Росія скорочує фінансування авіабудування: названо причини
Росія планує значно скоротити витрати на виробництво літаків та вертольотів, попри критичне зростання аварійності в комерційній та загальній авіації. Про це повідомляє «Главком» з посиланням на Службу зовнішньої розвідки України.
За даними СЗР, кількість загиблих у катастрофах комерційної авіації в росії з початку 2025 року вже перевищила сукупні показники за два попередні роки, хоча рік ще не завершився.
За 9 місяців 2025 року сталося чотири аварії, в яких загинули 53 людини. Для порівняння: у 2024 році було зафіксовано 17 інцидентів та 37 жертв, а у 2023 році – 8 катастроф та 12 загиблих. Смертність зростає і в авіації загального призначення: 2024 року – 40 інцидентів із 64 жертвами, тоді як роком раніше – лише 21 інцидент та 20 загиблих.
Москва намагається пояснити ситуацію «порушеннями повітряного законодавства», звинувачуючи авіакомпанії. Однак СЗР зазначає, що основні причини кризи системні: старіння авіапарку, дефіцит західних запчастин та відтік кваліфікованих кадрів.
Санкції змусили російських перевізників відмовитися від західних літаків. Основне експлуатаційне навантаження лягло на старі радянські моделі Ан-2, Ан-24 та вертольоти Мі-8, вік яких часто перевищує пів століття. Для обслуговування старої техніки використовують деталі, зняті з розібраних літаків або зі складів. Молоді пілоти відмовляються працювати на техніці, старшій за них самих, а досвідчені фахівці масово залишають професію. Як наслідок, багато авіакомпаній фізично не здатні дотримуватися сучасних вимог авіаційних правил, оскільки виробництво більшості їхніх бортів зупинилося ще в часи СРСР.
Попри різке зростання ризиків для пасажирів, уряд рф планує суттєво зменшити фінансування ключової програми «Виробництво літаків і вертольотів»:
- 2026 рік: Видатки скоротяться в 1,6 раза – з 139,6 млрд до 85,7 млрд рублів.
- 2027 рік: Скорочення продовжиться – зі 109,7 млрд до 86,9 млрд рублів (мінус 21%).
Найжорсткіше урізання стосується підтримки авіакомпаній. Субсидії повністю зникнуть у 2026 році. У 2025 році вони становили 1,3 млрд рублів (після скорочення з початкових 4,1 млрд). Зменшаться з 6,1 млрд рублів у 2025 році до 3,6 млрд рублів у 2026 році.
За даними естонських правоохоронців, в п’ятницю, 10 жовтня, прикордонні патрулі спостерігали значну активізацію на російському боці в районі Саатсе, де було помічено переміщення озброєних груп, що не належать до прикордонної служби. Відеозаписи, надані поліцією, зафіксували сімох озброєних чоловіків, що стояли на дорозі.