MY.UAНовини
Антон Лягуша: «Новий український проєкт меморіалізації — це точка остаточного розриву з колонізаційним минулим»
Антон Лягуша: «Новий український проєкт меморіалізації — це точка остаточного розриву з колонізаційним минулим»

Антон Лягуша: «Новий український проєкт меморіалізації — це точка остаточного розриву з колонізаційним минулим»

Чому становлення українського меморіального проєкту нині відбувається через розрив із колонізаційним минулим, як українці через знання про власне минуле будують нове бачення майбутнього та як зробити нашу living memory вітальною та етичною.

«Детектор медіа» продовжує серію «Війна сенсів», присвячену війні з Росією у символічному полі. Раніше ми публікували інтерв’ю зі стратегічною комунікаційницею Любов’ю Цибульською та медіаекспертом Олексієм Ковжуном.

Ця розмова — з істориком і дослідником пам’яті Антоном Лягушею. Він також академічний директор магістерських програм у «Київській школі економіки» та керівник магістерської програми з пам’яті та публічної історії.

— Якщо говорити про нашу тривалу культурно-символічну війну з ворогом, то де ми зараз на цьому довгому треку? Які ключові тренди, процеси та виклики ти тут бачиш?

Сьогодні ми вперше у власній історії перебуваємо в моменті усвідомленого відділення від російського колонізаційного простору та в ситуації пошуку себе як нації, адже будь-яка революція чи війна — це переламний момент у народженні нації.

У 2022 році події в Бучі й Ірпені, як і на інших окупованих територіях, продемонстрували наше помилкове мислення. Адже ми довгий час жили в дискурсі російської культури, російського мистецтва, російського телевізора тощо. І ми думали, що вони такі ж, як і ми.

Так, це поширене когнітивне викривлення початку повномасштабної війни — ми справді сприймали їх, як когось схожого на себе. Це було помилкою.

— Абсолютно. І вони так само думали, що ми такі ж, як вони. Але Ірпінь і Буча, попри всю драматичність тих досвідів, нас урятували. Адже, попри всі жахи й насилля, саме тоді ми вперше зрозуміли, що ми як суспільство — точно не такі, як вони. Ми люди, а не колективний Чикатило. Вони ж усвідомили, що ми — непідкорене суспільство, що чинить справжній опір. І в цей момент вони про нас думали: «Чому цей народ нам опирається? Як таке може бути?». Ці люди недозрозуміли нас, бо недопрочитали про три наші революції, що були важливою частиною вигодовування нас як політичної нації.

Якщо подивитися на це як на довгий історичний таймлайн, то від часів Хмельницького ми як нація не мали потужного голосу, натомість мали дуже обмежені інтелектуальні кола тих, хто говорив про Україну та міг зробити щось для її розвитку. Але в результаті дуже довгого шляху, сповненого боротьби, спроб і поразок, у нас як у нації врешті з’явився цей голос.

Я зроблю тут короткий zoom-out. Після початку повномасштабної війни я певний час відчував, що ми як суспільство перебуваємо у точці нуль у контексті говоріння про досвіди цієї війни — ми не розуміли навіть, яким вокабуляром для цього послуговуватись. Цей словник і ця мова війни й досі не до кінця сформовані. Але ми нарешті почали відчували, що можемо бодай якось говорити про досвіди війни.

Разом із тим ми все ще продовжуємо перебувати в стані формування як нація. І саме тому у нас відбувається активний процес перевідкриття (а подекуди й відкриття) власної історії, культури й ідентичності. Саме тому ми хочемо зрозуміти, хто такі ОУН-УПА, хто був співучасником Голодомору 1932—1933 років, що робили у важливі для країни історичні моменти наші предки, де межа нашої суспільної відповідальності за те, що відбувалося раніше й відбувається зараз? Насправді в глибині цих процесів лежить бажання відшукати власний голос і зрозуміти, як ми можемо проговорювати власну історію, відмінну від історії колективного Чикатила, яким є Росія.

