MY.UAНовини
Дотації, бюджетні втрати і перевантаження мереж: приховані проблеми буму електрокарів
Дотації, бюджетні втрати і перевантаження мереж: приховані проблеми буму електрокарів

Дотації, бюджетні втрати і перевантаження мереж: приховані проблеми буму електрокарів

Дотації, бюджетні втрати і перевантаження мереж: приховані проблеми буму електрокарів

З 1 січня 2026 року спливає термін дії законів, якими в Україні скасували більшість податків при ввезенні електромобілів. Крім цього подарунка в середньому у десятки тисяч доларів на кожному авто, власники електричного транспорту в Україні мають ще один потужний бенефіт — фактично безкоштовну електрику. Результати державної програми добре видно: на дорогах великих міст уже майже кожен десятий номерний знак — зелений, а автостоянку без зарядки зустрінеш уже нечасто. Аби зрозуміти, чи варто коригувати темпи і характер розвитку українського «зеленого» автопарку, варто підбити підсумки і поглянути на це питання з різних боків.

На 1 жовтня 2025 року в Україні налічувалося близько 191 тис. акумуляторних моделей автомобілів (battery electric vehicle — BEV). За результатами 2025 року, парк, імовірно, перевищить позначку в 215 тис. одиниць (див. рис. 1). Це в 46 разів більше, ніж на початку 2018 року, коли уряд звільнив від імпортного мита і ПДВ імпорт електромобілів.

ZN.UA

Частка BEV у загальному парку легковиків в Україні вже суттєва. За словами директора інформаційної групи AUTO-Consulting Олега Омельницького, треба правильно оцінювати частку електромобілів.

«В Україні зареєстровано близько 12 млн легковиків. Але це парк з окупованими територіями, без урахування знищеної під час війни техніки, автомобілів, що виїхали за кордон. Реальний автопарк у країні зараз 7,5–8 млн. Тобто на «електрички» припадає 2,7–2,9%», — каже автоексперт.

Із результатом 2025 року, залишивши далеко позаду країни Східної Європи, ми вийдемо на рівень благополучної Німеччини (див. табл.).

Показники автомобільного ринку деяких країн ЄС

EV з нами надовго

Цифри однозначні — державна програма розвитку виконала своє завдання на відмінно. А головне, попри показові побоювання електромобільної спільноти, повернення ПДВ і мит не позбавить привабливості електричний транспорт.

Для порівняння візьмемо «однокласників» — «електричку» VW ID.4 з VW Tiguan 2.0 TDI та, відповідно, Honda M-NV з Honda ZR-V 2.0 e-HEV (див. скрін). Результати підрахунків такі: «електричний» Volkswagen буде на 11,7 тис. дол. (24%) дешевшим за дизельного собрата, Honda — взагалі на 28%. Потужна фора на старті, чи не так?!

А витрати на пробіг узагалі неспівставні. Якщо не рахувати комерційних чаржерів, то спокійно можна стверджувати, що «пальне» для електромобілів в Україні безкоштовне (див. рис. 2). І це ми ще не говоримо про переваги над двигунами внутрішнього згоряння у вигляді дешевшого сервісу.

ZN.UA

На сьогодні є всі підстави вважати, що розвиток електричного транспорту в Україні триватиме високими темпами, суттєво змінюючи ландшафт сфери автомобільних перевезень. Аби державі правильно формувати політику в сфері автотранспорту, варто проаналізувати минулий досвід і майбутні виклики.

Банкет під час війни

Повернення податків на електротранспорт в умовах гострого бюджетного дефіциту — як мінімум своєчасна, а реально запізніла подія.

Блискучі результати електромобілізації України обходяться державі у копійчину: різниця в імпортних податках між дизельним авто і електромобілем вартістю 1 млн гривень становить більш як 400 тис. грн. Фактично це бонус від держави, який отримує людина, що вирішила змінити авто.

Беручи середню вартість електромобілів 2024 року (29 590 дол.), отримуємо, що на 52280 імпортованих BEV державний бюджет втратив близько 19,09 млрд грн. За прогнозованих темпів постачань «електричок» 2025 року бюджет недоотримає вже 30,40 млрд грн. Отже, на майже 50 млрд грн військовий бюджет Украйни підтримає власників електрокарів лише за два роки (див. рис. 3).

