/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F81%2F2f7753edef7ad17c8d589a0cf91dccae.jpg)
Глобальний тиждень медіаграмотності 2025: події в Україні та світі
Всесвітній тиждень медійної та інформаційної грамотності (MIL Week), започаткований ЮНЕСКО, щороку об’єднує освітян, журналістів, медіаекспертів й інших людей у всьому світі. Традиційно події триватимуть з 24 по 31 жовтня й присвячені розвитку цифрових навичок, етичному використанню інформації та протидії фейкам. Україна також долучається до ініціативи — розповідаємо про події цього року.
Національний тест із медіаграмотності — 29 жовтня
Українці зможуть перевірити свої знання, пройшовши Національний тест із медіаграмотності, який містить 25 запитань про штучний інтелект, соціальні мережі, фактчекінг, медіа та кібербезпеку.
Тест створено на платформі національного проєкту «Фільтр», який реалізує Міністерство культури та стратегічних комунікацій України у партнерстві з Центром демократії та верховенства права за підтримки UNDP Ukraine / ПРООН в Україні та фінансування уряду Японії.
25 учасників та учасниць, які дадуть найбільше правильних відповідей, позмагаються за призи — артпледи за мотивами робіт Марії Примаченко з серії «Звірі в Болотні» та павербанки.
Переможці будуть обрані рандомайзером та отримають подарунки протягом місяця. Пройти тест можна лише один раз. Учасники, які завершать тест кілька разів, не зможуть претендувати на подарунки. Правильні відповіді опублікують протягом двох тижнів після тесту.
Всеукраїнський урок медіаграмотності цього року відбудеться 20 листопада.
Прямий ефір та онлайн-інтенсив про ШІ-грамотність — 28 жовтня
Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) у співпраці з проєктом медіаграмотності «Фільтр» та International Media Support 28 жовтня проведе прямий ефір про ШІ-грамотність «Промпти, які реально працюють: як говорити з ШІ, щоб він розумів вас із півслова». Також протягом всього тижня передбачена інформаційна кампанія #ПРОМПТОграмотність.
4—7 листопада ЦЕДЕМ за підтримки ЮНЕСКО й уряду Японії проведе черговий онлайн-інтенсив «MIL Навігатор: онлайн-курс із медіа-, інформаційної та ШІ-грамотності».
Також 24 жовтня ЦЕДЕМ та Український католицький університет провели Ідеамарафон для молоді у партнерстві з ЮНЕСКО.
У події взяли участь понад 100 молодих лідерів з усіх регіонів України, які обговорювали, як критичне мислення допомагає орієнтуватися у світі алгоритмів, дезінформації та технологій штучного інтелекту.
Заходи «Детектора медіа» під час Тижня медіаграмотності
31 жовтня об 11:00 в Українському кризовому медіацентрі (Український дім, вул. Хрещатик, 2) відбудеться презентація Media Brave School — нового підліткового освітнього проєкту «Детектора медіа», спрямованого на розвиток медіаграмотності серед учнів середньої школи.
Media Brave School складається з двох окремих онлайн-курсів: для учнів 5—7 класів та учнів 8—9 класів. Його мета — навчити дітей орієнтуватися у сучасному інформаційному просторі, розуміти природу інфодемій та інформаційних війн, розпізнавати дезінформацію й маніпуляції, знайти для себе якісні джерела інформації, а також безпечно й ефективно користуватися цифровими ресурсами.
Також цього дня, 31 жовтня, о 10:00 відбудеться серія вебінарів від «Детектора медіа» для кафедри журналістики Одеського національного морського університету.
З 10 до 11 години — лекція Олександра Пирожкова про психологію сприйняття інформації, особливості нашого мозку та причини, чому він «лінується». Приєднатися до неї можна за посиланням.
З 11 до 12 години відбуватиметься освітня гра «НотаЄнота» про маніпуляції, що створені штучним інтелектом. В учасників буде можливість попрактикуватися в розпізнаванні ШІ-картинок та інших видів таких маніпуляцій. Взяти участь у грі можна за посиланням.