Росіяни справді поводяться як колективний Чикатило. Я дивився їхній серіал про цього серійного вбивцю, знятий рівно для того, аби наприкінці другого сезону Чикатило сказав: «Я украинец, и я требую независимости Украины». Тобто вони зробили класичний конверсійний об’єкт, а за Лаканом конверсійний об’єкт — це спосіб думання не таким чином, як ми думаємо про інакше. Це історична сублімація щодо минулого. І це саме те, що відбувається з росіянами: вони захоплюються своїм минулим, яке самі собі вигадали.

Повертаючись до твого запитання про процеси у полі символічної війни, зокрема в контексті пам’яті. Я виробив термін «експресивний порядок пам’яті». Це наше емоційне відчуття необхідності тут і тепер зробити щось, аби зберегти досвіди війни (зафіксувати спогад, поставити меморіал, зробити архів тощо), тому що для нас очевидно, що ця війна є геноцидною — вона спрямована на знищення нас як нації. Саме тому для нас так важливо зберігати пам’ять про цю війну та тих, хто не зумів її пережити. Звісно, ми також можемо не вижити у цій геноцидній війні. Але ми хочемо, щоби про нас думали як про суспільство, що бореться, і в цьому процесі відбувається як нація. І ось тут і лежить точка розриву з російським імперським проєктом. І ця точка розриву — це спосіб по-іншому думати про те, як ми вшановуємо тих, кого вже немає.

— Тобто переосмислення нами себе стосовно Росії також впливає на те, як ми будемо пам’ятати про наші досвіди війни й про наших мертвих?

— Абсолютно точно. Навіть більше — ми як суспільство наразі формуємо власний меморіальний проєкт з огляду на те, щоби він точно не був таким, як був до цього.

Наше суспільство було колонізоване і зґвалтоване Російською та Радянською імперіями, і має у своєму досвіді та своїй системі мислення радянську меморіалізацію (там і Друга світова, і війна в Афганістані, й Чорнобиль, і багато іншого). Зараз же ми творимо власну, нову та інакшу пам’ять.

— Що ще, окрім означеного тобою розриву з колоніальним минулим, змінилося в нашій культурі пам’яті за останні майже чотири роки?

— У цьому полі одночасно відбувається багато процесів (ми можемо це назвати міксованою історією). Відбувається інтелектуалізація та теоретизація пам’яті, проте одночасно з цим ми бачимо процес соціальної ієрархізації досвідів війни, коли ми у нерівній мірі вшановуємо різних загиблих. Відбуваються дискусії про естетику меморіалізації: про те, якими мають бути надгробки та місця пам’яті (граніт чи білий пісковик?), чи це мають бути якійсь універсальні об’єкти на будинках, чи маємо ми перейменовувати вулиці?

Ще одна річ, яка мене жахає — це бюрократизація пам’яті, коли ми скрізь діємо за єдиною завченою схемою. Я проїхав 111 територіальних громад по всій країні — й скрізь бачив однакову систему алей пам’яті, місць вшанування тощо. Вони майже завжди розташовані десь побіля міськрад або місцевих парків і виглядають, як тимчасові рішення (але ми знаємо, що не буває нічого більш постійного, аніж тимчасове). Для мене такі рішення — не про спосіб ушанування, а про бюрократичну відсутність глибини й сенсу.

У мене тут виникає одразу два запитання. Перше — про роль держави. Як за роки великої війни трансформувалися наші національні політики пам’яті та великі наративи, пов’язані з темою пам’яті? І друге — ти завжди говориш про важливість живої пам’яті, тобто такої, яка говорить до людей, і до якої можемо говорити ми. Як у нас справи з її витворенням?

— Щодо першого твого запитання. Я наразі не бачу адекватних національних метанаративів щодо вшанування пам’яті. Єдиний наратив, що сьогодні існує — це Національне військово-меморіальне кладовище (НВМК), але навіть там є багато запитань (ми пам’ятаємо і непросту історію запуску цього проєкту, і розмови про корупцію тощо). Звісно, всі ці аспекти дещо затіняють загальну нарацію поваги до полеглих воїнів.

Я особисто був на НВМК, коли ми ховали одного з моїх студентів. І це була там усього п’ята могила умовно відомих загиблих українських військових. Поруч — два з половиною ряди невідомих публічно військових. Так, там також є свій ритуал, там щодня чергують генерали тощо. Але чи маю я з абсолютною довірою ставитись до НВМК лише на цій підставі? Очевидно, що ні.

