Гідна пенсія vs популістичний зашморг. Чому обмеження зарплат чиновників негативно вплине на добробут українців
Гідна пенсія vs популістичний зашморг. Чому обмеження зарплат чиновників негативно вплине на добробут українців
Приведення пенсій до чесного прожиткового мінімуму — це вимога справедливості, яка не підлягає сумніву. Жоден громадянин, який чесно віддав праці роки життя, і взагалі ніхто в Україні не повинен животіти.
Проте шлях до високих пенсій не лежить через обмеження зарплат для державних службовців. Навпаки, така ідея, яку запропонували у Верховній Раді, — це черговий популістичний зашморг, що лише поглибить економічні і соціальні проблеми.
Обмеження зарплат погіршить ефективність державних інституцій, підштовхне економіку до тінізації і, як наслідок, збільшить прірву між рівнем пенсій і бажаним добробутом.
Міф про «справедливість» і пастка патерналізму
Держава, яка прагне процвітання, повинна наймати на ринку найкращі компетенції. Тільки висококласні управлінці здатні забезпечити економічний стрибок. Задовольнятися посередністю, бо «в країні низькі пенсії», — це свідомий вибір на користь бідності в майбутньому.
Типовий аргумент «несправедливо мати високі зарплати, коли низькі пенсії» глибоко вкорінений у патерналістичному мисленні нашого суспільства: «Я 40 років працював, і тепер держава зобов'язана».
Однак хто конкретно «зобов'язаний»? Не абстрактний чиновник, а обрана нами Верховна Рада встановлює мінімальну пенсію. То чи не варто спочатку розібратися в причинах низьких пенсій замість шукати прості, але хибні відповіді?
Де наші гроші? Анатомія солідарної бідності
У свідомості багатьох панує міф: «Я сплачував ЄСВ у Пенсійний фонд». Але наш Пенсійний фонд — це солідарна система, де ваші внески моментально оплачували пенсії тодішніх пенсіонерів. Вашу пенсію зараз оплачують ті, хто працює нині (а під час широкомасштабної агресії фактично пенсії українців оплачують ще й платники податків наших союзників).
Збільшення пенсій означає, що нинішні працівники мають сплачувати більше податків і ЄСВ. Враховуючи, що ПФУ вже дотується з інших податків і з допомоги міжнародних партнерів, простір для маневру відсутній. Підняття податків уповільнює економічне відновлення, витісняє інвесторів і бізнес з України та призводить до скорочення надходжень до бюджету та ПФУ і в короткій, і в далекій перспективі.
Цифри говорять самі за себе. Співвідношення — 10,7 мільйона платників ЄСВ на 10,4 мільйона пенсіонерів плюс майже 3 мільйони осіб з інвалідністю. Це 0,83 платника на одного отримувача соціальних виплат. У Європі цей показник вищий за два (навіть 2,6, якщо казати про пенсійні виплати). Тобто в нас ситуація втричі гірша за європейську.
Додамо, що понад 35% зарплат (а через підняття військового збору вже всі 38%) перебувають у «тіні» через неадекватно високі податки на працю, критично зменшуючи базу для внесків.
Та й демографія не лишає нам сподівань на краще: кількість осіб 65+ років відносно людей віком 15–64 роки зросте з 26 до 33% до 2035 року.
Висновок простий і жорсткий: на цьому етапі немає економічної можливості збільшити пенсії без шкоди для економіки. Наша солідарна система прямує до того, що нинішні 40-річні через 20 років не зможуть отримати пенсію від держави.
Коло бідності: патерналізм веде до занепаду
Низькі пенсії — це результат рішень, ухвалених у минулому обраною нами ж владою. Обиралася вона через нестачу критичного мислення та економічної грамотності суспільства. І от ми вже у замкненому колі патерналізму та занепаду (див. рис. 1).
Фактично ми 34 роки йдемо пустелею в світ модерну, але взяли із собою «єгиптян», які постійно нагадують, як було добре в Єгипті і морозиво смачне. Підбурюють вимагати піднімати соціальні стандарти і різати зарплати держслужбовцям. «Єгиптяни» — це не тільки «комсомольці», «силовики», «ОПЗЖ+УПЦ(МП)». Це також і невігласи, популісти, різноманітні професійні хейтери, які можуть ховатися навіть під привабливою маскою лібертаріанства.
Це коло чітко показує: вибираючи тих, хто обіцяє підвищити пенсії зараз, ви не отримаєте їхнього підвищення (немає економічної можливості), але гарантовано отримаєте погіршення добробуту в майбутньому.
