32Z
MELOVIN розкрив шокуючу суму, яку вклав у створення свого нового альбому
GlavRed
2025-11-06T18:28:09Z
У Швеції через невідомі дрони призупинили роботу аеропорту: що відомо
InternetUA
2025-11-07T02:03:51Z
Акціонери Tesla схвалили премію для Маска у $1 трлн
ZN UA
2025-11-07T01:57:42Z
Волгоградський НПЗ призупинив роботу через атаку дронів – Reuters
ГЛАВКОМ NET
2025-11-07T01:48:34Z
Виплати при виході на пенсію: хто може отримати
Знай
2025-11-07T00:33:37Z
Внески від партнерів у межах PURL вже сягнули $2,82 мільярда - ОП
УкраинФорм
2025-11-06T23:24:04Z
У Швеції не виключають співфінансування угоди про продаж Україні Gripen
Европейская правда
2025-11-06T21:51:06Z
Удар акцизів по АЗС: як зміняться ціни на паливо і чи загрожує дефіцит
Хвиля
2025-11-06T20:30:31Z
Уряд скасував продовження пільг на імпорт електромобілів
360ua.news
2025-11-06T20:12:23Z
Дефіцит продуктів в Одеській області: до яких змін готуватися українцям
Политека
2025-11-06T20:00:18Z
Трамп вимагає виключити Південну Африку з G20
ZN UA
2025-11-07T02:09:02Z
Радбез ООН зняв санкції з президента Сирії Ахмеда аш-Шараа
УкраинФорм
2025-11-07T01:51:40Z
Bloomberg: Україна веде «позитивні» переговори зі США щодо ракет «Томагавк»
ГЛАВКОМ NET
2025-11-07T01:42:41Z
Показовий жест Трампа: ексочільник МЗС проаналізував візит постпреда США в НАТО до Києва
24tv
2025-11-07T01:39:22Z
РФ вербує іноземців на війну проти України в арабських країнах — розслідування
ZN UA
2025-11-07T01:36:29Z
Верховний суд США дозволив уряду позначати в паспортах тільки стать від народження
УкраинФорм
2025-11-07T01:09:53Z
Адміністрація Трампа анонсувала угоди з Boeing у Центральній Азії
ГЛАВКОМ NET
2025-11-07T01:06:13Z
Тривожна новина: чому зміна влади в Чехії важлива для України та до чого тут Орбан
24tv
2025-11-07T00:57:34Z
Генсек ООН на кліматичному саміті назвав «червону лінію» для людства
УкраинФорм
2025-11-07T00:57:19Z
ОГП оскаржить вирок, який виправдав окупанта у справі про мародерство на Київщині
УкраинФорм
2025-11-07T02:09:21Z
Росіяни вдарили по Запоріжжю дронами: постраждали багатоповерхівки та дитячий садок
Фокус
2025-11-07T01:30:01Z
У Сумах ворожий дрон поцілив по дорозі, пошкоджено авто
УкраинФорм
2025-11-07T00:24:59Z
Вбивство чиновника у Мексиці: стрільцем виявився 17-річний юнак
ГЛАВКОМ NET
2025-11-07T00:03:33Z
Внаслідок атаки росіян у Запоріжжі повилітали вікна в будинках і дитсадку – ОВА
Украинская правда
2025-11-06T23:51:10Z
Правоохоронці припинили стихійне блокування вулиці після того, як майже сотня мотоциклістів заповнила місто
Топ Жир
2025-11-06T23:42:29Z
"Людям забороняють виходити": у Дніпрі через атаку БПЛА зупинили потяг "Інтерсіті"
Фокус
2025-11-06T21:36:59Z
На Київщині п'яний чоловік «припаркувався» у магазині
ГЛАВКОМ NET
2025-11-06T21:30:31Z
Росіяни атакували дронами цивільні автівки на Харківщині, троє постраждалих
УкраинФорм
2025-11-06T20:57:16Z
Армійські корпуси Сухопутних військ розгортають систему «Імпульс»
InternetUA
2025-11-07T02:03:50Z
Термін запуску заводу з виробництва боєприпасів в Україні посунувся - глава Rheinmetall
УкраинФорм
2025-11-07T00:18:32Z
