Молдова, яка змогла, «1+1», які пробують, і зрадники, що не можуть
Неділя, 5 жовтня 2025 року
Привіт. На зв’язку редактор текстів «ДМ» Євген Бриж і вся наша команда, яка продовжує працювати попри всі складнощі. Ділюся новинами й текстами, які вам не слід пропускати.
ВИБОРИ. Хоч десь проросійські сили програли. Як виявилося, не в країнах, які заведено називати «країнами розвиненої демократії». А в Молдові. Там партія Маї Санду, проукраїнської та проєвропейської президентки, виграла вибори й одноосібно формуватиме уряд. Урок для нас і для європейців. Наші аналітики пильно стежили за виборами й аналізували, як там усе відбувалося. Якщо хочеться коротко зрозуміти, як Молдові й Санду вдалося, а Росії ні та як вона тепер на це реагує, — читайте статтю«Не стала другою Росією, тож тепер стане другою Україною: російська пропаганда про вибори в Молдові».
ЗРАДНИКИ. Молдова — це було ще одне поле для російських експериментів, як і Україна. І там, як і в нас, усе не скінчено, бо ж вибори постійно будуть — а отже, і розхитування, нагнітання, поляризація так само будуть і надалі. І там, як і в нас, була, є і буде своя проросійська «прислуга», яка робитиме все для перемоги своїх патронів у кінцевому результаті. Одним із таких проросійських служок в Україні є Євген Мураєв, про якого Олександр Морський написав жорстку колонку. Виявляється, він створив і рекламує свій додаток для «прямої демократії» серед українців. Автор показує, як ця кампанія може мати політичні й інформаційні ризики, пов’язані з російськими спецслужбами, і чому варто уважно перевіряти такі проєкти. А ще ставить резонне питання: а чому проєкти цього діяча досі не заблоковані? Читайте текст «Як Євген Мураєв рекламує українцям свій додаток для прямої демократії — і до чого тут ФСБ».
ВІЙНА. Чому це треба робити — та тому що війна з нами надовго. Набагато довше, ніж гаряча її фаза (якщо ми її переживемо, звісно). Медіаексперт і політичний консультант Олексій Ковжун в інтерв’ю пояснює, чому навіть якщо бойові дії закінчаться на певній території, війна залишиться в інформаційній і культурній площині. Він каже, що розуміння змін у суспільній свідомості й стійкість до пропаганди — критично важливі. Інтерв’ю охоплює і втому суспільства, і внутрішні дискусії, і стратегічні кроки, які ще належить зробити. Читайте текст«Олексій Ковжун: “Якщо ця війна завершиться не в Москві, то це ще не кінець війни”»
МЕДІЙНИКИ. А поки війна триває — вона щодня збирає свій урожай життів. Цього тижня на Донеччині внаслідок атаки російського дрона загинув французький журналіст Антоні Лаллікан. А в Києві від хвороби серця помер журналіст-розслідувач, засновник видання «Наші гроші» Олекса Шалайський.
ПРОПАГАНДА. Про пропаганду ми постійно пишемо. Але огляд пропаганди від Олексія Півторака за останній тиждень вересня 2025 року показує, як фейки й маніпуляції створюють ілюзію загрози та виправдовують зовнішню агресію. І як поточні події, наприклад, знеструмлення Запорізької атомної електростанції, пропагандисти вплітають у мереживо своїх вигадок. Автор розбирає ці наративи та пояснює, як усе насправді. Короткий висновок з тексту «Росія — власниця ЗАЕС, Україна готує напад на Калінінград. Про що брехала російська пропаганда 24—30 вересня 2025 року» — критичне мислення та медіаграмотність зараз важливі як ніколи, а тупим бути дуже небезпечно.