29 жовтня о 13:00 у бібліотеці імені Котляревського (Київ, вул. М. Берлінського, 4) відбудеться офлайн-лекція на тему «Перше правило сьогодення: фільтруємо інформацію», яку організує «Детектор медіа». Розмова буде про поширені види інформаційної маніпуляції та про те, як урятувати власну голову від такого впливу.
Академія української преси: добірка ресурсів для освітян
Академія української преси (АУП) підготувала комплексну добірку матеріалів для викладачів, бібліотекарів і тренерів із медіаграмотності. До неї ввійшли посібники, настільні й цифрові ігри, онлайн-курси та методичні матеріали для інтеграції теми медіаграмотності у навчальні програми. Ресурси також охоплюють питання безпеки під час війни, аналізу пропаганди та протидії маніпуляціям у медіа.
Детальніше про те, що міститься у добірці:
Навчально-методичні посібники для викладання медіаграмотності в закладах дошкільної, початкової, середньої та старшої школи.
Авторські програми, що мають гриф МОН України, для 5—11 класів, інтегровані у курси «Мистецтво», «Я досліджую світ», історію, фізику, географію, хімію, громадянську освіту тощо.
Комікси, графічні романи й інтерактивні ігри, що в художній або ігровій формі пояснюють складні поняття медіаграмотності.
Інтерактивні онлайн-курси, платформи й настільні ігри, що формують навички критичного мислення й медіаспоживання.
Ресурси з протидії дезінформації, фейкам, маніпуляціям, інфодемії та формування новинної грамотності.
Матеріали для викладачів вищої школи, журналістів і бібліотекарів, а також спеціальні посібники для батьків і сімейної медіаосвіти.
Окремий блок ресурсів для роботи в умовах воєнного часу, які допомагають формувати безпечну поведінку й розуміння інформаційної гігієни.
Матеріали можна завантажити за посиланням.
SafeDigital: як критичне мислення рятує від кіберзлочинців — 29 жовтня
У межах відзначення Глобального тижня медіа- й інформаційної грамотності Академія української преси (АУП) підготувала низку подій, присвячених розвитку критичного мислення, цифрової безпеки та медіаосвіти в Україні.
Одним із заходів стане відкритий вебінар «SafeDigital: як критичне мислення рятує від кіберзлочинців», який АУП проводить спільно з Департаментом кіберполіції Національної поліції України.
Подія відбудеться 29 жовтня 2025 року о 15:00 на ютуб-каналі Академії української преси.
Під час зустрічі учасники дізнаються, як захистити себе у цифровому просторі й уникнути пасток онлайн-шахраїв. Серед ключових тем вебінару — основи кібергігієни, поширені схеми інтернет-шахрайства та соціальний проєкт «Brama».
Спікери вебінару: лейтенантки поліції, оперуповноважені 9-го відділу управління протидії кіберзлочинам у місті Києві Департаменту кіберполіції НПУ Лілія Проненко та Наталія Осадча.
Модератор — Максим Запорожченко, менеджер медіаосвітніх програм Академії української преси, завідувач Центру цифрової освіти та медіакультури Миколаївського ОІППО.
Крім того, 30 жовтня відбудеться презентація онлайн-курсу «Медіаграмотність 360: як орієнтуватися в інформаційному світі?», організована Академією української преси спільно з Бібліотечним ресурсним центром «Вікно в Америку».
Курс створено для освітян, бібліотекарів і всіх медіаспоживачів, які прагнуть критично мислити, розуміти інформаційні процеси й почуватися впевнено у цифровому середовищі.
Захід так само транслюватиметься на ютуб-каналі АУП. Аби не пропустити прямі етери, можна зареєструватися за посиланням.
У ті ж дні, 30—31 жовтня, у місті Трускавець відбудеться навчальна зустріч амбасадорів проєкту «Вивчай і розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті». Організатори — IREX, Посольство США в Україні, Міністерство освіти й науки України, Міністерство культури й інформаційної політики, а також Академія української преси.