Критично важливі підприємства ОПК визначають за новими критеріями: Міноборони роз’яснило, що змінилося
УкраинФорм
2025-11-07T00:00:22Z
Армія Азербайджану переходить на стандарти НАТО – Алієв
Украинская правда
2025-11-06T23:51:07Z
Рейси до аеропорту Брюсселя скасован через спостереження дронів
ГЛАВКОМ NET
2025-11-06T23:45:26Z
Дрони, які не бояться РЕБ: в Армія+ запустили унікальний курс навчання
Хвиля
2025-11-06T23:30:40Z
Компенсація за оренду житла: що змінилось у програмі для ветеранів
Хвиля
2025-11-06T22:30:54Z
7 листопада: яке сьогодні свято, традиції та заборони
ГЛАВКОМ NET
2025-11-06T22:03:26Z
В Україні створять хаб оборонних інновацій спільно зі Швецією
Европейская правда
2025-11-06T21:57:22Z
Додаткова відпустка: чи можуть її продовжити у разі хвороби дитини
ZN UA
2025-11-06T23:24:37Z
Конкурент Neuralink залучив $200 мільйонів на розробку безопераційних мозкових імплантів
УкраинФорм
2025-11-06T17:00:30Z
Під час війни на цукровий діабет другого типу стали хворіти люди, молодші 45 років - лікарка
УкраинФорм
2025-11-06T16:42:35Z
В Україні відкрився міжнародний центр протезування
УкраинФорм
2025-11-06T16:42:33Z
Не хотів працювати вночі: медбрат вбив 10 пацієнтів і отримав довічне
Фокус
2025-11-06T16:00:38Z
В Україну надійшло майже 123 тисячі доз вакцини проти гепатиту B для дітей
УкраинФорм
2025-11-06T14:51:22Z
Учені пов’язали погіршення пам’яті із жиром на талії
TSN
2025-11-06T11:36:29Z
У Греції лікарі страйкуватимуть дві доби
Европейская правда
2025-11-06T08:09:49Z
Між поколіннями зростає дистанція, люди дедалі більше страждають від самотності – дослідження
ГЛАВКОМ NET
2025-11-06T02:00:37Z
Пентхаус за 30 мільйонів доларів від Pagani включає гіперкар, який неможливо придбати за гроші
Топ Жир
2025-11-07T01:57:33Z
Нові автосалони Ford створені, щоб ви забули про сам процес купівлі автомобіля
Топ Жир
2025-11-07T00:12:28Z
Найпопулярніший електричний пікап у США може припинити існування до кінця року
Топ Жир
2025-11-06T22:27:26Z
General Motors може приготувати ще один сюрприз із заднім приводом
Топ Жир
2025-11-06T21:42:00Z
Новий BMW i4 M60 прискорюється на півсекунди швидше за M3
Топ Жир
2025-11-06T20:57:15Z
Porsche Macan отримує новий двигун від Audi та кардинальні зміни
Топ Жир
2025-11-06T20:12:58Z
Трансмісія цього не прощає: які звички водіїв непомітно «вбивають» коробку
GlavRed
2025-11-06T19:27:24Z
Розкриті таємниці невдалої моделі Jaguar XJ
Топ Жир
2025-11-06T19:12:24Z
Toyota натякає на четверту модель GR для американського ринку
Топ Жир
2025-11-06T18:33:16Z
Тіктокер з Одещини сів на п’ять років за поширення відео бойової роботи ЗСУ
УкраинФорм
2025-11-07T01:39:41Z
На евакуацію погоджуються менш як третина одиноких маломобільних жителів Донеччини - ОВА
УкраинФорм
2025-11-07T00:48:16Z
Напруга на фронті зросла: Генштаб розповів про останні події
GlavRed
2025-11-07T00:27:42Z
Окупанти атакували Чугуїв: постраждали підприємство та навчальний заклад
ГЛАВКОМ NET
2025-11-07T00:18:55Z
Вибиті вікна в багатоповерхівках та дитсадку: росіяни атакували Запоріжжя
TSN
2025-11-07T00:18:50Z
Підрозділ ГУР показав шлях російського окупанта в полон — відео з його власного телефона