ПРОПАГАНДИСТИ. Щоб не було ілюзій, як працює пропаганда і пропагандисти, — ось новина про розслідування іноземного медіа The Insider. Виявилося, що кореспонденти, яких російське пропагандистське інформагентство ТАСС відправило до Австрії після того, як попередніх кореспондентів позбавили акредитації через підозри у шпигунстві, ймовірно, також є шпигунами Служби зовнішньої розвідки Росії (СЗР РФ).
ТЕЛЕБАЧЕННЯ. Керівник телевізійного бізнесу «1+1 media» Максим Кривицький надіслав нам колонку, в який розповів, що група починає експериментувати з контентом для кінотеатрів. Це означає нову бізнес-модель і ширші можливості для креативу. Телебачення, стримінг і кіно тепер тісно пов’язані: компанія досліджує, як інтегрувати різні формати, не втративши аудиторії. І обіцяє новинки вже дуже скоро. Детальніше про це — в тексті «“1+1 media” виходить за рамки телебачення й диджиталу і починає створювати контент для кінотеатрів».
ТЕЛЕРИНОК. Ці експерименти — не від хорошого життя. Вихід за межі обжитих «червоних» океанів у неосвоєні «блакитні» — це реакція на нестачу грошей. Це стосується всіх телеканалів: рекламний ринок із війною впав, регуляція цін на ліки й обмеження реклами азартних ігор б’є по каналах. Тому ті шукають нові можливості. Так, на NAM Summit 2025 експерти обговорювали, як працюють метрики активної та пасивної уваги і чому українським брендам варто змінювати стратегії з продажу охоплень та переходити на продаж уваги. Телебачення, диджитал чи кіно — кожен формат генерує увагу по-різному, і саме це стає головним критерієм успіху. Детальніше — в поясненнях Наталії Данькової «Боротьба за секунди: чому увага стає головним виміром реклами замість охоплень».
СКОРОЧЕННЯ. Власне, дзвіночки про кризу на телеринку лунали давно — а зараз почалися ягідки у вигляді скорочень уже не людей, а цілих проєктів. Так, головна редакторка сайту «Вікна-новини» Марія Бєляєва повідомила, що йде з посади, оскільки її бачення майбутнього проєкту не збіглося з баченням керівництва. 30 вересня про рішення залишити проєкт повідомила Ірина Скосар — випускова редакторка сайту «Вікна-новини». І ще низка людей теж підуть. Діана Горон детально розпитала, що там відбувається.
АНІМАЦІЯ. Дипломна робота української режисерки в німецькому університеті — короткометражна анімація «Моя бабуся — парашутистка» — цього року потрапила в короткий список програми La Cinefа Каннського кінофестивалю. Національна премʼєра стрічки відбулася на анімаційному фестивалі Linoleum, що зараз триває в Києві. А сама режисерка Поліна Піддубна розповідає «Детектору медіа» про свій фільм, який презентували в Каннах. А поки ви будете читати текст «Аніматорка Поліна Піддубна — про свій фільм у Каннах і бабусю-парашутистку», пригадайте: а якою була ваша бакалаврська робота в університеті? Може, ми якось не так вчимося?
ФЕСТИВАЛІ ТА ПРЕМІЇ. Днями оголосили переможців щорічної премії подкастів «Слушно-2025», а також назвали переможців 16-го Одеського міжнародного кінофестивалю. Занотовуйте собі, що слід послухати і подивитися.
Наразі це все.
Дякуємо, що дочитали цей лист до кінця.
Більше текстів наших авторів у різних форматах ви можете читати у фейсбуці, інстаграмі, телеграмі, вотсапі, вайбері, іксі (твітері) та на сайті «Детектор медіа». Весь зворотний зв’язок також пишіть сюди — нам на пошту. А ще всією командою ми будемо вдячні, якщо порекомендуєте підписатися на цю розсилку вашим колегам та друзям і задонатите нам та іншим якісним медіа, які зараз потребують підтримки.
До зустрічі!
Євген Бриж і ваша команда «ДМ»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.