ZN.UA

На цьому бонуси не закінчуються. Заряджається електротранспорт здебільшого за побутовим дотаційним тарифом, який встановлено державою для підтримки незахищених верств населення.

Нагадаємо, що вдень тариф за 1 кВт·год становить в Україні 4,32 грн, вночі — 2,16 грн (без ПДВ). Середня вартість зарядки на комерційних чаржерахпонад 15 грн за кіловат. Більшість експертів сходяться на думці, що на ніч припадає не менш як половина заряджання, а на комерційні зарядкимаксимум 20%. Відповідно, близько 30% використовують денний побутовий тариф. Отже, максимальна середньозважена вартість електрики для користувачів електромобілів становить близько 5,9 грн за кіловат-годину.

При цьому, за оцінками спеціалістів, реальна вартість електрики в Україні значно вища.

«З урахуванням усіх нюансів побутовий тариф «по кругу» (мікс денного та нічного. — А.К.) усе одно дотаційний», — вважає голова компанії Negen, екскерівник «Укренерго» Володимир Кудрицький.

За оцінками директора найбільшого трейдера електрики в Україні D.Trading Дмитра Маляра, якби не державні дотації, розмір тарифу на електроенергію становив би 10 грн. Усе, що продається дешевше, дотується через державні енергокомпанії.

Середні витрати на транспортування і диспетчеризацію в вересні становлять 3,5 грн, а середньозважена ціна на ринку на добу наперед (РДН) — 5,33 грн. Про кошти на відновлення пошкодженої інфраструктури вже і не йдеться.

Тож за кожен кіловат, заправлений в електромобіль, держава доплачує як мінімум 4,6 грн. З урахуванням середніх показників по країні (200 кВт·год на 1000 км щомісяця) виходить, що середній обсяг дотації для кожного BEV становить 925 грн на місяць, або близько 1,24 млрд грн за 2024 рік і 1,92 млрд за 2025-й.

2026 року спонсорський бюджет суттєво зросте, адже підвищення цін на природний газ для генеруючих компаній збільшить дотаційну потребу.

Битий небитого везе

Цікаве спостереження: величезні пільги від держави отримали суто громадяни, які вирішили покращити свій комфорт, адже понад 98% електромобілів — легкові, вантажівки пільг не мають.

Ба більше, підтримку отримали, зокрема, і вельми небідні люди: вартість 28% BEV у січні—серпні 2025 року оцінювалася вище 35 тис. дол. До того ж виходить, що дорожчі, а відповідно, потужніші машини потребують більше енергії, тобто отримують більше пільг від держави.

На тлі відчайдушного пошуку коштів для утримання військових картина виглядає, м’яко кажучи, нелогічно.

Ще один побічний ефект, про який немодно говорити, — зниження сплати акцизів із продажів нафтопродуктів. 2024 року український уряд і парламент у пошуках джерел наповнення військового бюджету пішли на суттєве підвищення акцизів на пальне (див. рис. 4).

ZN.UA

За розрахунками Консалтингової групи «А-95», завдяки підвищеним акцизам 2025 року держбюджет додатково отримує 100 млн грн. Щодня!

На рис. 5 видно, що при середньому пробігу в 1000 км за місяць користувач ДВЗ (бензин/ДП50/50) принесе до бюджету 1908 грн акцизів, а власник електромобілялише 213 грн (акциз на електрику). 2025 року розмір цієї категорії бюджетних недоотримань може сягнути 4,43 млрд грн. І хоча це не прямі втрати бюджету, цифра достатньо серйозна, аби про неї пам’ятати. Принаймні в заможних сусідніх країнах про це думають постійно.

ZN.UA

Розглянемо кейс Польщі. При побутовому тарифі 0,8 злотого за кіловат-годину і 5,5 злотого за літр дизпального на АЗС парк BEV у сусідів мізерний. За словами голови найбільшого приватного енергетичного концерну Польщі UNIMOT Адама Сікорського, головним гальмом електромобільності в країні є зарядна інфраструктура, від розвитку якої держава фактично самоусунулася.