Ідеатон із медіа- й інформаційної грамотності (Львів, 24—26 жовтня)
У Львові відбувається Ідеатон для освітян, творців контенту, інфлюенсерів у сфері MIL і ГО, який організовує DW Akademie в межах Програми медіа- й інформаційної грамотності в Україні, що фінансується Європейським Союзом.
Протягом трьох днів учасники працюватимуть у командах над рішеннями для розвитку критичного мислення та безпечної цифрової поведінки серед учнів і студентів. Особлива увага буде приділена темам кібербезпеки, цифрового добробуту, безпечного онлайн-спілкування, гейміфікації та інноваційних методів навчання. Учасники зможуть використовувати інструменти дизайн-мислення в міжнародних командах.
Три найкращі ідеї отримають фінансування на суму 15 000 євро, що дозволить реалізувати освітні ініціативи на місцях. Робоча мова заходу — англійська. DW Akademie покриває всі витрати на проїзд, проживання та харчування у Львові.
DW Akademie — німецька організація міжнародного розвитку медіа, яка підтримує незалежні медіа та просуває медіаграмотність у більш ніж 50 країнах світу.
Освітня гра «НотаЄнота. Як не стати жертвою шахраїв»
Команда розробників гри «НотаЄнота» долучається до Тижня медіаграмотності з благодійною акцією: учасники, які зроблять внесок від 70 грн, отримують мультимедійну гру з 18 інтерактивних запитань про кібербезпеку, шахрайство й медіагігієну, а також методичні інструкції та запис навчального вебінару.
Гра має 4 раунди, серед яких раунд про шахрайства, які ввійшли в історію, раунд «Правда чи фейк», раунд «Єнот-полоскун» (про цілі шахраїв, ознаки й умови поширення шахрайських схем), а також раунд «Ребуси» (зашифровані назви сучасних видів шахрайств). Орієнтовна тривалість гри: 45—60 хвилин.
Зібрані кошти спрямують на закупівлю детекторів дронів для розвідроти, яка працює на Харківському напрямі.
Матеріали надсилають усім учасникам кампанії щовечора під час Тижня медіаграмотності, а саме:
мультимедійна презентація (її треба завантажити собі на компʼютер або диск, якщо плануєте редагувати);
методичні інструкції з проведення гри (описано, як організувати гру, а також додаткові матеріали та пояснення до кожного питання);
ключі до питань для журі;
бланки для команд і журі;
запис вебінару, де авторка пояснює детально кожне питання за цією грою.
Оновлена версія «Very Verified 2.0» від EdEra та IREX
Освітня платформа EdEra у партнерстві з IREX і за підтримки Державного департаменту США представила оновлену версію популярного онлайн-курсу з медіаграмотності «Very Verified 2.0». Його мета — допомогти українцям навчитися розпізнавати фейки, маніпуляції, пропаганду, гомофобію та мову ворожнечі в сучасному медіапросторі.
Перша версія з’явилася ще шість років тому, тож курс оновили відповідно до контексту війни, пропаганди й також адаптували інформацію так, аби освітяни могли брати її у свої уроки для дітей.
Курс є безплатним і триває близько 15 годин. Навчання проходить на платформі EdEra.
Автори пояснюють, що сьогодні люди щодня отримують величезну кількість інформації з різних джерел — соцмереж, новин, месенджерів — і часто навіть не усвідомлюють, як ними маніпулюють. «Very Verified 2.0» допомагає зрозуміти, як працюють алгоритми соціальних мереж, навчитися бачити когнітивні викривлення, розпізнавати фейкові заголовки, фото, ботів і тролів, а також застосовувати техніки фактчекінгу й емоційної регуляції.
Щоб долучитися до навчання, достатньо перейти за посиланням на платформу EdEra, зареєструватися та розпочати курс. Після проходження тестів учасники отримають офіційний сертифікат.