Щодо другого запитання. Сьогодні ми живемо в ситуації, коли ми всі через одне-два рукостискання є батьками, родичами та друзями загиблих у цій війні. І це абсолютно нова для суспільства історія, що вимагає від нас глибшого розуміння того, як обходитися з мертвими, які у нас у серці, в душі й на думці. На жаль, ані в школі, ані в університеті ніколи не вчили, як давати з цим раду. Ніхто не вчив, як говорити й думати про наших мертвих, як ушановувати пам’ять, як артикулювати їм повагу.

Просто раптом виявилося, що для того, аби наші мертві існували поруч із нами, живими, наш новий меморіальний проєкт має бути партисипативним, включеним. Таким, де ми не будемо сакралізувати простір відстороненості загиблих, а натомість навчимося жити серед пам’яті та зможемо зробити її живою, тривкою, тактовною.

Наша пам’ять має бути вітальною, аби ми могли — через пісні, анекдоти, меми, життєві історії — згадувати, як важливі для нас люди жили, а не лише як вони загинули. Ми маємо навчитися вшановувати їх, даючи продовження їхнім справам, цінностям, тому, що вони любили й у що вірили. І саме таким чином ми з часом зможемо розповідати про цю війну наступним поколінням.

Це і є living memory — пам’ять, що проживається і живе в інших людях, а не лише горює та плаче.

— Я думаю, «проживання» тут дуже доречне слово, адже пам’ять — це насправді дієслово, це те, що ми робимо.

— Так і є. І якщо ми усвідомлюємо, що пам’ять — це присудок, дієслово, то ми можемо поставити собі запитання: «А яка мусить бути дія відносно цього дієслова? І стосовно кого?». Ця дія може бути направлена на нас самих — і тоді це історія про повагу, тактовність, важливість пам’ятання конкретних імен тощо. Тому що тепер, коли ми нарешті відчепилися від радянського колонізаційного меморіального проєкту з його універсалізованою мертвою пам’яттю, пам’ятникам невідомому солдату тощо, ми думаємо про наших мертвих не як про функцію, а як про людей. Ця персоналізація пам’яті — це намагання оріднити й олюднити тих, кого ми втратили.

Чи при цьому місцями ми бачимо певну інструменталізацію пам’яті? Звісно. На жаль, є люди й організації, що намагаються свідомо використовувати поле пам’яті для нарощування власного соціального капіталу. Вони започатковують бізнеси з залученням символів пам’яті, створюють «меморіальні» проєкти та роблять ще багато такого, що влучно називають мерчендалізацією пам’яті або fast memory.

— Можливо, це навіть точніше назвати junk memory.

— Абсолютно точно. Дивися, вітальну пам’ять ми як суспільство витворюємо вперше у своїй історії (до цього ми мали вітальну пам’ять про ОУН-УПА, але вона передавалася у досить закритій спільноті). І нині, як і в Другу світову, ця пам’ять витворюється через події геноцидної війни. Наша історична геноцидна навченість тут допомагає нам бачити очевидні речі, як, наприклад, те, що Путін сьогодні робить рівно те саме, що 80 років тому чинив Сталін.

Тепер ми як нація зрозуміли, що маємо знати своїх героїв на імена, навіть якщо їхнє цивільне життя до війни не виглядало конвенційно героїчним. Ми все одно хочемо пам’ятати про них так само як і про відомих публічних військових.

Повертаючись до твого запитання. Ми можемо сьогодні думати про пам’ять як функцію — і це може бути функція суспільної мобілізації, єднання, яку використовує держава з точки зору ритуалізації, побудови наративів тощо. Можемо говорити про пам’ять як символічний капітал, де ми бачимо, як великий бізнес дуже по-різному заходить на це поле: хтось витворює нову корпоративну культуру, в осерді якої — повага і вдячність до загиблих. Хтось натомість просто фінансує проєкти, метою яких є whitewashing і заробляння дешевих репутаційних балів.

Ми також можемо говорити про пам’ять як про індивідуальну практику — тобто про особисті переживання та горювання близьких і родичів загиблих. Можемо говорити про пам’ять як мобілізаційний інструмент або як інструмент патріотичних, ідеологічних, електоральних впливів тощо. Можемо говорити про нову українську пам’ять як про спосіб остаточного розриву з Росією як нашою колишньою метрополією, як наше деколоніальне звільнення.

