/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F133%2Fdf110f0e1dfc7d4d85c42cbfd545d93e.jpg)
“Можемо допомогти і привезти”: хто ввозить до Росії заборонені санкціями літаки
Після початку повномасштабного вторгнення в Україну Євросоюз і США запровадили санкції на поставку в Росію літаків іноземного виробництва і запчастин до них, а також на ремонт і обслуговування авіаційних транспортних засобів за кордоном. Десятки літаків були заарештовані в інших країнах. Літаки, що залишилися, ремонтують шляхом “канібалізації” – зняттям запчастин з інших літаків – або ввозять необхідні запчастини в обхід санкцій.
Як з’ясувало видання “Вёрстка“, вивчивши закриті дані митної статистики, у Росію через треті країни продовжують активно постачати й самі літаки іноземного виробництва – за 2024 рік їх було ввезено щонайменше 28 штук. Серед них як літаки малої авіації, які використовують для тренувальних польотів, навчання або охорони лісів, так і великі пасажирські лайнери, що виконують регулярні рейси країною.
Перший арешт за літаки
Західним країнам поки що не вдається перекрити цей потік поставок. Тільки на початку грудня цього року в США затримали першого росіянина, підозрюваного у ввезенні літаків в обхід санкцій. Ним став Сергій Нечаєв, його звинувачують у спробі незаконного вивезення в Росію через Вірменію двох літаків малої авіації Cessna. Згідно з обвинувальним висновком, Нечаєв надав неправдиві відомості про те, що одержувач і кінцевий пункт призначення перебували у Вірменії. Інших подробиць про Нечаєва і його справу поки що немає.
Літаки Cessna зазвичай використовують для навчання курсантів, на них також літають приватні льотчики-аматори, пояснює “Вёрстке” експерт з авіації, який побажав зберегти анонімність. “Ці літаки найчастіше використовуються з навчальною метою для того, щоб вчити людей літати. Або для маленьких аероклубів для того, щоб туристів покатати. На Cessna ще літає авіалісоохорона, дивиться за пожежами”, – розповідає пілот, з яким поспілкувалася “Верстка”.
- Як угорська компанія Milspace Kft допомагає рашистам обходити міжнародні санкції
Санкції на ввезення в Росію літаків іноземного виробництва та запчастин до них ввели відразу після початку повномасштабного вторгнення в Україну. Європейський союз 26 лютого 2022 року опублікував регламент, що забороняє продаж, постачання, передачу, експорт для будь-яких організацій товарів і технологій, призначених для використання в авіації або космічній індустрії.
“Вёрстка” виявила щонайменше 18 бортів Cessna, які опинилися в Росії з зими 2022 року. Літаки ввозили через Туреччину (6 разів), Литву (3), Латвію, Естонію, Німеччину, Грузію та Оман. Двічі літаки для Росії отримувала компанія “Бонд Аеро”, зареєстрована в Казахстані. Ім’я Сергія Нечаєва в митних деклараціях, оформлених на ці літаки, не зустрічається.
Вірменія, до якої, за словами заарештованого в США Нечаєва, він мав привезти літаки, вже фігурувала в поставках Cessna. У травні 2023 року один із літаків було отримано на ім’я Сергія Олександровича Березовського – у декларації немає даних, які б його ідентифікували, тільки адреса житлового будинку в Єревані. У 2010 році людина з такими ж ПІБ обіймала посаду начальника зміни російських прикордонних військ при єреванському аеропорту “Звартноц”. Тоді він потрапив у новини через бійку з начальником прикордонних військ Вірменії в тому ж аеропорту.
Березовський – не єдина фізична особа, на чиє ім’я приходили літаки Cessna. У 2022 2022 році, вже після введення санкцій, їх отримували Данило і Леонід Соколови (батько і син). Данило Соколов – бенефіціар авіакомпанії “Ястреб”, яка займається “виконанням авіаційних робіт” у сільському господарстві, будівництві, для охорони довкілля, надання медичної допомоги та інших цілей. Ця компанія обслуговує авіабазу в Амурській області, департамент управління лісами в Єврейському автономному окрузі, Санкт-Петербурзький державний університет цивільної авіації – все це випливає з даних “СПАРК-Інтерфакс”.
У 2024 році відправником і одержувачем одного літака став Андрій Кузнєцов, ексспіввласник авіакомпанії “Восход”, що обслуговує авіалісоохорону в декількох регіонах (Бурятія, Магадан, Московська область, Татарстан, Томська область, судячи з “СПАРК-Інтерфакс”). У своїх соцмережах Кузнєцов публікує фото з найрізноманітніших аеропортів.
- Дубайський «гаманець»: як арабський партнер Лукашенка побудував бізнес-імперію в Литві і залишився поза санкціями
Бенефіціар із ліберальними поглядами
Найчастіше літаки Cessna в Росії отримувала компанія “Современные технологии”. Її засновник – 52-річний бізнесмен Євген Кабанов, він же є засновником турецької компанії Edermont LTD і киргизької “Едермонт Памір” (відкрито у грудні 2022 року). Вони записані як відправники літаків Cessna в митних деклараціях. Про одну з таких поставок писали журналісти з Литви.