ZN UA
2025-11-06T23:15:41Z
"Не шкодує резерви": РФ намагається пришвидшитись на Покровському відтинку, — DeepState
Фокус
2025-11-06T23:15:18Z
Київ — повітряна тривога: загроза застосування балістики
TSN
2025-11-06T23:03:38Z
Війна, день 1352. Довічне ув'язнення для російського окупанта, атака на Волгоградський НПЗ
Football.ua
2025-11-06T23:00:40Z
Грошове дерево цвістиме цілий рік: секретна підгодівля для всіх рослин
GlavRed
2025-11-07T01:27:55Z
День ангела 7 листопада: кого та як вітати з іменинами
TSN
2025-11-06T22:36:50Z
Не в столиці і не у великому місті: де сховалася найдовша вулиця України
GlavRed
2025-11-06T22:27:26Z
Весною зацвітуть як ні в кого іншого: коли найкраще висаджувати тюльпани
24tv
2025-11-06T21:48:58Z
Сезон вже почався: печемо легкий пиріг з мандаринами, від смаку якого запаморочиться в голові
24tv
2025-11-06T21:39:26Z
Експерт з подорожей об'їздив 26 локацій і назвав ідеальне місце для відпочинку
24tv
2025-11-06T21:18:22Z
Замість Біг-Бена та Оксфорд-стріт: куди піти, щоб побачити справжній Лондон
24tv
2025-11-06T20:24:28Z
Чим почистити килим від бруду: копійчані методи, які виведуть будь-які плями
24tv
2025-11-06T20:15:35Z
Не лише Відень і Зальцбург: топ місця в Австрії, які варто побачити
Фокус
2025-11-06T20:12:06Z
Учені б'ють на сполох: сумний прогноз неминучого глобального потепління
GlavRed
2025-11-07T01:51:40Z
Для подолання наслідків екоциду Чорного моря потрібні нові природоохоронні акваторії - науковець
УкраинФорм
2025-11-07T01:33:50Z
Ретроградний Меркурій вдарить по чотирьох знаках зодіаку - кого чекають труднощі
GlavRed
2025-11-07T01:27:25Z
OpenAI перевищила мільйон комерційних користувачів
InternetUA
2025-11-07T00:33:42Z
Square Enix передасть контроль за якістю ігор штучному інтелекту
InternetUA
2025-11-06T23:10:23Z
Американські розробники представили новий автономний морський дрон Romulus
InternetUA
2025-11-06T22:03:05Z
Rockstar Games офіційно перенесла вихід Grand Theft Auto 6
24tv
2025-11-06T21:45:24Z
Розкрито реальний час роботи iPhone 17
InternetUA
2025-11-06T20:33:20Z
Сигнал, який не можна ігнорувати - чому насправді кіт нявкає вночі
GlavRed
2025-11-06T20:27:47Z
Асист Довбика та гегемонія данців. Чим запам'ятався четвертий раунд Ліги Європи?
ГЛАВКОМ NET
2025-11-07T01:15:40Z
Максимальний результат для України. Усі результати Ліги конференцій за 6 листопада
ГЛАВКОМ NET
2025-11-07T00:06:57Z
«Динамо» з розгромом здобуло першу перемогу в Лізі конференцій
ГЛАВКОМ NET
2025-11-06T23:27:44Z
Феєрія Динамо і божевільна кінцівка у Македонії — євровечір у Лізі Конференцій
Football.ua
2025-11-06T23:18:59Z
Ліга Європи УЄФА: "Рома" з асистом Довбика перемогла "Рейнджерс"
УкраинФорм
2025-11-06T23:09:28Z
Українці в єврокубках: Довбик зробив асист за "Рому", Романчук приніс перемогу румунам
ZN UA
2025-11-06T22:48:31Z
Ліга Європи: Рома і Астон Вілла беруть очки, ПАОК нищить суперника
Football.ua
2025-11-06T22:42:18Z
Джонатан Девід визнаний найкращим гравцем КОНКАКАФ сезону-2024/25
Football.ua
2025-11-06T22:30:11Z
Динамо у феєричному матчі з шістьма голами розгромило Зрінськи у Лізі конференцій
24tv
2025-11-06T22:03:10Z