Чому обмеження зарплат держслужбовців — хибна ідея
По-перше, це не вирішує жодної базової проблеми держуправління. Це несистемна реформа, яка не покращує інституційної спроможності, не оптимізує структур держуправління, не впроваджує індикаторів результативності і мінімально впливає на видатки бюджету, проте через погіршення якості державного управління призводить до скорочення спроможності держави в короткій перспективі.
По-друге, це ризик втрати ключових кадрів і компетентностей. Державі потрібно підвищувати привабливість державної служби для фахівців і талантів. Натомість стеля зарплат підсилить відплив у приватний і громадський сектори. Реформи в країнах, що прагнуть економічного зростання і добробуту, мають бути спрямовані підвищення професійного рівня державних службовців.
По-третє, низькі зарплати посилюють корупційні стимули. Тому Грузія в 2004–2010 роках скорочувала корупцію через комплекс: спрощення процедур, автоматизація, підвищення оплати ключових сервісів, очищення кадрів. Ефект дав саме комплексний підхід.
Що робити натомість?
Нашою робочою групою (спільно уряд і аналітичні центри) 2022 року був розроблений план реформи державного управління. В тому числі оптимізація структур і чисельності, зміна логіки систем мотивації для державних службовців. Очікуваний ефект реформи — підвищення привабливості й ефективності держслужби зі скороченням витрат на 15 млрд грн.
Також державі потрібні єдина рамка грейдів + зовнішня ринкова прив’язка для «дефіцитних» компетентностей/ролей. Організація економічного співробітництва та розвитку також пропонує вирівнювати справедливість усередині держслужби та конкурентність назовні: прозорі грейди, total compensation (базова ставка + премії за результат + нематеріальне заохочення).
Потрібні і контракти з OKR чи KPI замість універсальних стель зарплати. Зі зрозумілими завданнями, метриками і бонусами; для топпозицій — частка змінної винагороди, прив’язана до досягнень, наприклад, до показників стратегій чи програми дій уряду. Це також сприяє прозорості.
І, звісно ж, на часі антикорупційні реформи: автоматизація послуг, відкриті дані, чіткі регламенти, контроль (публічний), інклюзивність. Тобто інфраструктура доброчесності, а не стелі зарплат, — ось що знижує корупційні ризики.
Шлях до добробуту: як розірвати замкнене коло
Вихід із цієї ситуації можливий лише через модернізацію суспільства та стрімке економічне зростання. На рис. 2 зображене коло, яке веде до процвітання.
Обираючи тих, хто мислить категоріями економічного розвитку, ви не отримаєте підвищення пенсій зараз, але отримаєте зростання добробуту в найближчому (3–5 років) майбутньому.
Що мала б зробити державна влада для того, щоб розірвати коло жебрацтва в Україні:
- налагодити інклюзивну взаємодію з громадянським суспільством;
- інвестувати в громадянську просвіту і формування нових практик. Децентралізація, ОСББ, «чекапи» — це якраз про нові практики, а от «1000 грн», «Національний кеш-бек», «Обмеження зарплат держслужбовцям» — це, навпаки, про підживлення патерналізму»;
- провести зрештою п’ять топреформ: приватизацію, регуляторну гільйотину, антикорупційну податкову реформу, реформу митної системи, доведення до ладу системи державних закупівель. І паралельно — пенсійну реформу, реформу держуправління, судову реформу, реформу КПК;
- як результат, реалізація візії України як країни найкращих можливостей із людиноцентричною державою і відповідальними громадянами.
Що ж реально зробити для підвищення пенсій?
Підвищення пенсій можливе і у короткому горизонті часу через реалізацію сутнісних змін. Насамперед через детінізацію ринку праці й подальшу трансформацію існуючої пенсійної системи України. А паралельно треба наполегливо працювати над економічним зростанням, яке органічно забезпечить людей більшими зарплатами, більшими відрахуваннями ЄСВ і, зрештою, вищими пенсіями.
Варто усвідомити: нинішні пенсії — це не покарання, а результат політичної незрілості нації. Не стільки «погані чиновники зараз», скільки історично накопичені вади економічної та політичної систем.
Вийти з цього замкненого кола можна лише шляхом громадянської просвіти, відповідального рішення влади щодо економічного розвитку (аналог «шокової терапії») і формування суспільної практики власної відповідальності: за добробут родини, за власну пенсію, за власне здоров'я й активне довголіття, за власну освіту і підвищення продуктивності.
Нам — суспільству — варто дорослішати. І виходити з логіки, що збільшення пенсії — це результат нашого свідомого вибору державної влади, контролю над її рішеннями і співдії. Не чекати простих рішень від популістів. Думати і діяти. Тільки так ми розірвемо коло патерналізму і збудуємо державу, яка здатна створити гідні умови, в яких усі громадяни зможуть забезпечити власний добробут.