/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F457%2Fab50acf117c4ed10777031ea9be3d26d.jpg)
Ціни на пальне в Україні можуть зрости вже у жовтні, що відомо
У вересні на паливному ринку України з’явилися перші сигнали про можливе підвищення цін на бензин і дизель. За оцінками експертів, уже в жовтні літр бензину А-95 може коштувати 62–65 гривень, а подекуди ціни можуть сягнути 70 гривень. Аналогічний прогноз озвучено й щодо дизельного пального.
На сьогодні середня ціна бензину А-95 становить 58,72 грн/л, дизеля — 55,87 грн/л. Причиною можливого зростання цін аналітики називають кілька факторів — від санкційної політики до змін в оподаткуванні.
15 вересня Служба безпеки України звернулася до Енергетичної митниці з проханням обмежити імпорт нафтопродуктів з Індії. Причина — підозри щодо використання в їхньому виробництві російської нафти. Згідно з вимогами СБУ, усі поставки мають проходити лабораторний аналіз. Однак експерти сумніваються в ефективності такої перевірки. Як зазначає енергетичний експерт Геннадій Рябцев, походження вже переробленого пального визначити майже неможливо — навіть за наявності сучасного обладнання. Водночас документи, які підтверджують походження сировини, легко підробити через офшорні компанії або транзит через треті країни. Додаткове занепокоєння викликає ситуація з румунським портом Констанца, через який в Україну надходить близько чверті всіх нафтопродуктів. За даними консалтингової групи “А-95”, понад 75% пального, що імпортується через цей порт, має індійське або турецьке походження. За словами голови компанії Сергія Куюна, у жовтні можливі обмеження не лише на імпорт із Індії, а й на постачання через Констанцу загалом. Наразі румунська сторона веде консультації з трейдерами, щоб уникнути постачань палива сумнівного походження і зберегти ринок України. Окрему увагу експерти приділяють індійському нафтопереробному гіганту Reliance, який щороку переробляє понад 60 мільйонів тонн нафти. Частка дешевого російського ресурсу у його роботі робить продукцію конкурентною на ринку, але також — вразливою з точки зору санкційної політики.
Ще один фактор, що тиснутиме на ціни, — підвищення акцизів у рамках зобов’язань України щодо євроінтеграції. З 1 січня 2026 року ставка акцизу на бензин зросте з 271,7 до 300 євро за тисячу літрів, на дизель — з 215,7 до 253,8 євро. Орієнтовно це додасть до ціни бензину близько 1,5 грн/л, а до дизеля — до 2 грн/л. Утім, фінальна вартість пального залежатиме від цінової політики мереж АЗС, рівня конкуренції, а також глобальних цін на нафту і логістичних витрат. Незважаючи на ризики, експерти зазначають, що паливна ситуація в Україні залишається стабільнішою, ніж під час кризи 2022 року. До повномасштабного вторгнення країна імпортувала до 70% бензину і 40% дизеля з Росії та Білорусі. Втрата цих маршрутів у березні–червні 2022 року спричинила дефіцит і різке зростання цін. Нині Україна має ширшу географію постачань, зокрема з Греції, Туреччини, США та інших країн. За словами фахівців, трейдери достатньо гнучко реагують на зміни та вже шукають альтернативи індійським і турецьким поставкам, якщо ті потраплять під обмеження.
Національний банк України дає помірніші прогнози. За оцінками НБУ, у 2026 році вартість пального в середньому зросте на 8%, а у 2027-му — на 6,9%. Це частково пояснюється очікуваним укріпленням гривні, стабілізацією світових цін на нафту та адаптацією трейдерів до нових умов.
Водночас ситуація на ринку залишається чутливою до регуляторних рішень. Те, як саме НБУ, митниця та енергетичні компанії реагуватимуть на ризики, а також як швидко ринок знайде альтернативні постачання — стане ключовим фактором для цінової ситуації вже у жовтні.