Проєкт «Fit in Fakten» — куточки медіаграмотності у бібліотеках
Міжнародна ініціатива Fit in Fakten — проєкт Goethe-Institut Ukraine та медіа «Куншт», присвячений підвищенню медіаграмотності серед інформаційно вразливих людей, їхньої взаємодії та розвитку критичного мислення.
У рамках проєкту українські бібліотеки можуть отримати ігрові матеріали, настільні ігри й інструкції для створення власних «куточків медіаграмотності».
Якщо ви представляєте освітню установу або бібліотеку, яка працює в Україні та бажаєте долучитися до цього проєкту — заповніть форму, й представники проєкту обіцяють надіслати набір матеріалів і настільних ігор, аби ви могли створити куточок медійної грамотності у своєму закладі.
Місія проєкту «Fit in Fakten» — забезпечити навчання медіаграмотності за допомогою ігрових технологій і стратегій протидії дезінформації, з основним акцентом на перетворенні бібліотек в Україні, Польщі та Німеччині у ключові центри освіти з медіаграмотності для різних поколінь.
Дізнатися більше про проєкт та онлайн ігри з медіаграмотності можна тут.
Медіашкола для ветеранів у Києві
У столиці стартує медіашкола для ветеранів, організована «Київ Мілітарі Хабом» спільно з телеканалом «Київ24» і радіо «Київ FM». Протягом двох із половиною місяців учасники здобуватимуть базові навички журналістики, фактчекінгу, сторітелінгу та публічних виступів. Навчання проходитиме тричі на тиждень. Проєкт покликаний допомогти ветеранам адаптуватися до мирного життя через медійну діяльність.
Формат освітнього проєкту:
5—6 учасників;
заняття 3 рази на тиждень (вт, ср, чт);
тривалість — 2,5 місяця.
Група стартує у найближчий тиждень-два. Конкретні дати та деталі обіцяють повідомити після реєстрації. Зареєструватися для участі можна за посиланням.
Херсон — онлайн-ініціатива з медіаграмотності
Херсонський центр дитячої та юнацької творчості проводить просвітницьку онлайн-кампанію з питань цифрової безпеки, медіаграмотності та кібергігієни. Тематика зустрічей охоплюватиме актуальні питання цифрової, інформаційної та кібербезпеки, Тижня кодування ЄС, Місячників із кібербезпеки, цифрової грамотності, Всесвітнього дня комп’ютерної грамотності, Дня безпечного інтернету, Міжнародного дня перевірки фактів.
Учасники мають можливість отримати сертифікати від «CodeWeek Challenge» (Тиждень кодування ЄС).
Зареєструватися для участі в онлайн-зустрічах та отримати відповіді на питання можна за телефоном, указаним на сайті.
Тернопіль — інклюзивний простір «Читай. Мрій. Дій»
У Тернопільській обласній бібліотеці для молоді відкрився сучасний інклюзивний культурний хаб, створений у межах програми з розширення доступу до освіти та інформації «Читай. Мрій. Дій: простір можливостей». Протягом жовтня та листопада тут проходитимуть тренінги з медіа- та цифрової грамотності, зустрічі з письменниками, дискусії про безбар’єрність у медіа та практичні заняття з цифрової безпеки.
Проєкт реалізовано в межах грантової програми «Згуртованість через культуру», яку впроваджує Український культурний фонд за фінансування швейцарсько-українського проєкту «Згуртованість і регіональний розвиток України» (UCORD), що здійснюється за підтримки Швейцарії.
Конференція до Глобального тижня медіа- й інформаційної грамотності від ЮНЕСКО
23—24 жовтня 2025 року в Картахені, Колумбія, ЮНЕСКО провела конференцію під назвою «Розум понад штучний інтелект — медіаграмотність у цифровому просторі».
Тема конференції цього року фокусується на взаємодії медіа- та інформаційної грамотності (МІГ) і штучного інтелекту (ШІ). Учасники обговорюватимуть, як штучний інтелект трансформує інформаційний ландшафт і яку роль грає МІГ у розвитку критичного мислення та здатності людей усвідомлено взаємодіяти з контентом, створеним або модерованим ШІ.