— Ми докладно поговорили про наш новий меморіалізаційний проєкт, тож логічно зазирнути й на темний бік і поговорити про те, яким є поле пам’яті на тому боці, що там відбувається? І як ворог використовує проти нас практики пам’яті та символи?

— Для нашого ворога пам’ять є головним інструментом у символічній війні. Це інструмент легітимації власних дій, інструмент ідеології та пояснення себе. Всі ці пам’ятники невідомому солдату, парти пам’яті в школах тощо — саме про це.

Біля пам’ятників невідомому солдату молодь там збирається випивати по вихідних. І, звісно, ці меморіали перестають виконувати свою пряму функцію, проте зберігають її з точки зору ідеології. Це про соціальну інженерію: випрацювання норм поведінки, практик і ритуалів. І саме це, а не якесь там ушанування пам’яті загиблих, цікавить Росію.

Пам’ять у Росії насильницьки організована через інструменти державного впливу. Жодних вільних соціальних практик там немає. І це чітко свідчить про відсутність там громадянського суспільства, що через низові практики може приймати якісь рішення та створювати важливі зміни. Відтак ми говоримо про певну меморіальну дистанцію. У нас же в Україні вона на сьогодні відсутня.

— Можливо, через те, що у нас немає жодної часової дистанції з меморіалізацією війни, що триває, а також жодної емоційної дистанції, адже ми всі травмовані подіями та досвідами цієї війни?

— Звісно. Коли ж ми говоримо про умовний пам’ятник невідомому солдату, у нас є цілком реальна часова дистанція у 80 років. І з емоційною дистанцією тут теж усе гаразд — ми не знаємо, хто був цей невідомий солдат, нам за нього не болить.

Натомість наші мертві поруч із нами щодня, в нас немає жодних «невідомих» солдатів, нам важливо знати всіх на імена — це зовсім інший підхід. Російська меморіальна практика говорить, що ім’я неважливе. У нас же nomen est omen, ім’я говорить саме за себе, воно зобов’язує до поваги.

Ізраїльський історик Геллер у своїй праці «Машина і гвинтики: Історія формування радянської людини» писав, що у пропагандистській державній машині СРСР були тільки гвинтики замість людей. У Росії все досі так само, і якщо раптом гвинтики почнуть перетворюватися на людей, це буде свідченням її великої кризи. Адже Росія не може існувати з суб’єктними громадянами, а може тільки з «населенням». Саме тому діти в російських школах читають Некрасова з його рядками про «поэта и гражданина», а у нас, на щастя, немає Некрасових, натомість є Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, фантастична література 1920-х і багато іншого. І наш культурний меседж полягає у тому, що кожен із нас — конкретний українець, із конкретною долею, цінностями, громадянською позицією тощо. Ми можемо вірити, любити, боротися, цінувати, жити своє життя. І це створює величезну ментальну прірву між нами та нашим ворогом, який так і лишається в парадигмі «гвинтиків», ми ж урешті просуваємося до веберівської протестантської етики з повагою до іншого, до права, до приватності та етики, з відповідальністю за слова і вчинки. Ми в цьому сенсі всі діти Вебера — які тут ще потрібні докази, що українці є невіддільною частиною великої європейської родини?

Ми дуже непросто дорослішали як громадянське суспільство через наші три революції. Зараз, у часи повномасштабної війни, ми врешті дорослі у своєму домі, й щодня це доводимо на практиці.

— У мене є враження, що дорослі ми не лише у себе вдома.

Саме так, тепер ми вимушено стаємо дорослими й у ширшому міжнародному контексті (тут досить згадати лише нещодавню історію, як українці допомагали збивати російські дрони над територією Данії). Хіба це не про дорослість — приходити на допомогу іншому, навіть коли ти сам в скруті?

Ми справді дорослі, але ми все ще дорослі в пошуках себе як нації. І саме цей процес відкриття самих себе через історію, культуру тощо з нами зараз і відбувається. Саме тому ми бачимо зараз пік популярності історичних подкастів, подій, літератури: українці хочуть знати й розуміти про себе: від історії ОУН-УПА — до культурної ідентичності Донеччини чи Криму. Ми вперше починаємо себе так глибоко і різнобічно пізнавати й починаємо думати про себе, як про територію з шалено цікавим і багатим історичним спадком.

