/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2F2e2512f95d05b11165fce6c0404baff8.jpg)
Полярний шовковий шлях: як Росія з Китаєм перевертають морські перевезення
Росія з Китаєм затіяли революцію в морських торговельних перевезеннях, попереджає експерт з грошей Павло Дукач. Північний морський шлях перетворюється на шовковий — і це зміцнює позиції Москви, а Пекін отримує геополітичну альтернативу.
Без п'яти хвилин революція в морських торговельних перевезеннях
Пафосний епітет заголовка абсолютно виправданий, оскільки відкриття "Полярного шовкового шляху" (ПШШ) значно послаблює ставки і важливість Суецького каналу. Судно Istanbul Bridge, згідно з монітором, сьогодні-завтра досягне порту Філікстоу на сході Великої Британії. А це означає, що шлях із Китаю до Європи зайняв 20 днів проти 40, якщо йти через Суец, 50 — якщо йти через мис Доброї надії.
23 вересня 2025 року контейнеровоз вирушив у дорогу з вантажем, включно з батареями, одягом та іншими товарами, призначеними для європейського ринку до різдвяного сезону. Судно супроводжують російські криголами, щоб гарантувати безпеку в арктичних водах.
Маршрут проходить через Берингову протоку, уздовж північного узбережжя Росії і виходить у Північне море, із зупинками в портах Великої Британії, Нідерландів, Німеччини та Польщі. Це не разовий рейс, а запуск регулярної лінії "Arctic Express", що робить його схожим на традиційні контейнерні сервіси.
Скорочення шляху обіцяє солідні економічні вигоди. Складські витрати потенційно скоротяться на 15-20%. Для Китаю це зміцнює експорт в ЄС з його обсягом $800 млрд у 2024 році. Глобально: якщо 5-10% трафіку перемкнуться на ПШП, це заощадить на логістиці $10-15 млрд щорічно.
Шлях через Суец — це проходження вузького горлечка. Пам'ятаєте, як 2021 року суховантаж Ever Given заблокував вузький Суецький канал? Майже тижневий простій приносив збитки по $9.6 млрд щодня. У всіх на слуху проблеми в Червоному морі, пов'язані з піратством і хуситськими обстрілами. У арктичного шляху є сезонність, залежність від криголамів, але великі перспективи.
Тепер про неминуче. Більша частина шляху контролюється Росією, що означає збільшення її впливу, можливості збору тарифів, розвиток портів, логістики на півночі. Китай інвестує в інфраструктуру: порти, навігацію і навіть спільні проєкти з Росією. Для нього це можливість посилити своє становище у світовій торгівлі та зменшити вразливість від південних шляхів, які можуть бути зачеплені конфліктами або політичним тиском. Якщо додати криголамний флот, порти, заправні/технічні точки, системи порятунку, навігаційні та метео-системи, зв'язки, то створюється новий логістичний коридор, з можливістю масштабування.
Так, ваш IPhone тепер прийде швидше, але боротьба за торгові маршрути завжди була кривавою, а їхній контроль здатний перетасувати світову колоду.
Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися з позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.
Важливо Спершу Тайвань, потім Росія: які війни намітив собі Китай на найближчі півстоліття