«Бюджет Польщі отримує від акцизів і ПДВ на пальне під 70 млрд злотих на рік. І кожен кіловат, заправлений в авто, — це втрати бюджету. Навіть якщо споживання пального знизиться на 5%, це величезні податкові втрати, і уряд розуміє, що зараз точно не час для цього», — каже СЕО UNIMOT.

Неприємні бонуси

Плануючи подальшу стратегію розвитку автопарку, варто мати на увазі й інші нюанси, які з’являються у разі зростання парку електромобілів.

Не секрет, що найбільшим імпортером електромобілів є Китай. За 2024 рік частка китайських EV становила в загальному обсязі 17%, за перші вісім місяців 2025-го — вже 22%. Чи треба нагадувати, що Китай є союзником нашого ворога, і, мабуть, нам точно не варто так активно розвивати цю торгівлю. До речі, Євросоюз впровадив потужні мита на китайський автопром ще 2024 року, там ви не побачите китайських електрокарів, які в Україні представлені десятками брендів. Схоже, над аналогічними заходами варто замислитися і нам.

Ще один аспект — роль «електричок» в енергосистемі України. Навіть якщо лише половина електрокарів стане на зарядку одночасно (вночі саме так і відбувається), це створить попит на додаткових 700–800 МВт·год, що еквівалентно середньорічній потужності одного енергоблоку АЕС. У поточних умовах це не критично, однак коли ворог щодня руйнує генерацію і відкрито говорить про плани нарощувати атаки по енергетиці, стимуляція споживання електроенергії виглядає абсурдно.

Ще більше проблем від додаткових споживачів може виникнути для електромереж. У періоди віялових відключень енергетики закликають обмежити споживання, коли електрика повертається в розетки, тому що у відведені чотири години населення намагається якнайшвидше запустити всі можливі прилади і зарядити всі батареї. Саме через це горять трансформатори і спрацьовують запобіжники. А тепер уявіть, що в новий осінньо-зимовий сезон ми входимо з армією електромобілів, що зросла за рік на 60%.

На думку Володимира Кудрицького, ситуація найбільш небезпечна для щільно забудованих районів. «Наприклад, у багатьох нових масивах Києва і Київської області мережі працюють на межі можливостей, адже вони були спроєктовані для значно меншої кількості споживачів. Звісно, перевантаження в цих районах може призводити до виходу з ладу обладнання», — каже екскерівник «Укренерго».

***

Підсумовуючи наведені цифри, можна зробити висновок, що стимулів для розвитку електромобілів в Україні вистачає й без фіскальних заохочень, чого не скажеш про здоровий глузд. На розмір усіх пільг, виданих у попередні роки, якась частина населення просто стала багатшою. На жаль, це не означає, що значну частину цих коштів було витрачено на оборону країни. Власне, збільшення різноманітних податків у державі, яке ми спостерігаємо в останні роки, і має на меті перенести частину грошей із приватних кишень до державної.