Також компанії Кабанова допомогли ввезти в Росію рідкісний бомбардувальник Junkers часів нацистської Німеччини вартістю 1 млн 60 тисяч доларів. Через кілька місяців після ввезення літак саме цієї моделі додали до експозиції музею військової техніки у Верхній Пишмі на Уралі.
У 2024 році компанії Євгена Кабанова ввезли дев’ять літаків. Крім описаних вище літаків Cessna і бомбардувальника, вони допомогли транспортувати в Росію два літаки Aero Commander 680V, призначених для цивільної авіації, а також американський літак Piper PA-28RT-201T.
Кабанов – російський льотчик, член правління Російської асоціації пілотів і власників повітряних суден. “Новая газета. Європа” звертала увагу на рекламу ввезення літаків в обхід санкцій, яку компанія, пов’язана з Кабановим, розміщала у своєму Telegram-каналі. Також Кабанов є єдиним акціонером однойменної італійської компанії MAK Aviation Services, що бере участь в угодах з продажу літаків.
На сайті Московського авіаційного інституту, який бізнесмен закінчив 1995 року, пишуть, що Кабанов “зробив значний внесок у розвиток авіатуризму в Росії та за кордоном”. Також наголошується, що Кабанов – мандрівник-кругосвітник, організатор експедицій на Північний полюс і навколосвітніх перельотів на вертольотах.
“Верстка” виявила десятки повідомлень від Кабанова в Telegram-чаті SAON (в описі йдеться про те, що це “Спільнота літаючих людей”). Там він рекламує свої послуги і пропонує допомогу з перевезенням літаків до Росії. У листопаді 2022 року він розміщав розміщав в цьому чаті оголошення про продаж літака Cessna C404, обіцяючи забезпечити організацію угоди і перегін.
У цьому ж чаті є оголошення про продаж гелікоптера Robinson R-44 2017 року за €550.000 €550.000 €550.000 € – автор посту пише, що ціна вказана з доставкою в Мінськ і всіма митними витратами. Інший користувач звертає увагу, що ціна такого євро “375 000€ + 10% митниця, доставка 10-20i, комісія нормального брокера 6%, разом €450 000″.
- Загадковий постачальник нафти в Європу пов’язує людей Путіна і Орбана
В одному з повідомлень від серпня 2024 року Кабанов описує схему доставки іноземних літаків в обхід санкцій. За його словами, перегнати літак можна “своїм ходом” або перевезти сушею чи морем.
Далі, як стверджує Кабанов, є два варіанти, перший з них – переганяти літак цілком самостійно або скористатися послугами пілота-перегонника. У цьому випадку літак прямує до “місця базування”, де проходить російську реєстрацію і отримує сертифікат льотної придатності. Після цього, за словами Кабанова, його можна використовувати.
Другий варіант – це перевезення сушею або морем. У цьому випадку, як стверджує Кабанов, літак необхідно розібрати, завантажити в контейнер і відправити в “проміжний пункт призначення”. Після митного оформлення літак прямує в “пункт призначення”, де ще раз проходить митницю. Потім, уже на “місці базування”, літак потрібно зібрати, облітати, отримати необхідні документи.
Зацікавленим користувачам Кабанов обіцяє “залюбки надати розрахунок з точністю +/- пара тисяч $”. Деякі учасники чату радять звертатися до Євгена, якщо йдеться про вивезення літаків із США, ще один користувач критикує компанії Кабанова за високу вартість послуг.
“Верстка” також виявила особистий твіттер Євгена Кабанова, в якому він у 2011 році підтримував протести на Болотній, репостив Олексія Навального, новини з опозиційних ЗМІ та пабликів, а також критикував російську авіацію.
“Верстка” звернулася до Євгена Кабанова за коментарем, але він проігнорував повідомлення журналіста.
- Як російські алмази продовжують потрапляти в Європу і США, незважаючи на санкції
Які ще літаки ввозили в Росію за останній рік
Згідно із закритими даними митної статистики, які є в розпорядженні “Верстки”, у 2024 році в Росію в обхід санкцій ввезли щонайменше 28 літаків іноземного виробництва.
Найчастіше заборонені до продажу в Росію літаки у 2024 році ввозили через Туреччину (11 разів), тричі через Оман, двічі через Об’єднані Арабські Емірати та Німеччину. Також серед країн відправлення – Сербія, Швеція, Казахстан, Китай, Монголія. У кількох випадках відправники приховані в митній декларації і вказано лише код країни, що торгує, наприклад, Ірландія та Кіпр. В обхід санкцій у 2024 році було ввезено 14 американських літаків, 7 канадських і 6 французьких.
Серед них пасажирські літаки Bombardier, куплені авіакомпаніями “Меридіан” і “Skylight“, пасажирський Airbus A319-111, придбаний авіакомпанією “Аврора“, а також літак ATR 42-500, куплений компанією “Красавіа“, що належить державі (на 100% належить Красноярському краю).