А ще, подорослішавши, ми хочемо врешті поговорити з нашим дідом, якого вже немає. Цей дід — це безліч поколінь, що були до нас (від козаків — до наших прапрадідів, що жили за часів Російської імперії). І от ми вперше за багато років по їхній смерті приходимо поставити їм важливі для запитання. Про співпрацю і підтримку, про боротьбу і супротив, про родинне і суспільне.

Наше відкриття самих себе через три революції та велику війну вперше промовило: «Шановна стара (навіть застаріла) Європо і світе, в Україні на ваших очах народжується нова нація, яка точно зможе розказати вам щось важливе і дуже неромантичне про світову історію». Колоніальні держави завжди романтизували власний колоніалізм. Деколоніальні країни завжди романтизували власний супротив колоніалізму. Ми ж можемо піти далі й дуже чесно розповісти світові щось важливе.

— Звучить дуже вітально.

— Так і є. Знаєш, колись мій дід розповідав мені про війну: під час окупації його села на Донеччині він украв у німців велосипед. Двоє солдатів гналися за ним на мотоциклі, його ледь не розстріляли. Один із німців, що врятував його від розстрілу, раптом почав розповідати йому про свою родину, показував фотографії дітей і казав, що він такий самий, така ж людина.

А ще дід розповідав, що, коли радянська армія йшла звільняти Донеччину з окупації, на їхньому шляху не було жодного непограбованого й незґвалтованого обійстя. Я слухав це і думав: як таке можу бути? Я ж прочитав безліч радянських книжок про Другу світову, й скрізь Червона армія змальовувалася винятково героїчно. Але коли почалася повномасштабна війна й ми дізналися про різанину в Бучі, викрадені унітази та пральні машинки й усе інше, що принесли з собою російські військові, то я зрозумів, що це завжди працювало лише так.

І нарешті сьогодні, коли ми говоримо вже про нову війну, наші старші мертві стають поруч, і ти бачиш близьких людей, у яких ти не допитав щось дуже важливе. Бачиш себе зі своїми запитаннями до цієї війни, до своєї країни, до її історії. Наші мертві вже не дадуть відповіді, але саме зараз ми вперше усвідомлюємо, про що хотіли б із ними поговорити. І це дуже важливе розуміння.

— Серед усіх запитів до поля пам’яті один із найпотужніших — запит на справедливість. Ще більше болить від того, що саме зараз справедливість не виглядає чимось досяжним. Як із цим бути?

Це правда і щодо наявності суспільного запиту на справедливість, і щодо відсутності, на жаль, справедливості не лише на глобальному рівні покарання за воєнні злочини — її часом бракує навіть у полі меморіалізації. Ми бачимо інструменталізацію пам’яті, бачимо ієрархізацію горя та досвідів війни, бачимо часом насильницьку медіатизацію загиблих, бачимо почуті й непочуті голоси та ще багато різних форм несправедливості. Все це, на жаль, є прикрими проявами вульгаризації теми пам’яті, з якою нам як суспільству ще дуже бракує чутливості й етичності взаємодіяти. Але це довгий шлях, і ми зараз проходимо його, формуючись як нація. І на цьому шляху ми мусимо навчитися поважати кожну смерть, що сталася заради захисту нашого життя й нашого деколонізованого майбутнього.