Решта ж світу наразі активно змінює своє ставлення до електрифікації через державні втрати, неготовність електромереж і зростаючу залежність від постачань китайського електрообладання. Але це тема окремого матеріалу.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Яна Глущенко здивувала, що сталося із заборгованими їй коштами від "Дизель шоу"
TSN
2025-10-24T11:45:26Z
Афіша на вихідні. Куди піти у столиці 25-26 жовтня
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T11:45:19Z
Дружина Віктора Павліка показала результат пластичної операції на обличчі
Комсомольская правда
2025-10-24T11:39:04Z
Янович, Лебіга, Brykulets та інші зірки відтворили культовий кліп ОЕ "Там, де нас нема"
24tv
2025-10-24T11:36:41Z
Нікітюк відповіла на скандальну заяву Петрожицької про її гру в кіно: "Щоб такого не ляпала"
24tv
2025-10-24T11:06:41Z
Залишаться лише 12 дівчат: де та коли дивитися "Холостяка" з Цимбалюком
Фокус
2025-10-24T10:42:24Z
Скандал на Євробаченні. Полякова поставила фінальний ультиматум «Суспільному» з конкретною датою
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T10:24:40Z
Для ідеальних вихідних: 6 українських фільмів та серіалів, які має побачити кожен
24tv
2025-10-24T10:24:37Z
Омолоджуючий манікюр для жінок після 50+: виглядає дуже ефектно
24tv
2025-10-24T10:09:09Z
Такого давно не було: в Україні встановили космічні ціни на базовий продукт
GlavRed
2025-10-24T11:46:13Z
Німеччина внесла €60 мільйонів у Фонд підтримки енергетики України - Свириденко
УкраинФорм
2025-10-24T11:33:30Z
Новий графік руху поїздів зі Львова: «Укрзалізниця» змівнила розклад експресів, яких саме
Политека
2025-10-24T11:31:43Z
AgroFoodSummit 2025 у Мерсіні об’єднає провідних експертів зернового, олійного та бобового ринків
Agravery
2025-10-24T11:31:22Z
Відставання експорту зерна від торішнього показника сягнуло 5 млн т
AgroPortal
2025-10-24T11:30:36Z
Лише втратите гроші: українцям назвали найгірші дні для обміну валюти
GlavRed
2025-10-24T11:27:23Z
В Україні зростає експортний попит на ячмінь
УкраинФорм
2025-10-24T11:24:15Z
Ситуація набирає обертів: Центробанк Росії вирішив знизити ключову ставку
24tv
2025-10-24T11:21:15Z
В Україні дешевшають бензин і пальне: ціни за АЗС 24 жовтня
УкраинФорм
2025-10-24T11:18:31Z
Мер Вільнюса просить МЗС закрити в’їзд російському реперу Моргенштерну
Европейская правда
2025-10-24T11:47:58Z
Україна ініціювала розширення програми відновлення з Японією
УкраинФорм
2025-10-24T11:42:59Z
Кім Чен Ин почав будівництво музею на честь північнокорейських учасників війни проти України
УкраинФорм
2025-10-24T11:42:57Z
Розвідка Британії оцінила потенційні втрати КНДР у війні на боці Росії
Европейская правда
2025-10-24T11:39:51Z
Король Британії прийняв Зеленського у Віндзорському замку
Европейская правда
2025-10-24T11:39:49Z
Мадуро звернувся до Трампа англійською мовою та закликав уникнути війни
ZN UA
2025-10-24T11:39:40Z
У Польщі розпочався суд над Дудою за резонансний коментар про поляків
Европейская правда
2025-10-24T11:33:18Z
Перед судом постане пропагандист із пулу Медведчука Молчанов
Украинская правда
2025-10-24T11:33:09Z
З початку повномасштабної війни Росія скоїла 858 злочинів проти журналістів і медіа в Україні, — ІМІ
Детектор М
2025-10-24T11:31:49Z
"Людина, яка любила Івано-Франківськ": у ДТП загинула викладачка УКУ Оксана Бриндзак
24tv
2025-10-24T11:45:29Z
Вибух був у кількох метрах: чоловік у свій день народження ледь не загинув від атаки на Харків
24tv
2025-10-24T11:45:10Z
У Києві водій Lamborghini вразив «майстер-класом з антипаркування»
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T11:39:55Z
Підрив гранати на вокзалі на Житомирщині: що відомо про жертв та постраждалих