Літак Bombardier, куплений авіакомпанією “Меридіан”, був ввезений через Об’єднані Арабські Емірати в січні 2024 року. Вартість такого літака може сягати від 24,5 млн до 32,8 млн доларів. За даними Flight Radar, він виконує рейси між Москвою, Нижнім Новгородом, Санкт-Петербургом та іншими великими російськими містами. Також цей борт вилітав до Тегерана, Баку, Астани і на Курильські острови, частина перельотів прихована.
Інший Bombardier вартістю близько 16 млн євро, придбаний авіакомпанією Skylight, був ввезений у березні 2024 року – країна відправлення і відправник приховані в митній декларації, вказано лише пункт поставки – Бішкек. За даними Flight Radar, виконує рейси до Китаю, Туреччини, на Мальдіви, в Дубай, Махачкалу. Кілька перельотів приховані.
Французький Airbus A319-111, куплений авіакомпанією “Аврора”, виконує перельоти по Далекому Сходу. Він був ввезений у квітні 2024 року, відправник також прихований, вказано лише пункт поставки товару – Каунас (Литва). Вартість такого літака – близько 35 млн доларів.
Інший літак французького виробництва ATR 42-500, куплений компанією “Красавіа”, був ввезений у травні 2024 року через Монголію. З січня 2023 року по листопад 2024 року борт виконав десятки перельотів – усі пункти відправлення і призначення приховані. У листопаді-грудні 2024 року літак переміщався між Томськом, Красноярськом, Іркутськом та містом Стрежевой на півночі Томської області. Містоутворююче підприємство Стрежевого – АТ “Томскнефть”.
Ще один пасажирський “Bombardier” вартістю близько 45,5 млн доларів був ввезений на ім’я Дениса Краснопольського – генерального директора акціонерного товариства “Інпромактив”, що займається виробництвом літальних апаратів.
Пасажирський літак Boeing 737-800 придбала якутська авіакомпанія “Алроса” – судячи з даних Flight Radar, він виконує регулярні рейси між Якутією, Москвою, Петербургом, Благовєщенськом, Новосибірськом.
У березні 2024 року через Оман було ввезено Bombardier BD-700-1A10, який придбала компанія “Дело”, – це транспортно-логістичний холдинг, що належить родині бізнесмена, екс-депутата Держдуми та віцепрезидента Олімпійського комітету Росії Сергія Шишкарьова. Після прибуття до Росії цей літак, розрахований на 15 пасажирів, переміщається переважно між Москвою, Китаєм, Дубаєм, південними регіонами Росії (Сочі, Ставрополь), а також між Москвою, Китаєм, Дубаєм і південними регіонами Росії (Сочі, Ставрополь). Кілька разів літак вилітав на Сейшели, в Танзанію, ПАР, на Мальдіви. В інтерв’ю “Коммерсанту” у 2024 році Шишкарьов розповідав, що “розвиває бізнеси, які потрапляють під ризики санкційних обмежень”.
- Білоруський завод «Моноліт» відправив до РФ деталей для «Іскандерів» і «Калібрів» більш ніж на $40 млн
У квітні 2024 року через Туреччину ввезли пасажирський літак Hawker 800 XP, розрахований на вісім місць. Його придбала компанія Arctic Shipping, пов’язана з роботою морського вантажного транспорту. За даними Flight Radar, літак належить приватній особі – більша частина перельотів прихована, кілька разів він вилітав до Казахстану, Туреччини, Вірменії, Азербайджану. Також приховані практично всі перельоти літака ATR 42-500, ввезеного в Росію для компанії “Красавіа”.
Два літаки придбала авіакомпанія “Сєвєро-Захід” – Airbus А320-251N і Bombardier BD-700-1A10 – обидва вони були ввезені через Оман.
Серед знайдених “Версткою” літаків є ті, які отримали фізичні особи. Наприклад, у березні 2024 року американський літак Piper PA32R-300 LANCE 1976 року випуску отримав Валентин Стульпін з Магнітогорська Челябінської області. У відправниках вказана компанія “AIR NUMBUS LTD” і адреса в Танзанії, при цьому країна відправлення – Швеція.
“Верстка” знайшла соцмережі Стульпіна – судячи з них, він пілот, у якого є своя компанія, що продає польоти над Магнітогорськом і околицями. Вона не зареєстрована офіційно, є лише група “ВКонтакте” під назвою “Небо тобі”. На одному з відео в цій групі чоловік освідчується жінці на тлі літака, який візуально збігається з літаком Piper, ввезеним на ім’я Стульпіна в 2024 році.
На літаку з відео є прапор Росії і бортовий номер, який не відображається у Flight Radar – можливо, літак був перефарбований. Офіційно Стульпін – бенефіціар компанії “Урал автомат”, що займається роздрібною торгівлею в Магнітогорську.
Джерело: “Вёрстка“
Tweet