Media Literacy Week 2025: як у США та Канаді навчатимуть критично мислити
У США та Канаді теж пройде Тиждень медіаграмотності 2025 року (Media Literacy Week 2025) — серія освітніх заходів, присвячених розвитку критичного мислення, відповідального споживання інформації та етичної журналістики в епоху штучного інтелекту.
У Каліфорнії 25 жовтня відбувся День дезінформації — освітній захід для старшокласників Йоркської школи в Монтереї. Його мета — навчити молодь розрізняти факти та пропаганду, усвідомлювати власну роль у суспільстві та формувати відповідальне ставлення до медіа.
Того ж дня у Канаді провели семінар зі штучного інтелекту для вчителів, присвячений практичним способам персоналізації та диференціації навчання за допомогою AI. Освітяни дізнаються, як використовувати алгоритми для розвитку творчих і дослідницьких навичок учнів.
Також 25 жовтня у публічній бібліотеці Гранд-Рапідс (Мічиган) зібралися експерти, викладачі та журналісти на круглому столі з медіаграмотності. Учасники обговорять, чому навички критичного мислення є ключовими для сучасної людини і як бібліотеки можуть стати осередками протидії дезінформації.
З 26 по 31 жовтня в онлайн-форматі відбудеться курс «Оцінювання мультимодальних текстів», що допоможе педагогам аналізувати нові формати контенту — від відео до інтерактивних історій.
У Ноксвіллі (штат Теннессі) університетська бібліотека Джона К. Ходжеса організує серію подій у межах Тижня медіаграмотності UTK, спрямованих на розвиток медіанавичок студентів і зміцнення зв’язку університету з місцевою спільнотою.
Канадська ініціатива NAMLE у ті ж дні представить добірку ресурсів медіаграмотності 2025 року — готових до використання в класі матеріалів, заснованих на дослідженнях. Освітянам покажуть, як інтегрувати медіааналіз у навчальні програми.
27 жовтня у Пенсильванському університеті відбудеться дискусія «Ваша новинна дієта та психічне здоров’я у світі, керованому штучним інтелектом». Учасники говоритимуть про вплив надлишку новинного контенту на емоційний стан людини та про стратегії свідомого споживання інформації.
Того ж дня у Канаді запустять навчальну програму з медіаграмотності для початкової школи ACT, створену докторками Тарою Циммерман і Фейт Рогоу. У рамках онлайн-заняття вони представлять практичні методики для викладання соціальних наук і медіаосвіти.
Серед історичних тем — онлайн-лекція «Бачити — значить вірити: містифікації XIX століття в американських ЗМІ», присвячена феномену фейкових сенсацій у добу Барнума.
Вечір 27 жовтня у Нью-Йорку буде присвячено дискусії «Навігація в інфодемії: громадська безпека, здоров’я та довкілля». Експерти обговорять, як соціальні мережі впливають на поширення сумнівної наукової інформації та як формувати довіру до достовірних джерел.
Паралельно в Канаді відбудеться онлайн-дискусія «В епоху медіаграмотності: фандом, політика та сила критичної підтримки», яку організують спільно Media Education Lab і Swifties4Hope. На прикладі феномена Тейлор Свіфт учасники розглянуть, як фанатські спільноти стають простором політичної участі та медіаактивізму.
28 жовтня заплановано кілька нових онлайн-заходів. Один із них — сесія з медіаетики «Відповідальна журналістика у світі, що змінюється», де обговорюватимуть професійні стандарти точності, прозорості й справедливості в умовах динамічного інформаційного середовища.
Того ж дня відбудеться коротка лекція «Одні й ті самі факти, різні мови» про те, як ракурси та упередження медіа впливають на трактування подій.
Завершить тиждень презентація проєкту Courageous Conversations — серії безплатних навчальних ресурсів на платформі PBS LearningMedia, що допоможуть учителям розвивати в учнів уміння вести відверті й толерантні дискусії про складні теми.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.