24tv
2025-10-24T11:39:39Z
Загарбники атакували з дрона Дніпровський район Херсона, поранений цивільний
УкраинФорм
2025-10-24T11:36:34Z
Викрито конвертаційний центр із мільярдним обігом: ексглава Податкової отримав підозру
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T11:33:10Z
У Бучі чоловік із ножем напав на 16-річну дівчину: нападнику загрожує до 15 років в’язниці
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T11:18:45Z
На Житомирщині харків’янин підірвав гранату на пероні вокзлу: загинули 4 людини, серед них прикордонниця
Мій Харків
2025-10-24T11:07:54Z
На Житомирщині харків’янин підірвав себе та цивільних на вокзалі: деталі
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T11:06:28Z
Шведський винищувач JAS 39 Gripen – що це дає проти 1500 російських бойових літаків
Лига
2025-10-24T11:46:30Z
У нього тріснула черепна коробка, – адвокат сім'ї, у якій помер син після перебування в ТЦК
24tv
2025-10-24T11:39:03Z
Південна Корея спустила на воду свій найсучасніший підводний човен
iPress
2025-10-24T11:31:26Z
Під ударом зарплати, пенсії та стипендії: хто може втратити до 70% виплати
Знай
2025-10-24T11:30:09Z
Чому 25 жовтня не можна сперечатися і сваритися: яке церковне свято
GlavRed
2025-10-24T11:27:15Z
Медіа як посередники: як локальні редакції розв’язують проблеми громад
Детектор М
2025-10-24T11:27:06Z
Працівнику Apple довелося змінити прізвище заради роботи у компанії
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T11:15:41Z
Лялька-привид перетворила життя на пекло: жінка розповіла подробиці
Фокус
2025-10-24T11:15:40Z
Зробити Gripen українським: чому важливо локалізувати виробництво шведських винищувачів
Фокус
2025-10-24T11:15:20Z
Захистять від інфаркту та інсульту: лікарі назвали три найкорисніші продукти для сніданку
Знай
2025-10-24T10:51:34Z
Суперцілющий топінамбур: який він на смак і у чому його користь
Комсомольская правда
2025-10-24T10:22:42Z
Люди з непереносимістю глютену, найімовірніше, можуть його засвоювати: дослідження
Фокус
2025-10-24T09:27:24Z
Восени випадає більше волосся: вчені кажуть, що це зовсім не міф
Фокус
2025-10-24T07:00:28Z
Оцет і апельсиновий сік: як змити нігті без ацетону
GlavRed
2025-10-23T19:27:17Z
Ранній сніданок: як час вживання їжі може продовжити тривалість життя
Знай
2025-10-23T14:51:09Z
Популярний напій може продовжити життя вашому серцю: дієтолог пояснила в чому його секрет
TSN
2025-10-23T13:36:08Z
Забудьте про дієти — звичний горіх допоможе схуднути
TSN
2025-10-23T13:03:28Z
Зробити в жовтні: чому садовники рекомендують обробити все харчовою содою
Знай
2025-10-23T12:51:04Z
Броньований пікап Peugeot Landtrek спроектовано для аварійних служб
AutoCentre
2025-10-24T11:43:55Z
Перший автомобіль від Sharp прагне синхронізуватися з вашим тостером та холодильником
Топ Жир
2025-10-24T11:42:07Z
Що буде, якщо підключити пральну машину до гарячої води: ви не повірите
TSN
2025-10-24T11:33:07Z
Skoda відродила рідкісне спортивне купе 60-х у новому форматі
Фокус
2025-10-24T11:12:22Z
Александр Мальваль призначений віцепрезидентом з дизайну бренду Renault
AutoCentre
2025-10-24T10:42:47Z
Улюблений тюнер Volvo щойно увійшов на ринок китайських електромобілів
Топ Жир
2025-10-24T10:27:50Z
Українці в 2025 році активно списують старі автомобілі ВАЗ та ГАЗ
Фокус
2025-10-24T10:27:30Z
Від Rolls-Royce Phantom до Dodge Charger: у покинутому готелі знайшли колекцію розкішних автомобілів
AutoCentre
2025-10-24T10:15:12Z
Skoda показала стильне електричне купе у ретростилі
AutoGeek
2025-10-24T10:00:44Z
Російські війська восени посилили штурмову активність на південному фронті - Волошин
УкраинФорм
2025-10-24T11:46:17Z