Фото: фейсбук-сторінка Антона Лягуші, vogue.ua

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Український актор і володар BAFTA зіграв у серіалі з Річардом Ґіром
24tv
2025-10-22T17:54:32Z
Як вишукано виглядати після 60 років: майстер-клас від Демі Мур
24tv
2025-10-22T17:36:30Z
"Не питайте, прошу": Решетнік зірвав інтригу нового "Холостяка" і розповів про переможницю 14 сезону
Знай
2025-10-22T16:51:18Z
«Розпаковка» каштанів у TikTok: зумери просувають у соцмережах новий тренд
ГЛАВКОМ NET
2025-10-22T16:33:52Z
Netflix оприлюднив рейтинг найпопулярніших серіалів – деякі здивують
24tv
2025-10-22T16:09:15Z
"Що це за цирк": українська співачка посварилась з водієм таксі через російську музику
Фокус
2025-10-22T15:51:59Z
7 оригінальний ідей манікюру на Геловін: всі захочуть дивитися на ваші нігті
24tv
2025-10-22T15:48:38Z
Наступного дня після Лувру: у Франції знову пограбували музей
24tv
2025-10-22T15:39:44Z
Манікюр, який обирають успішні жінки: п’ять модних варіантів на листопад 2025 року
TSN
2025-10-22T15:36:25Z
Українцям встановили ціни на електроенергію до 2026 року: пільговий тариф зафіксували не всім
Хвиля
2025-10-22T17:21:39Z
Україна отримала від ЄС 3 млрд євро для зміцнення енергосистеми
360ua.news
2025-10-22T17:12:33Z
Зеленський підсумував візит до Норвегії: Маємо вже третій цьогоріч пакет енергетичної підтримки
УкраинФорм
2025-10-22T17:09:25Z
Компанія "МСЛ", пов'язана з Гетманцевим, приймає ставки на спорт без ліцензії букмекера, – ЗМІ
24tv
2025-10-22T16:39:59Z
Ви будете здивовані: яка найбільша доларова купюра існувала у світі
24tv
2025-10-22T16:36:41Z
Чи здорожчає електрика взимку на тлі блекаутів: прем’єрка відповіла
TSN
2025-10-22T16:36:21Z
Ситуація з кадрами у тваринництві України стає дедалі критичнішою
AgroPortal
2025-10-22T16:30:58Z
Подорожчання продуктів у Київській області: ціни стрімко повзуть вгору
Политека
2025-10-22T16:30:43Z
Україна отримала ще €46,1 мільйона від ЄІБ на розвиток міст
УкраинФорм
2025-10-22T16:18:04Z
Путін має знати, що наслідки атаки на НАТО будуть нестрепні - генерал Бундесверу у відставці
УкраинФорм
2025-10-22T17:51:08Z
Можемо це використати: психологиня сказала, чого найбільше боїться Путін
24tv
2025-10-22T17:48:56Z
Рютте заявив, що США вже відправили зброю для України на кілька мільярдів за кошти союзників
УкраинФорм
2025-10-22T17:48:22Z
Китай не підтвердив зустріч Трампа і Сі на саміті АТЕС
360ua.news
2025-10-22T17:48:13Z
Міжнародний комітет у Сенаті США підтримав три законопроєкти з обмеженнями проти Росії
УкраинФорм
2025-10-22T17:45:15Z
Рютте підтримав ідею зупинки війни в Україні по лінії фронту
ГЛАВКОМ NET
2025-10-22T17:45:05Z
Європарламент назвав лауреатів премії імені Сахарова "За свободу думки"
ZN UA
2025-10-22T17:39:31Z
Генсек НАТО погодився з Трампом в необхідності зупинити війну в Україні на лінії фронту
24tv
2025-10-22T17:33:08Z
Тайвань започатковує «дипломатію дронів» для союзників
УкраинФорм
2025-10-22T17:27:35Z
Будинок режисера фільму "Коли ти вийдеш заміж" постраждав під час атаки на Київ
24tv
2025-10-22T17:48:16Z
Літак розвернувся у повітрі і здійснив екстрену посадку через пасажира: що сталося
Фокус
2025-10-22T17:36:56Z
"Шахеди" поцілили в дитячий садочок: цинічний удар росіян по Харкову потрапив на відео
24tv
2025-10-22T17:03:40Z
Обвинуваченого у замаху на вбивство одеських активістів засудили до 14 років
УкраинФорм
2025-10-22T16:50:04Z
На Харківщині трактор підірвався у полі, є поранений
