/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2F88a58fffbdf67452d83cc71531abb48e.jpg)
JAS 39 Gripen E для України: чим шведські винищувачі вигідно відрізняються від F-16
Україна може отримати до 150 шведських винищувачів JAS 39 Gripen, що, за словами прем'єр-міністра Швеції Ульфа Крістерссона, послужить створенню "дуже серйозних Повітряних сил в Україні". Йдеться про сучасні машини серії E, які кращі за попередників, і навіть українські F-16.
Полковник запасу ЗСУ і військовий експерт Роман Світан на Radio NV дав оцінку шведським літакам JAS 39 Gripen E, порівнявши принагідно з винищувачами F-16 Повітряних сил ЗСУ.
На його думку, якщо порівнювати серію E і більш ранні літаки Gripen C/D, то нові машини в математичному співвідношенні кращі в 1,5 раза і дотягуються до рівня найкращих зразків F-16.
"У цьому сенсі на перспективу Gripen для нас кращий, ніж F-16, тому що він усе-таки невибагливіший, у нього менша вартість години польоту, і його можна використовувати з різного виду поверхні, починаючи від ґрунтових смуг, закінчуючи хорошим бетоном", — пояснив експерт.
Але ключовою перевагою шведських літаків, зазначив Світан, є можливість використання широкого спектра європейського озброєння, а не тільки американського.
"Оптимально мати пару — близько сотні F-16, близько сотні Gripen, і ми закриємо свою потребу у дві сотні винищувачів, які нам потрібні для утримання кордонів і відновлення нашої територіальної цілісності. Це приблизно п'ять бригад винищувальної авіації, які можуть закрити практично всі напрямки", — вважає полковник.
Можливості та характеристики JAS 39 Gripen E
Saab JAS 39 Gripen — це шведський багатоцільовий винищувач покоління 4+, розроблений для виконання завдань завоювання переваги в повітрі, завдавання ударів по наземних і морських цілях, а також ведення розвідки.
Машини вигідно відрізняються від своїх конкурентів відносною простотою в освоєнні, меншою вартістю експлуатації та можливістю локалізації виробництва.
Варіант Gripen E має загальну довжину 15,2 м, розмах крила 8,6 м і максимальну злітну масу 16 500 кг. Максимальна швидкість літака на великій висоті становить 2 Маха (2450 км/год), а на малій — 1400 км/год.
Винищувач оснащений 10 пілонами, що дають змогу нести розвідувальні контейнери, озброєння і зовнішні паливні баки.
Літак може бути озброєний 27-мм гарматою Mauser BK-27, керованими ракетами "повітря-повітря" AIM-120 AMRAAM, ракетами "повітря-земля" — RBS15F ER, TAURUS KEPD 350, AGM-65 Maverick, протикорабельними RBS-15, AGM-65 Maverick, а також коректованими авіабомбами GBU-12, GBU-49 і GBU-39.
Машина оснащена радіолокаційною системою з активною фазованою антенною решіткою (АФАР) ES-05 Raven компанії Selex, а також вдосконаленою системою РЕБ.
Загалом, як зазначили аналітики Defense Express, ця авіаційна платформа має серйозний потенціал у плані інтеграції різних сучасних систем, включно з безпілотниками.
"Gripen уже є повноцінним цифровим літаком. А це означає, що інтеграція в нього озброєння — це відкритий процес і його поточний арсенал можна розширювати", — підкреслили експерти.
Нагадаємо, аналітики розповіли про плани Швеції замінити Gripen на Flygsystem 2020 — винищувач 6-го покоління, що керує роєм дронів.