Сили оборони України відновили позиції в районі Покровська Донецької області
Известия Киев
2025-10-24T11:39:47Z
Яка погода очікує українців вихідними: прогноз синоптикині
TSN
2025-10-24T11:33:23Z
Ветеран порівняв бої в Куп'янську та Покровську і сказав, де гірше: одне майже зруйноване
Фокус
2025-10-24T11:30:24Z
Росіяни прицільно бʼють по будинках: з’явилися моторошні кадри обстрілу Херсона
GlavRed
2025-10-24T11:27:13Z
У Харкові за тиждень на грип та ГРВІ захворіли більше 1100 осіб
Мій Харків
2025-10-24T11:27:05Z
Російські військові вдарили з артилерії по Корабельному району Херсона, восьмеро поранених
УкраинФорм
2025-10-24T11:27:05Z
У Краматорську військові РФ вдарили по вітряній турбіні
УкраинФорм
2025-10-24T11:22:04Z
Чекати ще довго: Попенко назвав реальні терміни початку опалювального сезону
Хвиля
2025-10-24T11:21:54Z
Найвищу будівлю світу зведуть до 2028 року: в аравійській вежі відкриють готель і оглядовий майданчик
Фокус
2025-10-24T11:45:18Z
Розлізеться та втратить форму: як не можна прати постільну білизну
24tv
2025-10-24T11:45:13Z
Як правильно заварювати Lavazza вдома
Детектор М
2025-10-24T11:39:17Z
Коли нявкання — не просто "розмова": як розпізнати хворобу у кішки
Фокус
2025-10-24T11:21:56Z
Навіщо досвідчені господарі залишають кореневища від капусти після збору врожаю на городі
TSN
2025-10-24T11:03:12Z
"Головне – робити процес веселим": який сир можна давати дітям
24tv
2025-10-24T10:45:57Z
А онігірі був за тридцятку: який страх поборола Ірена Карпа заради неймовірної пригоди у Японії
24tv
2025-10-24T10:30:09Z
Так робили ще наші бабусі: як позбутися мишей і щурів у погребі
GlavRed
2025-10-24T10:27:36Z
Котлети без м'ясорубки та метушні: унікальний рецепт
GlavRed
2025-10-24T10:27:35Z
Хакери можуть красти паролі користувачів браузера ChatGPT Atlas
InternetUA
2025-10-24T11:47:05Z
Одній із найбільших тварин в океані вдалося уникнути вимирання: боролися понад століття
Фокус
2025-10-24T11:45:00Z
Головне – безпека: правила користування генераторами, газовими пальниками й зарядними станціями
24tv
2025-10-24T11:39:09Z
Масштабний збій кількох тисяч сервісів: Amazon пояснила причину
InternetUA
2025-10-24T11:31:04Z
Фізики вважають, що подорож у часі можлива: потрібна надсвітлова швидкість
Фокус
2025-10-24T11:30:52Z
Як довго мобільний зв'язок працюватиме під час блекауту: фахівець з кібербезпеки дав відповідь
Фокус
2025-10-24T11:27:56Z
Маск прагне створити "величезну армію" роботів Optimus
InternetUA
2025-10-24T11:27:41Z
Найкращі повербанки 2025 року на випадок блекаута: Anker, Iniu для мобільної техніки
Фокус
2025-10-24T11:06:50Z
Огляд Samsung Galaxy Flip 7: тонший, розумніший, але не без компромісів
ITC
2025-10-24T11:03:08Z
Визначилися усі учасниці Підсумкового турніру WTA-2025
УкраинФорм
2025-10-24T11:39:25Z
Жонатан та Шостак гратимуть із перших хвилин проти Епіцентру
Football.ua
2025-10-24T11:36:21Z
"Не служать, бо обмежено придатні": фанати розносять Динамо та Шахтар за поразки в єврокубках
24tv
2025-10-24T11:24:15Z
Визначився тренерський штаб жіночої збірної України з баскетболу
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T11:24:03Z
Ліверпуль цікавиться нападником Борнмута Ентоні Семеньо
360ua.news
2025-10-24T11:22:32Z
Мареска: Мені дуже сподобався Чемпіоншип
Football.ua
2025-10-24T11:18:34Z
Ротація в Баварії: Урбіг замінить Ноєра у воротах у матчі з Гладбахом
Football.ua
2025-10-24T11:15:50Z
Євро-2026 із футзалу: Україна під час жеребкування буде в першому кошику
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T10:57:27Z
«Показали своє обличчя». Депутатка Думи прокоментувала недопуск російських лижників до Олімпіади
ГЛАВКОМ NET
2025-10-24T10:54:35Z