УкраинФорм
2025-10-22T16:36:51Z
У Рівному медсестру підозрюють у смерті 2-місячної дівчинки
24tv
2025-10-22T16:30:03Z
У Рівному медсестра отримала підозру через смерть немовляти
ГЛАВКОМ NET
2025-10-22T16:18:55Z
Біля парламенту Сербії сталась стрілянина, є поранений - деталі інциденту
TSN
2025-10-22T16:18:13Z
На Херсонщині упродовж дня через обстріли РФ постраждали десятеро людей
УкраинФорм
2025-10-22T16:15:35Z
Я не просто знімаю — я бачу суть: Валерія Сазоненко про внутрішній світ відеографа
Фокус
2025-10-22T17:51:53Z
Підвівся з труни: чоловік влаштував несподіванку на похороні
TSN
2025-10-22T17:51:35Z
Докторів філософії в Україні готуватимуть по-новому: МОН ініціює проєктну аспірантуру
24tv
2025-10-22T17:48:39Z
Король Чарльз у Ватикані: вперше за 500 років монарх помолиться з Папою
Фокус
2025-10-22T17:45:39Z
Допоможе не всім: у яких випадках ТЦК не знімає з розшуку після оплати штрафу
24tv
2025-10-22T17:36:58Z
Оборонні закупівлі для Нацгвардії долучили до системи DOT-Chain Defence
УкраинФорм
2025-10-22T17:28:22Z
До 1800 осіб на тиждень: українські чоловіки 18-22 років масово кинулися до Німеччини, — ЗМІ
Фокус
2025-10-22T17:28:13Z
У Повітряних силах розповіли про переваги шведських винищувачів Gripen
Лига
2025-10-22T17:24:09Z
У Росії через дронові атаки до охорони НПЗ залучать резервістів
УкраинФорм
2025-10-22T17:22:20Z
З віком інші люди здаються нам привітнішими — дослідження
ZN UA
2025-10-22T17:06:45Z
Війна як хронічна хвороба: доктор Комаровський пояснив, як жити за нових обставин
Политека
2025-10-22T15:42:19Z
Науковці створили універсальну нирку для пересадки будь-якому пацієнту
360ua.news
2025-10-22T15:27:50Z
У Китаї вперше виявлено випадок зараження рідкісним штамом ВІЛ-2
ГЛАВКОМ NET
2025-10-22T15:12:17Z
“Дихання дупою” може стати медично доказовою практикою — тривають клінічні випробування на людях
ZN UA
2025-10-22T13:09:32Z
Етика в косметології: 5 принципів від Дениса Лебедєва, лікаря клініки Lita Plus
TSN
2025-10-22T13:06:45Z
Як подолати запалення сечовивідних шляхів без ускладнень?
Мій Харків
2025-10-22T12:33:57Z
Коли найкраще пити каву, щоб збадьоритися і не завадити здоровому сну
Комсомольская правда
2025-10-22T11:18:14Z
Байден завершив курс лікування від раку: реакція родини та плани експрезидента
ГЛАВКОМ NET
2025-10-22T11:06:34Z
BYD здійснила те, на що не наважився жоден іноземний автовиробник у Японії
Топ Жир
2025-10-22T17:42:58Z
Toyota розкриває деталі відгалуження моделі Century та нову функцію Lexus
Топ Жир
2025-10-22T17:09:19Z
Chrysler 1977 року з пробігом як новий виглядає немов застиглим у часі
Топ Жир
2025-10-22T16:27:25Z
Alfa Romeo відроджує свої найбунтівніші автомобілі
Топ Жир
2025-10-22T15:54:30Z
На Балі повернули у виробництво культові спорткари Aston Martin, BMW і Porsche
Фокус
2025-10-22T15:42:43Z
Нігерієць звинувачує американку у вимаганні у нього автомобіля вартістю 147 тисяч доларів
Топ Жир
2025-10-22T15:12:38Z
На український ринок повертається знаменитий рамний позашляховик з Кореї
Фокус
2025-10-22T14:30:11Z
Volkswagen готує до виробництва новий електричний Crafter
AutoCentre
2025-10-22T14:09:34Z
Isuzu презентує електробус з автономним керуванням
AutoCentre
2025-10-22T13:39:51Z
Нова система оплати проїзду в Рівному: що повідомили жителям
Политека
2025-10-22T17:30:43Z
Козаки боялися цього більше, ніж смерті: яким було найганебніше покарання на Січі
GlavRed
2025-10-22T17:28:34Z
На Харківщині українські захисники розгромили штурм окупантів з технікою
ZN UA
2025-10-22T17:24:22Z
Уряд виділив додаткові гроші на ремонт доріг у двох прифронтових областях
ГЛАВКОМ NET
2025-10-22T17:06:21Z
"Зірки заповідника" - у Чорнобильській зоні сфотографували 12 здичавілих корів
Комсомольская правда
2025-10-22T17:06:12Z
Коли в Україну прийде відчутне потепління та з чим це пов'язано
24tv
2025-10-22T17:03:23Z
Хмельницька «помічниця з онлайн-кредитів» ошукала довірливих клієнтів на 180 тисяч гривень
InternetUA
2025-10-22T17:01:32Z
Харків 22 жовтня: дрон по дитсадку, відключення світла
Мій Харків
2025-10-22T16:55:25Z
На Київщині повернули світло у 8 тисяч осель
УкраинФорм
2025-10-22T16:45:53Z
Як відновити родючість ґрунту в теплиці: простий інгредієнт, який дає результат
GlavRed
2025-10-22T17:30:03Z
Для іменинників: найкращі привітання з днем народження простими словами
24tv
2025-10-22T16:09:13Z
Ці 2 речі в готелях практично ніколи не перуть: туристи й не здогадуються
24tv
2025-10-22T16:03:53Z
Навіщо восени ставити миску з сіллю на підвіконня: цікавий лайфхак
24tv
2025-10-22T16:03:11Z
З ним свято буде особливим: як приготувати пунш на Геловін, як в американських фільмах
24tv
2025-10-22T15:54:47Z
3 знаки зодіаку, чиє життя кардинально зміниться вже цієї осені
24tv
2025-10-22T15:54:31Z
Як можна зігрітися без опалення: простий спосіб, про який багато хто не знає
GlavRed
2025-10-22T15:27:27Z
Застарілий жир з кухонних полиць відпаде сам: цей домашній засіб творить дива
24tv
2025-10-22T14:54:19Z
Як омолодити обличчя: стрижки, які допоможуть приховати зморшки
Фокус
2025-10-22T14:51:50Z
Чому смартфон швидко розряджається і як це виправити
InternetUA
2025-10-22T17:45:32Z
Чим можна зарядити телефон, якщо немає світла: дуже хороші та корисні поради
GlavRed
2025-10-22T17:39:17Z
YouTube додає таймер щоб зупинити прокручування коротких відео
InternetUA
2025-10-22T17:29:39Z
Чи вистачить 128 ГБ пам'яті на iPhone у 2025 році
InternetUA
2025-10-22T17:18:41Z
5 "секретних" способів миттєво перезавантажити iPhone, про які ви не знали
InternetUA
2025-10-22T16:51:32Z
Ці 5 налаштувань розряджають акумулятор вашого ноутбука: їх варто змінити сьогодні ж
Фокус
2025-10-22T16:36:54Z
Макарони по-королівськи: зайняті господині оцінять рецепт
GlavRed
2025-10-22T16:27:55Z
Ентузіасти створили гру по мультсеріалу Футурама на основі легендарної The Simpsons Hit & Run
24tv
2025-10-22T16:12:40Z
Спростування малих фейків може лише збільшити інтерес до них - медійниця
УкраинФорм
2025-10-22T16:03:58Z
Чехія призначила Кестля тимчасовим головним тренером збірної
Football.ua
2025-10-22T17:51:39Z
Самсунспор – Динамо: о котрій та хто покаже матч киян у Лізі конференцій
24tv
2025-10-22T17:42:18Z
Шовковський: Стосовно гри з Самсунспором, то в Динамо, на жаль, повний лазарет
Football.ua
2025-10-22T17:39:52Z
Фламенгу близький до укладення довгострокового контракту з Філіпе Луїсом
Football.ua
2025-10-22T17:30:11Z
Черкаси прийматимуть третій раунд чемпіонату України з ампфутболу
УкраинФорм
2025-10-22T17:24:11Z
Нещерет: Ми професіонали, маємо робити те, що приносить нам результат
Football.ua
2025-10-22T17:22:55Z
Райс: матч проти Динамо — шанс довести силу Самсунспора в Європі
Football.ua
2025-10-22T17:06:49Z
"Матиме найбільші проблеми": відомий тренер назвав найважчого суперника для Усика
24tv
2025-10-22T17:06:43Z
Одеські еліти добиваються відсторонення Олега Кіпера через його зв’язки з РФ
360ua.news
2025-10-22T17:00:07Z